Bu yıl başında Neşe Gök'ten koltuğu devralan İnci Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cihan Elbirlik, grubu teknoloji merkezli yatırımlara odaklayacak. Cihan Elbirlik, otomotiv sektöründe grubun gücüne güç katacak teknoloji yatırımları için bu yıl 60 milyon Euro'luk bütçeyle ilerlediklerini söylüyor.
İnci Holding, Türkiye'nin tepe noktada kadın temsiliyeti en yüksek gruplarından biri. Otomotiv sektöründe akü ve jant üretimi ile öne çıkan ve daha yolun başında kurumsallaşarak fark yaratan grup 800 milyon Euro'ya ulaşan cirosu ile büyüme yolculuğunu sürdürüyor. Holdingin başkanlık koltuğunda kısa bir süre önce devir teslim yaşandı.
Yıl başında İnci Holding'in yönetim kurulu başkanlık görevini ailenin üçüncü nesil üyesi Cihan Elbirlik üstlendi. İnci Holding'in geçmiş yıllarda liderliğini üstlenen Perihan İnci ve Neşe Gök gibi Cihan Elbirlik de ilk röportajını Ekonomist'e verdi.
Cihan Elbirlik, grubun faaliyet gösterdiği sektörlerde ileriye taşıyacak teknolojik yatırımlara odaklanacağını ve yurtdışı yapılanmayı geliştirmek üzere çalışacağını aktarıyor. Grubun geçen yılı 800 milyon Euro ciro ile kapattığını aktaran Elbirlik, bu yıl ise geçen üç yılda yaşadıkları hızlı büyümeyi hazmedeceklerini anlatıyor.
Cihan Elbirlik ile ajandasındaki başlıkları ve grubun büyüme stratejisini konuştuk:
2024 yılında önemli bir değişimle grupta yeni dönem başladı. Nasıl hazırlandınız ve devir teslim süreci nasıl gerçekleşti?
İnci Ailesi'nin üçüncü kuşak ilk erkek temsilcisiyim. Biz aile şirketimizi kurumsallaştırma konusunda 1982'den beri çalışan bir grubuz ve bu sayede Türkiye'de aile şirketlerinin sadece yüzde 10'unun ulaşabildiği bir şekilde, yönetimde üçüncü kuşağa erişebildik. Bu yolculukta kurumsal yapımızın önemli ayaklarından bir tanesi de elbette ailenin kurumsallaşması oldu. Bu sayede hissedarlar olarak aile anayasamız, ortaklar sözleşmemiz gibi çalışmalarımızla süreçlerimizi uzun vadeli olarak netleştirip planlayabiliyoruz.
Bu gelişmiş yapımızda yeni dönem başkanı-mız bir yıl önceden belli oluyor ve yeni dönem başkanının hazırlık süreci olarak bu zamanı efektif değerlendiriyoruz. 2005'te aile şirketimizde görev almaya başladım ve üstlendiğim görevlerin ardından üçüncü neslin bir temsilcisi olarak yıl başında başkanlık bayrağını devraldım. Teknoloji odaklı yatırımlara liderlik etmek üzere çalışıyorum. Bu süreçte odaklanacağım alan teknoloji yatırımları ve grubun yurtdışı yapılanmasını geliştirmek olacak.
2024 yılına hangi hedeflerle girdiniz?
2024 yılı merkez bankalarının para politikalarını değiştirecekleri bir yıl olması vesilesiyle çok önemli. Dünyanın birçok ülkesinde seçim yılı olması da önemli bir başlık. Bunları değerlendirdiğimizde gelişmiş ülkelerden gelişmekte olan ülkelere bir fon akışı olacağını öngörüyoruz. Bütün bunlar da büyük resimde ülkemiz açısından ortaklıklar ve yatırımlar alanında iyi bir fırsat alanı olabilir. 2024 yılında da ülkemiz için daha çok çalışacak, mevcut portföyümüze değer katacak projeler kapsamında, ortaklarımızla büyüme ve yatırım planları yapmaya devam edeceğiz. Temkinli duruşla bir önceki yıla göre Euro bazında ise yüzde 6 büyümeyi hedefliyoruz.
Geçen yılı cirosal açıdan nasıl kapattınız?
Toplam işlem hacmimiz yaklaşık 800 milyon Euro'ya ulaştı. Global ekonomide 2023 sonlarına doğru kısmi toparlama sinyalleri görülse de 2024 yılının enflasyon, düşük büyüme beklentileri, sıkılaştırılmış para politikaları ve jeopolitik gerilimler nedeniyle küresel ekonomi için zorlu bir yıl olacağını öngörüyoruz. Açıkçası bu yıl otomotivde 2023'ten farklı bir yıl beklemiyoruz. Geçen üç yılda ortalama yüzde 20 Euro cinsinden büyümelerimize bakarsak bu yıl büyümeyi hazmetme yılı olacak diyebilirim.
Peki bu yıl ihracat açısından öngörünüz nedir? Yurtdışı piyasalarda talep bu yıl canlanır mı?
