AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
2018 yılına daha güçlü hazırlanan sektörün gündeminde yeni projeler ve pazarlar var. Bakü-Tiflis- Kars demiryolu bağlantısının devreye girmesinin ardından İstanbul'daki üçüncü havalimanının açılması gibi önemli gelişmelere odaklanan sektörde dijitalleşmeye yönelik yatırımların artması bekleniyor.
Türkiye’de lojistik sektörünün hacminin 100 milyar liranın üzerinde olduğu tahmin ediliyor. Son iki yıldır büyüye-meyen sektör, 2017 yılında ise toparlanmayı başardı. 2017 yılının ilk yansında özellikle tekstil ve otomotivde beklentilerin üzerinde üretim ve ihracat artışlarının ortaya çıkması, lojistik sektörünün büyümesine katkı sağladı. Sektörün 2017 yılını yüzde 6-8 arasında büyümeyle kapatması bekleniyor.
2017, dalgalanmalar olsa da sektörün kendini geliştirdiği, yeni pazarları keşfettiği ve 2018 yılına daha iyi hazırlandığı bir yıl oldu. Sektördeki önemli gelişmelerden birini, Türkiye Lojistik Master Planı’na yönelik yürütülen çalışmalar oluşturdu.
Temmuz ayında düzenlenen Türkiye Lojistik Master Planı Birinci Çalıştayı ile bu hedefe yönelik daha somut adımlar atıldı. Öte yandan Döviz Kazandırıcı Hizmet Ticareti’nin desteklenmesine yönelik çıkan karar da lojistik sektörü için olumlu bir gelişmeyi beraberinde getirdi.
Genelgenin 31’inci maddesinde, sağlık turizmi, bilişim, eğitim, film, yönetim danışmanlığı, yayıncılık ve lojistik sektörlerinde faaliyet gösteren yararlanıcıların ve işbirliği kuruluşlarının yurtdışında düzenlenen ve ‘desteklenen bireysel organizasyonlar listesi’nde yer alan fuar, kongre, konferans, seminer, festival, film marketleri gibi etkinliklere bireysel katılımlarına yönelik katılım giderlerinin destekleneceği belirtildi. Destek verilecek fuarlar, Ekonomi Bakanlığı’nın resmi internet sitesinde ‘2017 yılı desteklenen bireysel organizasyonlar listesi’nde yayınlandı.
Bu listenin hazırlanmasına katkıda bulunduklarını söyleyen Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği’nin (UTIKAD) yönetim kurulu başkanı Emre Eldener, “Lojistik sektörünün bu teşviklerden yararlandırılmasına yönelik çıkan mevzuatın sektör için çok önemli bir adım olduğunu söyleyebiliriz” diyor.
ALTYAPI YATIRIMLARI
2018 yılında çeşitli altyapı yatırımlarının tamamlanması ve işlerlik kazanmasıyla Türkiye’nin lojistik bağlantılarında iyileşmeye gidilmesi önemli bir adım olarak sektörün önünde duruyor. Bu altyapı yatırımlarının başında demiryolu bağlantılarının ve terminallerinin işlerlik kazanması geliyor.
Mevcut durumda Türkiye’nin doğu ve batı uçları arasında demiryolu ile ke-sintisiz bir şekilde yük taşınamıyor.
Çin’in öncülüğünde uygulamaya konan Bir Kuşak Bir Yol (OBOR) projesinden Türkiye’nin yararlanabilmesi amacıyla demiryolu bağlantılarının ve yük aktarma terminallerinin en kısa süre içerisinde hizmete açılması oldukça önemli.
Avrupa’nın en büyük kamyon filolarından birine sahip olan Türkiye’nin Avrupa yönünde gerçekleştirdiği taşımalarda karşılaşılan kota ve vize kısıtlamaları ile sınır kapılarındaki uzun araç kuyrukları gibi konuların önümüzdeki süreçte giderilmesi de sektörün gelişmesi anlamında önemli bir adım olacak.
Emre Eldener, bunun yanı sıra Gümrük Kanunu ve Karayolu Taşıma Yönetmeliği taslakları için 2017 yılında görüşlerini ilettiklerini de söylüyor. Eldener, “2018 yılında bu mevzuat metinlerinin son hallerine getirilerek yayınlanmalarını bekliyoruz.
