Yaklaşık 3 milyar doları bulan Türkiye kozmetik pazarı, yılda ortalama yüzde 15-20 büyüyor. Daha önceki yıllarda yabancı markaların ağırlığının bulunduğu sektörde yerli şirketlerin payı arttı. Üstelik yerli şirketler ihracat pazarlarında da boy göstermeye başladı.
ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Türkiye kozmetik pazarı 3 milyar doları bulan bir büyüklüğe sahip ve her yıl ortalama yüzde 15-20 büyüyor. Son yıllarda yerli firmalar gerçekleştirdikleri yatırımlar, geliştirdikleri ürünler ve ihracat performanslarıyla dikkat çekiyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
İhracatta son 10 yılda ortalama yüzde 10 düzeyinde büyüme yakalayan sektör, yaklaşık 1,5 milyar dolarlık dış satım rakamına ulaştı.
Kozmetikçilerin 2023 ihracat hedefi ise 3,5 milyar dolar. Kozmetik şirketleri 170 ülkeye ihracat yapıyor. Bunlar arasında Irak, BAE, Suudi Arabistan, Almanya ve Rusya başı çekiyor. Sektör önümüzdeki dönemde Avrupa, Asya ve Afrika ülkelerinde etkinliğini artırmayı hedefliyor.
DERMOKOZMETİK HIZLI BÜYÜYOR
Kozmetik sektörünün özellikle dermo-kozmetik ayağı hızla büyüyor. Temelleri 2011 yılında Isparta'da kadın girişimci Gül-şah Gürkan tarafından atılan gülsha da bu alanda büyüyen markalardan biri. Fransa'daki ürün geliştirme partneriyle birlikte yürütülen çalışmalar sonucunda şirketin bugün dokuz üründen oluşan bir serisi var.
'Rosa Damas-cena' türü güllerle ürettiği kozmetik ürünlerini dünyada binin üzerinde noktada satışa sunan Gülşah Gürkan, beş yıl sonra bu sayıyı 5 bine çıkarmayı hedefliyor. Gürkan, "Hammadde tarafında yüzde 100 ihracat yapıyoruz. Kozmetik markamız gülsha'da ise yüzde 70 ihracata çalışıyoruz" diyor.
Girişimci Balasu Dündaralp de dermo-kozmetik ürünler içindeki alerjen ve kimyasal içeriklere dikkat çekerek bir nemlendirici
geliştirdi. Girişimini Alman ortaklarıyla birlikte çok uluslu bir hale de getirdi.
SAÇ BAKIMINDA REKABET YOĞUN
Artan farkındalıkla birlikte vegan kozmetik pazarı hızla büyüyor. 28 yıllık yerli kozmetik firması Neva Kozmetik de tüketicilerden gelen talepler doğrultusunda bu alana yöneldi. Şirket, vegan saç bakım markası Botanic'i yarattı. Neva Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Armağan Okay, saç ile ilgili tüm alanlarda üretim yaptıklarını ifade ediyor. Okay, tüp boyada Türkiye lideri olduklarını söylüyor.
Şirket, 40 ülkeye de ihracat yapıyor. Selen Kozmetik, saç bakım ürünlerinde Urban Care markasıyla yer alıyor. Şirketin ürünleri, Gratis, Watsons, Ross-man, Eve, Cosmetica gibi kozmetik marketleri ile Migros, Makro Center gibi marketler ve parfümerilerde tüketicilerle buluşuyor. Selen Kozmetik Yönetim Kurulu Üyesi ve Marka Müdürü Selen Yorgun Tavit, yurtdışında da büyük mağaza zincirlerine girdiklerini anlatıyor.
ECZANEDEN ÇIKAN MARKA
Atelier Rebul'un hikayesi, Osmanlı'nın son dönemine tanıklık eden Rebul Eczanesi'ne dayanıyor. Şirket, dağıtım, perakende ve private label alanlarında faaliyet gösteriyor. Atelier Rebul'un 17'si kendisine ait 30 mağazası bulunuyor. 14 binin üzerinde noktada da ürünleri satılıyor. Atelier Rebul Kurucu Ortağı Nüket Filiba, Belçika'daki dört mağazalarının Türkiye'ye bağlı olarak çalıştığını söylüyor.
