İş dünyasında ‘akademi’ rüzgarı

Artan rekabete ve teknolojik dönüşüme uyum sağlamak isteyen şirketler arasında kurumsal akademi kurma yarışı başladı. Perakendeden yeme içmeye farklı sektörden pek çok şirket çalışanlarına eğitim vermek için kurumsal akademi kuruyor.

23 Ocak 2024

İş dünyasındaki hızlı değişim şirketleri yeni stratejiler geliştirmeye yöneltiyor. Artan rekabete ve teknolojik dönüşüme uyum sağlamak ve çalışanlarını yeni döneme hazırlamak için şirketler 'kurumsal akademi'ler açmaya hız verdi.

07 Ocak 2024 - 20 Ocak 2024 tarihli sayıdan

McKinsey Company'nin 'İşimizin Geleceği' (Future of Work - FoW) raporuna göre küresel ölçekte her 16 çalışandan birinin 2030 yılına kadar yeni yetkinlikler kazanması, yeni mesleklere geçiş yapması gerekiyor. Türkiye'ye bakıldığında da her dört kişiden birinin, 2030 yılına kadar işini değiştirmek ya da yeni becerilerle işini geliştirmek zorunda kalacağı ortaya konuyor.

Bu durum; Türkiye'nin yetenek dönüşümünü gerçekleştirebilmek için iş gücünde bulunan 21,1 milyon kişinin mevcut mesleğine devam ederken, teknolojiden yararlanarak yeni yetkinlikler geliştirmesini gerektiren bir süreç anlamına geliyor. 

MY Executive Kurucu Ortağı Müge Yalçın, "Şirket akademileri, çalışanlarının gelişimini ve dönüşümün gerekli kıldığı yeni yetkinlikleri kazandırmayı amaçlıyor. Bunun yanı sıra kurumsal kültürün çalışanlara aktarılmasında ve yaygınlaşarak güçlenmesinde de şirket akademileri önemli bir rol üstleniyor" diyor.

YENİ AKADEMİ GELİYOR

2022 yılında kurulan Polat Akademi'nin mesleki eğitimlerin yanı sıra çalışanların ilgi alanlarına yönelik kişisel gelişim eğitimleri de yer alıyor. Gayrimenkul, enerji ve teknoloji başta olmak üzere farklı sektörlerde faaliyet gösteren holding, gayrimenkulde sahada çalışanlara teknik eğitimler verirken, örneğin; teknoloji tarafında çalışanlara çok niş konularda teknik eğitimler verebiliyor.

Polat Holding İnsan Kaynakları Direktörü Burçin Çelebioğlu, "2024 sonuna kadar stajyer gelişim atölyesi ve işbaşı gelişim atölyesi projelerimizin de devreye girmesiyle birlikte bu rakamı ikiye katlayacağımızı düşünüyorum" diyor. Abdi İbrahim de akademi konusunda öncü şirketlerden biri.

Abdi İbrahim Akademi'nin lansmanını 2008 yılında gerçekleştiren şirket, akademi aracılığıyla çalışanların kendilerini geliştirmelerini sağlamalarının yanı sıra şirket içerisinde potansiyel liderleri tanımak ve yetiştirmek hedefiyle yola çıktı.

Abdi İbrahim Akademi'den 2021 yılından bu yana 8 bin 500'ü aşkın çalışana çevrimiçi ve sınıf içi ortamlarda eğitimler verildi. Abdi İbrahim İnsan ve Kültür Grup Başkanı Deniz Daver, "2024 yılında mevcutta yönettiğimiz lider gelişim, yetkinlik gelişim, uzman gelişim ve mesleki gelişim programlarının yanı sıra Abdi İbrahim'in bir biyo-teknolojik üretim tesisi olan AbdiBio için AbdiBio Akademi'yi hayata geçirmeyi planlıyoruz" diyor.

2019 yılında U Akademi'yi kuran Ulusoy Un, 18 iç eğitmen ile bu yolculuğa başladı. U Akademi, şirketin hedefleri ve stratejileri doğrultusunda bilgi ve becerilerin geliştirilmesi, kariyer yönetimi ve yetenek geliştirme, koçluk ve mentorluk gibi gelişim faaliyetlerini içeriyor. 2019'dan bu yana farklı başlıklarda 7 bin saati aşan eğitim programları gerçekleştirildi. Eğitim sistemini dijitalleştiren U Akademi LMS içerisinde 100 ayrı kategoride 2 bin civarı güncel eğitim içeriği bulunuyor.

