“Kârlı büyümeye odaklanacağız”

15 Mayıs 2022
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Kasım 2019'dan bu yana BBVA Group'un global CEO'su olarak görev yapan Onur Genç, bu yıl 'Yılın Global Türk Profesyoneli' kategorisinde en yüksek oyu aldı. Onur Genç'in odağında dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve kârlı büyüme var.

15-28 Mayıs 2022 tarihli sayıdan

İspanya merkezli bankacılık devi BBVA'nın 165 yıllık geçmişindeki ilk yabancı genel müdür olan Onur Genç, 2019 ve 2020'nin ardından 2022'de de 'Yılın Global Türk Profesyoneli' kategorisinde ilk sırada yer aldı.

Onur Genç, yaklaşık 2.5 yıldır BBVA'nın CEO'su olarak bankanın büyümesinde kritik rol oynadı. 2021 yılında banka operasyonel net kârını 5 milyar Euro seviyesinin üzerine çıkarırken, müşteri sayısında bir rekora imza attı.

BBVA, 2021 yılında 8,7 milyon yeni müşteri edindi. Banka, 2022 yılı birinci çeyreğinde 1,651 milyon Euro tutarına ulaşan tarihindeki en yüksek üç aylık kârı sağladı. Diji-talleşme, sürdürülebilirlik ve kârlı büyümeye odaklanan Onur Genç'le kariyer yolculuğunu, bankacılık sektörünün geleceğini ve BBVA'nın yeni dönem hedeflerini konuştuk.

BBVA'nın global CEO'su olarak atandığınız 2019 kasım ayından bu yana öncelikleriniz neler oldu?

Her zaman gerçek başarının hissedarlar, çalışanlar, müşteriler ve genel olarak toplumdan oluşan tüm paydaşlara hizmet etmekten geçtiğine inandım. 2019'da BBVA CEO'su olduğumda, bugün günlük faaliyetlerimin de odak noktasında yer alan dört önceliğim vardı.

Bunlardan birincisi, bankaların tamamen dijitalleşmiş bir dünyada fintech'ler ve bigtech'ler gibi pazara yeni giren aktörlere ve uzun süre uygulanan düşük faiz oranlarına dayalı muazzam bir rekabet baskısına maruz kaldığı bir ortamda, iş ve hissedar perspektifinden, kârlı büyümeye odaklanmak. İkincisi, önceliğim tüm dünyadaki 110 bin BBVA çalışanının memnuniyeti.

Üçüncüsü, müşteri hizmet kalitemizin en iyi olduğundan emin olarak, rekabet ettiğimiz her platformda müşteri memnuniyeti skorlarını sektörün zirvesinde tutmak. Dördüncüsü ise daha sürdürülebilir ve kapsayıcı büyüme odaklı çalışma prensibiyle topluma pozitif katma değer sağlayan bir banka olmak.

CEO olduğunuzdan beri grubun performansı hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Dijitalleşme ve sürdürülebilirlik alanına öncülük ederken aynı zamanda kârlı büyümeye odaklı stratejimizin yürütülmesinde önemli ilerlemeler kaydettik. Bazı tek seferlik kalemler hariç olmak üzere, operasyonel net kârımız 2021 yılında 5 milyar Euro seviyesinin üzerine çıktı. Hissedarlarımıza yönelik kârlı büyüme ve değer oluşturma taahhüdümüzü yerine getirmeye devam ettik.

Kendilerine yapılan dağıtımları artırdık. Bunu da bir yandan, Avrupa'nın en büyüklerinden biri olan 3,5 milyar Euro değerindeki hisse geri alım programımızla, diğer yandan kârımızın yaklaşık yüzde 50'sine çıkardığımız temettü politikamızla gerçekleştirdik. İşimizi büyütmeye yönelik kararlı çalışmalarımız, 2021'de yine tüm zamanların rekoru olan 8,7 milyon yeni müşteri edinmemizi sağladı.

Bu rakam 2016 yılında 3,6 milyon idi. Yani yeni müşteri kazanımımızı son altı yılda iki katından daha fazlaya çıkardık. İngiltere'deki dijital banka Atom, İtalya'da kendi BBVA dijital banka uygulamamız, Avrupa'daki Solaris veya Brezilya'daki Neon gibi dijital banka yatırımları yoluyla yeni ve dikkat çeken pazarlara girerek, uzun vadeli büyüme noktasında yenilikçi adımlar attık, inovasyona yatırım yaptık.

