AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN asakarya@ekonomist.com.tr
Çin'in Wuhan kentinde aralık ayında ortaya çıkan ve tüm dünyaya yayılan koronavirüs salgınına karşı şirketler hem çalışanlarını hem de müşterilerini korumak için sıkı önlemler almaya başladı.
Birçok ulusal ve global şirket çalışanlarını koronavirüse karşı korumak için çözümler geliştirirken çalışma düzeninde değişikliklere gidildi. Yurtdışı seyahatlerini erteleyen şirketlerin bir kısmı bünyesinde kriz ekipleri oluşturdu.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Bazı şirketler işyerlerinde düzenli ateş ölçümü yaparken toplu organizasyonlarını tamamen iptal etti.
El sıkışma gibi temaslardan kaçınılması ve bunun gelen ziyaretçilere de uygulanması, herhangi bir hastalık şüphesi durumunda rapor alarak işe gelinmemesi ve tahlil sonuçlarının da işyeri hekimiyle paylaşılması da alınan diğer önlemler arasında.
Şirketlerin aldığı önlemler çalışanlarıyla sınırlı kalmadı. Bazı şirketler müşterileri için destek paketleri de açıkladı.
KRİZ EKİPLERİ KURULDU
30'dan fazla ülkeye ihracat yapan Kopaş Kozmetik, ilk önlem olarak seyahat politikasını değiştirdi. Güneydoğu Asya'da altı farklı ülkede faaliyet gösteren şirket, tedarik zinciri ve güvenliği açısından önlemlerini sürecin başında aldı.
Kopaş Kozmetik CEO'su Onur Özyurt, iş güvenliği yetkilileri ve üst yönetimin de dahil olduğu bir kriz takip ekibi oluşturulduğunu söylüyor.
Endüstriyel cam işleme ve düzcam üreticisi Yorglass, beş farklı şehirde bulunan fabrikalarında ateş ölçer uygulaması başlattı. İş gezilerini erteleyen şirket, çok zorunlu durumlarda yurtdışına çıkan personeline 14 gün kuralı uyguluyor ve işlerini evden takip etmesini sağlıyor.
Yorglass Yönetim Kurulu Başkanı Semavi Yorgancılar, "Bu süreçte sipariş erteleme ya da iptal gibi bir durum yaşamadık. Aksine, Çin'den alım yapan birçok firmadan sipariş alma durumumuz oldu" diyor.
FİYAT ARTIRMIYOR
Bu süreçte gıda perakendecileri hem müşterileri hem de çalışanları için önlemler alıyor. Dezenfeksiyon önlemlerinin yanı sıra fiyat artışı ve tedarik konuları da şirketlerin gündem maddeleri arasında.
Metro Türkiye, koronavirüs Türkiye'de görülmeden önce tedarikçilerle iletişime geçerek onların üretim planlarını güncellemelerini sağladı.
Metro Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Boris Minialai, "Fiyat spekülasyonları ile mücadele etmek için geçtiğimiz hafta bakliyat ve pirinç satışında bir ay boyunca fiyat artışı yapmama kararı aldık" diyor.
Sağlık sektöründe faaliyet gösteren Zade Vital, koronavirüs kriz komitesi başlığı altında yedekli olmak üzere iki farklı ekip kurdu.
Tüm çalışanların evden işlerini yürütebilmeleri için gerekli altyapı oluşturuldu. Bunun yanı sıra toplantıların skype gibi kanallar üzerinden yapılabilmesi için hazırlıklar yapıldı.
FABRİKALARDA ÖNLEMLER ARTIRILDI
Koronavirüs salgınına rağmen reel sektörde üretim sahaları çalışmaya devam ediyor. Fabrikalardaki iş ortamında da geniş kapsamlı kontrol ve tedbirler uygulanıyor.
Endüstriyel kilit üreticisi olan Mesan Kilit'in genel müdürü Mustafa Mertöz, tüm çalışma alanlarını dezenfektanlarla periyodik olarak temizlediklerini söylüyor.
Mertöz, çalışanların ay sonuna kadar tüm seyahatlerini durdurduklarını, tüm fuar katılımlarını haziran ayına kadar iptal ettiklerini anlatıyor.
Mutfak ekipmanları üreticisi Öztiryakiler'in yönetim kurulu başkanı Tahsin Öztiryaki, 1 Mayıs'a kadar yurtdışı seyahatlerini ve yurtiçinde de kalabalık etkinlikleri iptal ettiklerini söylüyor.
Hem üretici hem de perakendeci olan İşbir Yatak, yeni üretim yöntemlerini devreye soktu. Üretim ortamından satış mekanlarına kadar azami mesafeyi koruyarak el sıkışmayı süreç normale dönene kadar durduran şirket, başta satış noktaları olmak üzere tüm İşbir mekanlarının düzenli olarak dezenfekte edilmesini sağlıyor.
MÜŞTERİLERE DESTEK
Şirketler çalışanlarının yanı sıra müşterileri için de çözümler üretiyor. Sanko Holding, 31 Mart 2020 tarihine kadar şirketlerinden yapılan tüm satışların vadelerini, vade farklı ilave edilmeksizin 60 gün erteledi. Bunun yanı sıra müşterilerin mevcut borçlarının tamamına ilave 60 gün vade tanındı.
Kariyer.net, koronavirüse karşı önlem almaya çalışan işverenler için iş görüşmelerini dijital ortama taşıyan HR Venue uygulamasını bir ay boyunca Kariyer. net üyesi olsun ya da olmasın tüm şirketlerin hizmetine ücretsiz olarak sunacağını duyurdu.
Türkiye'deki küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) koronavirüs salgını kaynaklı beklenmeyen zorluklardan en az düzeyde zarar görmesini isteyen ve bu amaçla destek sunmayı amaçlayan Facebook, KOBİ'lerin kriz yönetimine yardımcı olacak 'Küçük İşletme Kaynak Merkezi'ni Türkçe olarak faaliyete geçirdi.
MÜGE YALÇIN / MY EXECUTIVE KURUCU ORTAĞI
“BAZI TEDBİRLER KALICI HALE GELMELİ”
“Bu süreç İK’da iş dünyasına birtakım değişikliler getirecek. Uzaktan çalışma gibi uygulamalar bu süreç bittiğinde de yaygınlaşarak devam edecek.
Bu süreçte çalışan sağlığının korunması için alınan tedbirlerin ve uygulamaların bazılarının kalıcı hale geldiğini göreceğiz. Örneğin, fabrikaların girişlerinde termal kameralar yaygınlaşacak. Belki ücretli izin hakları konusunda yeni standartlar oluşacak.
Son olarak da şirketler zarar etmemek amacıyla giderleri azaltmak için işten çıkarma kararı vermek yerine yetişmiş insan kaynağını korumalı.”