Global operasyonu yapay zekayla yönetiyoruz

17 Aralık 2019

Bugün 30 ülkede 500'den fazla mağazası olan DeFacto, dijitalleşmeyi odağına alan perakende şirketleri arasında yer alıyor. DeFacto CEO'su İhsan Ateş, global perakendecilik operasyonunun önemli bir kısmını yapay zeka ile yönettiklerini söylüyor.





Ayşegül Sakarya Pehlivan
asakarya@ekonomist.com.tr





Türkiye'nin önemli perakende zincirleri arasında yer alan DeFacto, ilk mağazasını İstanbul'da 2005 yılında açtı. Bugün 30 ülkede 500'den fazla mağazası olan şirket, aynı zamanda dijitalleşme yatırımlarıyla dikkat çekiyor.





Bu yıl eylül ayında İstanbul Akasya AVM'de ilk akıllı mağazasını hizmete açan şirket, diğer taraftan global perakendecilik operasyonunun önemli bir kısmını yapay zekâ ile yönetiyor.





DeFacto CEO'su İhsan Ateş, "30 ülkede aynı anda birkaç farklı sezonu yönetiyorsunuz. Bu kadar farklı parametreyi girdiğinizde yapay zekâ hangi mağazada hangi ürünler yer almalı, diye tavsiyede bulunuyor" diyor.





DeFacto CEO'su İhsan Ateş'le şirketin dijital dönüşüm yolculuğunu ve yeni hedeflerini konuştuk.





DeFacto'nun dijital dönüşüm yolculuğunu ne zaman başladı?
DeFacto'yu gerek sektörümüz gerek iş ortaklarımız gerekse müşterilerimiz sadece bir moda perakendecisi olarak biliyor.





Oysaki DeFacto'yu kurduktan 3-4 yıl sonra Teknopark'ta DeFacto Teknoloji diye bir şirket daha kurduk. DeFacto Teknoloji şirketimizde çalışan 125 AR-GE mühendisimiz kullandığımız teknoloji ve uygulamaları geliştiriyor. Dışarıdan yazılım satın almamaya, ihtiyacımız olan teknolojileri kendi kaynaklarımız ile üretmeye odaklanıyoruz.





Bu kapsamda şirket içinde kullanmakta olduğumuz yazılımların yaklaşık olarak yüzde 80'i kendimize ait. Sektörde Türkiye'de bir ilk olarak Çerkezköy'de tam otomatik akıllı bir depo yaptık; yaklaşık yılda 250 milyon adet ürün döndürüyoruz.





Dijital dönüşüm konusunda ne gibi adımlar attınız bugüne kadar?
Dijital dönüşüm DeFacto'nun ana odaklarının başında geliyor. Global bir moda markası olma sürecini kendi bünyemizde geliştirdiğimiz yerli teknolojileri kullanarak hızlandırmak istiyoruz.





Türk mühendisleri tarafından geliştirilen ERP yazılımımız "DFStore" sayesinde tedarik zinciri, depo yönetimi, mağazacılık, finans, ürün yönetimi, planlama, insan kaynakları gibi ana fonksiyonları yönetiyoruz.





Online satış (e-ticaret) platformumuzu ve online-offline (mağazacılık) satış kanallarının tek bir kanal gibi yönetilmesini sağlayan çok kanallı perakendecilik uygulamamız olan ROAR'ı da yine kendimiz geliştirdik.





Dijital dönüşümün size nasıl bir katkısı oldu?
Artık müşterilerimizin ihtiyaç ve beklentilerini daha iyi anlıyoruz. Bu doğrultuda ürün yönetimi, planlama, üretim ve dağıtım gibi gelişmiş perakende analitiği uygulamalarına yatırım yapıyoruz.





Global perakendecilikte operasyonumuzun önemli bir kısmını yapay zekâ ile yönetiyoruz. 30 ülkede ve Avrupa, Afrika, Orta Doğu ve Uzakdoğu'da mağazalarımız ve operasyonlarımız olduğunu düşündüğümüzde, yapay zekanın gerçek rolü ortaya çıkıyor.





Aynı anda birkaç farklı sezonu yönetiyorsunuz. Bırakın kıtaları, ülkeleri; Türkiye'de bile bölgesel ve iklimsel farklılıkları göz etmeniz gerekiyor. Örneğin İstanbul'da, Ümraniye'deki müşteri ile Etiler veya Nişantaşı'ndaki müşterilerin beklentileri ve davranışları farklı olabiliyor.





Her mağazaya farklı ürün sevk etmeniz lazım. Bu kadar farklı parametreyi girdiğinizde yapay zekâ hangi mağazada hangi ürünler yer almalı diye tavsiyede bulunuyor. Mesela Sırbistan'a artık XXS bedende ürün göndermiyoruz ve Malezya'ya da XL beden kıyafet göndermiyoruz.





DeFacto'da dijital dönüşüm konusunda bir ekibiniz var mı?
AR-GE mühendislerimizin yanı sıra şirket içeride fütüristik konularda çalışan yöneticilerimiz ve takımlarımız var. Mesela 20252030 yıllarında trend dijital kıyafetler çok popüler olacak.





Bugünün çocukları tablet bilgisayarlarda karakterlerini kendileri belirliyor sanal dünyada. Bunun bir adım ötesi önümüzdeki 10 yılda dijital asistanlar ortaya çıkacak. Siz kendinizin aynısı bir sanal karakter belirleyeceksiniz. Siz başka bir yerdeyken, sizin yarattığınız dijital karakter sizin yerinize işlerinizi yapacak, size rapor verecek.





Bu karakterin de bir giyim tarzı ve aksesuarları olacak. Haliyle dijital kıyafetler ortaya çıkacak. Bütün bu gelişmeleri yakından takip ediyor, ürün geliştirme, teknolojik altyapı yatırımlarımızı buna göre yapıyoruz.





2019 yılını ne kadarlık büyümeyle kapatacaksınız?
2018 yılını yüzde 30'ların üzerinde bir büyüme ile tamamladık ve toplam 74 mağaza açtık. Bu mağazaların 27 tanesi Türkiye, 47 tanesi ise yurtdışında açıldı. 2019 yılını da başarıyla geçiriyoruz.





Yılın ilk yarısında toplam 20'ye yakın mağaza açtık. Türkiye dışında, Mısır, Gürcistan, Tacikistan, Fas, Kuzey Irak, Rusya ve Sırbistan ülkelerde oldu. Önümüzdeki dönemde Avrupa pazarına yoğunlaşmaya başlayacağız.





"AKILLI MAĞAZA AÇTIK"
DİJİTAL DENEYİM

Perakende ve hazır giyim sektörünün dijitalleşmesine öncülük etme hedefiyle eylül ayında İstanbul Akasya AVM'de ilk akıllı mağazamızı hizmete açtık. DeFacto akıllı mağazada tüm alışveriş süreci tamamen dijital altyapı ile sağlanıyor.





KASA YOK
Ayrıca akıllı mağazada herhangi bir kasa noktası yok. Müşterilerimiz ödemelerini otomatik check-out veya kiosk'lardan yaparak, ürünleri satın alabiliyor. Satın aldıkları ürünleri bir gün içerisinde kargo ücreti ödemeden ve poşet taşıma zahmetine girmeden tercih ettikleri adresten teslim alabiliyor.





KÜÇÜK MAĞAZADA ZENGİN ÇEŞİT
Burası 180 metrekareyle DeFacto'nun en küçük mağazası konumunda ancak en çok ürün çeşidinin olduğu mağazamız. Bu uygulamayı bir deneme olarak değil uzun vadeli bir iş planı olarak görüyoruz.