Kadın iç giyim, ev giyim, plaj giyim ve çorap kategorilerini kapsayan KİEP pazarı, son iki yıldır hızlı bir büyüme ivmesine girdi. Pazarın 2024 yıl sonuna kadar yıllık ortalama yüzde 14,3 büyümeyle 11,3 milyar TL'ye ulaşması bekleniyor. Markalar yeni yatırım için adeta yarışıyor.
29 Mayıs-12 Haziran 2022 tarihli sayıdan
Kadın iç giyim, ev giyim, plaj giyim ve çorap (KİEP) sektörü hareketli günler geçiriyor. Pandemi döneminde evde geçirilen sürelerin artmasıyla büyüme trendine giren pazardaki gelişme hızlanıyor.
Hem üretimde hem perakende de bu alana yatırımlar artarak devam ediyor. Deloitte sektör raporuna göre 2016 yıl sonunda 3,8 milyar TL olan Türkiye KİEP pazarının, 2020 yıl sonu itibarıyla 6,7 milyar TL'ye ulaştığı tahmin ediliyor.
Pazarın 2024 yıl sonuna kadar yıllık ortalama yüzde 14,3 büyümeyle 11,3 milyar TL'ye ulaşması bekleniyor. Son dönemde insanlar daha çok çarşı, pazar ya da geleneksel tuhafiye yerine modern kanaldan alışveriş yapıyor.
Modern organize kanalların 2016'daki pazar payı yüzde 35, 2020'deki payı ise yüzde 55. 2024'te ise pazar payının 64'e yükselerek tüketimin modern kanala doğru geçişinin artması bekleniyor.
YURTDIŞI ÖN PLANDA
Pazardaki büyüme rüzgarını arkasına alan şirketler yeni yatırımlar için kolları sıvamış durumda. LC Wakiki, yaklaşık iki yıl önce 'Dream' markası ile iç giyim, pijama ve ev giyim ürünleri için ayrı bir mağaza konsepti oluşturdu. Mağaza sayısı 80'i aşmış durumda.
Yurtiçinde 39 ilde 142, yurtdışında da Romanya'da üç mağazası olan Suwen ise 2022 yılı sonuna kadar yurtiçinde 35 yeni mağaza açmayı planlıyor. 2022'de Avrupa pazarına Romanya'yla giren şirket, bu ülkede iki yıl içerisinde 20 noktaya ulaşmayı planlıyor.
2021 yılını 359,9 milyon TL ciroyla kapatan şirketin gerek Türkiye'de gerekse de yurt dışında büyük hedefleri var.
Suwen Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Ali Bolluk, sürdürülebilir bir büyüme çizgisi yakalamayı hedeflediklerini söylüyor. Şirket e-ticaret satışlarında son dönemde önemli bir ivme yakaladı.
E-ticaret kanalı üzerinden yapılan satışlar 2021 yılında 45,5 milyon TL'ye ulaştı. E-ticaret satışlarının toplam satışlar içerisindeki payı 2019'da yüzde 2,5'ken 2020'de yüzde 13,6'ya ulaştı.
Penti'nin Türkiye'de 405 ve yurtdışında 205 mağazası var. Türkiye e-ticaret kanalı Romanya, çevre ülkeler, Doğu ve Orta Avrupa pazarında online olarak satış yapıyor.
2019 yılından itibaren müşteri deneyimine odaklanan şirket, özellikle mağaza metrekarelerini büyüterek müşterilerin kolaylıkla alışveriş yapabilecekleri, kendilerini rahat hissedecekleri bir ortam yaratmaya çalışıyor. Her sene ortalama yüzde 20-25 oranında metrekare artışı yapan şirket, bu sene de toplamda 45 mağaza daha açmayı hedefliyor.
E-TİCARET DE ARTIYOR
2021 yılında yüzde 80 büyüyen Penti, 2022 yılı içerisinde de bu büyüme oranının üzerine çıkmayı hedefliyor. Her temas noktasında tekil bir alışveriş ve marka deneyimi sunmak üzere özellikle dijital yatırımlarını sürdüren şirket, dünyanın en önemli omnichannel platformu Manhattan Associates ile iş birliği yaptı. Şirketin Avrupa bölgesindeki ilk partneri oldu.
