SİBEL ATİK satik@ekonomist.com.tr
06 – 19 Şubat 2022 tarihli sayıdan
Mobilyada ölçek sorununu aşmak isteyen üreticiler bir araya geldi ve ihracat odaklı yeni bir şirket kurdu. Büyük alıcılarla aynı masaya oturmak üzere bir araya gelip f-tr Furniture Partners şirketini kuran Adore, Çilek, Doğtaş Kelebek, Gündoğdu, İşbir, Kilim ve Nurus markaları, bu şirket etrafında bir araya gelerek ölçek sorununu aşmayı hedefliyor.
Toplamda 100 milyon dolarlık ihracat yapan bu yedi şirketin, yeni oluşumun katkısıyla büyük alıcılarla aynı masada oturabileceğini belirten f-tr Furniture Partners Yönetim Kurulu Başkanı Muzaffer Çilek, önümüzdeki üç yılda iki kat ihracat artışı hedeflediklerini söylüyor.
Mobilya sektöründeki ölçek sorununu bir araya gelerek aşmak istediklerini anlatan Çilek, şirketin gelecek süreçte ihracattaki hedef ülkelerde depolar kurabileceğini aktarıyor.
Muzaffer Çilek ile 10 milyon TL sermaye ile kurulan şirketin yeni dönem hedeflerini konuştuk.
Sektör yeni bir oluşuma gittiniz ve yedi rakip şirket, bir fon kurdunuz. Bu şirketin kuruluşundan söz eder misiniz?
f-tr, ihracat odaklı bir şirket olarak kuruldu. f-tr'yi oluşturan yedi şirket de Türkiye'de birbirle-riyle rekabet içerisinde olan kurumlar. Bu rekabet yurtiçinde devam ederken, belirli ve öncelikli olan ülkelerde birlikte hareket edilerek pazarı analiz etme ve anlamaya yönelik çalışmalar yürütülecek.
f-tr, bu ülkelerdeki büyük ithalatçı şirketlerin ihtiyaçlarını ve hedeflerini, bu şirketlerle masaya oturmak için gerekenleri ve belirlenen pazarların kültürünü anlayabilmek için kuruldu. f-tr Furniture Partners, Türkiye'nin önde gelen yedi köklü şirketi Adore, Çilek, Doğtaş Kelebek, Gündoğdu, İşbir, Kilim ve Nurus bulunuyor.
Kişi başı 1,5 milyon sermaye ile yola çıktık. Bu oluşum içinde yedi markanın patronlarından bir yönetim kurulu oluşturmayı ve içimizden birinin de başkan olmasını düşündük.
Neden böyle bir birlikteliğe ihtiyaç duyuldu?
Amacımız, yönetim kurulunun tamamının yıllardır sektörde edindikleri olumlu ve olumsuz tüm tecrübeleri bir araya getirerek alışılmışın dışında yeni açılımlar ve iş fikirleri oluşturmaktı. Profesyonel isimlerle çalışmak bizim için önemli.
Danışman şirketler, pazar araştırmaları yapacak isimler, analistlerin profesyonel ve yetkin olması gerekiyor. Oluşturulan sermayede makine ya da yer alımı gibi yatırımlar olmayacak, sadece personel istihdamı olacak.
Bu personeller oluşuma yeni fikirlerle katkı sağlayacak, projeler üretecek, pazar araştırmaları yapacak, yapılan araştırmaları ve iş fikirlerini kendi ortaklarına sunacaklar. Kimi zaman da bizim dışımızda kalan mobilyacılara bu fikirleri sunacak ve bundan gelir elde edecekler.
Bu oluşumun fikri kimden ortaya çıktı?
Bu oluşumun fikri, T.C. Cumhurbaşkanlığı Ekonomi Geliştirme Politikaları Kurulu'ndan ortaya çıktı. İçlerinden bir temsilci bize ulaşarak, biz mobilyacıların küçük ve çok dağınık şekilde çalıştığını, rakamların konsantre çalışmadığımızı gösterdiğini belirtti.