Ulusoy Un İnsan Kaynakları ve Kurumsal Gelişim Müdürü Nalan Gülşah Öztürk, "Kullanmakta olduğumuz yapay zeka destekli öğrenme yönetim sistemiyle, 950 çalışanımız diledikleri mekanda ve zaman aralığında mobil erişim sağlayabileceği, kişiselleştirilmiş ve esnek bir öğrenme süreci sunmayı, tüm online ve fiziki saha eğitimlerimizin yönetimini ve takibini dijitalleştirmeyi, öğrenme analitiğinde daha sağlıklı çıktılar almayı hedefliyoruz" diye konuşuyor.

MEHMET FATİH KORKUT / EKSİM HOLDİNG İNSAN KAYNAKLARI İŞ ORTAKLIĞI VE AKADEMİ MÜDÜRÜ

“Dijital dönüşüm becerilerine odaklanacağız”

"2022'de kurulan Eksim Akademi bünyesinde 9 bin çalışana senkron, asenkron dijital eğitim programları, sınıf içi katalog eğitimleri ve teknik eğitimlerin yanında EksimLEAD Liderlik Akademisi ile Eksim Potansiyel kapsamında eğitimler verildi. 

Ayrıca Genç Enerji ve Tech Talent programları kapsamında 2023 yılında 95 kişiye ve bugüne kadar 156 genç adayı eğitimler vererek holdinge kazandırdık. Dijital dönüşüm ve yenilikçi liderlik becerileri üzerine odaklanan yeni eğitim modülleri geliştirmeyi planlıyoruz.”

DİJİTAL PLATFORMLAR

Allianz Türkiye 2015 yılında sigorta sektörünün ilk kurumsal akademisi olan Allianz Türkiye Akademi'yi (ATA) kurdu. Allianz Türkiye İnsan ve Kültür Genel Müdür Yardımcısı İlkay Özel, tasarladıkları eğitim programları ile çalışanları geleceğin iş dünyasına hazırladıklarını söylüyor.

İcra kurulu üyeleri de dahil olmak üzere 392 iç eğitmeni ve 222 mentoru ile her bir çalışana kişi başı yılda ortalama sekiz gün eğitim sağlayan Allianz Türkiye Akademi, 2023 yılında sınıf içi ve çevrimiçi programlarıyla toplam 2 bin 404 adet gelişim çözümü sundu. 

Allianz Türkiye Akademi (ATA), yeni teknolojileri de öğrenme ve gelişim dünyasına sürekli adapte ederek; Metaverse, VR, AI, oyunlaştırma gibi yenilikçi araç ve teknikleri kullanan eğitimler sunuyor.

Sigortacılık sektörünün öncülerinden Anadolu Sigorta, 2021 yılında kurduğu akademi de liderlikten mentorluk ve teknik eğitime pek çok farklı alanda eğitimler veriyor. Anadolu Sigorta Akademi'de 2024 yılında satış ve pazarlama okulu bünyesinde, ihtiyaca özel olarak hazırlanmış geniş kapsamlı satış eğitimlerinin tüm satış kadrosuna sunulması planlıyor. 

Bu yıl gerçekleştirilen kadın liderler programımıza devam ederken aynı zamanda farklı liderlik ihtiyaçları doğrultusunda yeni liderlik programlarını da yöneticilere sunulacak.

LOJİSTİK SEKTÖRÜNE ÖZEL

Ata Grubu teknoloji şirketlerinden sipariş teslimat platformu Fiyuu ve Nişantaşı Üniversitesi iş birliği ile kurulan Kurye Akademisi, lojistik sektöründeki artan iş gücü ihtiyacına cevap vermek amacıyla 2022 yılında kuruldu. Akademi ile sektörde kaliteli hizmet sunacak nitelikli personel yetiştirmeyi hedefleyen şirket, kuryelik mesleğini daha profesyonel bir düzeye taşımak istiyor.

Ata Grubu Teknoloji Şirketleri İnsan Kaynakları Başkanı Seda Erdem Yılmaz, güvenli sürüş tekniklerinden müşteri odaklılığa, teknoloji kullanımından finansal okuryazarlığa kadar geniş bir yelpazede eğitimler sunduklarını söylüyor.

