ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Petroyağ Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Soysal, “Geçen yıl 155 milyon TL olan ciromuzun bu yıl ihracatın da etkisiyle yüzde 25 büyümesini hedefliyoruz” diyor. 23 yıldır endüstriyel yağ sektöründe faaliyet gösteren Kocaeli merkezli Petroyağ, son olarak Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan aldığı destek ile Türkiye’nin 333’üncü AR-GE merkezini açtı.
Bu tesis aynı zamanda endüstriyel yağ alanında yüzde 100 yerli sermayeli ilk AR-GE merkezi olma özelliğini taşıyor. 1,7 milyon TL’lik yatırımla AR-GE merkezini hayata geçiren şirket, 22 kişilik AR-GE ekibinin geliştireceği inovatif ürünleri ihraç etmeye öncelik vermeyi planlıyor.
Aralarında P&G, Eczacıbaşı, Novartis, Zorlu, Evyap gibi devlerin de olduğu 700’den fazla şirkete hizmet veren, 14 sektöre yönelik ürünler sunan ve ülke genelinde yedi bölge bayisi bulunan Petroyağ, Türkiye’nin en büyük endüstriyel yağ tedarikçilerinden biri. Pazarın yüzde 22’sine hakim olan şirket, Ekonomist Dergisi olarak her yıl hazırladığımız ‘Anadolu 500’ araştırmamızda da boy gösteriyor. 2015 yılındaki 145 milyon TL’lik cirosuyla geçen yılki listemizde 373’üncü sırada yer alan Petroyağ, bu yıl daha üst sıraları hedefliyor.
Petroyağ Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Soysal, 2016 yılında 155 milyon TL ciroya ulaştıklarını söylüyor. Soysal, bu yıl ise iç pazardaki konumlarını koruyarak ve ihracatta da üzerinde uzun süredir çalışılan projelerin etkisiyle atak yaparak ciroda yüzde 25’e yakın büyüme hedeflediklerini belirtiyor.
TEMELLERİ 1993’TE ATILDI
Petroyağ’ın temelleri 1993 yılında Kocaeli’nde Ünal Soysal tarafından atıldı. Endüstriyel yağ sektöründe birçok firmada farklı pozisyonlarda görev alarak deneyim kazanan Soysal, sonunda bu alanda kendi şirketini kurmaya karar verdi.
Önce 25 metrekarelik bir ofiste endüstriyel yağ satışına başladı. Üç yıl sonra da bir depo tutarak daha büyük bir alana taşındı. Soysal, kısa zamanda yakaladığı büyümeyi, niş alanlarda Türk sanayicisine hizmet stratejisine borçlu olduğunu söylüyor.
2003 yılında Kocaeli Aslanbey’de 5 dönümlük bir arazide ilk tesis yatırımı devreye alındı. Yıllık 26 bin ton kapasiteli bu tesis, şirket ihracata da yöneldiği için üç yıl sonra yetersiz gelmeye başladı.
Bu nedenle şirketin üretimi 2012 yılında Gebze Organize Sanayi Bölgesi’ndeki 12 bin metrekarelik yeni tesisine taşındı. Yıllık 50 bin tonluk üretim kapasitesine sahip olan yeni tesiste büyük bir AR-GE merkezi ve laboratuvarı da kuruldu.
Ünal Soysal, 2013 yılından bugüne kadar geçen sürede yatırımları ve ihracatları ile çok iyi bir noktaya geldiklerini dile getiriyor. Soysal, “Son beş yılda 15 milyon dolarlık yatırım yaptık. İhracat performansımız da son yıllarda sürekli yükselen bir grafik çiziyor.
Geçen yıl 2 bin 800 ton olan ihracatımızı bu yıl 3 bin 500 ton olarak hedefliyoruz. İki kişiyle yola çıkan şirketimiz bugün 74 kişilik kadrosuyla faaliyetlerini sürdürüyor” diye anlatıyor. ründe kullanılan kestart yağları da Petroyağ’ın portföyünde bulunuyor. Üretim kapasitesi 40 bin ton, depolama kapasitesi ise 10 bin ton seviyesinde olan şirketin endüstriyel yağ pazarında yüzde 22 payı var.
Ünal Soysal, şirketin bu pazar payına ulaşmasının altında, ilk günden bu yana sanayicilerin ihtiyaçlarına yoğunlaşarak endüstriyel uygulamalar için özel yağlar üretmelerinin yattığını söylüyor.
Soysal, yağ sektörünün farklı ayaklarında yer aldıklarını, sadece rekabetin yoğun olduğu motor yağları kısmında bulunmadıklarını dile getiriyor. Ünal Soysal, “Hedefimiz doğrultusunda endüstriyelde niş olan alanları hedefleyerek bugünlere geldik. Tesisimizde ekstra yatırım yapmaksızın kapasitemizi 70 bin tona yükseltecek ekipman ve altyapıya sahibiz. Aylık fıçı dolum kapasitemiz ise 8 bin adet” diyor.
İNOVATİF ÜRÜNLER ÜRETECEK
Petroyağ önce üretime sonrasında da AR-GE’ye önem verdi. 2005 yılında laboratuvarlarına TÜRKAK Akraditas-yon Sertifikası alan şirket, araştırma ve geliştirmeye sürekli yatırım yaptı. Şirket halen TÜBİTAK ile TEYDEP, üniversiteler ile ARDEP, Tarım Bakanlığı ile TAGEM projelerini yürütüyor.
Ünal Soysal, bu konuda şunları söylüyor: “Aldığımız devlet desteğiyle beraber inovatif ürünler üretmek istiyoruz. Bu ürünlerle iç pazarda sanayicilerin ihtiyaçlarının karşılanmasının yanında ihracatta da avantajlı konuma geleceğimiz düşüncesindeyiz. İthal ettiğimiz bedeli yaklaşık 20 milyon Euro olan bir ürünü biz AR-GE merkezimizde 2 milyon TL gibi bir rakama üreteceğiz. Böylece hem katma değer yaratacağız hem de cari açığın artmasını engelleyeceğiz. Her yıl en az sekiz ürün geliştirmeyi planlıyoruz. AR-GE bütçemiz ise 2 milyon TL.”
30 ÜLKEYE İHRACAT YAPIYOR
İlk ihracatını 2007 yılında yapan Petroyağ bugün 30’u aşkın ülkeye 50’den fazla ürününü ihraç ediyor. Üretiminin yüzde 10’unu ağırlıklı olarak Rusya, Ukrayna, Doğu Avrupa ülkeleri, Türki Cumhuriyetler ve Kuzey Afrika ülkelerine ihraç eden şirket, önümüzdeki beş yılda bu oranı yüzde 30’lara çıkarmayı hedefliyor.
14 ülkede distribütörlerinin bulunduğunu söyleyen Ünal Soysal, şunları anlatıyor: “İhracat yaptığımız ülke sayısını 40’a çıkarmayı hedefliyoruz. Toplam satışlarımızda ihracatın payını artırmak için çalışmalar yürütüyoruz. Bununla ilgili olarak Rusya ve İran için ayrı çalışmalarımız var. İran’da ofis açmayı düşünüyoruz.
Rusya pazarı son yaşadığımız politik sıkıntılardan sonra düşüşe geçti ama toparlıyoruz. Uzun vadede bu pazarlardan çok umutluyuz. Hemen hemen bütün sektörlere ürün verebilecek kapasitedeyiz. Güvenilir, sektörü bilen distribütörlerle Türki Cumhuriyetler pazarına girmek de ihracattaki hedeflerimiz arasında.”