Hem yeni Gümrük Kanunu hem de Karayolu Taşıma Yönetmeliği ile getirilecek yeni düzenlemelerin uygulamaya alınmasıyla bu süreçte karşılaşılan sorunların giderilmesinde lojistik sektörünün çatı derneği olarak üzerimize düşeni yapacağız” diyor.
YENİ HAVALİMANI BEKLENİYOR
İstanbul’da yapımı devam eden Üçüncü Havalimanı’nın birinci fazının 2018 yılı ekim ayında açılacağı duyuruldu. Üçüncü Havalimanı’nın açılmasıyla Türkiye üzerinden gerçekleştirilen, özellikle transit havayolu kargo taşımacılığının hacminin önemli ölçüde artış göstermesi bekleniyor.
Bu nedenle bu havalimanının diğer taşıma modları ile etkin bağlantılarının sağlanması bir diğer önemli husus.
30 Ekim itibarıyla Bakü-Tiflis-Kars demiryolu bağlantısının devreye girmesi Türkiye’nin doğusuyla olan bağlantıyı kesintisiz sağlayacak ve Çin’e kadar olan coğrafyada Türk ihracatçısına büyük imkanlar ve yeni pazarlar sağlayacak. Bu hattın devreye girmesiyle Türkiye’nin OBOR’daki önemi de artacak. Bu projenin ülkemizin transit yük için dünya çapında bir ‘hub’ olmasının önünü açması bekleniyor.
YABANCI YATIRIM ARTACAK
Olumlu gelişmelerle birlikte yabancı yatırımların da önümüzdeki dönemde artması bekleniyor. Zira Türkiye Asya ile Avrupa kıtaları arasında yer alan, bulunduğu stratejik alandaki mevcut ve potansiyel pazarlara dağıtım ve hizmet verebilecek lojistik üs konumuna sahip bir ülke.
Emre Eldener, dünyanın en önemli enerji yolları üzerinde bulunmasının da Türkiye’nin lojistik sektöründe operasyonel gücünü artırdığını söylüyor. Türkiye, lojistik üs olması, büyüyen ekonomisi ve coğrafi üstünlüğü nedeniyle yabancı sermayeli şirketlerin de odağına giriyor.
2005-2015 arasında Türkiye’ye yaklaşık 2 milyar dolar tutarında yabancı sermayeli yatırım gerçekleştirildi. 2015 ve 2016 yıllarında ise gerek komşu coğrafyalarda gerekse Türkiye’de yaşanan politik ve toplumsal olaylar yabancı yatırım girişlerini olumsuz yönde etkiledi. Ancak önümüzdeki dönemde yabancı yatırımların artarak devam etmesi bekleniyor.
2017 HEDEFLERİMİZİ GERÇEKLEŞTİRDİK
"Avrupa'daki direkt hatlarımızla 19 ülkeye ve 8o'den fazla noktaya direkt parsiyel taşımacılık hizmeti veriyoruz. Uluslararası kara-hava-deniz yolları ve multimodal taşımacılık hizmetlerimizle dünyanın 200'e yakın ülkesine, bin 800'den fazla noktaya ulaşıyoruz. 2017 planladığımız gibi iş hedeflerimizi gerçekleştirdiğimiz bir yıl oldu. online perakende sektörünün hızla büyümesini fırsata çevirerek yıllık online ürün kapasitemizi 70 milyona çıkardık. E-ticaret konusunda yatırımlarımıza bu yıl da devam ettik. Yüksek teknolojilerle donattığımız online lojistik alanımızı 50 bin m2'ye çıkardık. Yeni yılda da tekstil ve online lojistik gibi öncü olduğumuz konulardaki hizmetlerimizin kalitesini maksimize edici yatırımlarımız sürecek.
