İnovatif ürünlerle yüzde 100 büyüyecek

Bal sektörünün iki büyük oyuncusundan biri olan Anavarza Bal, inovatif ürünlerle büyüyor. Türkiye’de ilk krem balı üreten şirket şimdi de tüketicilere yönelik toz balı piyasaya sürecek. Şirket, yeni ürünlerin katkısıyla bu yıl yüzde 100 büyümeyle 470 milyon TL ciro hedefliyor.

07 Haziran 2024

26 Mayıs - 8 Haziran 2024 tarihli sayıdan

Türkiye, 115 bin tonluk bal üretimi ile Çin’den sonra dünyanın ikinci büyük bal üreticisi konumunda bulunuyor. Türkiye’de 9 milyon civarında kovan var ve yaklaşık 100 bin arıcı aile geçimini bu işten sağlıyor. 500 ballı endemik bitkinin yer aldığı Türkiye, bal çeşitliliği açıcından da oldukça zengin.

Yaklaşık 1 milyar TL hacme sahip olduğu tahmin edilen sektörde, T.C Tarım ve Orman Bakanlığı’na kayıtlı irili ufaklı 500 civarında şirket var. Temelleri 1995 yılında Adana Kozan’da Süleyman Sezen tarafından atılan Anavarza Bal, ise sektörün iki büyük oyuncusundan biri.

ÜRÜN GAMI GENİŞLİYOR

Yaklaşık 100 kişilik bir ekiple faaliyet gösterdiklerini ve ürün gamlarında 20 çeşit ürün bulunduğunu söyleyen Anavarza Bal Genel Müdürü Can, inovatif ürünlere ağırlık vererek büyüdüklerini söylüyor.

Şu anda satışta olan krem baldan sonra toz bal da üretmeye başlayacaklarını belirten Sezen şunları anlatıyor:

“Avrupa’da, ABD’de yıllardır satılan krem balı ilk kez ülkemizde biz çıkardık. Toz balda da aynı oldu. Bu ürünü beş yıldır çikolata, mama, ekmek, cips gibi ürünleri üreten büyük şirketlere endüstriyel olarak veriyorduk. Daha önce ithal edilen bir üründü. Böylece ithalatın önüne geçtik. Şimdi de bu ürünü tüketicilerle buluşturacağız. Şeker yerine yüzde 100 doğal olan toz balı kullanabileceksiniz.”

LABORATUVAR VE ENERJİ YATIRIMI

Geçen yıl yüzde 100 büyüme gerçekleştiren Anavarza Bal yaklaşık 235 milyon TL ciroya ulaştı. Şirket bu yıl da yüzde 100’lük bir büyüme planlanıyor. Cirosunun yüzde 5’i ihracattan gelen şirket, Balkan ülkeleri, dönemsel olarak ABD ve bazı Ortadoğu ülkelerine ihracat yapıyor.

500 metrekarelik alanda başlayan üretim yolculuğuna bugün 15 bin metrekarede devam eden şirket, yıllık 8 bin 500 tonluk üretim gerçekleştiriyor. Tesis olarak gerek altyapısı gerek kapasitesi gerekse laboratuvar olanakları bakımından dünyanın ‘ilk 10’ tesisinden biri olduklarını vurgu yapan Sezen, “Bu yıl içinde kapasite artırımımız olacak. Ayrıca laboratuvar yatırımlarımız devam ediyor.

Bugüne kadarki laboratuvara yaptığımız yatırım tutarı yaklaşık 60 milyon TL. En son C’3 analizlerini gerçekleştirmek için cihaz yatırımı yaptık. Şu anda ülkemizde bu analize bakan birkaç kuruluştan birisiyiz” diye ekliyor.

Şirket, sürdürülebilirlik adımları çerçevesinde geçen yıl güneş enerjisi yatırımı gerçekleştirmiş bulunuyor. Böylece tesislerinin tüm ihtiyacı olan elektrik tüketimini bugün güneş enerjisinden sağladıklarını da söyleyen Sezer, geçen yıl 5 milyon TL’lik güneş enerjisi yatırımı yaptıklarını belirtiyor.

“Yönetimde ikinci kuşak olarak varız"

“Babam Süleyman Sezen, 1979 yılında ticari hayatına Kozan’da demir ticaretiyle adım attı. Daha sonra tavukçuluk işletmeleri ve gıda perakendesi ile iş hayatına devam etti. 1995 yılında ise ‘Anavarza’ markasıyla bal sektörüne giriş yaptı. Adını Kozan ilçesine bağlı Dilekkaya Köyü’nde yer alan bir antik kentten alan şirketimiz bugün, Türkiye’nin iki büyük bal markasından biri. Bir aile şirketiyiz. Bugün şirketimizi babam, gıda mühendisi olan ve işletme müdürümüz kız kardeşim Burcu Sezen Garip ile birlikte yönetiyoruz.”