Zorlu PSM, her yıl etkinliklere 15 milyon dolara yakın bütçe ayırıyor. Etkinliklerin büyük kısmını yabancı yapımlar oluşturuyor. Önümüzdeki dönemde yerli yapımların payının artırılması planlanıyor. Halen yüzde 50'yi aşan yabancı payı yüzde 40'a düşürülecek.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Sanatın çeşitli dallarına ev sahipliği yapmak üzere çok amaçlı sanat merkezi olarak tasarlanan Zorlu Performans Sanatları Merkezi (PSM), bugün her yıl düzenlediği ortalama bin etkinlik ve 450-500 bin izleyicisiyle Türkiye'nin en büyük merkezi haline geldi.
Yerli ve yabancı etkinlikler için her yıl 15 milyon dolarlık bütçe ayıran Zorlu PSM, hızla yükselen kurların etkisiyle önümüzdeki dönemde yerli yapımların payını artırma kararı aldı. Yüzde 50'nin üzerinde olan yabancı içerik payının yüzde 40'a düşürülmesi ve böylece yerlinin payının yüzde 60 olması hedefleniyor.
YENİ GELİR MODELLERİ
Zorlu PSM, yerli yapımların yanı sıra ayakta kalmak için yeni iş modelleri de geliştiriyor. Son yıllarda sponsorluklara ağırlık veren merkez, kurumsal kiralamaların sayısını da artırmaya çalışıyor.
Zorlu Performans Sanatları Merkezi (PSM) Genel Müdürü Murat Abbas, halihazırdaki bilet fiyatlarıyla kültür-sanat merkezlerinin ayakta kalmasının mümkün olmadığını söylüyor.
Abbas, "Biz kurlardan dolayı zaten zorlanıyoruz. Diğer taraftan tüm dünyada kültür-sanat merkezlerinin ayakta kalması için yeni gelir modelleri geliştirilmeli. Biz de bunun üzerinde çalışıyoruz" diyor.
Halihazırda PSM'de sponsorlukların payı yüzde 20-25 civarında. Bu oran artırılırken diğer taraftan yeni modeller üzerinde de çalışılıyor. Bunlardan biri localama sistemi.
Murat Abbas, futbol stadyumlarındaki gibi bir model oluşturduklarını söylüyor. Halihazırda Castrol, Alternatifbank ve Akkor Otelleri ile loca için anlaşmalar yapıldı. Diğer yeni model ise altın koltuk uygulaması. Bu modelde isteyenler kendileri için sezonluk koltuk alacak.
Abbas, "Yeni modeller üzerine de kafa patlatıyoruz. Bu işin sürdürülebilir olması için bizim Zorlu Ailesi'ne daha fazla yük olmamamız gerekiyor" diyor. Yıllık geliri 12-13 milyon dolar olan Zorlu PSM, son beş yılda zararını önemli ölçüde azaltmış durumda. Abbas, yedinci veya sekizinci sezonda kendilerini döndürecek bir noktaya geleceklerini söylüyor.
ANADOLU VE YURTDIŞI
Zorlu PSM'nin diğer hedefi de Anadolu'ya açılmak. Şirket, en geç 1-2 yıl içinde Çanakkale, Bursa gibi şehirlerden Anadolu'ya açılmayı planlıyor. Zorlu PSM, diğer taraftan bazı etkinlikleri de yurtdışına taşımaya hazırlanıyor.
Hatta son dönemin popüler yerli müzikali Alice için alt yazı çalışmaları başlamış durumda. Ortadoğu ülkeleri, Türki Cumhuriyetler ve Avrupa'da Alice'in gösterilmesi hedefleniyor.
Murat Abbas, önümüzdeki dönemde Zorlu Holding'in içinde tekstil, beyaz eşya gibi kültür, sanat ve eğlencenin de bir sektör başlığı haline geleceğini söylüyor. Zorlu PSM'de de gençleri merkez çekmek için dijital müzik kütüphanesi oluşturulması planlanıyor.
YENİ FESTİVALLER GELECEK
Zorlu PSM bünyesinde üç yeni festival hayata geçirildi. Sonar İstanbul, MIX Festival ve Zorlu PSM Caz Festivali deneysel tiyatro topluluklarından dünya çapında yıldızlara, alternatif isimlerden rock, electropop'a pekçok farklı ismi bir araya getiriyor.
25 Nisan'da başlayacak Caz Festivali beş hafta sürecek. Ayrıca eylül ayında klasik ve neoklasik müziğin olacağı bir klasik müzik festivali yapılması planlanıyor.