HAVA VE DENİZDE BÜYÜYECEĞİZ
Yüzde 100 büyüme kararı aldığımız hava ve deniz kargo departmanımız bize yeni alanlar açacak. Ayrıca özel charter uçuşlarımız ve Fast Fashion by Sertrans Logistics markamızla farklı destinasyon noktalarını rotamıza ekliyoruz. Bunların yanı sıra mevcut alanlarımızda hizmet kalitemizi artırmaya özen gösteriyoruz. Dijitalleşme sürecimizin AR-GE merkezimizle hız kazanmasıyla birlikte hizmetlerimizi Endüstri 4.0'a hazırlıyor ve mevcut iş süreçlerimizi çağımızla uyumlu hale getiriyoruz.
AR-GE MERKEZİ
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı adına hepsi profesörlerden oluşan özel bir ekibin denetlemelerde bulunduğu Sertrans Logistics AR-GE Merkezi onay alarak hizmete girdi. Sertrans Hadımköy Tesisleri'nde bulunan AR-GE merkezimizde ilk etapta 25 uzman görev yapacak. 2018 yılı sonuna kadar uzman sayısı 40'ı bulacak. ilk etapta 2016 yılının toplam cirosunun yüzde 1'i AR-GE çalışmaları için ayrılırken önümüzdeki yıllarda bu oran yüzde 5'e çıkacak. Sertrans Logistics AR-GE Merkezi'nde dijitalizasyon, inovasyon, bulut teknolojileri üzerine çalışacak.”
MARS
YILA YENİ YATIRIMLARLA GİRİYOR
Lojistik sektöründe taşımacılıktan gümrük yönetimine kadar entegre bir sistemle hizmet veren Mars Logistics, 2018 yılına yeni yatırımlarla giriyor. Avrupa Yakası'nda 30 milyon Euro yatırımla hayata geçirilen 70 bin metrekarelik yeni lojistik merkezini yılın ilk çeyreğinde açmayı planlayan şirket,
Anadolu Yakası'nda da dördüncü lojistik merkezini devreye almaya hazırlanıyor. Diğer taraftan filo yatırımlarına devam edeceklerini söyleyen Mars Logistics Genel Müdürü Ali Tulgar, "Filomuzdaki araç sayısını 2 binin üzerine çıkaracağız. Diğer yandan Milk Run operasyonlarımızı daha da güçlendirmek için çalışmalar yürüteceğiz” diyor.
YÜZDE 12 BÜYÜYECEK
Mars Logistics, 2017 yılını yüzde 12 büyüme ve 275 milyon Euro'luk ciroyla kapatmayı hedefliyor. Şirketin 2018 hedefi ise yüzde 12'nin üzerinde bir büyüme yakalamak. Diğer taraftan şirket yurtdışında Afrika ülkelerine odaklanmayı planlıyor. Ali Tulgar, 20l8'in Afrika ülkelerinin daha fazla konuşulduğu bir yıl olacağını belirtiyor.
İNTERMODAL TAŞIMACILIK
Mars Logistics, 2012 yılından bu yana intermodal taşımacılık hizmeti veriyor. Ali Tulgar, intermodal'in çevreye katkısı ve optimum transit sürelerde hizmet vermesi dolayısıyla iş ortakları tarafından sıklıkla tercih edildiğini söylüyor. Tulgar, "İntermodal taşımacılık modeli, konteyner veya treyler içerisindeki yükle, başlangıç noktasından ulaşacağı yere kadar çeşitli taşıma kombinasyonlarıyla hareket ediyor. Hizmeti haftanın altı günü karşılıklı olarak devam ettiriyoruz” diye konuşuyor. Şirket, otomotiv, gıda, tekstil, kimya, enerji, kozmetik gibi birçok sektöre bu hizmeti veriyor. Geçen yıl kullanılan intermodal taşıma çözümleri sayesinde yüzde 48 emisyon tasarrufu elde edildi. Atık yağ, atık pil, kağıt atık, elektronik atık, hurda metal gibi tehlikeli atık miktarı ise yüzde 40 oranında azaldı.