Penti'de şu anda e-ticaretin toplam satış içerisindeki payı yüzde 20. Penti CEO'su Mert Karaibrahimoğlu, "SAP Hybris ile hayata geçirdiğimiz yeni altyapımız ve bu teknik mimari üzerine sıfırdan ele aldığımız yeni mobil uygulamamız ile de e-ticaretin satış içindeki payının artacağını görüyoruz" diyor.
KİEP'TE 2,5 KAT BÜYÜDÜ
Türkiye'de 300'ü aşkın ve yurtdışında ise 200'den fazla mağaza ile hizmet veren Defa-cto, KİEP grubunda ciddi bir büyüme yakaladı. Şirket, 2021 yılında bu segmentte 2,5 kat büyüme sağladı. Böylece şirket satışlarında toplam payı yüzde 2,7'ye, kadın ürünleri satışları içerisinde ise yüzde 7'ye yükseldi.
DeFacto Mağazacılık ve Pazarlama Genel Müdürü Barış Sönmez, 2022'de bu alana yaptıkları yatırımları sürdürerek, KİEP grubunda iki kat büyüme hedeflediklerini söylüyor.
KİEP pazarının moda ve giyim endüstrisinde pandeminin en çok etki ettiği alt sektörlerden biri olduğunu söyleyen Sönmez, "Daha fazla dışarıda zaman geçirmeye başladığımız bu dönemde pandeminin getirdiği rahat giyim tarzına hem yavaşça veda edeceğiz hem de bazı parçalarda bu rahatlıktan vazgeçmeyeceğiz" diyor.
YENİ KONSEPT GELİŞTİRDİ
59 mağazası olan Yargıcı ise 2016 yılında Bea-chworks'le plaj giyime adım attı. Talep üzerine şirket, 2022 yılı itibarıyla bu Yargıcı Beachworks mağaza konseptiyle yeni mağazalar açmaya başladı.
Bu kapsamda Göcek, Çeşme Marina, Bodrum Vogue Otel, Mersin Marina'da kalıcı ya da sezonluk mağazalar açan şirket, önümüzdeki yıl bu konsepti daha da yaygınlaştırmayı hedefliyor.
Beachworks ürün grubunun genel satışlar içerisindeki payının yüzde 10 civarında olduğunu söyleyen Yargıcı Genel Müdürü Oğul Sipahioğlu, bu oranı yüzde 15'lere kadar çıkarmayı hedeflediklerini belirtiyor.
Ev giyim, plaj giyim ve çorap kategorilerinde ürün grupları olan marka, bu yıl özellikle plaj ürün gruplarındaki çalışmaları ile bu üç ürün grubunun ciro ağırlığını yüzde 30'a çıkartmayı planlıyor.
Blackspade, Türkiye'de 750'den fazla satış noktasında; ikisi Kıbrıs'ta olmak üzere toplam 19 mağazada; bunun yanında yurtdışında 25 ülkede faaliyet gösteriyor. Şirket, Türkiye'de mağaza sayısını 30'a çıkarmak üzere çalışmalarını sürdürüyor.
Yurtdışında ise distribütörler aracılığıyla dört yeni mağaza açmak için girişimler devam ediyor. 2021 yılında bir önceki yıla oranla yüzde 60'a yakın büyüme gerçekleştiren şirket, bu yıl da benzer oranda bir büyüme hedefliyor.
Pandeminin ilk yılı olan 2020'de e-ticaretin toplam satışları içindeki payı yüzde 6'dan 10'a çıkmıştı. 2021'de açılmayla birlikte yeniden yüzde 6 düzeyinde gerçekleşti. Şirketin ortaklarından Tolga Nar-bay, 2022 yılında yüzde 15'e çıkarmayı hedeflediklerini söylüyor.
ÜRETİM BÜYÜYOR
Sadece perakende değil üretim tarafında da KİEP grubunda hareketlilik var. BLC Group, 2021 yılında yüzde 60 büyüdü. Grup yılı 300 milyon TL ciroyla kapattı. 2022 yılında da en az yüzde 50 büyüme hedefleniyor.
