BURCU TUVAY AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
btuvay@ekonomist.com.tr asakarya@ekonomist.com.tr
Türkiye genelinde büyümeyi hedefleyen 20 şirket, 2018 sonuna kadar 762 girişimciye ulaşmayı hedefliyor.Yeme-içme, Türkiye’nin en dinamik sektörlerinden biri. Türkiye'de ev dışında yeme-içme cirosu yıllık 50 milyar lirayı aşmış durumda. Son yıllarda AVM’lerin sayısının artması, büyük şehirlerdeki trafik sorunu, yeni kuşakların dışarıda daha fazla vakit geçirmesi gibi pek çok yeni trend yeme-içme sektörünün büyümesini sağladı.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Yeni nesil AVM’ler artık modaya ve alışverişe odaklandıkları kadar yeme-içmeye ve diğer yaşam fonksiyonlarına da odaklanıyor. Artık birçok mağazayı aynı yerde barındırarak alışverişte kolaylık sunmaktan çok insanların vakit geçirebilecekleri buluşma mekanları yaratılıyor. Bu noktada yeme-içme sektörünün önemi çok büyük. AVM’ler yeme-içme mekanlarıyla farklılaşıyor.
Bu durum rakamlara da yansımış durumda. Son birkaç yılda Türkiye genelindeki yeme-içme alanlarının AVM içindeki payı yüzde 30’lara kadar çıktı. Avrupa ülkelerinde ise bu oran henüz yüzde 20’ler civarında.
İÇECEK GÖZDE YATIRIM
Yeme-içme sektöründe ise son dönemde içecek konseptlerine yönelik talepte ciddi bir artış söz konusu. Düşük yatırım maliyeti ve yüksek kâr marjıyla kahve, çay gibi ürünlere özel konseptler girişimcilerin markajına girmeye başladı. Özellikle Starbucks ile başlayan ve gittikçe gelişen kahve kültürü son dönemde kahve pazarının hızla büyümesine neden oldu.
Kahve deyip geçmemek lazım. Zira kahve dünyada petrolden sonra en fazla ticari hacmi olan ürün olarak ifade ediliyor. Türkiye’de kahve tüketimi yıllık 45 bin ton yani 6,5 milyar fincan civarında. Bu da günlük 17,7 milyon fincana denk geliyor.
Türkiye’de 20122013 döneminde kişi başına 595 gram olan kahve tüketimi, 2015-2016’da 920 grama ulaştı. Uluslararası Kahve Organizasyonu’nun (International Coffee Organization) istatistiklerine göre, Türkiye’de pazarın büyüklüğü yaklaşık 600 milyon TL. Bu rakamın 125 milyon TL’lik kısmını ise Türk kahvesi oluşturuyor. Türkiye’de kahve sektörünün büyüklüğünün önümüzdeki beş yılda 1 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor.
YERLİ MARKALAR ÖNE ÇIKIYOR
Bu potansiyeli gören şirketler şubeleşme atağına kalkarken pek çok yeni girişimci de kahve sektörüne girdi. Özellikle yerli girişimciler pek çok yeni marka yarattı. Gönül Kahvesi, Kahveland, Best Coffee Shop, Coffeemania gibi yeni kahve konsepleri ortaya çıkmaya başladı.
Önümüzdeki dönemde kahve pazarında nitelikli ve yerel Türk kahve çekirdeğini öne çıkaran konseptlerin popüler hale gelmesi bekleniyor. İçecek sektöründeki büyüme sadece kahveyle sınırlı değil elbette. Türkiye’nin geleneksel içeceği çay sektörüne yönelik de geliştirilen konseptler söz konusu.
Eskiden popüler olan ama daha sonra yıldızı sönen ‘pub’ kültürü de yeni trendler arasında. Şimdilerde bu alanda The Populist, Beer Hall, Dear Mom ve Kozmonot gibi Türk markaları öne çıkıyor. Bir diğer devam eden trend ise organik meyve suları ve mevsimsel detoks kokteylleri. Alkolsüz kokteyller hızla yaygınlaşıyor ve her türlü yeme-içme mekanında yerini alıyor. Juice Planet, Juice Zone gibi konseptler de franchise vererek büyümeyi tercih ediyor. Türkiye’de hızla büyüyen bu konseptler girişimciler için önemli fırsatlar sunuyor. Türkiye geneline yayılmak isteyen 20 içecek şirketi 2018 sonuna kadar 762 şube açmayı planlıyor.