Pandemi nedeniyle yaklaşık 1,5 yıl ertelemeli olarak, 2021 yılında faaliyete geçen Bambi Akademi'de bugüne kadar toplam bin çalışana eğitim verildi. 2024 sonuna kadar da ortalama 600 satış danışmanına daha eğitim verilmesi hedefleniyor. Bambi Yatak Yönetim Kurulu Başkan
Not: Şirketler alfabetik olarak sıralanmıştır.

Yardımcısı Adem Çetmen, "İki aşamadan oluşan Bambi Akademi eğitimlerinde perakende satış ve mağaza yönetiminin yanı sıra tüm ürünlerin amacını ve kullanımını öğrenerek, müşterinin soracağı sorulara tam donanımlı ve bilgili bir şekilde cevap verebilmeleri sağlanıyor" diyor.

TEKNİK EĞİTİM VERİYOR

Galvanizli çelik üreticisi Borçelik, 2014 yılında Borçelik Teknik Akademi'yi (BTA) hayata geçirdi. Borçelik Teknik Akademi mesleki belgelendirme ve serti-fikasyon faaliyetleri kapsamında yaklaşık 2 bin 500 adayın mesleki yeterlilik sınavını gerçekleştirdi. Her yıl bu sayıyı artırmayı hedefleyen BTA, nitelikli ölçme değerlendirme ve sertifikasyon faaliyetleri ile 2024 yılı sonunda 3 bin 500 personele yeterlilik sertifikası vermeyi planlıyor.

Mesleki eğitimde lider olmayı hedefleyen BTA, pandemi sonrası dış firmalara da mesleki eğitim hizmeti sunmaya başladı. Borçelik Yönetim Sistemleri Direktörü Serkan Ürkmez, BTA'nın her yıl 3 bin 500'den fazla kişiye mesleki eğitim vermeyi hedeflediğini söylüyor.

18 bin 600 çalışana eğitimlerle ulaşan BSH Akademi ise bin 960 çalışanını geliştirme programlarından mezun etti. 2024 yılında gelişim programları ile yaklaşık 200 çalışana daha ulaşılması hedefleniyor. 2024 yılında, gelişim programlarımızı yeni nesil yetkinlik ve ihtiyaçlara yönelik içeriklerle geliştirmeyi hedeflediklerini söyleyen BSH Türkiye İnsan Kaynakları Kıdemli Direktörü Hüseyin Coşkun, "Bunun yanında, BSH çatısı altında yer alan Global Eğitim Akademisi (Global Learning Campus) bünyesinde tasarlanacak öğrenim yolculukları ile tüm organizasyonun gelişim süreçlerini dünya çapında kurumsal bir yaklaşım ile geliştirmeyi planlamaktayız" diye konuşuyor.

KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM

Çok sayıda çalışanın olduğu perakende ve hazır giyim sektörü akademi konusunda ilk adım atan sektörler arasında yer alıyor. Perakende sektörünün önemli oyuncularından Migros, uzun yıllardır var olan eğitim birimini 2010 yılında Migros Akademi'ye dönüştürdü. Akademide mesleki gelişim, iş başı eğitimi, kişisel gelişim gibi alanlarda 600 farklı içerikte sınıf eğitimi ve bin 900 farklı içerikte uzaktan eğitim programı var.

Migros Perakende Akademisi ve Mağazacılık İK Direktörü Ozan Akın, 2024'te tüm eğitim platformlarını tek bir çatı altında birleştirerek yapay zekâ destekli ve kişiselleştirilmiş bir öğrenme deneyimi sunmak üzere çalışmalar sürdürdüklerini söylüyor.

LC Waikiki Akademi, sektöre özel tasarlanan mesleki eğitim programlarıyla, mesleki eğitimler ile davranışsal eğitimlere de yer vererek bütünleşik müfredatlar oluşturuyor. 2024 yılı sonuna kadar da 63 ülkedeki 55 bin çalışanına ulaşmayı hedefleyen LC Waikiki Kurumsal Akademi, kişiselleştirilmiş öğrenme önerileri sunarak sistemini geliştirmeyi hedefliyor. 