Örme kumaşta yıllık 10 bin ton üretim kapasitesine sahip olan şirket, önümüzdeki iki yıllık süreçte yüzde 40 kapasite artışı sağlayacak yatırım yapmayı planlıyor. BLC Group Yönetim Kurulu Başkanı Şahin Balcıoğlu, rekabette özellikle sürdürülebilir üretim ve teknoloji yatırımları ile farklılaştıklarını söylüyor.
Endüstriyel dikiş ve nakış iplikleri üreticisi Durak Tekstil de pazardaki büyüme ivmesinden olumlu etkilendi. 2021 yılını 25 milyon dolar ciro ile kapatan şirket, 2022 yılında yüzde 20-30 büyüme hedefliyor.
Sürekli artan ve çeşitlenen müşteri talebine yanıt verebilmek için 2020 yılında üretim kapasitesini yüzde 50 artıran şirket, yıllık 3 bin tonun üzerinde bir üretim kapasitesine sahip.
Durak Tekstil Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Direktörü Yiğit Durak, "Tekstil endüstrisinde KİEP pazarı önemli bir ağırlığa sahip. Ürettiğimiz dikiş ve nakış iplikleri KİEP pazarındaki üreticiler tarafından yoğun olarak talep ediliyor" diyor.
PAZARA YENİ GİRDİ
Spor giyim pazarındaki bu hareket yeni markaların pazara girmesini sağladı. Bunlardan biri de Comeup oldu. Spor giyim pazarında global marka olma hedefiyle yola çıkan Comeup, pandeminin zorlu şartlarına rağmen iki kat büyüdü.
2020 yılını 1,7 milyon TL ciro, 2021 yılını ise 4,1 milyon TL ciro ile kapatan Comeup hızlı büyüme ivmesini 2022 yılında da sürdürmeyi hedefliyor. 2022'de mevcut cironun yüzde 100 büyümesi planlanıyor. Marka yıllık yaklaşık 2.5 milyon adet üretim gerçekleştiriyor.
Comeup Genel Müdürü Alper Türk, "AR-GE çalışmalarımızda yeni kaliteler, örgü teknikleri, kullanıcıya artı fayda sağlayacak teknik özellikleri geliştiriyor ve test ediyoruz" diyor.
İÇ VE EV GİYİMİNDE YÜZDE 12 BÜYÜME BEKLENTİSİ
Önümüzdeki dönemde bu pazarın sektörün gelişiminde önemli bir rol üstlenmeye devam etmesi ve ev ve dış giyimin birbiriyle paralel tasarımlarla ilerlemesi bekleniyor. Yapılan tahminler de bunu destekliyor.
Örneğin, kadın giyim pazarı içerisinde iç giyimin 2021'deki payı yüzde 7,4, ev giyimin ise yüzde 2,6 oldu. Bu yıl ise her iki pazarın da yaklaşık yüzde 12 büyüyeceği hesaplanıyor.
NAZIM KANPOLAT TÜM İÇ GİYİM SANAYİCİLERİ DERNEĞİ (TİGSAD) BAŞKANI "İHRACATTA HEDEF AVUSTRALYA VE ABD"
"İç giyim sektörü ihracatı 2021 yılında 2020 yılına göre yüzde 33 oranında büyüme kaydetti. Rusya ve Ukrayna savaşından dolayı sektörümüzün ciddi anlamda olumsuz yönde etkilendi. Önümüzdeki dönemde yeni hedef ülke olarak Avusturlya, ABD pazarları ve yine Avru pa pazarlarında birçok ülke özellikle İskandinav ülkeleri pazarları ihracat anlamında bize daha çok uygun görülüyor.
2023 yılında Avusturalya'da ihracatta çok ciddi bir artış yakaladığımızı göreceğiz. Pandemiden sonra birçok stratejinin değişmesiyle Avusturalya'nın Çin yerine Türkiye gibi yeni üretici ülkelerden ithalat yapmayı tercih etmesi sebebiyle bizim için de önemli ülke haline geldi.
ABD pazarı bizim için geçen sene yüzde 33 artış kaydedilmiş bir pazar. Yine Amerikan pazarında bu sene yüzde 30'un üzerinde ihracat artışı olacağını öngörüyoruz."