GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Her geçen gün tüketiciler daha iyi hizmeti daha ucuza ve daha hızlı almak istiyor. Bunun sonucunda da e-ticaret sektöründe öne çıkıp daha iyi hizmet vermek için müşterilere aynı gün teslimat hizmeti sunulması yeni bir trend olarak göze çarpıyor.
Örneğin Amazon, Prime üyesi müşterilerinin 35 dolar ve üzeri alışverişlerini aynı gün teslim etmeye başladı. Bunu bir adım öteye taşıyan şirket, yakın zamanda, Prime Air adını verdiği uygulamasıyla drone'lar aracılığıyla müşterilerine ürünlerini 30 dakika içerisinde teslim etmeye başlayacak. ebay de San Francisco'daki müşterileri için gıda ürünlerinin aynı gün teslimatına başladı.
Öte yandan online oyuncular, lojistik şirketlerine ilave olarak UBER ve Lyft gibi şirketleri de teslimat süreçlerinde kullanmaya başladı. Müşterilerin ürünlerini diledikleri yerden alabilmeleri için ortaya çıkan teslimat noktalarının sayısı da her geçen gün artıyor.
TÜRKİYE’DEN GİRİŞİMLER
Türkiye'de de şirketler bu trendleri uygulamaya başladı. Kapgel, Kuryem, Ulak gibi şirketler, e-ticaret siteleriyle anlaşmalar yaparak, müşterilerin ürünlerini aynı gün kendilerine ulaştırıyor. Getir örneğinde olduğu gibi bazıları kendi stoklarını da tutuyor.
E-ticarette başlayan bu trend, ayrı iş alanı olarak eve hızlı teslimat hizmetinin ortaya çıkmasına da neden oldu. Bu hizmet, her türlü market, alışveriş, kişisel bakım, teknoloji gibi ihtiyaçların akıllı telefon üzerindeki mobil uygulamadan seçilip sipariş verilmesiyle birlikte kısa zamanda eve getirilmesi temeline dayanıyor. Kuryem ve Ulak gibi şirketler eve sipariş dışında istediğiniz yere herhangi bir paketi göndermenize de olanak sağlıyor.
Teslimat süresi 10 dakikadan bir saate kadar değişiyor. Ödeme kredi kartıyla yapılıyor. Bu sistemi ilk başlatan Getir oldu. Daha sonra Kapgel, Kuryem ve Ulak gibi oyuncular da pazara giriş yaptı. Şimdi tüm bu oyuncular yatırım alıyor ve yurtdışında büyüme planları yapıyor.
HİZMET YAYGINLAŞIYOR
Uygulamaların kullanıcıları, şehrin koşuşturmasından bunalan ve kendilerine yaratabildikleri kısıtlı vakti, hoşlarına gidecek konulara harcamak isteyen insanlar. Bu kişiler, günlük alışveriş gibi rutin konularda zaman kaybetmek istemiyor. İhtiyacı olan ürünler en kısa sürede bulunduğu yere gelsin istiyor. Çalışma saatleriyle kısıtlanmayıp, 7/24 hizmet almak istiyor. Bu nedenle uygulamalar giderek yaygınlaşıyor.
Getir’in şu an 500 bin aktif kullanıcısı var. İndirilme sayısı 1,8 milyonu, sipariş sayısı ise 2 milyonu geçti. Getir şu anda sadece İstanbul’da hizmet veriyor ama Türkiye geneline ve yurtdışına yayılma planları bulunuyor.
Ulak ise motorlu kuryeler ağını kurdu. Şu anda tüm Türkiye’de offline olarak 500’e yakın motorlu kurye ile çalışıyor. Online olarak ise şu anda İstanbul, Ankara ve Bursa’da hizmet veriyor. Çok yakında İzmir, Antalya, Konya, Samsun ve Kayseri şehirlerinde de online hizmet vermeye başlayacak.
Ulak ayrıca e-ticaret siteleriyle işbirliği için görüşüyor. Hedef ise web servisler aracılığıyla telefon görüşmesi yapmadan işlemlerin takip edilip tamamlanması. Ayrıca bir havacılık şirketiyle birlikte yürütülen İHA ile teslimat konusunda çalışmaları da devam ediyor.
YATIRIM GELİYOR
İlk yatırımını 2015’te Aslanoba Capital’den alan Kapgel, bugüne kadar 1 milyon dolarlık yatırım aldı. Kapgel de her türlü ihtiyacı kapınıza getiren mobil uygulamalardan biri. Kullanıcı; kahve, yemek, market, alışveriş, teknoloji, hizmet, tatlı, kişisel bakım gibi farklı kategorilerde yer alan markalardan ihtiyaç duyulan ürünü seçiyor.
Kapgel ekibi bu ürünü satın alıyor ve en fazla bir saatte kapınıza getiriyor. Kapgel uygulamasıyla 2 bin 500’den fazla mekandan veya mağazadan 30 binden fazla ürün sipariş edilebiliyor. Uygulamada yer alan markalarda bulamadığınız ürünlere ihtiyacınız olduğunda “Özel Sipariş” bölümünde neye ihtiyacınızın olduğunu belirterek Kapgel ekibine yönlendirme yapabiliyorsunuz. Her sipariş için hizmet bedeli alınıyor.
Kuryem ise şu anda İstanbul’da Çatalca ile Gebze arasında hizmet veriyor. Ekspreste 45 dakika, normal kuryede ise üç saat içinde teslimi garanti ediyor. İstanbul’da 12 bölgeye gönderisi var. Evrak, koli, top kumaş bile taşıyan Kuryem, bütün sektörleri hedefliyor.
Kuryem, e-ti-caret siteleriyle de anlaşmalar yapıyor. Her site özelinde ayrı saat dilimlerinde gün içi teslimat çözümleri sunuyor. Kuryem’in kurucu ortağı ve yöneticisi Volkan Eyüboğlu, “300 bin TL’lik tohum yatırımla başladık. Her ay geliştirmelerle bu 2-3 katına çıktı. 1,5 milyon TL üzerinden değerlemeyle bir yatırım aldık. Hedefimiz daha yüksek değerleme ve yatırım alabilmek. Önce Anadolu’ya sonra da yurtdışına açılmayı hedefliyoruz” diyor.