İhracatımız Euro cinsinden 460 milyon olarak gerçekleşti. Holding olarak gelirlerimizin yüzde 60'ını yurtdışında elde ediyoruz. Bu yıl da denge bozulmayacaktır. Para politikasının değişimi, büyüme oranlarının aşağı yönlü revize edilmesi gibi gelişmeler ışığında 2023 ile benzer talep seviyelerini öngörüyoruz. Güçlü ihracat performansı, ülkemizin gelişimi adına son derece önem arz ediyor. Bu yıl küresel talebin artacağını, yerel seçimin de bitmesiyle ihracatımızın hızlanacağını öngörüyorum. 2024 yılı için toplam
ihracat hedefimiz 470 milyon Euro seviyesinde.
Yatırımlarınızın seyri ne olacak?
Son beş yılımıza baktığımızda hedeflerimizle uyumlu olarak yaptığımız yatırım tutarımız 250 milyon doları aşmış durumda, bu yatırımları sadece öz kaynak kullanarak yaptığımızın da altını özellikle çizmek istiyorum. Yine aynı dönemdeki ihracatımız 2,5 milyar dolar civarında seyretti. Önümüzdeki yıllarda da sürdürülebilir büyüme için teknoloji yatırımlarını odağımıza aldık.
Dünyadaki gelişmelere de bakarsak zaten her şey artık büyüme değil, teknolojiyi geliştirmek ön plana çıkıyor. Artık değişim var. Eskiden büyümeyi konuşuyorduk. Şimdi ise trendi doğru okuyup, teknoloji geliştiren noktaya gelmek istiyoruz. Olduğumuz işte en yüksek teknolojiyi yakalamak istiyoruz. Biz planladığımız teknoloji yatırımlarının sonuçlarını 2026'da alacağımız bir süreç için çalışıyoruz. Bunun içinde bu yıl 60 milyon Euro gibi bir yatırım bütçemiz var.
İlgilendiğiniz teknolojik yenilikler neler? Akü ve jantta nasıl bir teknolojik dönüşüm bizi bekliyor?
Geçen süreçte hep sürüş deneyimi öne çıkardı. Direksiyonun hafifliği konuşulurdu. Şimdi otonom sürüş deneyimi öne çıkıyor. Araçların tasarımı değişiyor, hafifliğin yanı sıra aerodinamik de öne çıkıyor. Hızlı şarj edeceğiniz araçlar konuşuluyor. Ama şu an bu mümkün değil. Enerji depolama bambaşka yere gidiyor. Aküler artık sadece arabanın içinde değil, mobiliteyi sağlayacak altyapıya da girecek.
Akü tarafında traksiyoner uygulamalarda da hızla gelişen bir trend olan lityum iyon bataryalara yönelik yatırımlarımız sürüyor. Bizde mutfakta çok yemek pişiyor. Bu lezzetlere, fırsatlar yaratmak için çalışıyoruz. Mobilite ve otomotiv aşina olduğumuz bir alan; emisyon azaltımı odağında her türlü teknolojiyi inceliyoruz.
Bu alandaki stratejiniz nasıl?
Stratejimizde ana faaliyet alanlarımızı güçlendirecek yenilikçi teknolojiler ve girişim ekosistemi yatırımlarımız var. 2024'te jant alanında tüm hızıyla Maxion İnci Jant'ın yeni fabrika yatırımına odaklanmaya devam ediyoruz. Bir yandan da minibar üretimi alanındaki yetkinliğimizi otomotiv sektöründeki soğutuculara yönelik geliştirmek üzere planlamalar yapıyoruz.
“100’den fazla ülkeye ihracat yapıyoruz”
“Toplam üretimimizin yaklaşık yüzde 60’ırn dünyanın 100’den fazla ülkesine ihraç ediyoruz. ABD’den Almanya’ya, Rusya’dan Venezuela’ya kadar araçların çoğu bizim Manisa’da ürettiğimiz akü ve jantlarla ilerliyor, birçok zincir otelde bizim otel ekipmanlarımız yer alıyor ve dünyanın birçok noktasına lojistik hizmeti sağlıyoruz.”
“Kadın liderlerimiz avantajımız oldu”
Temelleri 1952’de Cevdet İnci tarafından atılan İnci Holding’de, 2003 yılında ikinci kuşak göreve geldi. Cevdet Bey, 2003’te yönetimi büyük kızı Emel Önal Özkaya’ya j emanet etti. Ardından beş kız kardeş üç yıl arayla başkanlık görevini üstlenirken, 2016 yılında ailenin üçüncü kuşak temsilcisi Neşe Gök başkanlık koltuğuna oturdu.
2024 i yılında ise başkanlık görevine yine üçüncü kuşak aile üyesi Cihan Elbirlik getirildi. Elbirlik, “Kurucu jenerasyondan görevi devralan jenerasyonun kadın olması grubumuzun | avantajı oldu. Çünkü kadınların iş birliği yapma konusundaki becerileri ve zekaları bence gerçekten çok çok kıymetli, i bizim de o avantajı yaşadığımızı düşünüyorum” diyor.