ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
2017 ve sonrası için bu alanda şubeleşmeye karar verdik” diyor. Güney Koreli otomobil devi Kia’nın Türkiye distribütörlüğünü yapan ve araç kiralama şirketi Garenta’yı yöneten Anadolu Grubu iştiraki Çelik Motor, 2017’ye hızlı girdi. 2017’de iş dünyasındaki 57’nci yılını kutlayacak olan şirket, online satış pazarındaki ağırlığını artırmayı hedefliyor.
Çelik Motor’un bu alandaki en önemli silahı ise 2013’te kurulan online ikinci el araç sitesi ‘ikinciyeni.com’ olacak. Kısa sürede yaklaşık 130 bin kayıtlı üyeye ulaşan site, 2016’da 15 bin 222 araç satışıyla yüzde 25 büyüme gerçekleştirdi. Henüz kuruluşunun dördüncü yılında 800 milyon TL’lik ciroya da ulaştı.
Ekonomist’e konuşan Çelik Motor Genel Müdürü Özgür Maraş, 2017 ve sonrasında büyük şehirlerde hızla ikinciyeni.com şubeleri açacaklarını söylüyor. Maraş, “Aracın durumunun, yayınlanan ekspertiz raporundan farklı olduğu tespit edildiğinde yedi gün içinde iade teminatı veriyoruz. Hem kurumsal hem de bireysel müşterilere hizmet vereceğiz” diye konuşuyor. Maraş’a yönelttiğimiz sorular ve aldığımız yanıtlar şöyle:
Çelik Motor’dan bahseder misiniz? Distribütörlük dışında hangi alanlarda faaliyet gösteriyorsunuz?
Yarım asrı aşkın süredir otomotv sektöründe faaliyet gösteriyoruz. 2001’den bu yana Güney Koreli Kia markasını otomobil severlerle buluşturuyoruz. Dünyanın önemli otomotiv markalarının Türkiye’deki satış ve hizmetlerinin yanı sıra 2014’te Türkiye'nin ilk yüzde 100 yerli sermayeli kurumsal ‘rent a car’ markası Garenta’yı kurduk. Ayrıca sektördeki deneyimimizi dijital platforma da taşıyarak 2013 yılında online ikinci el otomobil açık artırma platformu ikinciye ni.com'u kurduk. Toplamda konsolide ciromuz 2015’te 1,4 milyar TL’ye ulaştı. Aktif büyüklüğümüz ise 2,1 milyar TL. Toplam çalışan sayımız 550. 2016 yılında da çift haneli büyüme yakaladık.
Öncelikle Kia satışlarından başlayalım. 2016’yı nasıl geçirdiniz?
2016 bizim açımızdan ticari hedefleri yakaladığımız bir yıl oldu. Kia’da 19 bine yakın araç sattık. Pazar payımızı yüzde 2’ye çıkardık. Yılın son aylarında ÖTV artışı nedeniyle bir durgunluk yaşansa da yılın genelinde hedeflerimizi tutturduk. Ayrıca ocak ayı itibariyle Kia bayilerinde ‘Kiarent’ markasıyla Kia ürünlerinde kiralama hizmeti vermeye de başladık. Bu alanda hızla tüm bayilerimizde yayılacağız.
2017’de Türkiye pazarına girecek yeni Kia modelleri olacak mı?
Türkiye’de Kia satışlarımızın üçte birini SUV modelimiz Sportage oluşturuyor. Yine SUV olan Sorento da geçen yıl son modeliyle çok iyi sattı. Kia Rio’nun Portekiz’de lansmanını yaptık ve ithalata başladık. Çok güvendiğimiz B segmentinde bir model. Bu yıl mart ayından itibaren Türkiye’de de lansmanını yapıp satışına başlayacağız. Ayrıca yeni Kia Picanto geldi. Picanto özellikle bayanların çok beğendiği bir şehir arabası. Bunların yanında Kia’nın dünyanın en az yakıt kullanımı rekoruna sahip plug-in-hybrid aracını yazdan önce getirmeyi planlıyoruz. Aslında Kia’nın yurtdışında satılan çok daha güzel büyük modelleri var ancak Türkiye’deki ÖTV nedeniyle bu araçları getiremiyoruz.
Araç kiralama şirketiniz Garenta için 2016 nasıl geçti?
Garenta artık kısa dönem kiralamada bir marka haline geldi. Kısa dönem kiralamalar konusunda oldukça iyi bir sezon geçirdik. Yılı bu alanda ikinci sırada tamamladık. Uzun dönem kiralamada ise filomuz 25 bin araca ulaştı. Uzun dönemde yüzde 11’e yakın bir pazar payımız var. Dolayısıyla Garenta’da ciro ve kârlılık hedeflerine ulaştık. Aslında 2016, yatırımlarımızın geri dönüşlerini aldığımız ilk yıl oldu. Garenta ile 2017 yılında da sektördeki yükselişimizi sürdüreceğiz. 2010’da yaklaşık 5 bin adet olan toplam araç parkını, 2016 yılında kısa ve uzun dönemli kiralamada toplamda 30 bin adedin üzerine çıkardık. 2017’de GarentaPRO’nun yüzde 12, GarentaDAY’in ise yüzde 10 büyümesini hedefliyoruz.
Garenta’da ülke genelinde kaç noktada hizmet veriyorsunuz?
Şu anda 12’si havalimanı olmak üzere 17 noktadayız. Bu yıl İstanbul’da Maltepe, Ataköy, Beylikdüzü, Maslak gibi yerlerde yeni noktalar açacağız. Amacımız şehir şubelerinin sayısını artırmak. İlk etapta İstanbul ile birlikte Ankara ve İzmir gibi büyük şehirlerdeki şubelerimizi artıracağız.
Otomotiv sektöründe online satışlar giderek yaygınlaşıyor. Sizin bu alandaki faaliyetleriniz ne durumda?
Online tarafta GarantiPRO online sitesi üzerinden küçük firmalara ve şahıslara zaten kiralama yapıyorduk. Burada yoğun talep olduğunu gördük. 2013’te ise online açık artırma sistemiyle ikinci el otomobillerin satışını yaptığımız ‘ikinciyeni.com’ sitesini kurduk. Sitemiz kurumsal müşterilerin yanı sıra bireysel müşterilere de açık artırma yoluyla ikinci el otomobil satışı yapan Türkiye’deki ilk internet sitesi. Yüzde 85’i bireysel, yüzde 15’i kurumsal olmak üzere 125 bin üyesi bulunan ikinciyeni.com önemli bir başarıya ulaştı ve 2016’yı 800 milyon TL ciro ile kapattı. Geçen yıl online olarak 15 bin 222 araç satışı yaptık. Araç alım satımındaki payımız yüzde 16.
İkinciyeni.com’a ilişkin 2017 planlarınız nelerdir?
İkinciyeni.com’da otomobiller piyasa değerinin yaklaşık yüzde 25 altında belirli bir başlangıç fiyatıyla satışa başlıyor. Markanın kısa süre içinde yaklaşık 130 bin üyeye ulaşması da online satışlara gösterilen ilginin bir göstergesi.
Zaten bu ilgi nedeniyle sitemizi kurumsal müşterilerimiz yanında bireysel müşterilere de açtık. 2017’den itibaren başta İstanbul ve Ankara olmak üzere büyük şehirlerde ikinciyeni.com şubelerini de faaliyete sokmayı hedefliyoruz. Otomobil sektörünün dijital dönüşümünün en başarılı örneklerinden biri olan ikinciyeni.com ile önümüzdeki dönemlerde daha çok otomobil sever ile buluşmayı hedefliyoruz.