Yeni ürün çalışmalarının yanı sıra yurtiçi satiş noktalarını ve ihracatını artırmaya odaklanan Dimes'in bu yılki ciro hedefi 5 milyar TL. 200 milyon TL'lik yatırım planladıklarını söyleyen Dimes CEO'su Ozan Diren, “Halka arz da gündemimizde" diyor.
n
emelleri Bursa Ziraat Okulu mezunu Mustafa Vasfi Diren tarafından 1958 yılında Tokat'da atılan ve zamanla meyve suyu sektörünün öncülerinden olmayı başaran Dimes, bugün üçüncü kuşağın yönetiminde büyümesini sürdürüyor. Tokat, Aydın ve İzmir'deki fabrikalarında üretim ve AR-GE faaliyetleri yürüten şirket, Tokat'taki TİGEM ile ortak olduğu Kazova Vasfi Diren Tarım İşletmesi'nde ise tarım ve hayvancılık alanlarıyla uğraşıyor.
Altı yıl kadar önce rotalarını bir meyve suyu şirketinden, tarıma dayalı içecek şirketine çevirdiklerini söyleyen Dimes CEO'su Ozan Diren, "Tarıma dayalı alkollü ve alkolsüz içecekler şirketiyiz. Tüm planlamamızı bunun üzerine kurguladık" diyor.
14 - 27 Mayıs 2023 tarihli sayıdan
Önümüzdeki dönemde yeni ürün ve marka çalışmalarının yanı sıra yurtiçi satış noktalarını ve ihracatlarını artırmaya odaklanacaklarını belirten Diren "Geçen yıl 3 milyar TL olan ciromuzu bu yıl 5 milyar TL'ye çıkarmayı hedefliyoruz. 2023'te 200 milyon TL'lik yatırım da planlıyoruz. Ayrıca önümüzdeki dönemde halka arz da gündemimizde" diye konuşuyor.
Bütün şirketler için pandemi zor bir sınav oldu. Peki pandemi sonrası şirketiniz için nasıl geçiyor?
Pandemi sonrası enteresandı. Bazı şirketler çok hızlı büyüdü, bazıları daha fazla kaybetti. Tedarik zinciri yönetimiyle alakalı bu durum aslında. Kabiliyetli ve kaynağa yakın şirketler daha hızlı büyüdü.
Tabii dijitalleşmeyi yapanlar gibi belli özellikler de büyümede etkili oldu. Bu yıl, bütün bunların üzerine gelen bir yıl. O nedenle başarı göstermek kolay olmayabilir. Biz bu dönemde daha çok yeni ürünlere odaklandık. Daha yenilikçi ürünler çıkarmayı hedefliyoruz. Marka yatırımlarına da yoğunlaşıyoruz.
Yeni ürünler ve markalar dışında neler var gündeminizde?
Geçen yıl Dimes'in 'ilk akla gelme oranı'nda yedi puanlık bir artış oldu. Bu çok kuvvetli bir artış. Çünkü normalde yarım puan, bir puan arttığında kutlama yapar şirketler. Bu oran, eğer doğru dağıtım yapabilirseniz 'pazar payı' demek aslında. Geleneksel kanal dağıtımımız biraz zayıftı.
Bakkallara doğrudan kendi ekiplerimizle gidemiyorduk. Son dönemde bu konuya yöneldik. 90 bin olan nokta sayımızı bugün 150 binin üzerine çıkardık. Artık zayıf olduğumuz İstanbul Avrupa Yakası'nda da güçlendik. Ayrıca discount kanalında da hiç yoktuk. Artık hemen hemen hepsinde en az bir ürünümüz var.
Pazar paylarınızdan biraz bahseder misiniz?
Türkiye'de tüketicilere ilk kez bizim tarafımızdan sunulan ve gelişimini sürekli desteklediğimiz sıkma, milkshake ve smoothie kategorilerinin tümünde yüzde 50'nin üzerinde pazar payına sahibiz. Katkısız ve şeker ilavesiz yüzde 100 meyve suyu kategorisinde de yüzde 30 pazar payı ile lider konumdayız.
Yaklaşık yüzde 20 pazar payına sahip olan Obsesso ise soğuk kahve pazarının üzerinde bir büyüme ivmesine sahip. 2022 yılında hacim bazında yüzde 25 büyüyen soğuk kahve pazarında Obsesso'nun büyümesi yüzde 40 düzeyinde oldu. Pazarın ikinci en büyük markasıyız. 10 yılı aşkın süredir yatırım yaptığımız çocuk kategorisinde ise yüzde 16 pazar payı ile lider konumdayız.