LC Waikiki Kurumsal Akademi Direktörü Gülperi Savcı Tandar, "Rutin işlerden sıyrılıp operasyonel yüklerden arınmak amacıyla yola çıktığımız 'RPA (Robotic Process Automation) Projemiz' ile verimlilik yaratmayı amaçlıyor ve her geçen gün robotlarımızı devreye alıyoruz. Akademi TV projemizi de hızlandıracağız" diyor.

MARKA GÜCÜNÜ KORUYOR

2013'te kurulan Daikin Akademi ile iklimlendirme sektöründe eğitimli ve nitelikli iş gücünün gelişimini ve sürekliliğini sağlayacak çalışmalar yapıyor. Kadın istihdamını ve fırsat eşitliğini desteklemek amacıyla sektörde erkek işi olarak kabul edilen teknisyenlik alanında 2017 yılından bu yana Sakura Kadın Teknisyen Projesi'yle eğitimler veren Daikin Akademi, değişen ihtiyaçlar doğrultusunda sürdürülebilirlik konusunda eğitimlere odaklanacak. 

Daikin Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Neslihan Yeşilyurt, çalışanların mesleki gelişimlerini destekleyecek eğitimlerin yan sıra kişisel gelişimlerine de katkı sağlayacak eğitim programları sunmayı önemsediklerini belirtiyor.

EĞİTİM SAATİ ARTIYOR

2022 yılında kurulan Gürok Akademi, eğitim ve gelişim programları ile tüm beyaz yaka ve mavi yaka çalışanlara dokunuyor. 2023 yılı yönetim kadrolarındaki çalışanlar için 56 bin saat, operasyon kadrolarındaki çalışanlar için 44 bin saat eğitim ile tamamlandı. Gürok Grup İnsan Kaynakları Direktörü Dr. Abdurrahman Baş, 2024'te eğitim saatlerini yüzde 20 artıracaklarını belirtiyor.

AKO Grup, merkezi ve bünyesindeki beş şirketi ile toplam 7 bine yakın çalışan sayısına sahip. Temellerini 2022 yılında atılan AKO Akademi, şirket içinde gelişim kültürünü değiştirmek amacıyla kuruldu. AKO Akademi liderlik, satış ve teknik olmak üzere üç ana fonksiyonda faaliyet gösteriyor. Şirket, bu üç okulun yanı sıra ebeveynlik okulu gibi iş alanı dışında kalan sosyal hayatı etkileyen farklı alanlarda 'İyilik Hali'ni odağa alan programları 2024 yılında hayata geçirecek.

Kaşıbeyaz Lezzet Grubu ise yurtdışı atılımlarının ardından Kaşıbeyaz Akademi'yi kurma kararı aldı. Kaşıbeyaz Lezzet Grubu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Murat Kaşıbeyaz, yurt dışı yapılanmada Kaşıbeyaz kimliğinin zede almaması için akademi kurduklarını söylüyor. Dubai'de de bir işletme merkezi kuran şirket, burada salon işletme, finans gibi tüm konularda eğitimler veriyor. Ayrıca çalışanlara Kaşıbeyaz lezzetleri konusunda bir de tadım eğitimleri veriliyor.

5 bin çalışana eğitim verdi

2018 yılında Boyner Grup Akademi'nin temellerini atan şirket, tüm eğitim ve gelişim süreçlerini bu çatı altında yürütüyor. Hem ofis çalışanlarına hem de saha çalışanlarına yönelik geniş bir eğitim yelpazesi sunan akademide, 2023 yılında ofiste 40 farklı konuda, 48 sınıfta, 800'den fazla çalışana yetkinlik eğitimleri sunuldu. 

BOYNER GRUP Boyner Grup ve Boyner Büyük Mağazacılık İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Seda Kayrak Kızıltan, 8 binden fazla çalışana dokunmayı hedeflediklerini söylüyor. Şirket deprem konusunda da eğitimler vermeyi hedefliyor.

