Kapasite arttı, tekstilci yatırıma soyundu: Hangi şirket ne yatırım yapacak?

09 Şubat 2022
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Tekstil ve hazır giyim sektöründe kapasite kullanım oranı yüzde 81'i aşti. Bazı şirketler siparişlere yetişebilmek için vardiya sistemiyle çalışmaya başlarken bir kısmı ise talebe yanıt verebilmek amacıyla yeni yatırımlara başladı.

23 Ocak – 05 Şubat 2022 tarihli sayıdan

Yıllık 421 milyar TL'lik ciro değeri ile Türkiye'nin en büyük ikinci üretici sektörleri olan tekstil ve hazır giyim sektörleri pandemide talebin Türkiye'ye kaymasıyla ihracatta patlama yaşadı.

Tekstil sektörü, 2021 yılında gerçekleştirdiği 12,9 milyar dolar değerinde ihracatla Cumhuriyet tarihi rekoruna ulaştı. 2021 yılında yüzde 33,2 oranında ihracat artışı gerçekleştiren tekstil sektörü, ihracat gerçekleştirdiği 200'ü aşkın ülke ve bölgenin yaklaşık yüzde 85'inde ihracat artışı yaşadı.

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

Hazır giyim sektörü ise yılı 20 milyar doların üzerinde bir ihracatla kapattı. Bu iki dev sektöre yönelik talep, kapasite kullanım oranlarının hızla yükselmesine neden oldu.

Tekstil sektörünün kapasite kullanım oranı yüzde 81 seviyesine ulaştı. Hazır giyim sektöründe ise bu oran yüzde 82,7'ye çıktı. İhracata çalışan şirketlerde ise kapasite kullanımı yüzde 85-90 düzeylerini buluyor.

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe, "Aslında kapasite sınırlarını zorlayacak bir düzeye geldi. Bazı şirketlerimiz siparişlere yetişebilmek için vardiya sistemiyle çalışmaya başladı" diyor.

YENİ YATIRIM PEŞİNDE


Şirketler de talebi karşılamak için yeni yatırıma soyundu. Under Armour, Zara, Pull&Bear, Bershka, Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, Lacoste gibi pek çok global markaya üretim yapan Yeşim Tekstil, 2022'de yeni yatırıma hazırlanan şirketler arasında.

2019 yılında Ağrı'da ve Mısır'ın İsmailia kentinde yeni üretim tesisleri hayata geçiren Yeşim Grup, önümüzdeki dönemde Ağrı tesisi için ilave 30 milyon dolarlık bir yatırım programı öngörüyor. Mısır'daki İsmailia tesisinde ise 100 milyon dolarlık ek yatırım planlanıyor.

Geçtiğimiz yılı 366 milyon dolarlık ciro ve 332 milyon dolarlık ihracat değeriyle kapatan şirket, 2021'yi yüzde 15'lik bir büyüme yakalamayı planlıyor. Yeşim Grup CEO'su Şenol Şankaya, "Genel üretimimizin yaklaşık yüzde 90'ını ihraç ediyoruz.

Hali hazırda liderliğini Almanya'nın yaptığı başta Avrupa ülkeleri olmak üzere Amerika ve Rusya pazarına ürettiğimiz hazır giyim ve ev tekstili ürünlerini gönderiyoruz" diyor.

MAĞAZALAŞMA SÜRÜYOR


Sun Tekstil, üretimin yanı sıra Jimmy Key markasıyla Türkiye'de 42 mağazasıyla hizmet veriyor. Yıllık 35 milyon adetlik bitmiş ürün üreten Sun Tekstil, 2021'i yaklaşık 190 milyon dolarlık ciroyla kapatacak.

2022'de iç kapasitesini arttırmak için yaklaşık 4 milyon dolarlık yeni yatırım planlayan şirket, iç üretim kapasitesini de yüzde 50 artıracak. Ayrıca yedi yeni Jimmy Key mağazası açılması planlanıyor.

Sun Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Elvan Ünlütürk, "Sun Tekstil üretiminin yüzde 90'ını ihraç ediyor. Yüzde 5'ini Jimmy Key'le iç piyasada satıyor. 2022'de ihracatımızı yüzde 10 büyütmeyi planlıyoruz" diyor.

Merkezi İstanbul'da olmak üzere Kırklareli OSB, Çerkezköy OSB ve Kastamonu ili olmak üzere dört farklı şehirde üretim hattı olan SML Tekstil'in yıllık üretim kapasitesi yaklaşık 5 milyon adete ulaşıyor.

Avrupa ve Amerika pazarlarında birçok markanın üretimini yapan şirket, Kırklareli OSB'de 55 bin metrekare alan üzerinde yeni bir tesis hazırlığında. Yaklaşık 200 milyon TL'lik bütçesi olan yatırımla üretim kapasitesinin yıllık 8 milyon civarına çıkması bekleniyor.