Dünyada büyük alıcıların olduğunu fakat bizim bu büyük ithalatçıların olduğu ülkelerde olmadığımızı hatırlattı. Bir araya gelerek ölçek sorununu halledebilir ve bu büyük ölçekli şirketleri anlayabilirsek çok büyük fırsatların olduğu konusunda ısrar ettiler.
Sonuç olarak bizleri kurul bir araya getirdi. Yüksek katkıları ve destekleriyle böyle bir ortaklığı hayata geçirdik.
Şirket hizmette nasıl ilerleyecek?
Büyük ithalatçı ülkelerin alıcıları büyük ölçekli şirketlerle çalışıyor. Ülkemizde birçok sektörde olduğu gibi mobilya sektöründe de ölçek sorunu söz konusu.
On binlerce şirket olmasına rağmen büyük ölçekli olanların sayısı az. Sektördeki şirketlerin olumlu-olumsuz tecrübeleri ışığında güçlerini birleştirerek bir sinerji oluşturması, ülkemizin ölçek sorununu aşması, dolayısıyla büyük ithalatçı ülkelerdeki büyük ölçekli alıcılara ulaşmayı başarması lazım.
Biz de bir araya gelerek bunu yapmaya çalışıyoruz. f-tr Furniture Partners olarak hedefimiz bu güç birliği sayesinde ölçek sorununu aşmak ve daha büyük siparişlere ve üretimlere talip olmak.
Yedi firma olarak tamamen zor olan pazarlardaki ölçek sorununu aşmak ve bu pazarlarla masaya oturmak için bir araya geldik. Amacımız bahsettiğimiz pazarların kültürlerini araştırmak için araştırma maliyetini azaltmak. Start up ve buna benzer yatırımlar şu anda ilgi alanımızda değil.
Tüm amacımız büyük ülkelerin büyük ithalatçı şirketleriyle aynı masaya oturabilmek. Yola bu amaçla çıktık. f-tr Furniture Partners, proje üreten ve danışmanlık yapan bir şirket. İhracatı her bir ortağı yapıyor. Halihazırda üyelerimizin 100 milyon dolarlık bir ihracat geliri var.
Amaç, herkesin buradaki ihracatını gelecek üç yılda iki katına çıkarmak. Herkes ihracatını yüzde 20 oranında, dolar bazında artırmak istiyor. Bu hedefleri doğrultusunda çalışmaları zaten devam ediyor.
Her şirketin kendi ihracat departmanı bu işi yaparken f-tr olarak da markalarımızın önünü açacak bazı fikir ve projeler geliştireceğiz. Şirketlerimizin hedeflerini tutturmalarına yardımcı olacağız.
Dünyada aynı modelle ilerleyen ülkeler var mı?
İspanya, İtalya, Hollanda aynı modelle ilerleyen ülkeler. İspanya'da ve İtalya'da hem mobilya sektöründe hem farklı sektörlerde olumlu olumsuz tecrübeleri olan yerleri araştırdık.
Oradan yapılan çıkarımlarla şirketimizin amaçları, hedefleri, esas sözleşmesi ve hissedarlar sözleşmesi için yazılı metinleri oluşturduk. Yapılan bu analizler ve raporlardan elde edilen veriler sayesinde, olumlu olumsuz tecrübelerden de etkilenerek kendi modelimizi geliştirdik. Bu noktada bizde ortaklıktan ayrılamama, kârı bir süre paylaşmama konusunda fikir birliğine vardık.
Peki bu şirketin bir yatırım gündemi olur mu?
Her bir şirketin zaten kendi yatırımları var. Burada en büyük yatırım hedef ülkelerde ortak depo kurulması olur. Bir de yapılan satışların ardından ortak bir satış sonrası hizmet veren bir birim kurabiliriz.
Şirket olarak ihaleleri takip etmeye başladınız mı? Önümüzdeki ilk iş ne olur?
İlk işimiz şirketimizin tanıtım lansmanıydı. Ticari ataşelerinden başladık; Amerika, Fransa, İngiltere gibi ticaret ataşelerini ziyaret edeceğiz. Daha sonra süreci devam ettireceğiz.