1- BEST COFFEE SHOP
SELF SERVİS MODELİ
Best Coffee Shop; 2007'den bu yana ünlü kahve markası Lavazza'nınTürkiye distribütörlüğünü yapıyor. Lavazza ile çalışmaya başladığı 2007'den itibaren her yıl yüzde 100'ün üzerinde büyüme sağlayan şirket, 2014 yılına kadar masa servis olarak yürütülen operasyon modelini daha sonra self servise çevirdi. Self servis modeline geçiş, kafe yatırım ve aylık operasyonel giderlerini ciddi oranda azalttığından, yeni franchise adayları için fırsat sunuyor.Türkiye genelinde 60 şube ile faaliyet gösteren Best Coffee Shop'un 2018 yılında açmayı hedeflediği franchise şube sayısı ise 22. Şirket, 50 bin Euro franchise giriş bedeli alıyor. Royalty bedeli ise ciro üzerinden yüzde 5. İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa'ya öncelik tanınıyor.
2- GÖNÜL KAHVESİ
20 GİRİŞİMCİ ARIYOR
1993 yılından 2002'ye kadar farklı işletmelerde çalışan Yaman Yardımcı, karışık menüye sahip olmayan ve sade kahve anlayışıyla farklı lezzetlerin bir arada sunulduğu bir kahve konsepti yaratmaya karar verdi. Bu noktadan yola çıkarak2002 yılında Gönül Kahvesi'nikurdu. İzmir'de faaliyete başlayan Gönül Kahvesi, bugün 86 şubeye ulaştı. 2018 yılı sonuna kadar 20 şubenin daha açılması planlanıyor. Franchise giriş bedeli olarak 120 bin TL + KDV alınıyor. Yüzde 5 hizmet bedeli, yüzde 2 marka tanıtım ve gelişim payı da royalty olarak talep ediliyor.
3- DEMLİK
ÇAY ZİNCİRİ KURDU
Türk halkı olarak her saat tükettiğimiz çaya dair herhangi bir oluşumun olmamasından yola çıkarak "Neden yerli çay markası zincirimiz yok?” diye soran girişimci Murat Küçükel, Demlik adında bir marka yarattı. 2013 yılında iki kiosk ile yola çıkan girişimci, bugün 44 noktaya ulaştı. Küçükel, "Çayın yanında kahvaltıdan börek çeşitlerine, pastalardan keklere, atıştırmalıklardan günün her saatine uygun yemekleri müşterilerimizin beğenisine sunuyoruz” diyor. 2017 yıl sonuna kadar 52 noktaya ulaşacaklarını belirten Küçükel,2019 yılında ise 100 noktaya ulaşmayı hedeflediklerini ifade ediyor. Kiosk rakamları 200 bin ile 250 bin TL arasında değişirken, dükkan için 450 bin ile 500 bin TL arasında bir yatırım maliyeti ortaya çıkıyor. AVM'ler, caddeler, üniversiteler ve food court terasları şube açmak için uygun alanlar olarak düşünülebilir.
4- NEŞVE
KAYSERİ'DEN TÜRKİYE'YE
Çay-kahve evi konsepti markası Neşve'nin ilk şubesi, 2008 yılının ekim ayında Kayseri'de açıldı. Neşve'nin doğuşu ise Şaban Emeklioğlu'nun Şerif Başaran'ın kapısını çalmasıyla başladı. Başaran, 2008 yılında dünyanın en iyi kahve eğitmeni olarak seçildi. Başaran ve Emeklioğlu, yerli bir markanın da bu sektörde var olabileceğini kanıtlamak amacıyla böyle bir projeye başlamaya karar verdiler. Başaran ürün ve proje danışmanlığını üstlenirken, pazarlama ve marka konusunda yüksek lisansını tamamlayan Emeklioğlu ise marka ve kurumsal kimlik çalışmalarını üstlendi. Yaklaşık dört ay süren proje çalışmaları esnasında Neşve'nin ilk şubesinin Kayseri'de açıması ve Anadolu'dan bir marka olarak çıkması planlandı. Sonunda çay ve kahvenin birer keyif olayı olmasından yola çıkılarak eski dilde 'Keyif, neşe' anlamına gelen "Neşve'ismi marka olarak seçildi. Şu anda 36 şube ile faaliyet gösterdiklerini söyleyen Neşve Yönetim Kurulu Başkanı Şaban Emeklioğlu, 2018 sonuna kadar altı franchise şube daha açmayı planladıklarını belirtiyor. Emeklioğlu, ayrıca Suudi Arabistan'da bir şubelerinin bulunduğunu, önümüzdeki yıl bu ülkede üç şube daha açacaklarını vurguluyor.
