Globalleşmeye ABD’den başlayacağız

02 Haziran 2021
Burcu Tuvay btuvay@ekonomist.com.tr

Sesli yönlendirmelerle çalışan restoran uygulaması BlindLook'u kuran Sadriye Görece, Türkiye'nin Kadın Girişimcisi Yarışmasında 'Türkiye'nin Kadın Sosyal Girişimcisi' ödülünü kazandı. Görece, "Globalleşme yolculuğumuza ABD'den başlayacağız" diyor.

Ekonomist Dergisi, Garanti BBVA ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği'nin (KAGİDER) iş birliğiyle 14'üncü kez gerçekleştirilen Türkiye'nin Kadın Girişimcisi Yarışması'nda BlindLook uygulamasını hayata geçiren Sadriye Görece, 'Türkiye'nin Kadın Sosyal Girişimcisi' ödülünü kazandı.

Sadriye Görece, lise eğitimini ABD Dışişleri Bakanlığı'ndan aldığı bursla ABD'de tamamladı. Görmemenin değil, şartların engel yarattığını da ABD'de fark etti. Eğitimine Boğaziçi Üniversitesi'nde devam ederken bağımsızlık ve mücadele bilincini ülkemizdeki görme engellilere aktarabilmek amacıyla birçok projede yer aldı.

Gittiği bir restoranda menüyü okuyamadığı için sipariş vermekte zorlanması üzerine ne yapabileceğini düşünmeye başladı. Görme engellileri sosyal hayatta ve dijital dünyada özgürleştirmek vizyonuyla BlindLook'u kurdu. Ortağı Cihat Ersin Aydın'la birlikte BlindLook mobil uygulamasını tamamen sesli yönlendirmelerle çalışan bir restoran uygulaması olarak tasarladı.

Pandemi döneminde görme engellilerin karşılaştığı zorlukları ortadan kaldırmak için dijital dünyadaki erişilebilirlik standartlarını belirleyip uygulanmasını sağladığı EyeBrand global sertifikasyon programını hayata geçirdi. Ayrıca, görme engelliler için özelleştirilmiş bir hayat okulu olan EyeLearner'ı hayata geçirdi. Görece, "BlindLook çok yakında global bir marka haline geliyor.

Bu süreçte ilk olarak marka yüzümüzü yeniledik ve artık sadece Türkiye'yi değil, tüm dünyayı eşit ve engelsiz kılmak için hazırız. İlk olarak erişilebilirliğin yasalarla garanti altına alındığı ülkeleri hedefliyoruz. Globalleşme yolculuğumuza ABD'den başlayacağız" diyor.

Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?

BlindLook'un kurucu ortağıyım. Kendini görme engellileri özgürleştirmeye adamış bir görme engelliyim. Görme engellilerin özgürce oy kullanabilmesini mümkün kılan erişilebilir seçim sisteminden tandem bisiklet sporunun yaygınlaşmasına kadar birçok projede aktif rol aldım. BlindLook olarak kapsayıcı dönüşüm hayalimizden güç alıyoruz, markalar ve görme engelliler için özgürlük teknolojileri geliştiriyoruz.

Blindlook'u kurmaya nasıl karar verdiniz?

BlindLook, 2019 yılında hayat buldu. Yemek masalarının sosyalleşmede ne kadar önemli olduğunun farkındaydık ve yemek masalarındaki engelleri kaldırarak yola başladık. 'Bir görme engelli de herkesle aynı ücreti ödeyerek gittiği bir restoranda, herkesle aynı kalitede hizmet almayı hak ediyor' dedik.

Bu amaçla EyeMenu ürünümüze hayat verdik. Bu sayede görme engelliler tamamen sesli yönlendirmelerle çalışan mobil uygulamamızı kullanarak diledikleri restorana özgürce ulaşıp sesli dijital menüyü kullanarak siparişlerini kimseye bağlı olmadan verebildiler. Şu an ise hedefimiz çok daha büyük. Dünya genelinde erişilebilirliğin standardı olmak için çalışıyoruz. Çünkü eşit ve engelsiz dünya hayalimizden güç alıyoruz.

BlindLook ile neler hedefliyorsunuz?

BlindLook olarak görme engelli kitlemiz ve partner markalarımız için özgürlük teknolojileri geliştiriyoruz. EyeMenu ürünümüzle sosyal hayattaki engelleri kaldırırken, EyeBrand ürünümüzle dijital erişilebilirliğin standartlarını belirleyip partnerlerimizin bu standartlar yönünde dönüşmesini hedefliyoruz.

EyeBrand global bir sertifika ve dünyanın en iyi üniversitelerinden birinin partnerliğinde yürütüyoruz. EyeBrand sertifikamızla kapsayıcılığın tanımını baştan yapıyoruz. İnsana yatırımı en az kârlılık kadar önemseyen markalar istiyoruz. Görme engellileri görmezden gelmeyen markalar istiyoruz. Markalar görmezden gelmesin, göz olsun diye çalışıyoruz.

Teknolojiniz kaç restoranda kullanılıyor?

EyeMenu ürünümüz bini aşkın restoranda kullanılıyor. Bu yıl pandemi şartları belirsiz olduğu için görme engelli kitlemizi sosyalleşmeye teşvik etmek istemiyoruz. EyeMenu ürünümüzde koşulları takip edip şartlara göre planlarımızı güncelliyoruz.

Büyüme hedefleriniz hakkında bilgi verir misiniz?

BlindLook çok yakında global bir marka haline geliyor. Bu süreçte ilk olarak marka yüzümüzü yeniledik ve artık sadece Türkiye'yi değil, tüm dünyayı eşit ve engelsiz kılmak için hazırız. İlk olarak erişilebilirliğin yasalarla garanti altına alındığı ülkeleri hedefliyoruz. Globalleşme yolculuğumuza ABD'den başlayacağız.

EyeBrand sertifikasyon programınız hakkında bilgi verir misiniz?

EyeBrand eşit bir dünya için değişim yaratmak isteyen markaların dönüşüm yolculuğu. EyeBrand kapsayıcı dönüşüm üzerine tasarlanmış bir sertifika. EyeBrand ile önce markaları, sonra sektörleri ve elbette görme engelli kitlemizi dönüştürüyoruz.

EyeLearn ise görme engelliler için tasarladığımız devrimsel bir öğrenme platformu. EyeBrand'lerimizden aldığımız güçle EyeLearn platformumuzu büyütüyoruz. Bilginin yüzde 80'inin görme odaklı tasarlandığı bu dünyada EyeLearn platformumuzla görme engelli kitlemizin hayata dair nasıl sorularına cevap oluyoruz.

Bundan sonraki süreçte hayata geçireceğiniz projeleriniz ve hedefleriniz hakkında bilgi verir misiniz?

BlindLook olarak biliyoruz ki bu dünya hepimizin. Hepimiz hayatımızı en kaliteli haliyle yaşamayı hak ediyoruz, işte tam olarak bu nedenle eşit ve erişilebilir dünyaya ulaşana kadar çalışmaya devam edeceğiz. Dünyadaki 285 milyon görme engelli bu hayatta özgürce var olana kadar çalışmaya devam edeceğiz. Yeni projeler geliştirmektense mevcut ürünlerimizin etkisini tüm dünyaya yaymayı hedefliyoruz.