AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Ekonomist Dergisi’nin 19 Nisan-2 Mayıs 2020 tarihli sayısından
ünya ekonomisini derinden sarsan koronavirüs salgını pek çok sektörde küçülmeye neden oldu. Kuşkusuz bu salgın nedeniyle hem Türkiye hem dünya ekonomisi önümüzdeki dönemde ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kalacak. Tüm ekonomilerde küçülme, işsizlik gibi pek çok sorun ortaya çıkacak.
Bu olumsuz tabloya rağmen bu süreç bazı sektörlerin büyümesine ve yeni iş fırsatlarının ortaya çıkmasına neden oluyor. Önlemler doğrultusunda evden çıkmayan tüketiciler e-ticarete yönelirken, alışverişlerde hijyen ürünleri, temizlik malzemeleri, kuru gıda ve kişisel bakım ürünleri öne çıkıyor.
Artan talep, bu sektörlerde yeni fırsatlar ortaya çıkmasına neden oluyor. Migros ve Şok gibi gıda perakende şirketlerinin yanı sıra Hepsiburada, Gittigidiyor gibi e-ticaret siteleri ve Sleepy, Lila Group gibi hijyen ürünleri üreten şirketler istihdamlarını artırıyor. Haberimizde 13 şirkete yer verdik. Ancak bu şirketler dışında da istihdam artışını sürdüren şirketler olduğunu belirtmek gerekiyor.
E-TİCARET VE GIDA ÖNE ÇIKIYOR
Migros, bu süreçte 45 bin kişilik çalışan ordusunu daha da genişletme kararı aldı. Migros'un başlattığı istihdam seferberliğinin ardından 10 gün içinde Sanal Market ve mağaza operasyonlarında 2 bin 200 kişi işbaşı yaptı.
Şirket, önümüzdeki 10 gün içinde yapacağı bin yeni işe alımla sağladığı ek istihdamı bir ayda 3 bin 200 kişiye ulaştıracak. Migros CEOsu Özgür Tort, önümüzdeki dönemde toplamda 5 bin kişiye istihdam yaratacaklarını belirtiyor.
E-ticaret platformu Hepsiburada, Gebze Akıllı Operasyon Merkezi, Hepsijet Lojistik ve Hepsiexpress Cebindeki Market birimlerindeki operasyon ve dağıtım ağında görevlendirmek üzere 2020 sonuna kadar 5 bin kişilik ek istihdam yaratacak.
Türkiye'de yatırıma devam ettiklerini söyleyen Hepsiburada CEO'su Murat Emirdağ, "Hepsiburada olarak yeni ürünler, hizmetler, teknolojik çözümler ile yatırım yapmaya ve müşterilerimizin hayatını kolaylaştırmaya devam ediyoruz. Bu çerçevede istihdamı artıyoruz" diyor.
GittiGidiyor, e-ticarete artan taleple beraber işe alımlara devam ediyor. Yazılım, kategori yönetimi, pazarlama içeriği yönetimi, müşteri mükemmelliği ve risk yönetimi departmanları için eleman aldıklarını söyleyen GittiGidiyor Çalışan Deneyimi Direktörü Murat Yüksel, dijital ortamda iş görüşmelerinin devam ettiğini ifade ediyor. Bu alımlarla beraber istihdamın yüzde 15 oranında artırılması hedefleniyor.
YEMEK SERVİSLERİ
Ev ve işyerlerine sıcak yemek servisi hizmeti veren Meal Box, dört yıl önce kurduğu temassız sistem sayesinde bu dönemde büyük ilgi görüyor. Hijyenik mutfaklarda hazırlanan yemekler porsiyonlara ayrılarak el değmeden kişiye özel tek kullanımlık kaplara konuluyor.
100 derecelik özel fırınlara konularak hem ısıtılan hem de dezenfekte edilen yemek dolu kaplar son kez termo kutulara konuluyor ve temassız teslimat özelliğiyle sahiplerine ulaştırılıyor. Meal Box, son bir ayda yeni abone sayısını iki katına çıkardı. Bu doğrultuda istihdam hedefi de artırıldı. Yıl sonuna kadar 100 kişinin işe alınması hedefleniyor.