5- COFFEEMANIA
85 ŞUBE AÇACAK
Coffeemania'nın kurucusu Yakup Dabak, 30 yıl önce Almanya'ya garson olarak gidip hem kahve hem de farklı birçok gıda üzerine hizmet veren mekanlarda çalıştı. 2004 yılında çocuklarını Türkiye'de büyütmek için İzmir'e dönüp bir süre ulusal bir kahve zincirinin bayiliğini aldı. Ardından da 2009'da ortağı mimar Sevim Oktay ile güçlerini birleştirerek Coffeemania'yı yarattı ve Türkiye'de 61 şubeli bir zincir oluşturdu. 2018 sonuna kadar 85 şube daha açacaklarını söyleyen Dabak, İstanbul, Ankara, Antalya, Eskişehir ve Bursa'ya öncelik tanıdıklarını belirtiyor. 45 bin dolar franchise giriş bedeli alan marka, royalty olarak ciro üzerinden yüzde 3 bedel talep ediyor. Yurtdışında Suudi Arabistan, Azerbaycan, Malezya ve Kuzey Kıbrıs'ta şubeleri olduğu bilgisini veren Dabak, Katar, İran, Hollanda ve Almanya'ya da açılmayı planladıklarını söylüyor.
6- KAHVELAND
ANKARA'DA KURULDU
Kahveland, Ankaralı girişimci Murat Özcan tarafından 2013 yılında kurulan bir şirket. Şu anda 32 şube ile hizmet verdiklerini söyleyen Özcan, 2018 yıl sonuna kadar toplamda 60 şubeye ulaşmayı planladıklarını ifade ediyor. Şirket, 15 bin dolar franchise giriş bedeli talep ediyor. Yatırım maliyeti mağazanın fiziki şartlarına göre belirleniyor ve metrekare başına yaklaşık bin 750 dolar olarak ifade ediliyor. Aylık ciro bedelinden yüzde 3 royalty alınıyor. Özcan,"Bayilerimizin bulunmuş olduğu lokasyona ve konsepte göre ciro hedefleri farklılık gösteriyor. Öncelikle bu işi severek yapacağına inanacağımız ve işletmenin başında sürekli durup işini takip edebilecek kişileri tercih ediyoruz” diyor.
7- KOCATEPE 1949
KAHVE EVİ ALTI İLE SEKİZ ŞUBE
Kocatepe 1949 Kahve Evi, Ankara'dan çıkan bir girişim. 40 şube ile 16 ilde hizmet veren marka, altı yeni ilde sekiz franchise şube açmayı planlıyor. Franchise giriş bedeliolarak 40 bin dolar alınıyor. Ortalama olarak metrekare inşaat bedeli 800 ile bin dolar arasında değişiyor. Cirodan yüzde 4 royalty bedelinin alındığı bu iş modelinde ortalama kârlılıkyüzde 30 olarak ifade ediliyor. Cadde üzeri ya da AVM girişi gibi yaya trafiğinin yoğun olduğu, minimum 120 m2 açık ve 80 m2 kapalı alana sahip lokasyonlar uygun görülüyor.