2022 yılının ikinci yarısında hizmet vermesi planlanan tesis, dijital markaların ve online satış platformlarının ihtiyaçlarını karşılamak üzere tam entegre olarak üretim yapacak.

Güncel haliyle 400 kişiye istihdam sağlayan şirket, yeni yatırımla bu sayıyı bine çıkartacak. 2021 yılını 275 milyon TL ile kapatmayı hedefleyen şirket, 2022 yılında yüzde 30-35 oranında büyüme planlıyor.

300 KİŞİYE İSTİHDAM


Gelişim Tekstil ise 25 milyon Euro'luk bir yatırım için harekete geçti. Yeni yatırımla 250-300 kişiye daha istihdam sağlanacak. Gelişim Tekstil Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Vedat Yavuz, "Bu yatırımın üretim kapasitemize katkısı, örme ve boyama proseslerinde kalite ve kapasite artışı olarak yansıyacaktır" diyor.

2021 yılını yaklaşık 65 milyon Euro ciroyla kapatmayı planlayan şirketin 2022 hedefi ise 70 milyon Euro civarında. Üretiminin yüzde 100'ünü ihraç eden şirket, 2022 sonuna kadar ihracatta yüzde 12-13'lük büyüme hedefliyor. Şirketin gündeminde ise Almanya, İsviçre ve Polonya var.

Entegre kumaş ve erkek-kadın pantolon üretim yapan Akın Tekstil, yıllık 12.8 milyon metre kumaş ve 3 milyon adet pantolon üretiyor. 2021 yılını 49 milyon Euro ciro ile kapatmayı hedefleyen şirket, 2022 sonuna kadar yaklaşık 3 milyon Euro tutarında makine yenileme ve otomasyon yatırımı yapmayı planlıyor.

Böylece şirket kapasitesini yüzde 9 büyütecek. Ürünlerin yüzde 85'ini ihraç ettiklerini söyleyen Akın Tekstil Satış ve Pazarlama Direktörü Alper Burgun, "2022 yılı sonunda pamuk ve genel emtia artışları durulursa iplik ihracatı yerine üreticilere iplik satışı eskiye dönerse yüzde 35 ihracat büyümesi hedefliyoruz" diye konuşuyor.

CİROLAR DA BÜYÜYOR


2020 yılında kapasitesini yüzde 30 artıran Durak Tekstil'in bu yatırımının olumlu sonuçlarını ciroya da yansıdı. Şirket yüzde 30 büyümeyle 2021 yılını 30-35 milyon dolarla çıkarmayı hedefliyor.

Durak Tekstil Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Direktörü Yiğit Durak, "Yakın dönemde bu kapasitemizi aşacak bir talep gelişmesi yaşanırsa yeni yatırımlar da gündeme gelecek" diyor. Şirket, şu sıralar AR-GE çalışmalarına odaklanmış durumda. Yıllık cirosunun yüzde 5'ini AR-GE çalışmalarına ayırıyor.

Bu oranın tekstil endüstrisinin ortalama rakamının neredeyse iki katından fazla olduğunu söyleyen Durak, şunları söylüyor: "Bu bağlamda, yeni ürünler geliştirmeye dönük çalışmalarımız kesintisiz olarak devam ediyor. Müşterilerimizin özel ürün taleplerine dönük geliştirmeler de onlarla iş birliği halinde sürdürülüyor.

Son dönemde sürdürülebilirlik taleplerini yanıtlamak üzere geri dönüştürülmüş iplik portföyümüze oldukça yeni çözümler katmış bulunuyoruz."

Hali hazırda satışlarının yarısını yurtdışı pazarlara gerçekleştiren şirketin 2023 yılına ilişkin stratejik planları çerçevesinde ihracatın satışlardaki payını yüzde 75'e çıkarmayı öngörüyor.

İHRACAT HEDEFİ 35 MİLYAR DOLAR


Rüzgarı arkasına alan tekstil ve hazır giyim sektörleri, yatırımlarına hız kesmeden devam ediyor. Ancak pamuk başta olmak üzere arz-talep dengesizliği bulunan bazı hammaddeler bulunuyor. M M 2021 yılında pamuk ithalatının 2,3 milyar dolar seviyesinde gerçekleşmesi bekleniyor.

İstanbul "Tekstil ve Hammaddeleri ihracatçıları Birliği (İTHİB)  Ahmet Öksüz. "Sektörümüzün pamuktaki arz-talep dengesizliği göz önüne alındığında, pamuk üretiminde 1,1 TL olan prim fark desteğinin artırılması, üretim sahalarının genişletilmesi ve organik pamuk üretiminin daha fazla teşvik edilmesi için gerek Ticaret Bakanlığımız gerekse Tarım ve Orman Bakanlığımız nezdinde girişimlerde bulunuyoruz” diyor.

Tekstil sektörünün hedefi 2022 yılında 13 milyar dolar değerinde ihracatla yeni bir rekora imza atmak. Hazır giyim ise 2022'de 21-22 milyar dolar civarında bir ihracat hedefliyor.