2022 yılını nasıl değerlendirirsiniz?

2022 yılı birinci çeyreğinde olağanüstü sonuçlar elde etmeye devam ettik. 1,651 milyon Euro tutarına ulaşan tarihimizdeki en yüksek üç aylık kârı sağladık. 2021 sonu itibarıyla Avrupalı rakiplerimizle kıyaslandığında hâlihazırda en iyisi olan verimlilik oranımız, 2022 birinci çeyreğinde daha da iyileşerek yüzde 40,7'ye ulaştı.

Bu rakam da son 10 yılın en iyisi. Kârlılık metriklerimizi fazlasıyla iyileştirdik, özkaynak kârlılığını yüzde 15,1'e ve maddi özkaynak kârlılığını ise yüzde 15,9'a getirerek Avrupalı emsallerimiz arasında her iki metrikte de ilk sırada yer aldık.

Pandemi sürecinde bankacılık sektörü nasıl değişti? Bankacılık sektörünün geleceğine yönelik öngörüleriniz neler?

Pandemi sırasında özellikle şirketler ve bankalar iş modellerini yeniden düşünmek zorunluluğunu fark etti ve hızlı dijitalleşme ortamının getirdiği bir ortamla karşı karşıya kaldı. Bankalar için ayrıca bir zorluk, fintech ve bigtech'ler dâhil olmak üzere pazara yeni giren teknoloji bazlı oyuncular, bankacılık değer zincirinden belirli finansal ürün ve hizmetleri ayrıştırıyor ve bunları kendi değer önerilerine entegre ediyorlar.

Bankaların bu yeni dijital aktörlerle rekabet etmesinin yolunun, teknolojiye ve veriye yatırım yapmak, temel varlığımız olan çalışanlarımıza odaklanmak, onların gelişimine ve eğitimine destek olmak olduğuna inanıyoruz. Bankacılık ileride müşterilerinin finansal sağlığını iyileştirecek, yaşam ve iş hedeflerine ulaşmalarını sağlayacak kararlar almalarına yardımcı olacak değer önermeleri sunacak bir yapıya erişecek.

Türkiye'nin Garanti'sinin BBVA grubundaki yeri nedir? Devralma teklifi sonrasında büyüme hedeflerinde herhangi bir değişiklik var mı?

2022 yılı birinci çeyreği itibarıyla Garanti BBVA, BBVA'nın toplam aktiflerinin yüzde 9'unu ve brüt marjının yüzde 17'sini temsil ediyor. Türkiye, BBVA için stratejik bir pazar olup, kısa vadeli makro ve jeopolitik risklere rağmen, demografik avantajı, girişimci toplumu, AB ile ticari bağlantıları ve küresel bağlamda jeopolitik önemi sayesinde uzun vadeli büyüme potansiyeline sahip.

Garanti BBVA da bizim gözümüzde tüm önemli metriklerde ana rakiplerinden daha iyi performans gösteren, ülkenin en iyi bankasıdır. Devralma teklifinden bağımsız olarak, müşterisine ve çalışanına odaklı, Türkiye'nin en iyi bankasını daha da büyütme konusunda adım atmaya d

"BELİRLİ ZAMANLARDA SADECE OKUR VE DÜŞÜNÜRÜM"

"İş hayatındaki başarıda bir sır ya da bilinenden çok farklı bir formülüm yok. Tanımlanmış net hedefler, tanımlanmış net bir vizyon, bu vizyon ve hedeflerin açık bir dille iletişimi, güçlü ekipler kurma, ekiplerin birbirine güvenen ve takım ruhuyla hareket eden bireylerden oluşması, belirlenmiş vizyon ve hedeflere ulaşmak için çok çalışma.

Bu manada, günümün önemli bir yüzdesini dünyanın değişik yerlerindeki arkadaşlarımızla olan istişare toplantılarına harcıyorum. Ayrıca, bankanın geneli için belirlediğimiz 10'a yakın stratejik projeyi belirli periyodlarla takip ettiğim toplantılarım var.

Günlük toplantılar haricinde, her ayın belirli günlerindeki belirli zaman bloklarını sadece okumaya, düşünmeye ve ilerisi için planlamaya ayırıyorum. İş haricindeki vaktimi ağırlıklı olarak ailemle geçiriyorum. COVID sonrasında Ispanya'yı beraberce keşfetmeye çalışıyoruz."