2019'u 450 milyon TL ciroyla kapatmayı hedefleyen Arzum, büyümesini ihracatla sürdürüyor. Şirket, ihracatın ciro içindeki payını yüzde 10'dan yüzde 15'e çıkarmayı planlıyor. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, "Türk kahve kültürünü dünyaya yayacağız" diyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Yarım asırlık yolculuğunda küçük ev aletleri sektöründe Türkiye'nin önde gelen markalarından biri haline gelen Arzum, bu yıl 450 milyon TL ciro hedefliyor. Şirket, gıda hazırlama, pişirme ve kızartma, içecek hazırlama, temizlik, kişisel bakım ve ütü olmak üzere altı ürün kategorisinde 250'den fazla ürünüyle yılda 3 milyonu aşan satış gerçekleştiriyor.
Dünya markası olma yolunda emin adımlarla İlerlediklerini belirten Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, "Son yıllarda yakaladığımız büyüme hızını bu yıl da sürdüreceğiz.
Geçen yıl 400 milyon TL ciroya ulaştık. Bu yıl ise 450 milyon TL ciro hedefliyoruz" diyor. Şirketin toplam cirosu içinde ihracatın payı yüzde 10 seviyesinde.
2019'da bu oran yüzde 15'e çıkarılacak. Türk kahvesi kültürünü dünyaya yaymak hedefiyle yurtdışında da büyüdüklerini vurgulayan Kolbaşı ile Arzum Okka'nın Starbucks'lara girişinden hedef pazarlarına kadar pek çok konuyu konuştuk.
Arzum'un ortaklık yapısı hakkında bilgi verir misiniz?
Bizim yüzde 49'umuzda 10 yıldır fon var. Şimdi de fon şirketlerinin ve strateji firmalarının devamlı ilgilendiği bir şirketiz. Hatta sık sık "Arzum Çinlilere satıldı" diye haberler yapılıyor ama satılmadık. Bizimle iş yapmak isteyen Çinliler var ama şu anda imzaladığımız herhangi bir anlaşma yok.
Şirkete bu zamana kadar kaç fon girişi oldu?
İki fonla gelen 10 yıllık ortaklığımız var. Biriyle beş yıl ortaklık yaptık. İngiliz bir fondu. 2008-2013 yılları arasında sürdü. Sonra 2013'te başka bir fon ile ortaklığımız oldu ve devam ediyor. Şu anda çıkış süreci başladı. Uygun bir yatırımcıyla evlilik olması ihtimali var.
Peki sizce bugün Türk şirketlerinin gözde olduğu bir dönem mi?
Türkiye Almanya'nın doğusundan Çin'in batısına kadar üretim üssü en kuvvetli olan ülke. Birçok sektör için bu geçerli. Bu dönemde üretimle ilgili bir işbirliği yapılması isteniyorsa bir Türk firmasıyla yapılması teknik olarak doğru. Koşullar gereği böyle bir hamle mantıklı duruyor.
Yeni bir yatırımcı markanıza neler kazandırır?
Markalar her zaman bölgesel doğarlar. Bir yerden sonra da global markaya dönüşürsünüz. Arzum da bugün 40 ülkede kendi markasıyla var. 40 ülkedeki varlığımızı daha da kuvvetlendirmek için uluslararası bir şirketle evlilik yapmanın yararlı olacağını düşünüyorum. Zaten son 10 yıldan beri buna yönelik adımlar atarak büyüyoruz. Türk kahvesi de bizim buradaki en büyük dayanağımız.
Geçen yılı cirosal olarak nasıl kapattınız? Bu yılki ciro hedefiniz nedir?
Geçen yıl 400 milyon TL ciroya ulaştık. Bu yıl ise 450 milyon TL ciro hedefliyoruz. Toplam ciromuz içinde ihracatın payı yüzde 10'u geçiyor. Bu yıl yüzde 15'i bulur diye tahmin ediyoruz. Güzel olan ihracatın tamamını kendi markamızla yapıyor olmamız.
Arzum olarak sizin bu yıla ilişkin stratejiniz nedir?
Şu anda 40 ülkeye kendi markamızla ihracat yapıyoruz. Bu ülkeler içerisinde Avrupa pazarında Almanya, Ortadoğu pazarında ise Suudi Arabistan öne çıkıyor. Bu iki ülkede biraz daha agresif, biraz daha pazarlamaya ağırlık vererek, bu pazarlardaki derinliğimizi güçlendirmek istiyoruz.
Bir de yılın ikinci yarısında yapılacak olan Çin ithalat fuarında yerimiz alacağız. Türk kahvesini Çin'e yaymak için uğraşlarımıza devam edeceğiz. Anlaşılacağı gibi Avrupa, Ortadoğu ve Çin bizim için önemli. Ayrıca ABD de hedeflerimiz arasında.
ABD pazarına ilişkin ne gibi çalışmalar yürütüyorsunuz?
Dünyanın en ciddi kahve pazarının olduğu ülkelerden biri ABD. Dünyanın en geniş şubeli, 21 bin şubeli kahve zinciri olan Starbucks'ın sahibi olan bir ülke. Pazar o kadar büyük ki Türk kahvesi orada çok küçük kalıyor. Dolayısıyla büyüme potansiyeli de çok yüksek.
Biz de buna odaklanıyoruz. O yüzden Starbucks ile çalışıyoruz. Türkiye'de tüm Starbucks'larda Türk kahvesi Okka ile yapılıyor. Türkiye dışında dört ülkede daha aynı şekilde. Bunu adım adım yurtdışındaki tüm Starbucks'lara taşımayı hedefliyoruz. Şimdiden bu konuda yol almaya başladık.
Büyümek için neden Türk kahvesi makinesini seçtiniz?
Biz küçük elektrikli ev aletleri markasıyız. 250'den fazla ürünümüz var. Bütün ürünlerimizin yurtdışında büyüme şansı bulunuyor. Ancak her markanın benzer ürünleri var. O nedenle Türk kahvesi makinesiyle diğerlerinden ayrışıyoruz.
Faaliyet gösterdiğiniz küçük ev aletleri pazarının büyüklüğü nedir?
Dünyada 71 milyar dolarlık bir hacme sahip olan küçük elektrikli ev aletleri pazarında 10 bin 300 marka var. Türkiye'de ise pazar 1 milyar doları biraz geçiyor. Oyuncu sayısı ise 300 civarında. Bunların içinde 10 tanesi Türk kahvesi makinesi yapıyor.
“RİSKLİ ALANLARI BÜNYENİZDEN ÇIKARIN”
2019 zor bir yıl. Bu dönemi şirketler nasıl geçirmeli?
Dünyada zor olmayan yıl yok. Bazı yıllar iyi gider bazıları kötü. Ben Türk şirketlerine riskli olan alanlarını bünyelerinden çıkarmalarınıöneriyorum. Ayrıca bu riskli alanları sigorta yapmalarını da tavsiye ediyorum.
2019 özeline baktığımızda da değişen ve gelişen Türkiye’de ve dünyada iyi bir oyuncu olmak istiyorlarsa muhakkak globale entegre olmaları şart. Bunun için marka yatırımı yapmaları, belirledikleri bir ya da birkaç ülkede ticari faaliyetlerde bulunmaları gerekiyor. Ona göre altyapılarını hazırlamaları lazım. 2019 da yatırım için düşünülmesi, yapılması ve harekete geçilmesi gereken bir yıl.