ARKAS
HİZMET ÇEŞİTLİLİĞİNE ODAKLANDI
Arkas Holding çatısı altında faaliyet gösteren Arkas Lojistik, 1989 yılında kuruldu. Bugün şirket depoculuk, terminal hizmetleri, nakliye ve forwarding alanında hizmet veriyor. Geçen yılı 230 milyon dolar ciroyla kapatan şirket, son dönemde hizmet çeşitliliğini artırmaya ve farklı sektörlere yönelik uzmanlıklar geliştirmeye odaklanıyor. Bu kapsamda müşterilerinin talepleri doğrultusunda onlara daha hızlı ve proaktif çözümler sağlamak amacıyla yeni yatırımlar yapıyor. Bu çerçevede son üç ayda 5 milyon Euro'luk çekicive dorse yatırımı yaptı. Filosunda 520 çekici ve 700'e yakın dorse bulunan Arkas Lojistik, filo gücü sayesinde farklı sektörlere hizmet verme ve çeşitli ihtiyaçlara yönelik taşımalar yapma olanağı buluyor.
YÜZDE 15 BÜYÜYECEK
Arkas Lojistik Genel Müdürü Onur Göçmez, büyüme stratejisi sayesinde 2017 yılını yüzde 15 büyümeyle kapatmayı hedeflediklerini söylüyor. Göçmez, "Arkas Lojistik olarak yeni girdiğimiz iş alanlarının da katma değeriyle büyümemizin 2018 yılında da devam edeceğini düşünüyoruz. Şimdiden en az yüzde 10 civarında daha büyüme hedefimiz var” diyor.
DEMİRYOLU YATIRIMLARI
Arkas Lojistik, demiryolunda, iç bölgeler ve limanlar arasında lokal hatlarda taşımaları geliştiriyor. Adana Organize Sanayi Bölgesi'nde kurulan konteyner terminaliyle bölgedeki demiryolunu yeniden çalışır hale getiren şirket, Mersin ve İskenderun limanlarına konteyner taşımalarını başlattı. Ardından İzmit Körfezi'ndeki limanlara yönelerek burada da taşımaların ilkini Kütahya'dan İzmit Evyaport'a gerçekleştirdi. Denizli Kaklık'da bir demiryolu terminali açtı. Kayseri-Keykubat, Konya ve Gaziantep'te cep terminalleri kurdu. Onur Göçmez, lokomotif yatırımlarını gerçekleştirecek olan şirketleri Ar-Gü ile ise operatörlük yetki belgesini yıl sonunda almış olacaklarını söylüyor. Göçmez, "Altı lokomotif yatırımı yapacağız. Ar-Gü kendi lokomotifiyle hat açtığında da yurtiçi demiryolu bölümünün yarattığı potansiyel sayesinde hızlı bir şekilde blok tren taşımaları yapacağız” diye konuşuyor.
MOBİLJET
ANA İŞİ MOBİLYA
Mobiljet, lojistik sektörünün yenilikçi şirketlerinden biri. Şirket, Türkiye'de lojistik sektöründe yeni bir alan yaratarak tüm mobilya sektörünün ve e-ticaret markalarının mobilya lojistiğini yürütmeye başladı. Sektördeki yenilikçi yaklaşımı ve altyapı çalışmalarının tamamlanması sayesinde 2017 Mobiljet için iyi bir yıl oldu. 2017 yılını ciroda geçen yıla oranla yüzde 50 büyüyen şirket, 2018 yılında da yüzde 50'lik büyüme hedefliyor.
12 ÜS AÇILACAK
Mobiljet Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öztekin, 2017 yılının büyümelerine ivme kazandıran bir yıl olduğunu söylüyor. Öztekin, "2018'de sürdürülebilir verimliliği ön planda tutarak, hem müşterilerimizin hem de şirketimizin kâr odaklı hizmet vermesini sağlamak öncelikli hedefimiz olacak. Bir diğer hedefimiz de kendimize yatırım yaparak dünya standartlarında olan ve Türkiye'den bir ilk olarak çıkan modelimizi bir 'know how' başarısı olarak anlatmak” diyor. Türkiye genelinde 10 ana ve cep lojistik üssü bulunan şirket, 2018 yılı sonuna kadar Türkiye genelinde 12 adet yeni ana lojistik üssü açmayı hedefliyor. Şirket, büyümesinde Marmara, Ege ve Akdeniz bölgelerine odaklanıyor. Yeni açılan depo alanları sayesinde bölgesel istihdam yarattıklarını belirten Ahmet Öztekin, "Büyüme stratejimizi istikrarlı bir şekilde devam ettiriyoruz. Pazarlamada sadece yerel odaklı bir iletişim güdüyoruz” diyor.
