Hindistan ve ABD ile cirosunu katladı

Akıllı mobil çözümler geliştiren General Mobile, dümenini yurt dışına kırarak geçen yıl Hindistan’a, bu yıl ise ABD pazarına açıldı. Şirket, bu hamlelerinin etkisiyle 2023’te 158 milyon dolar olan cirosunu 2024 sonunda 400 milyon dolara çıkarmayı planlıyor.

19 Eylül 2024

Temelleri 1994 yılında atılan Telpa’yı kurarak, yeni teknolojileri müşterilerine sunacak uluslararası bir marka yaratmak üzere kolları sıvayan girişimci Sebahattin Yaman, bu amaçla 2005 yılında yerli tüketici elektroniği markası General Mobile’ı kurdu.

15 - 28 Eylül 2024 tarihli sayıdan 

2016 yılında Türkiye’deki AR-GE merkezini faaliyete geçirerek başta cep telefonu olmak üzere ürün geliştirme, tasarım, donanım ve yazılım yetenekleri kazanan şirket, 2017’de 60 milyon dolarlık yatırımla Avrupa’nın ve Ortadoğu’nun en büyük üretim tesisini İstanbul Kağıthane’de açarak üretime başladı. Bugün gelinen noktada, güncel teknolojilere sahip akıllı mobil çözümler geliştirdiklerini belirten General Mobile Yönetim Kurulu Üyesi ve şirket sözcüsü İlkay Cihaner, stratejilerinin global büyüme ve ihracat odaklı olduğunu vurguluyor.

“2025’TE YÜZDE 30 BÜYÜYECEĞİZ”

5G teknolojileriyle geçen yıl Hindistan pazarına açıldıklarını ve iki operatör ile anlaşarak yüzde 20’lik pazar payına ulaştıklarını söyleyen Cihaner, “Hindistan’da Foxconn şirketi ile iş birliğine gittik. Onlar üretimde, biz satış-pazarlamada uzmanız. Bu yıl da kısa bir süre önce ABD pazarına girdik. Orada da Foxconn’un üretim tesisi var. Bunun avantajını kullanacağız” diyor. İki dev pazarın etkisiyle geçen yıl 158 milyon dolar olan cirolarını 2024 sonunda 400 milyon dolara çıkarmayı hedeflediklerini kaydeden Cihaner, “2025’te ise yüzde 30’luk büyüme bekliyoruz. Bu pazarlardaki yapımızı başka ülkelere de taşımayı planlıyoruz. Ayrıca Türkiye’de 5G tarafına 10 milyon dolarlık bir yatırım da gündemimizde” diye anlatıyor.

Yıllık 4,2 milyon adetlik üretim kapasitesine sahip olan General Mobile, Türkiye’de toplam akıllı telefon satışının yıllık bazda 10 milyon adetlerde olduğu düşünüldüğünde, ülkenin toplam talebinin yüzde 50’si kadar üretim kapasitesine sahip. Ancak yıllık 400 bin adetlik üretim gerçekleştirdiklerini belirten Cihaner, şunları anlatıyor: “Sektörde kapasite fazlası bir durum söz konusu. Atıl kapasitenin boyutu artıyor. Yerli üreticilerin ihracata yönelmesi gerekiyor. Fakat bizim dışımızda bunu yapan yok. Aralarında İngiltere, İtalya, Arnavutluk, Fildişi Sahilleri gibi farklı coğrafyalardan ülkelerin bulunduğu 10 ülkeye ihracat yapıyoruz. Bugün yüzde 60’larda olan ihracat payımızı 2025’te yüzde 75’lere çıkaracağız.”

OTOMOTİV SEKTÖRÜNE ÜRETİM

Öte yandan atıl kapasiteyi değerlendirmek için yaklaşık bir yıldır otomotiv sektörüne ‘devre kartı’ üretimi gerçekleştirdiklerinden de bahseden Cihaner, “Yerlilik oranımız yüzde 75. ‘CKD’ dediğimiz ana kartın üretimini de kendi bünyemizde gerçekleştiriyoruz. Sektöre getirilen regülasyonlarla diğer üreticiler de bunu yapacak” diye ekliyor.

Şirket üretiminin yüzde 7’sini AR-GE’ye ayırıyor. Türkiye’nin yanı sıra Tayvan ve Çin’de de AR-GE merkezleri var. Yenilikçi teknolojilere sahip akıllı mobil çözümler geliştiren şirketin ürün gamında kablosuz kulaklık, akıllı saat gibi giyilebilir teknoloji de bulunuyor.

“3,5 milyar TL’lik kayıt dışı var”
“Türkiye’de yıllardır akıllı telefon pazarı 10 milyon adetler seviyesinde. Bunun rakamsal karşılığı ise 7 milyar dolar. Ancak sektörde 5 milyon adetlik kayıt dışı söz konusu. Bunun ekonomiye zararı 3,5 milyar dolar. Globale baktığımızda; 1,2 milyar adetlik akıllı telefon pazarı geçen yılı yüzde 22 daralma ile kapattı. Bu yıl ise yüzde 5’lik büyüme beklentisi var. Türkiye’de ise son 12 ayda cihaz fiyatlarında yüzde 78’lik artış yaşandı. Ortalama telefon fiyat 22 bin 400 TL seviyesinde. Bu yıl sektörde 10,8 milyon adetlik satış bekliyoruz.”