Hızlı teslimat dalgası perakendeye sıçradı

23 Ağustos 2022
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Getir, Yemeksepeti gibi şirketlerin başlattığı hızlı teslimat dalgası, moda ve teknoloji perakende sektörlerine de sıçradı. Boyner'den Mavi'ye, Beymen'den Mediamarkt'a pek çok şirket hızlı teslimat konusunda yenilikçi projelere yatirım yapmaya başladı.

7 – 20 Ağustos 2022 tarihli sayıdan

Pandeminin parlayan yıldızı e-ticaret sektörü, Türkiye'de yarattığı yeni iş modelleriyle büyümesini sürdürüyor. 2021'de 400 milyar TL'lik büyüklüğe ulaşan sektörün 2022'yi 560 milyar TL ciroyla kapatması bekleniyor. Son dönemde e-ticaretin öne çıkan trendlerinden biri de hızlı teslimat oldu.

Getir, Yemeksepeti gibi şirketlerin başlattığı hızlı teslimat dalgası perakende sektörüne sıçradı. Post-pandemi sürecinde müşteriler e-ticaretten aldıkları ürünlere bir an önce, hatta aynı gün içinde sahip olmak istiyor. Müşteri taleplerini dikkate alan şirketler hızlı teslimat yatırımına hız verdi.

Hızlı teslimat konusunda en yenilikçi projeyi kısa bir süre önce Boyner hayata geçirdi. Önümüzdeki beş yıl içinde satışların yüzde 50'sinin online kanallardan gelmesini hedefleyen şirket, bu yıl Boyner Now projesini lanse etti.

Boyner Now sayesinde siparişler eve, kafeye, iş yerine yani kapsama alanı içerisinde müşteri neredeyse oraya gidiyor. Müşteriler sipariş verdikleri ürünleri sipariş anında ödeme yapmadan 90 dakika gibi kısa bir sürede teslim almanın ötesinde, siparişini verdikleri ürünleri teslimat anında deneyebiliyor ve beğendikleri ürünün satın almasını kapıda kredi kartı ile yapabiliyor.

Şu anda Türkiye'nin yaklaşık yüzde 35'i Boyner Now'ın kapsama alanında. Yaz sonuna kadar bu kapsama alanının yüzde 70 oranlarına ulaştırılması ve iki yıl içerisinde, Türkiye'nin tamamına ulaşılması hedefleniyor.

Boyner Büyük Mağazacılık E-ticaret Genel Müdür Yardımcısı Efsun Janset Yılmaz, müşteri içgörülerinden yola çıkarak hayata geçirilen Boyner Now'ın bu özellikleriyle dünyada bir ilk olma özelliği taşıdığını söylüyor.

YENİ PROJE HAZIRLIĞI


Mavi, 35 ülkede 450'nin üzerinde mağaza ve 4 bin 500'e yakın noktada müşterisiyle buluşuyor. Online satışları globalde yüzde 86, Türkiye'de ise yüzde 99 artıran Mavi, hızlı teslimat konusunda önemli bir yatırım için adım attı. Şirket, çok yakında hayata geçireceği yeni omnichannel projesiyle, dokuz ilde müşterilerine ürünlerini 1-2 saat içinde teslim etmeye başlayacak.

Mağazaları birer depo olarak kullanıp, ürünlerini müşterilere en yakın mağazalardan motor kuryeyle birkaç saat içinde ulaştırmayı amaçlayan şirket, müşterilerin hayatlarını kolaylaştıracak bu projenin kapsamındaki ilsayısını artırmayı hedefliyor.

2023 yılı sonuna kadar e-ticarette yüzde 55 büyüme hedefi koyan Sun Tekstil, hızlı teslimat için 'perakende sipariş karşılama' projesini hayata geçirdi. Proje ile mağaza stokları e-ticaret satışlarına açıldı. Tüm mağazalar proje kapsamında e-ticaret siparişlerini hazırlıyor.

Müşteri sipariş verdiği anda optimizasyon çalışıyor ve 10 dakikalık periyotlarla sipariş mağaza ataması gerçekleştiriyor. Mağazalar ortalama 80 dakika içinde siparişi faturalıyor ve kargo paketini hazırlıyor.

Böylece müşterinin siparişi 1,5 saat içinde kargoya teslim edilmek üzere hazır hale geliyor. 24 saat içinde tüm siparişler kargoya teslim ediliyor. Şirket şimdi de aynı gün teslimat için bir proje üzerinde çalışıyor. Sun Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Elvan Ünlütürk, İstanbul'u pilot bölge olarak seçtiklerini söylüyor.

AYNI GÜN TESLİMAT


Ayakkabı Dünyası da hızlı teslimat yatırımlarını hızlandırarak devam ediyor. Bu bağlamda son iki yıl içinde kargo şirketleri ile çalışmanı yeniden yapılandıran şirket, üç firma ile aynı anda dijital entegre bir şekilde çalışmaya başladı. Yakın bir zamanda daha da iyileştirmek için iki firma ile daha çalışmaya başlanacak.