8- 1453 OSMANLI
AVM'LER ÖNCELİKLİ
İzmir merkezli TowerLife Perakende Lokasyon ve Yatırım Danışmanlığı, 2011 yılında kuruldu. Şirketin 1453 Osmanlı,Şehr-I Ala Döner, Göksel Tantuni, Bisquitte, Waffle'cı Akın gibi markaları var. Kahve evi konsepti olan 1453 Osmanlı'nın şu anda 11 şubesi var. Şirketin yönetim kurulu başkanı Serdar Deniz, cadde üzeri, yaya ve araç trafiğinin yoğun olduğu bölgeler ile AVM'lere öncelik tanıdıklarını belirtiyor. 50 bin dolar franchise giriş bedelinin alındığı bu iş modelinde yüzde 5 royalty ve yüzde 2 reklam bedeli talep ediliyor.
9- ÇAYTAZE
KIOSK MODELİ
Bursa'da 2014 yılında faaliyete geçen Çay-taze bir kiosk girişimi. Şu an altı adet franchise şubeyle faaliyet gösteren Çaytaze, 2018 sonuna kadar 10 franchise şube daha açacak. Karşılıklı sözleşmenin imzalanmasından ve kiosk bedelinin yarısının tahsil edilmesinden itibaren 15 gün içerisinde istenen bölgeye kurulum yapılıyor. İlk kurulumda tüm personel kıyafetleri ve eğitim yatırımcıya ücretsiz olarak sunuluyor. Kiosk açılış desteği olarak yatırımcıya 250 adet cam bardak, 250 adet porselen tabak, 250 adet çay kaşığı, 5 kg çay, 5 kg sargılı şeker ücretsiz olarak veriliyor Çaytaze Genel Müdürü Ali Ağır, 30 bin TL franchise giriş bedeli aldıklarını, royalty talep etmediklerini belirtiyor.
10- SOKAK KAHVECİSİ
KADIN GİRİŞİMCİNİN MARKASI
Sokak Kahvecisi, Telve Gıda'nın 2013 yılı itibarıyla kurmuş olduğu bir franchise markası. Girişimci Burcu Avlar tarafından hayata geçirilen Sokak Kahvecisi, ilk olarak İtalya'dan espresso çekirdek ve profesyonel kahve makineleri ithal ederek işe başladı. Kendi kahve üretim tesisini kuran Avlar, birçok franchise kahve firmasının da fason üreticisi konumunda. Küçük boyutlu konsepti ile her yerde kurulum yapılması mümkün olan bir model düşünülmüş durumda. AVM, plazalar, üniversiteler, okullar, fabrikalar, catering organizasyonları ve sokakların bu konsept için uygun olduğu ifade ediliyor. Yatırımcıya pazarlama desteği, eğitim, perakende ürünler, tavsiye edilen noktalar ve fiyatlama, kâr maksimizasyonu ve destek konularında sürekli hizmet sunuluyor. Franchise giriş bedeli talep edilmiyor. Ciro üzerinden yüzde 3 royalty alınıyor.
11- CAFE SOCIETY
GİRİŞ BEDELİ ALINMIYOR
Kemal Kitapçı'nın kurduğu Cafe Society, yeni markalar arasında yer alıyor Şu an dört franchise şubesi bulunan Cafe Society için 2017 sonuna kadar bir şube daha açılması ve yeni pasta imalat ile kavurma tesisinin büyütülmesi planlanıyor. Kitapçı, "2018'in ilk altı ayı için planlı üç şube açılışımız var. 2018 sonunda iki yeni şube daha açarak yılı toplam 10 şube ve ayrıca bir merkez imalatı ve yenilenmiş kavurma tesisimizle bitirmeyi hedefliyoruz” diyor. Yeterli sermayesi olan ve işinin başında durabilecek istekli yatırımcılarla ilerlemeyi hedeflediklerini belirten Kitapçı, ayrıca franchise giriş bedeli almadıklarını da sözlerine ekliyor. Royalty olarak aylık 500 dolar alınıyor. İstanbul, Ankara, Eskişehir, Bodrum ve Edirne'ye şubeler için öncelik veriliyor.