YURTDIŞI HEDEFİ
Sadece lojistik hizmetiyle sınırlı kalmayan MobilJet, firmaların ürünlerini depolama, taşıma, kurulum hizmeti, teknik servis sağlayıcılığı ve firmalar adına CRM çalışmasını da yürütüyor. Entegre mobilya lojistiğine odaklanan şirketin gündeminde yurtdışı da var. Ahmet Öztekin, yurtiçinde oluşturdukları ve olgunlaştırdıkları iş modelini yurtdışında da hizmet verebilir bir noktaya taşımayı hedeflediklerini belirtiyor.
TLS
YÜZDE 20 BÜYÜYECEK
"TLS Lojistik olarak 2017 yılının üçüncü çeyrek döneminde, hedeflerimizi bire bir tutturduk. 2016 yılında tüm yaşanan olumsuzluklara rağmen yüzde 24 bir büyüme gerçekleştiren TLS, 2017 yılını da yüzde 32 büyüyerek yılı yarım milyar TL ciroya ulaşmış olarak kapatacak. Yeni müşterilerimizi portföyümüze katarken mevcut müşteri referanslarımız, operasyonel performans göstergelerimiz, maliyet avantajımız, müşteri ihtiyaçlarına göre şekillenen esnek ve kaliteli hizmet anlayışımız ile tüm bu veriler ışığında 2018 yılı için bütçe çalışmalarına hızla devam ediyoruz. 2017 yılını 500 milyon TL'ye yakın bir ciro ile kapatacağız.
VERİMLİLİK ODAKLI
Kurulduğu günden buyana her yıl çift hane büyüyen bir şirket olan TLS Lojistik'in 2018 içinde hedefleri bu yönde olacak ve yüzde 20 üstünde bir büyüme hedefi ile yıla başlayacağız. 2018 yılı sonunda pasta payımızı daha da arttırmış olarak yaklaşık 650 milyon TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. Kurulduğu günden bu yana iş ortaklarının rekabetçiliğine katma değer sağlayan TLS Lojistik, esnek, hızlı karar alan ve verimliliğe odaklı bir lojistik şirketi olarak müşterilerinin ana faaliyetlerine odaklanmasını sağlıyor.
30 MİLYON TL YATIRIM
TLS Lojistik olarak hem yurtiçinde hem de uluslararası marketlerde güncel ekonomik verileri göz önünde bulundurarak emin adımlarla ilerliyoruz. TLS Lojistik önümüzdeki dönemde yurtdışında büyümeye daha çok ağırlık verecek. Araç, depo yatırımlarımıza da hız kesmeden devam edeceğiz. Tüm bu planlamalarla 2018 yılında toplamda 30 milyon TL'lik yatırım yapmış olacağız. Kendimize 2023 yılı için hedefler belirledik. Ortadoğu bölgesinde kapsamlı bir lojistik ağı oluşturmak ve dünyadaki belli başlı lojistik şirketleri arasında yer almak başlıca hedeflerimiz arasında bulunuyor.”
HOROZ
"75'İNCİ YILIMIZI KUTLUYORUZ"
"Yılın son çeyreğine girdik. 2017 şirketimiz açısından gayet iyi geçti. Özellikle girdiğimiz yenilikçi projelerde gayet başarılı olduk. Hem iş hacmimiz arttı hem de sunduğumuz yeni ürünlerimizde olumlu geri dönüşler aldık. Bu anlamda kârlılığımızı da iş hacmimizi de yükseltmiş olduk. Bu nedenle oldukça verimli geçirdiğimiz bir yıl oldu. Grup olarak her yıl Türkiye'nin büyüme hızının 2-3 katı kadar büyüme hedefliyoruz. 2017'de bu hedefimizi destekledik. 2018 yılında da Türkiye'nin büyümesinin 3 katı olarak hedefimizi koyduk.