Yine genel merkeze bağlı olarak Suudi Arabistan'da da çok yakında dört mağaza daha açacaklarını ifade ediyor. Filiba, "Almanya ve Hollanda'da ise shop in shop dediğimiz mağaza içi mağaza konseptlerimiz var" diyor.
Glohe Kurucusu Bekir Şahin, alerjisinden dolayı hiçbir şampuan kullanamayan torunu için ürün araştırırken pazarın potansiyelini fark etti. 13 milyon dolarlık yatırımla Tuzla Organize Sanayi Bölgesi'nde kendi üretim tesisini kurdu ve Incia markasını piyasaya sürdü.
Bir eczane markası olarak konumlanan Incia'nın ardından 2018'de de Siveno markasını geliştirdi. Incia'dan farklı olarak Migros, Carrefour, Watsons, Rossmann, Joker, Eataly, Gratis, Gross Market Çağrı market gibi noktalarda bulunan Siveno, 3 bin 225 noktada satışa sunuluyor.
Glohe Grup, 2018 yılında 10 milyon TL ciroya ulaştı. 2019'da yeni markasının etkisiyle 30 milyon TL ciro hedefliyor. Bekir Şahin, "Dört patentimiz var. Bu yıl kapasite artışı için 3 milyon TL'lik yatırım planlıyoruz" diyor.
RADARDA UZAKDOĞU VAR
Sektörün köklü şirketlerinden olan Kopaş Kozmetik, bebek bakımı, kişisel bakım ve ev bakımı kategorilerinde 10 markayla faaliyet gösteriyor. Şirketin bünyesinde Dalin, Sesu, Foot Doctor, XO, Alix Natura gibi markalar bulunuyor.
Dört kıtadaki 20'nin üzerinde ülkeye ihracat yapıyor. Bu yıl ihracat yaptığı ülke sayısını 35'e çıkarmayı hedefliyor. Şirket son olarak doğum oranı yüksek Güneydoğu Asya'ya Malezya ile giriş yaptı. Türkiye'de yüzde 45 pazar payına sahip olan Dalin, Malezya bebek bakım ürünleri pazarının yüzde 15'ini hedefliyor.
YENİ GİRİŞİMLER
Kozmetik sektörüne ilgi duyup yatırım yapan girişimcilerin sayısı da her geçen gün artıyor. Aslı Şen, onlardan biri. 2015 yılında Ashley Joy markasını yaratan Şen, ilk yıllarda dört olan ürün sayısını bugün 23'e çıkardı. Yıl sonuna kadar dört yeni ürün daha çıkarmayı planlıyor.
Mevcut ürünlerinin tamamı saç bakım kategorisinde. Şen, "Tüm Watsons mağazaları, Harvey Nichols, Lidyana.com, Makyajtrendi.com'da ürünlerimizi satıyoruz. Yine 400'ün üzerinde noktada yer alıyoruz. Geçen yıl aylık 15 bin adet olan satışımızı bu yıl 20 bin adede çıkardık" diyor. Aslı Şen, markasını ihracat pazarlarına da açmaya hazırlanıyor.
Deren Kimya bünyesinde kurulan Cos-med'in temelleri ise firmanın ikinci kuşak yöneticilerinden Deren Öztürk Mataracı tarafından atıldı. 2009 yılında kurulan ve 20 ürünle yola çıkan Cosmed'in bugün saç, cilt, vücut ve güneş koruması alanlarında toplam 56 ürünü bulunuyor.
Ürünleri bin 250 eczanede ve 100 Watsons mağazasında satılan bir marka haline gelen şirket, 2018 yılını 11 milyon TL ciroyla kapattı. Marka, son iki yıldır ihracat altyapısını oluşturmak için çalışmalar yürütüyor. Bu yıl ihracatta hızlı bir büyüme hedefliyor. Mataracı, bebeklere yönelik bir ürün üzerinde çalıştıklarını da söylüyor. Bu yıl üretim ve AR-GE'ye odaklanan şirket, TÜBİTAK ile ortak bir proje de yapmaya hazırlanıyor.