12- BAYRAMEFENDİ
OSMANLI KAHVECİSİ EĞİTİM DESTEĞİ
175 şubesi bulunan Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi, sektöre 2009 yılında adım attı. Franchising ile büyüyen şirket, 2018 sonunda 65 yeni franchise şube açmayı planlıyor. Kuruluş aşamasında işletmenin yerinin seçimi, inşaat ve dekorasyon alanlarında konsept oluşturma çalışmaları, şirket tarafından yatırımcıya sağlanıyor. Bilgi ve danışma hizmeti, mal ve ürün standardının sağlanması ve korunması, genel ve lokal bölge koruma sistemi, ekipmanların ve ürünlerin sürekli güncelleştirilmesi yine Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi tarafından yapılıyor. Girişimciye konsept hakkında bilgi alışverişi, personelin sertifikalı eğitimi ve sürekliliğin sağlanması için uzman desteği, ürünlerin nasıl üretildiği ve nasıl sunulması gerektiğiyle ilgili detaylar şirket tarafından veriliyor. 90 bin TL franchise giriş bedelinin alındığı bu iş modelinde, royalty talebi bulunmuyor.
13- YEŞİLÇAM KAHVE EVİ
YEŞİLÇAM'DAN ESİNLENDİ
Yeşilçam Kahve Evi, 2014 yılında kurulan ve ilhamını Yeşilçam filmlerinden alan bir marka. Girişimci Ali İhsan Demirbilek tarafından kurulan şirket, 35 şubelik bir zincire ulaştı. 2018 yılı sonuna kadar70 şube daha açacaklarını söyleyen Demirbilek, 35 bin TL franchise giriş bedeli aldıklarını belirtiyor. Reklam katkı bedeli olarak 250 dolar alınıyor ancak cirodan pay talep edilmiyor. Aylık ciro hedefinin100 bin ile 300 bin TL arasında olduğunu ifade eden Demirbilek, hedefledikleri illeri İstanbul, İzmir, Bursa, Ankara, Eskişehir ve Konya olarak sıralıyor. Franchise adayları arasından yatırım için gerekli finansal olanaklara sahip kişiler tercih ediliyor. Yeterli görülen franchise adayları Yeşilçam Kahve Evi'nin önerdiği veya adaylar tarafından önerilen mekanlarda şube açabiliyor.Tüm dekorasyon Yeşilçam Kahve Evi'nin ekibi tarafından projelendiriliyor.
14- CEZVE KAHVESİ
ÜÇ FARKLI KONSEPT
Cezve Kahvesi, üç yıl önce kuruldu. Firmanın üçfarklı konsepti bulunuyor: İçerisinde restoran menüsü de bulunan mağaza konsepti, AVM'ler için stand cafe konsepti ve paket kahve satış noktaları konsepti. Cezve Kahvesi Yönetim Kurulu Başkanı Cebrail Mungan, Türkiye genelinde dört mağaza ve 13 stand ile faaliyet gösterdiklerini söylüyor. 2018 için 10 adet franchise şube açmayı hedeflediklerini belirten Mungan,"Ayrıca kahve paket satışında il bayilikleri veriyoruz. Dağıtım için firmalarla görüşüyoruz” diyor. Mağaza konsepti için 10 bin dolar franchise giriş bedeli talep ediliyor, Stand için isim hakkı bedeli alınmıyor. Royalty ciro üzerinden yüzde 3 olarak talep ediliyor. Bayiler için hedeflenen aylık ciro ise AVM'lerde kiosk içi n 25 bin ile 35 bin TL arasında, mağazada ise 80 bin ile 120 bin TL arasında değişiyor. İstanbul, Ankara, Adana, Kayseri,Trabzon ve Eskişeh ir'e öncelik veriliyor.
15- JUICE PLANET
KONSEPT YENİLEDİ
Juice Planet, sağlıklı beslenme akımıyla büyüyen markalardan biri. Temelleri 2009 yılında İzmir'de küçük bir kiosk ile atıldı. Bugün Türkiye genelinde 37 noktada bulunuyor. 2018 hedefi ise 21 yeni franchise şube açmak. Başlangıç bedeli 5 bin ile 20 bin dolar arasında değişiyor. Royalty olarak yüzde 3 alan şirket, İstanbul, İzmir, Bursa, Ankara ve Antalya'da büyümeyi hedefliyor.