75'İNCİ YIL
Şirketimizin kuruluşunun 75'inci yılını kutluyoruz. 75'inci yılımızda Horoz Lojistik olarak yurtiçi taşımacılık alanında e-ticaret hizmetimizle, Horoz Bollore Logistics olarak Afrika odaklı projelerimizle ön plana çıkıyoruz. Dünyayı 24 saat açık küresel bir pazar haline dönüştüren internetin sahip olduğu imkanlar e-ticaret aracılığıyla işletmelere fayda sağlarken, müşteriler için de hızlı ve kaliteli bir hizmet anlamına geliyor. 75 yıl gibi derin bir geçmişi ardımıza alarak yeni yatırımlarımızla son kullanıcıların adreslerine kadar yapılan ürün teslimini, devreye aldığımız e-ticaret sistemiyle en kısa sürede ve başarıyla yerine getiriyoruz.
ENTEGRE HİZMET SUNUYORUZ
Müşterilerimizin ihtiyaç duyduğu tüm lojistik hizmetlerini entegre bir şekilde sunarak sınırsız özel çözümler üretebiliyoruz. Bu anlamda kendimizi, hava, kara, deniz, yurtiçi, yurtdışı ve depolama gibi lojistiğin bir alanında yer almanın ötesinde, bir bütün olarak en fazla faydayı sağlayabilecek şekilde konumlandırmaya çalışıyoruz. Böylece müşterilerimizin'tek muhatapla'bütün lojistik süreçlerini yürütüyoruz. Bu durum da müşterilerimize ekonomik avantajın yanı sıra operasyonel bakımdan da büyük fayda sağlıyor.”
REYSAŞ
DEPOCULUK ÖN PLANDA
Reysaş, özellikle son 10 yıldır lojistikte depo yatırımlarına odaklanıyor. Diğer taraftan şirketin demiryolunda üst yapı ekipmanları, vagon, istasyon ve özellikle de yeşil lojistik kapsamında karbon salınımını azaltan depoların çatılarında güneş enerjisinden elektrik üretimi ve doğalgazın ağır ticari vasıtalarda kullanımıyla ilgili yatırımları devam ediyor.
2017 yılında daha önceden anlaşmaları yapılmış Esenyurt, Orhanlı 6, Çayırova 12 ve 13, Lüleburgaz projelerinibitirmeyiplanlayan Reysaş, bu projeler bittiğinde kapalı depo alanını 310 bin metrekare daha artıracak ve yaklaşık 2 milyon dolarlık ilave nakit girişi sağlamış olacak. 2018 yılı hedefi kapalı alanda 1,5 milyon metrekareye odaklanmak. Grup olarak büyüme hedefiise yaklaşık yüzde 15.
GÜNEŞ ENERJİSİ YATIRIMLARI
Reysaş'ın güneş enerjisine yönelik yatırımları da sürüyor. 2017'de 5 MWp'lik güneş enerjisi tesisi kurularak toplam 10 MVVp'lik kurulu güce ulaşılması hedefleniyor. Demiryolu ve multimodel taşımacılıkta büyümeyi planladıklarını söyleyen Reysas Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven, "Karayolu taşımacılığına göre ton-km başına 123 kat daha az karbon salınımı yapan demiryolu taşımacılığında vagon ve üst yapı yatırmalarımıza devam ederek multimodel taşımacılıkta büyümeyihedefliyoruz” diyor.
YÜZDE 15 HEDEFİ VAR
Şirket, otomotiv milk run ve oto taşımasında, gıda, soğuk zincir, LNG ve CNG taşımalarında, depolama ve demiryolu taşımacılığında 2017'de yüzde 15'lik büyüme planlıyor. Durmuş Döven, 2023 yılında Reysaş Yatırım Holding olarak bugünkü ciro ve büyüklüğü minimum yüzde 50 büyütmeyi planladıklarını söylüyor. Döven, "Lojistik alanında ciromuzu iki katına çıkarıp, yaklaşık 700 adet olan tır sayımızı 3 bin adette tutmak hedefimiz. Pazarda kolay olan bu hedefi tutturmaktan ziyade önceliğimiz kârlı, verimli ve minimum yatırımla bu hedefleri gerçekleştirmek” diyor.