30 MİLYON TL AYIRACAK
Salgın döneminde tüketicilerin alışverişlerinin hijyen ürünleri, temizlik malzemeleri, kuru gıda ve kişisel bakım ürünlerine yönelmesiyle bu sektörlerdeki fabrikalar fazla mesaiye başladı. Şirketler yeni istihdam yaratarak üretimin aksamadan devam etmesini sağlıyor.
Bu şirketlerden temizlik kağıdı üreticisi Lila Group'un CEO'su Alp Öğücü, mart ayında devreye aldıkları yatırımın da etkisiyle istihdamda yüzde 35 artış hedeflediklerini söylüyor. Yine Koruma Temizlik de çamaşır suyu başta olmak üzere temizlik ve hijyen ürünlerine talebin artmasıyla birlikte 7/24 kesintisiz üretim yapıyor.
Şirket bu süreçte son 20 günde 50'ye yakın eleman aldı. Koruma Temizlik Genel Müdürü İmer Özer, "Diğer taraftan yeni fabrika yatırımımızı hızlandırdık. Kocaeli'de yer alacak yeni fabrikada deterjan ürünleri, sıvı sabun, Arap sabunu gibi ürünler üretilecek ve en az 100 kişilik istihdam yaratılacak" diyor.
Bebek bezi ve ıslak havlu markası Sleepy, yeni işe alım için 2020 yılında 30 milyon TL'lik bütçe ayırdı. Halihazırda 2 bin 600 çalışanı bulunan şirket, 500 kişiye daha istihdam yaratmayı planlıyor. Islak mendil üreticisi Sapro, üretim ve kalite departmanlarında yaklaşık 25-30 kişilik ek istihdam yarattı.
Sapro İnsan Kaynakları Direktörü ve İcra Kurulu Üyesi Nilgün Zincirkıran, 2020 yılı içerisinde Bulgaristan'da hayata geçecek yeni ıslak mendil üretim tesisi için toplamda 50 kişiyi istihdam edeceklerini söylüyor.
AMBALAJA TALEP ARTIYOR
Türkiye'de Eskişehir ve Sakarya'da iki fabrikayla 300 kişiye istihdam sağlayan İspanyol ambalaj şirketi Saica Pack, bu yıl istihdamını yüzde 15-20 arasında (45-50 kişi) artırmayı hedefliyor.
Gıda ve temizlik maddelerinde kullanılan hijyenik ambalajlara yönelik talebin yüzde 45 arttığını belirten Saica Pack Türkiye Genel Müdürü Akın Burak Önder, iki olan vardiya sayısını üçe çıkardıklarını söylüyor. Ayrıca şirket ihracat için de yeni bir departman kurdu.
Tablomuzda yer almayan firmalar arasında e-ticaret sektöründe faaliyet gösteren Nasa İletişim, 15 kişilik ekibini 20 kişiye çıkaracak. E-ticaret yöneticisi ve depo sorumlusu pozisyonları için alım yapacaklarını söyleyen Nasa İletişim CEO'su Hayrettin Yılmaz, "Daha önce e-ticaret deneyimi olan, analitik düşünebilen, yoğunluk durumunda karar alabilecek, kriz yönetebilecek arkadaşlar tercih ediyoruz" diyor.
YATIRIMIN ETKİSİYLE ALIM YAPIYOR
Farklı sektörlerde de istihdam artışları sürüyor. Türkiye'nin en büyük savunma elektroniği kuruluşu olan Aselsan da hız kesmeden istihdam artışına devam ediyor. Aselsan, 2020 yılı ocak ayı itibarıyla 541 kişi daha istihdam ederek toplamda 8 bin 106 çalışan sayısına ulaştı.
Hedef yıl sonuna kadar bin 300 yeteneği Aselsan ailesine katmak. Bin 171 kişiye istihdam yaratan Birevim, yıl sonuna kadar 350-400 kişilik yeni istihdam yaratmayı hedefliyor. Birevim Yönetim Kurulu Başkanı Murat Çiftçi, ihtiyaçlara göre farklı alanlarda eleman arayışları olsa da özellikle şube satış kadrolarında görev yapacak tasarruf finans uzmanı kadrosuna öncelik verdiklerini söylüyor.