Ev ve mutfak eşyaları sektörünün önemli çatı derneklerinin bir araya gelmesiyle kısa bir süre önce kurulan Ev ve Mutfak Eşyaları Federasyonu (EVFED), İSTOÇ’u önemli bir uluslararası ticaret merkezi haline getirmek için harekete geçti. İstanbul Ticaret ve İhracat Merkezi Projesi (İSTİM) olarak adlandırılan projeyle, İSTOÇ’un 5 milyar dolarlık ihracatının ikiye katlanması planlanıyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Ev ve mutfak eşyaları sektörünün önemli çatı derneklerinin bir araya gelmesiyle kurulan Ev ve Mutfak Eşyaları Federasyonu (EVFED), İSTOÇ’u Kuzey Afrika, Orta Asya, Türki Cumhuriyetler, Ortadoğu, Balkanlar ve Doğu Avrupa’dan oluşan bölgenin ticaret ve ihracat merkezi haline getirmek için harekete geçti. Bunun için İstanbul Ticaret ve İhracat Merkezi Projesi (İSTİM) olarak adlandırılan bir proje geliştirildi.
ÇİN MODELİ
Yaklaşık 1 milyon metrekarelik alanıyla 43 bin satış noktasına sahip olan Çin’in Yiwu kentinden esinlenilen projeyle, İSTOÇ’a tüm dünyadan satın almacıların gelmelerini sağlayacak ve akredite olmuş kuruluşlar vasıtasıyla bunları yönlendirerek satın alma yapmalarına olanak verecek bir sistem kurulacak. Aracı kurumların akreditasyonunu yaparak güvenli bir ticaret ortamı sağlamayı planlayan EVFED, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), Türk Hava Yolları (THY) ve TÜRSAB gibi kurumları da bu projeye dahil edecek.EVFED Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Ertuğrul Erdoğan, TİM ve TÜRSAB desteğiyle İSTOÇ’un tanıtımı için çalışmalar yapacaklarını, THY’nin de uçuşlarıyla bu sürece destek vereceğini söylüyor.
Erdoğan, bu konuda şöyle konuşuyor: “İSTOÇ’ta halihazırda kurulu bir düzen var. Biz koordinasyonu sağlayacağız. Çin’deki bu merkezde kurulmuş birtakım yapılar var. Yanınıza 2-3 eleman veriyorlar.Hangi mağazadan ne beğeniyorsanız seçiyorsunuz ve ürünlerin hepsini acente dediğimiz aracı kurumlar toplayıp tek elden yollama imkanı sunuyor. Biz de bu sistemi İSTOÇ’ta kurmak istiyoruz.” Projeyle birlikte Wallmart gibi dünyanın büyük satın almacı firmalarının konumlandırılacağı İSTOÇ’ta iletişim dahil her türlü hizmet için verilen bedelsiz bir kompleksin oluşturulması planlanıyor.
ÜÇÜNCÜ PROJE DE YOLDA
EVFED’in bir diğer projesi ise Ulusal B2B Projesi. ‘Türk üreticisi ile Türk markaları buluşuyor’ sloganıyla yola çıkılan projede, Türkiye’deki üreticiler ile satın almacılar bir araya getirilerek, hem aralarındaki iletişimin geliştirilmesi hem de birbirlerinden alışveriş yaparak yurtiçi ticaret hacminin büyütülmesi hedefleniyor. Türkiye’de çok önemli üreticiler olduğuna dikkat çeken EVFED Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Ertuğrul Erdoğan, “Son dönemde iç pazarda perakendede de ciddi bir gelişim var. Doğru üretici ile perakendeciyi buluşturarak sinerji yaratmak istiyoruz. Bunun için de EVFED olarak özel organizasyonlar düzenleyeceğiz” diyor.
İHRACAT KATLANACAK
Geçtiğimiz hafta EVFED üyeleriyle bir araya gelerek proje için bir komite oluşturan federasyon, 2016 sonuna kadar projeyi hayata geçirmeyi planlıyor. İSTOÇ’tan yaklaşık 5milyar dolarlık ihracat yapıldığını söyleyen Ömer Ertuğrul Erdoğan, 2017 sonuna kadar bu rakamı iki katına çıkarmayı hedeflediklerini belirtiyor. EVFED’in gündemindeki diğer projelerden biri de ‘Buy from Turkey’ Fuar Projesi. İtalya’daki Homi, Fransa’daki Maison Objet gibi dünyada başarılı örnekleri bulunan, tüm ev/restoran konseptini içerisine alan bir fuar organizasyonu oluşturulması hedefleniyor. Erdoğan, uluslararası bir fuar organizasyonu oluşturacaklarını söylüyor. EVFED; ZÜCDER, PAGDER, TUSİD, MOBSAD ve İSTOÇ- DER’in bir araya gelmesiyle kuruldu. İki ay önce faaliyete geçen EVFED’i oluşturan dernekler yaklaşık 15 milyar dolarlık bir ihracatı temsil ediyor.