Güvenlik sektörünü teknoloji büyütüyor

21 Eylül 2017
Türkiye’de 3,5 milyar dolarlık büyüklüğe ulaştığı tahmin edilen güvenlik pazarı akıllı teknolojilerle büyüyor. Bu alandaki global pazar yılda ortalama yüzde 7 büyürken Türkiye’deki büyüme yüzde 10’a ulaşıyor. Robotların ve droneların kullanıldığı sektörde, yabancı şirketler Türkiye’yi bir üs olarak konumlandırıyor. Üretime yönelen yerli şirketler ise yurtdışına ihracat yapmaya başladı.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Dünyanın pek çok bölgesinde yaşanan terör olayları, güvenlik hizmetlerine talebi artırıyor. Global güvenlik pazarının 80 milyar dolarlık büyüklüğe ulaştığı tahmin ediliyor. Türkiye’de ise 3,5 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan sektörün yaklaşık 800 milyon dolarını güvenlik teknolojileri oluşturuyor. Bugün global pazar yüzde 7 büyürken Türkiye’de bu oran yüzde 10’a ulaşıyor. 2018 yılında da sektörün benzer bir performans sergilemesi bekleniyor.

Adamlı güvenlik, nakit yönetimi, alarm haber alma, elektronik güvenlik gibi farklı alanları kapsayan güvenlik sektörünün büyümesinin arkasında pek çok etken var. Son dönemde güvenlik Anadolu’da da büyük şehirlerde olduğu gibi önem kazanmaya başladı.

Teknoloji geliştikçe fiyat anlamında ulaşılabilirliği de arttı. Bu sayede Anadolu’daki küçük ve orta ölçekli şirketler de bu alana yatırım yapabilir duruma geldi. Sanayinin büyümesi beraberinde personel yönetiminin de önemini artırdı. Özellikle kartlı geçiş sistemleri gibi operasyonel verimliliğe etki eden sistemler de bugün Anadolu’da tercih ediliyor.

KENTLEŞME TALEBİ ARTIRDI
Kentleşmeyle birlikte toplumsal yapının da değişmesi de güvenlik hizmetine olan ihtiyacın artmasına neden oluyor. Her yaştan yalnız yaşayanların ve çalışan kadınların sayısı giderek artıyor. Hırsızlık gibi vakaları önleyici temel unsurlardan biri olan komşuluk ilişkileri ise giderek zayıflıyor.

Pronet Pazarlama ve İş Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ediz Habip, “Güvenlik bir lüks değil, bir ihtiyaç haline gelmiş durumda. Bu nedenle de önleyici tedbirler olarak elektronik güvenlik sistemleri daha çok tercih ediliyor” diyor.

Bugün Türkiye’de elektronik güvenlik sistemi kullanan ev ve işyerlerinin oranı yüzde 1,5. Bu oran ABD’de yüzde 20, Avrupa’da ise yüzde 8 civarında. Pazardaki bu potansiyel hem yerli hem de yabancı şirketlerin yatırıma yönelmesine neden oluyor.

200 BİN ABONESİ VAR
Elektronik güvenlikte akla gelen ilk markalarından biri olan Pronet’in 200 bine yakın abonesi ve 1 milyonun üzerinde kullanıcısı bulunuyor. Şirketin hedefi kategorileri geliştirip pazar payını artırarak önümüzdeki birkaç yıl içerisinde Avrupa’nın ilk üç güvenlik şirketi arasına girmek. Türkiye genelinde çözüm ortaklığı adını verdiği bir bayilik sistemiyle büyüyen Pronet, 98 olan çözüm ortağı sayısını yıl sonuna kadar 110’a çıkarmayı hedefliyor.

İnteraktif güvenlik ve görüntüleme sistemlerini, akıllı ev çözümlerini ve enerji yönetimini aynı çatı altında buluşturan şirket, verdiği hizmetle dünyanın öbür ucunda olsanız bile eviniz ve işyerinizi her an cep telefonundan kontrol etme imkanı sunuyor.

YÜZDE 21 BÜYÜYECEK
Securitas, Anadolu’ya odaklanan şirketlerden biri. Halen 74 ilde 2 bin 91 noktada hizmet veren şirketin 12 bin 500 çalışanı bulunuyor. Securitas Ülke Başkanı Murat Kösereisoğlu, yeni bölgeler ve yeni iller ile büyümeye devam edeceklerini söylüyor.

