SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Yurtiçinde referandum ve terör olayları, yurtdışında ise AB, ABD ve komşu ülkelerdeki gelişmelerin sektörün büyümesi üzerinde etkili olacağı tahmin ediliyor.
Türkiye ekonomisinin ihracat ve istihdamda en önemli taşıyıcı kolonlarından biri olan tekstil ve hazır giyim sektörü, bu yılı geçen yıla benzer bir performansla kapatıyor.
2014 yılında 18,7 milyar dolar, 2015’te 17 milyar dolar olarak kayıtlara geçen sektörün ihracatı, 2016 yılında mevcudu korudu. 15 Temmuz darbe girişiminin ardından sektör, Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçilerin ve siparişlerin azalmasından etkilendi. İkinci büyük pazar olan İngiltere’nin referandumla Avrupa Birliği’nden (AB) ayrılma kararı alması, dünya ekonomisindeki belirsiz ortam gibi nedenlerin de eklenmesiyle sektör vites düşürdü.
ÖNEMLİ RİSKLER VAR
2016’da ihracatta 17 milyar dolar iç pazarda ise 60 milyar TL’nin üzerinde hazır giyim harcaması yapılırken, 2017 hedefi ise zor bir yıl olmasına rağmen ihracat ve iç satışta yüzde 10 büyüme elde etmek.
Dünyanın yedinci, AB’nin üçüncü büyük hazır giyim tedarikçisi olan sektör, üretim ve mağazacılıkla birlikte 2 milyon kişiye istihdam sağlıyor. Sektör temsilcileri bu rakamları daha yüksek noktalara taşımayı istediklerini fakat içeride ve dışarıda önemli riskler olduğunu söylüyor. İçeride referandum ve terör olayları, dışarıda ise AB, ABD ve komşu ülkelerdeki gelişmeler sektörün büyümesi üzerinde etkili olacak.
AB’de Brexit sonrası yavaşlama beklentisi güçlenirken, ABD’de yeni başkan Donald Trump’ın ticaret politikası da sektör tarafından merakla bekleniyor. Çünkü en büyük pazarları Almanya ve İngiltere’ye ihracatı bu yıl düşen sektör için ABD, İran, Suudi Arabistan, İsrail gibi ülkeler olumlu gelişmelerle öne çıktı.