CCI'da çalışanlara liderlik ve teknik gelişim kapsamında farklı modüllerde (sınıf içi ve çevrimiçi) eğitimler veriliyor. Ayrıca, çalışanların şirket iş davranış kuralları, politikaları, genel sağlık, güvenlik ve refahı konusunda farkındalık kazanmaları için zorunlu iç eğitimler tasarlanıyor. Çevik ve sürekli öğrenme kültürü oluşturma stratejisi doğrultusunda CCI’nın amacı 70:20:10 öğrenme felsefesini takip ederek sınıfının en iyisi olan eğitim ve gelişim çözümlerini sunmak. Odak noktası olan yüksek performans kültürünü yetenek geliştirme müfredatı aracılığıyla destekleyen şirket, CCI Liderlik Anatomisi doğrultusunda ise her düzeyde liderler yetiştirmeye çalışıyor.  2023 yılında, eğitimlere 85 bin saatten fazla yatırım yapılarak, kapsam 13 bin çalışana genişletildi. 2024 yılında, CCI coğrafyasında yaklaşık 17 bin CCI ve distribütör ortağı çalışanının sosyal becerilerini, teknik ve liderlik yeteneklerinin geliştirilmesi hedefleniyor.

Lilly global tarafından 2017 yılında kurulan LillyU (Lilly Üniversitesi), satıştan liderliğe pek çok farklı konuda eğitim veriyor. Türkiye’de de uygulanan programlar kapsamında Lilly İlaç’ta bu yıl 75 kişiye sınıf eğitimi verildi. 2024 yılında 75 ila 100 kişiye sınıf eğitim verilmesi planlanıyor. Kişisel gelişim ve liderlik eğitimlerinin yanı sıra satış teknikleri, etkili bölge yönetimi, medikal ve pazarlama gibi uzmanlık alanlarında eğitimler veriliyor. Liderlik eğitimlerinde ise çok boyutlu liderlik, işbirlikçi liderlik, koçluk, sürdürülebilir güven, hatalarından öğrenme, diyalogla bağ kurma ve benzeri eğitimler veriliyor. 2024 yılında da liderlik ve koçluk yetkinliklerini geliştirmeye devam etmek istediklerini söyleyen Lilly Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Defne Orhun, “Koçluk sürecini, çalışan ve yönetici arasında sürekli devam eden bir ortaklık ve organizasyonun kültürünün önemli bir yapı taşı olarak görüyoruz. Dijital bir platform olan Lilly Üniversitesi üzerinden sunduğumuz liderlik gelişimine yönelik kaynaklardan yalnızca yöneticilerimiz değil, tüm çalışanlarımız faydalanabiliyor. Türkiye’nin bağlı bulunduğu bölge içerisinde yurt dışına en çok yönetici ve çalışan gönderen ülke olarak öncü konumdayız” diyor.

Pfizer, rol bazlı eğitim ve gelişim programlarıyla, bireysel gelişimi destekleyen online platformlar gibi kaynaklarıyla ve ihtiyaca yönelik çalışmalarıyla sürekli gelişimi destekliyor. Merkez ve saha rolleri özelinde çalışanların ihtiyaç, yetkinlik ve becerileri farklılaşıyor. Şirketin bu doğrultuda oluşturulan altının üzerinde akademi programı bulunuyor. Bu akademilerin bazılarını çok uzun yıllardır gerçekleştirdiklerini belirten Pfizer Türkiye Eğitim ve Gelişim Takım Lideri Gizem Kavafoğlu bazılarını ise yeni hayata geçirdiklerini söylüyor.

Bugüne kadar 250 çalışana eğitim veren şirketin 2024’te hedefi hem akademiler hem de diğer eğitim süreçleri/programları ile 0-5 yıl kıdeme sahip çalışanlar başta olmak üzere hemen hemen tüm Pfizerlilere gelişimleri doğrultusunda destek olmak. 2024 yılında pandemi ile birlikte uzun zamandır gerçekleştiremedikleri bazı eğitim programları ve toplantılarını yenileyerek çalışanlarla buluşturmayı hedeflediklerini söyleyen Gizem Kavafoğlu, “Ayrıca yüz yüze eğitim sayımızı artırmak ve sunduğumuz eğitim ve kaynaklarımız ile tüm çalışanlarımıza dokunmak bir diğer hedefimiz. Her alanda olduğu gibi eğitim ve gelişim alanında da dijitalleşme ön planda. Buna paralel olarak, çalışanlarımızın bireysel gelişimini destekleyecek online kaynaklara kolay yoldan ulaşabilmesini sağlayacak ortamların yaratılması önceliklerimizden biri olacak” diyor.