ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
Tezcan Direktörü Asiye Ay Çelik, “100 milyon dolarlık ihracatımızı hızla artıracağız. Ana pazarımız ise ABD olacak” diyor. Türkiye’nin yüzde 100 yerli sermayeli ilk yassı mamul üreticisi Tezcan, 2016 sonunda faaliyete geçen 135 milyon dolarlık yeni yatırım kompleksi ile ihracatta hedef büyüttü.
İzmit Arslanbey OSB içinde 75 bin metrekare alan üzerine kurduğu tesiste Türkiye’de ilk kez yüksek katma değerli ‘galvalume’ üretmeye başlayan şirket, üretim kapasitesini 700 bin tondan 1,3 milyon tona çıkardı.
2017 ile birlikte 450 milyon doları aşan yıllık cirolarını hızla artırmayı hedeflediklerini kaydeden Tezcan Direktörü Asiye Ay Çelik, “100 milyon dolar civarındaki ihracatımızda da, son tesisimizin hayata geçmesiyle birlikte önemli artış bekliyoruz. Özellikle ABD ve Kanada’ya odaklandık” diyor.
YENİ ÜRÜN GETİRDİ
Son yıllarda kentsel dönüşüm projeleriyle birlikte konutlardaki galvaniz kullanımının artması, Türkiye’deki galvaniz üretimini de olumlu yansıyor. Şu anda sektör büyüklüğü 250 milyon dolar civarında hesaplanıyor. Demir-çelik ürünlerine kazandırdığı artı değer de hesaplandığında pazar büyüklüğü 1 milyar dolara ulaşıyor.
Sektörün toplam üretim kapasitesi yıllık 1 milyon ton. Son altı yıl içinde, çelikteki gelişmeler paralelinde, üretim kapasitesinde yüzde 20 oranında artış gözlendi.
Sektörün gelişimine paralel olarak, üretim ve ihracatta önemli bir sıçrama yaratacak ilk yatırım ise Tezcan’dan geldi.
Galvanize göre korozyon dayanımı üç kat daha üstün bir malzeme olan ‘galvalume’ün üretim teknolojisini Türkiye’ye getiren Tezcan, patenti ABD menşeli uluslararası bir firmaya ait bu ürünün Türkiye lisansını aldı. Galvalume üretimi için özel olarak kurulan ve 135 milyon dolara mal olan tesis ise 2016’nın son aylarında faaliyete geçti. Yeni yatırımı ile 145 kişilik yeni istihdam sağlayan şirketin toplam istihdamı 610’a yükseldi.
İHRACATA YÜKLENECEK
Tezcan Direktörü Asiye Ay Çelik, yurtdışı pazarlarda büyük ilgi gören galvalume ile ihracata ağırlık vereceklerini söylüyor. Çelik, “Galvalume, ürün kapasitemizin yüzde 20’sini oluşturacak. Bu ürünle yurtdışında da iddiamızı ortaya koyacağız. İlk sırada ise Amerika kıtası, özellikle de ABD var” diye konuşuyor.
Asiye Ay Çelik, 2017 yılının yapılan yatırımların meyvesinin alınmaya başlandığı bir yıl olacağını vurguluyor. Çelik, “Galvalume, yurtdışında yapısal uygulamalarda, havalandırma sistemlerinde, beyaz eşya sektöründe ve daha pek çok sektörde tercih ediliyor.
Kaplamasında içerdiği yüzde 55 alüminyum ile yüksek korozyon direncine sahip ve daha ekonomik olan galvalume’ü ülkemizde de kullanımı yüksek bir malzeme haline getirmek hedefindeyiz” diyor.