16- GLORIA JEAN'S COFFEE
HIZLI BÜYÜME SÜRECİNDE
Gloria Jean'sCoffee,Türkiye'ye gelen ilk uluslararası kahve zinciri.1999 yılından bu yana Türkiye'de faaliyet gösteren markanın haklarını yaklaşık beş yıl önce baklavacı Hacı Sa-yid satın aldı. Bu süreçten itibaren hızlı bir büyüme sürecine giren markanın halihazırda Türkiye genelinde 60'ın üzerinde şubesivar. 2018 sonuna kadar 30 yeni franchise şube açılması hedefleniyor. Franchise giriş bedeli 50 bin dolar + KDV. Royalty ise net cirodan yüzde 6 olarak alınıyor. Franchise verilmesi hedeflenen ilk beş il arasında Mersin, Trabzon, Zonguldak, Hatay ve Kırklareli yer alıyor.
17- LONDON CAFE
CİRO HEDEFİ 140 BİN TL
İzmir merkezli London Cafe yeni kurulan bir şirket. Tedarik ve lojistik ağını kurguladıktan sonra haziran ayı itibariyle açılışlarını gerçekleştirmeye başlayan şirket, dünyanın çeşitli ülkelerinden elde ettiği kahve çekirdeklerini özel lezzetlerle kavuruyor. 2017yılını altı şube ile kapatmayı planlayan şirket her ay bir yeni şube açıyor. Gelecek yıl bunu biraz daha hızlandırmayı planlayan şirket 2018'de 15 şube açılışı gerçekleştirecek. Markanın girişimciler için aylık ciro hedefi 80 binile 140 binTL arasında değişiyor.Türkiye'nin her noktasında 100 bin ve üzeri nüfusa sahip il ve ilçeler London Cafe'nin hedef kitlesi arasında yer alıyor. Şirketin yurtdışında da büyüme hedefi var. Saraybosna'da ilk şubesini açan şirket, Balkan ülkeleri ve Ortadoğu'da büyümeyi planlıyor.
18- JUICE ZONE
FRANCHISE VERMEYE BAŞLADI
ABD merkezli sağlıklı içecek markası Juice Zone, franchise sistemiyle büyümeye bu yıl karar verdi. Altyapı hazırlıkları devam eden şirket, 2018 sonuna kadar 20 şubeye ulaşmayı hedefliyor. Franchise giriş bedeli talep edilmiyor. Yatırımcının seçeceği konsept içeriğinin tüm kurulumu anahtar teslim olarak yapılıyor. Aylık royalty talep etmeyen şirket, yıllık bin 500 Euro sözleşme ve reklam gideri alıyor. Markanın kâr marjı yüzde 300-400 bandında değişiyor. Kayseri, Ankara, Antalya, Bursa ve Muğla büyümede öncelik verilen şehirler arasında yer alıyor.
19- WCOFFEE-BIKE
250 ŞUBE AÇACAK
Coffee-bike Almanya merkezli bir şirket. Bugün 25 ülkede şubeleribulunanCoffeebike, 2017 Mayıs ayında Türkiye pazarına girdi. Türkiye'de henüz üç şubesi bulunan şirket hızlı bir büyüme hedefliyor. 2018 sonuna kadar 250 franchise şube açılması hedefleniyor. Anahtar teslim hizmet veren şirketin tüm masraflar dahil yatırım maliyeti 22 bin 337 Euro. Coffeebike Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Nasuh Özdemir, ortalama yatırım geri dönüş süresinin bir yıl olduğunu söylüyor. Şirket öncelikli olarak İstanbul, Ankara, İzmir, Konya, Bursa ve Gaziantep'te büyümeyi hedefliyor.
20- COFFEE CORNERBISTRO
DÜNYA KAHVELERİ SATIYOR
Coffee Corner Bistro, İtalyan tarzı pizzalarıyla Türkiye genelinde 19 ildeki restoranlarıyla 10 yıllık tecrübesi bulunan Pizza House'in geliştirdiği bir marka. Coffee Corner, 2006 yılından beri Kenya, Etiyopya ve Güney Amerika kahve çekirdekleriyle hazırlanan farklı dünya kahvelerini sunuyor. Franchise sistemiyle büyümesine hız veren Coffee Corner'in hal i hazırda beş şubesi bulunuyor. 2018 yılında sekiz yeni şube açılması hedefleniyor. Girişimcilerden başlangıç bedeli olarak 95 bin TL + KDV talep ediliyor. Aylık royalty payı ise yüzde 5. İstanbul, Ankara, Eskişehir ve Bodrum'da büyümeye öncelik veren markanın konseptinde dünya kahvelerinin yanı sıra soğuk kahveler, frappeler, smootihe gibi farklı içecek grupları bulunuyor
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN 5 FAKTÖR
1- Franchise alacağınız şirketle beklentilerinizi ve koşulları karşılıklı olarak netleştirin.