AR-GE işinizin önemli bir parçası, burada ne gibi çalışmalarınız var?
Kesinlikle evet. Türkiye'nin ilk meyve suyu AR-GE merkezine sahibiz. Fabrikalarımızın uzmanlık alanları farklı. Örneğin Tokat fabrikamız fermente ve sütlü ürünlerde uzman. Sultanhisar fabrikamız ham maddede, İzmir ise hem ambalaj ve teknoloji tarafında hem de ihracat AR-GEsinde uzman.
Biz AR-GE'ye iki açıdan bakıyoruz. Ham madde AR-GE'si yapıyoruz, ayrıca bu ham maddeleri girdi yapıp yeni ürünler geliştiriyoruz. Örneğin; badem sütünün ham maddesini geliştirip sonra da bunda vegan kahve yapabiliyoruz. Lezzet AR-GE'si de da yapıyoruz tabii. Sektörümüzde hem ham maddeyi hem de son ürünü dışarıdan alabilirsiniz.
Tarım alanındaki faaliyetlerinizden bahseder misiniz?
Altı yıl kadar önce rotamızı bir meyve suyu şirketinden, tarıma dayalı içecek şirketine çevirdik. Biz tarıma dayalı alkollü ve alkolsüz içecekler şirketiyiz. Tüm planlamamızı bunun üzerine kurguladık. Tokat'ta TİGEM ile ortak Kazova Vasfi Diren Tarım İşletme'miz var. Orada bin 600 başlık bir süt hayvancılığı yapıyoruz. Ayrıca hem üzüm bağları hem de meyve bahçelerimiz de var.
Bunların ana amacı meyve üretmek değil. Burası bizim damızlık bahçemiz. Buradan 500 bin civarında fidan üretip çiftçi ile paylaşıyoruz. Dedem Vasfi Diren şirketi kurarken misyonu şirkete meyve bahçeleri kurmaktan çok çiftçiyi kalkındırmak ve onun çıktısını almaktı. Bizim petrolümüzün tarım ürünleri olduğuna inanıyordu. Kendi ham maddemizi çiftçiden alıyoruz. Onun da kendini geliştirmesi için AR-GE çiftliği gibi konumlanıyoruz.
Geçen yılı ne kadarlık bir ciro ve ihracat ile kapattınız?
2022 yılında iç pazar ve ihracat ve iç pazar dahil toplam tonajımızda yüzde 23 düzeyinde bir artış elde ettik. Ciromuz ise 3 milyar TL düzeyinde gerçekleşti. Bu yıla ilişkin hedefleriniz neler? Geçen yıl 11 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Bu yılki ihracat hedefimiz ise 15,7 milyon dolar düzeyinde.
Şu anda Türkiye'nin alanında en yüksek ihracat yapan markasıyız. 30 ülkeyi inceledik ve bunun sonucunda Japonya, Kore, Batı Avrupa, ABD ve Nordik ülkelerinde de ihracatımızı büyütmeyi planlıyoruz. Bu yıl Turquality marka desteği de alacağız. Toplam ciro hedefimize gelince yaklaşık 5 milyar TL. Ayrıca Diren Şarapları'nın 2023'te total ciromuzdaki payını yüzde 5'e çıkarmayı hedefliyoruz.
2023 yılında ne kadarlık yatırım planlıyorsunuz?
Dimes olarak yaklaşık 65 bin çiftçiden ham madde ürün alımı gerçekleştiriyoruz. Bu yıl meyve alımımız, 220 milyon TL düzeyinde olacak. Öte yandan 2022 yılında hedeflerimiz doğrultusunda, yaklaşık 100 milyon TL düzeyinde yatırım gerçekleştirmiştik. Bu yıl ise pazarlama yatırımlarımız hariç olmak üzere, 200 milyon TL'ye yaklaşan düzeyde yatırım planlıyoruz.
Halka açılmayı düşünüyor musunuz?
Kurumsal tarafta halka arz çok önemli. Şirketin uluslararası açılımı ile ilgili kaynağa ihtiyacımız var. Daha önce ne zaman halka arz için yola çıksak bir kriz çıktı. Önümüzdeki dönemde bu konuya sıcak bakıyoruz. Şeffaflık zaten bizim değerlerimizden, halka açılıp denetlenmenin bize zararı yok.