Ayrıca daha hızlı teslimata yönelik planlar arasında 'aynı gün teslimat' projesi de var. Bu projeye yönelik çalışmalar sonlanmak üzere. Ayakkabı Dünyası Genel Müdürü Gürkan Ergenekon, "Bu konuda bize özel yazılım ve entegrasyonla doğru adımları atabileceğimize inanıyoruz, IVR sipariş-kargo entegrasyonu-webchat projemiz sonuçlanmak üzere" diyor.

E-ticaret kanalı üzerinden yaptığı satışlar 2021 yılında 45,5 milyon TL'ye ulaşan Suwen, kendi depo operasyonunu yönettiği bir sistem kurdu. 24 saatin altında bir teslimat süresi performansı sağlayan şirketin tüm stoklarını tüm satış kanallarına açtığı bir projesi var.

Suwen Satış ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Can Dilek, "Tüketiciler beğendikleri ürünü o anda o kanalda bulamasalar dahi OMS projemiz sayesinde başka bir kanalda bulunan stoku satın alabiliyorlar ve ürünler evlerine kargo ile gönderiliyor" diyor.

2023 sonuna kadar e-ticaret'in toplam ticaret içinde yüzde 12 olan payını yüzde 20-25 seviyelerine taşımayı hedefleyen Faik Sönmez, hızlı teslimat konusunda yeni bir proje üzerinde çalışıyor.

Faik Sönmez CEO'su Mete Sönmez, "E-ticaret mağazamız her geçen sene, bir önceki seneye göre önemli oranda büyüyor. Biz de tüketici talepleri doğrultusunda bu alanda çalışma yapan firmalar ile temas halindeyiz" diyor.

TEKNOLOJİDE REKABET


89 olan mağaza sayısını 2023 sonuna kadar 100'e çıkartmayı hedefleyen MediaMarktSaturn, hızlı teslimatta 'mağazadan teslim al' ve 'mağazadan sevkiyat' hizmetleriyle farklılaşıyor. 'Mağazadan teslim al' hizmetiyle müşteriler mediamarkt.com. tr'den satın aldıkları ürünleri sadece 29 dakikada mağazadan teslim alabiliyor.

Aynı şekilde mağazaların fonksiyonunu genişleten 'mağazadan sevkiyat' uygulaması sayesinde de dijital kanaldan alışveriş yapanların siparişleri, online stok bittiğinde tüm Türkiye'deki mağaza stokundan karşılanıyor.

MediaMarktSaturn Perakende Grubu COO'su ve MediaMarkt Türkiye CEO'su Yenal Gökyıldırım, bu uygulama ile dijitalden tetiklenen ve o dönemde önceden hiç olmayan ekstra yüzde 20'lik bir ciro elde ettiklerini söylüyor.

Türkiye teknoloji perakendeciliğinde bir ilk olarak pazaryeri dönüşüm çalışmalarını başlatan Teknosa, pazaryeri ile e-ticaret hacmini üç yıl içinde beş katına çıkarmayı hedefliyor.

Şirketin bu yıl 169 milyon TL'lik yatırım planı var. Şirket, müşteri beklentileri doğrultusunda hızlı alışveriş için adımları sadeleştiriyor ve satış sonrası hizmeti tüm kanallarda entegre şekilde sunabilmek için geliştirmeler yapıyor. Teknosa Dijital Ticaret ve Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Emre Kurtoğlu, hızlı teslimat konusunda çalışmaların devam ettiğini belirtiyor.

KENDİ TESLİMAT SİSTEMİNİ KURDU


Türkiye genelinde 243 mağazası bulunan Beymen, geçen yıl Beymen.com'un cirosunda yüzde 63'lük bir büyüme yakaladı. Beymen.com'un toplam ciro içindeki payı yüzde 21'e yükseldi.

Yaklaşık bir yılı aşkın bir süredir geliştirilen altyapı çalışmaları sonucunda, mayıs ayında Beymen. com'u yenileyen şirket, hızlı teslimat konusunda da geçen yıl önemli bir adım attı. Beymen, 2021’in ilk çeyreğinde kendi teslimat hizmeti X-PRESS'i hayata geçirdi.

Özel filosu ve personeliyle hizmet veren Beymen X-PRESS sayesinde şirket, tüm online kanallardan yapılan alışverişlerde teslimat süresini azaltmayı başardı.

Beymen Group CEO'su Elif Çapçı, “Ayrıca sipariş takip numarası ile web üzerinden kargoyu canlı takip etme, kuryeye mesaj gönderme, teslimat günü değiştirme, farklı kişiye teslimat ya da kapıya bırakım seçenekleri gibi hayatı kolaylaştıran pek çok yenilik sunuyoruz” diyor.