2- Büyümeyi planladığınız kentin demografik yapısının ürün için uygun olup olmadığını mutlaka araştırın.
3- AVM'lerde büyümeyi planlıyorsanız konseptlin AVM'nin ziyaretçi profiliyle uygun olup olmadığını analiz edin.
4- AVM içerisindeki lokasyon son derece önemli ve iyi tartılması gereken bir diğer unsur. Örneğin yemek katında mı, ara katlarda mı yoksa zemin katta mı olmak daha avantajlı, buna iyi karar verin.
5- Açık alanın olması veya olmaması sorulması gereken diğer bir soru. Mekan büyüklüğü de verimlilik ve kira yükü açısından iyi analiz edilmeli.
CUSHMAN & WAKEFIELD YÖNETİCİ ORTAĞI TOGRULGÖNDEN
“CADDE MAĞAZACILIĞI DAHA AVANTAJLI OLABİLİR”
"İçecek sektöründe büyümek isteyen girişimciler, hem cadde hem de AVM koşullarını iyi araştırmalı. Her ikisinin de farklı avantajları olduğu için hem AVM'ler hem caddeler tercih edilmeli.
AVM'lerdeki yeme-içme alanlarının oranları gittikçe artıyor. Bununla birlikte eskiden alışık olduğumuz 'food court'mantığı artık kalmadı. Yeni nesil birçok mekanda AVM'nin içinde bir restoranda olduğunuzu bile fark etmiyorsunuz.
Ayrıca bu yaklaşım var olan ayak trafiğinden de faydalanma imkanı sunuyor. Marka imajı açısından ise cadde mağazacılığı daha avantajlı olabilir. Caddeleri şekillendiren ve popüler hale getiren, içinde barındırdığı mekanlardır.
Eğlenceye ve sosyalleşmeye değer veren kentteki genç nüfusa hitap eden markalar popüler caddelerde bulunmak zorunda. Tüm bunların yanında sosyal medyada AVM'lerden bağımsız konumlandırılan cadde mekanları, markalaşma çabasına önemli bir katkıda bulunuyor Son olarak caddelerin AVM'lerden çok daha yüksek ayak trafiğine sahip olduklarını da unutmamak lazım"
EVA GAYRİMENKUL DEĞERLEME UZMANI ŞEYMA ŞEHİRLİ
“YEME-İÇME MEKANLARI ZİYARETÇİ ÇEKİYOR”
"Bugün AVM'ler sadece alışveriş için değil eğlence ve, sosyal ihtiyaçları karşılamak için de var. Önümüzdeki dönemde kentleşme devam ettiği sürece de böyle olacak. Dünyada AVM projelerinde salt büyük bina kütlelerinden oluşan, statik, sadece mağazalar ve yeme-içme alanlarından oluşan alışveriş merkezleri yerine yeni alternatifler düşünülerek alışveriş merkezi projeleri geliştirilmeye başlandı.
Artık modern AVM'lerde geliştiricinin amacı alışveriş merkez ine gelen kişinin mekanda daha fazla vakit geçirmesini sağlamak ve alışveriş merkezini kişinin sosyal yaşantısının bir parçası haline getirmek. Günümüzde AVM'lerde artık kimlik ve konsept ön plana çıkıyor. Açık havaya çıkmak isteyen son kullanıcıyı AVM'lerde tutmak iç in yaratıcı ama verimli projeler geliştirilmesine ihtiyaç var.
Özellikle yeme-içme sektörünün AVM'ler için gittikçe daha önemli olduğu ortada. Bu dikkate alınarak daha fazla ziyaretçiyi çekecek farklı konsept ve çeşitlilikte yeme-içme mekanlarına ihtiyaç var. Bu da yeme-içme sektöründe girişimciler için yeni konseptlerin ortaya çıkmasını sağlıyor"