Cirosu 457 milyon TL’ye ulaşan şirket, yıl sonuna kadar yüzde 21 v büyüme hedefliyor. Yıl sonuna kadar 5 milyon TL’lik yatırım planlanıyor. Entegre güvenlik çözümleriyle farklılaştıklarını söyleyen Kösereisoğlu, "Akıllı kameralar adeta insan gözü gibi tehlikeyi algılayarak ilgili görüntüyü anında operatörün önüne getiriyor ve aksiyon alınmasını sağlıyor.

Böylece hareketsiz duran bir paketi, dolaşan şüpheli birini ya da girilmez alan olarak belirlenen yere izinsiz yaklaşanları kameralar aracılığıyla fark etmek mümkün oluyor” diye konuşuyor. Şirket, büyüme hedefleri doğrultusunda yıl sonuna kadar çalışan sayısını

13 binin üstüne çıkarmayı hedefliyor. Bu alandaki bir başka şirket olan G4S, 2017 yılını yüzde 20, 2018 yılını da yüzde 30 büyümeyle kapatmayı planlıyor. Bu hedef doğrultusunda istihdam hedefi ise 6 bine ulaşmak. G4S Ülke Müdürü Kağan Gümüş, özel çözümler departmanı ile müşterilerin tüm güvenlik ihtiyaçlarını tanımlayıp akabinde gerek global gerek yerel iş bilgisiyle birleştirdiklerini söylüyor.

Gümüş, “Güvenlik sektöründe entegrasyon öne çıkarken her geçen gün gelişen elektronik güvenlik pazarı hem tüm güvenlik pazarını büyütüyor hem de pazardan daha yüksek oranda pay alıyor” diyor.

ELEKTRONİK GÜVENLİĞE İLGİ
Entegre güvenlik çözümleri sunan Sensormatik 2017 yılını yüzde 20’nin üzerinde büyüme ile kapatmayı hedefliyor. Geçtiğimiz iki yılda çalışan sayısı yüzde 40’a yakın artış gösteren şirketin bugün 141’i teknik görevlerde yer almak üzere 276 çalışanı bulunuyor. Sensormatik Genel Müdürü İsmail Uzelli, 2018 yılında çalışan sayısının büyümeye paralel olarak 300’ün üzerine çıkmasını beklediklerini söylüyor.

Şirketin yatırımlarının bir kısmı özellikle yeni nesil teknolojiler üzerine odaklanıyor. Yeni nesil video analizi teknolojisi akıllı zeka ve makine öğrenimi teknolojileriyle destekleniyor ve sistem üzerindeki tüm kameralara ait kayıtlarda tek tuşla belirli bir kişi ya da nesne aranabiliyor.

Milestone Systems, video güvenlik sistemleri yazılımı konusunda uzmanlaşan bir şirket. Türkiye’yi dünyadaki kilit pazarlardan biri olarak belirleyen şirket, 2017’de yüzde 18’lik büyüme yakalamayı planlıyor. Türkiye’nin güvenlik ağları alanında en hızlı büyüyen pazarlardan biri olduğunu belirten Milestone Systems Orta ve Güneydoğu Avrupa Bölge Müdürü Kiril İzov, önümüzdeki dönemde KOBİ pazarına odaklanmayı ve sektörden iki kat daha fazla büyümeyi planladıklarını söylüyor.

 



İHRACAT YAPAN DA VAR
Son dönemde Türkiye’de güvenlik sektörünün büyümesi bu alana yönelik üretim yapan şirketlerin ortaya çıkmasını da sağladı. Bunlardan biri de Arma Kontrol. Güvenlik otomasyonu alanında üretim yapan şirket, ayrıca 30’un üzerinde ülkeye ihracat yapıyor. 2016’daki toplumsal terör olaylarının artmasıyla talebin arttığını söyleyen Arma Kontrol CEO’su Koray Kartal, yüzde 30 büyüdüklerini vurguluyor.

Güvenlik ürünlerine talebin Anadolu’da da artması üzerine şirket, Ankara’da ayrıca bir bölge müdürlüğü kurmaya hazırlanıyor. Sadece yurtiçi değil yurtdışı projelere de ağırlık veren şirket, 2017 yılının ilk altı ayında ihracatta beş kat büyüme yakaladı. Özellikle anti terör ürünleri, road blocker ve hidrolik mantar bariyer sistemlerinde talep artışı yaşandığını belirten Koray Kartal, yıl sonuna kadar ciroda yüzde 40’lık büyüme hedeflediklerini söylüyor.