Giyimciler yurtdışında e-ticaret atağına kalktı

10 Mayıs 2018
Son yıllarda dünyaya açılan hazır giyimciler, yurtdışında büyümeyi hızlandırmak için e-ticarete odaklandı. LC Waikiki, yıl sonuna kadar 38 ülkede e-ticaret sitesi kuracak. Ramsey, Miss Poem, Adil Işık Group ve Avva da bu yönde adım atmaya hazırlanıyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Son yıllarda yurtdışında büyümeye hız veren hazır giyim markalarının ABD'den Kenya'ya kadar birçok ülkede mağazaları bulunuyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.


Halen Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) üyesi 100 markanın 108 ülkede 3 binin üzerinde mağazası ve 11 bin 500'e yakın satış noktası var. Bu yıl yurtdışı mağaza sayısında 4 bin sınırına yaklaşmayı hedefleyen hazır giyimciler, dış pazarlarda daha hızlı büyümek için yeni bir strateji geliştirdi.

Şirketler, mağazalarının bulunduğu ülkelerde kendi e-ticaret operasyonlarını da kurmaya başladı. Ramsey, Miss Poem, Adil Işık Group ve Avva bu yıl yurtdışında ilk kez e-ticarete adım atmaya hazırlanırken, LC Waikiki, Orka Holding ve Mavi ise var olan operasyonlarını hızla büyütmeye hazırlanıyor.

HENÜZ PAYI DÜŞÜK
123 yurtiçi ve 43 yurtdışı mağazası yanında yurtiçinde iki online mağazası da bulunan Adil Işık Group, yurtdışında e-ticarete bu yıl adım atmaya hazırlanıyor. Halihazırda e-ticaretin cironun içindeki payı yüzde 3,5. Adil Işık Group Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Tasarım Direktörü Zehra Işık, bu yılın dördüncü çeyreğinde kendi sitelerini yurtdışı satışa açmayı planladıklarını söylüyor.

Işık, "Rusya da, Dubai de ve Avrupa'da çalıştığımız e-ticaret siteleri var. Ancak artık operasyonlarımızı kendimiz yöneteceğimiz bir sisteme geçiyoruz. Bu hamleyle birlikte toplam ciromuz içerisinde yüzde 25 olan yurtdışı ciromuzun payını 2020 yılında yüzde 40'a taşımayı hedefliyoruz" diyor.

Ramsey, yurtdışında mağazalarının bulunduğu coğrafyalarda, özellikle de Türk Cumhuriyetlerinde online satış yapmayı planlıyor. Şirketin bu konudaki yatırım ve planlama süreçleri devam ediyor.

HEDEFLER ÇOK BÜYÜK
Avva da yurtdışı büyüme hedefleri doğrultusunda e-ticareti odağına alan şirketlerden biri. 2018 yılını 200 milyon TL ciroyla kapatmayı hedefleyen şirket, bunun yüzde 50'sini yurtiçinden ve yüzde 50'sini ise toptan ticaretten ve yurtdışındaki satış operasyonlarından elde etmeyi planlıyor.

Avva Yönetim Kurulu Başkanı Volkan Atik, önümüzdeki yıllarda önceliklerinin başta Ortadoğu, Orta Asya ve Rusya coğrafyası olmak üzere yurtdışında büyümek olduğunu söylüyor. Atik, "Toplam ciromuz içinde e-tica-retin payı yüzde 4-5 civarında değişiyor. Önümüzdeki dönemde bu oranı önce yüzde 10'a ve sonrasında da yüzde 20 seviyesine taşımayı hedefliyoruz" diyor.

Şirket, bu doğrultuda önümüzdeki günlerde e-ticarette kendi operasyonlarını kurmayı hedefliyor. Bu yıl Rusya ile e-ticaret operasyonlarını başlatan Avva, yakın zamanda başta Türk Cumhuriyetleri ve Körfez ülkeleri öncelikli olmak üzere Arap coğrafyasına doğru e-ticaret operasyonlarını genişletecek.

LC WAIKIKI 38 ÜLKEYE ULAŞACAK
Yurtiçinde 471, yurtdışında ise 384 mağazası bulunan LC Waikiki, yurtdışı büyüme hedefleri doğrultusunda e-ticarette ciddi bir atılım yapmayı planlıyor. Bu doğrultuda şirket ciddi bir strateji değişikliğine gitti. 2015 yılından beri mikro ihracat olarak adlandırılan modelle büyüyen LC Waikiki, bu modelde yurt-dışından gelen siparişleri Türkiye'den kargo ile gönderiyordu.

Yeni modelde ise her ülkeye özel bir site kurulması için çalışmalara başlandı. 2017 Aralık ayında Romanya üzerinden tüm Avrupa Birliği ülkelerine dokuz dil ve beş farklı para biriminde hizmet veren lcw.com sitesi devreye alındı. Mart 2018'de ise Kazakistan'da bir site devreye girdi. Şirket, önümüzdeki aylarda Mısır, Ukrayna ve Rusya'da da kendi sitelerini açacak. Şirketin hedefi 2023 yılında toplam yurtdışı cirosunun yüzde 15'inin e-ticaretten gelmesini sağlamak.

LC Waikiki E-Ticaret Direktörü Salih Yılmaz, yıl sonuna kadar Avrupa Birliği ülkeleri de dahil olmak üzere 38 ülkeye ulaşacaklarını söylüyor. Yılmaz, "Stratejimizi tamamen yerel operasyonlar üzerine kurduk. Her ülkeye özel, kendi dili ve para biriminde, yerelde tutulan stoklarla hizmet veren siteler kurmayı amaçlıyoruz" diye konuşuyor.

ONLİNE PAYI YÜZDE 25'E ÇIKACAK
Damat, Tween ve D'S Damat markalarını bünyesinde bulunduran Orka Holding, 2017 yılında yurtdışında e-ticarete başladı. Halihazırda Avrupa, Amerika, Rusya ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne satış yapan şirket, yurtdışı e-ticaret sitelerinde ilgili ülkelerdeki müşterilerinin ihtiyaçlarına göre bir strateji izliyor.

Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, dil, lojistik, reklam gibi, tüketicilerin daha rahat bir alışveriş deneyimi yaşayabilmesi için mümkün olan tüm optimizasyonları yaptıklarını söylüyor. Orka Holding, yurtdışı yatırımların da verdiği güçle 2023 yılına kadar online mağazaların cirodaki payını yüzde 25'e çıkarmayı hedefliyor.

MAVİ NELER YAPIYOR?
Mavi, Türkiye'de 360 ve yurtdışında 65 olmak üzere toplam 425 mağazasıyla hizmet veriyor. Şirket son dönemde e-ticaret kanalında ciddi bir atılım gerçekleştirdi. 2017 yılında satışların yüzde 66'sı perakende, yüzde 32'si toptan, yüzde 2'si e-ticaret kanalından gerçekleşti.

Mavi CEO'su Cüneyt Yavuz, e-ticaret kanallarındaki gelirlerin 2016'ya göre yüzde 76 oranında arttığını söylüyor. Şirketin Türkiye, Amerika, Kanada ve Almanya için ayrı monobrand e-ticaret siteleri bulunuyor. Diğer taraftan globalde Amazon, Zappos, Zalando, Stitchfix ve Nordstrom gibi online kanallarda da ürünleri satılıyor.

Cüneyt Yavuz, dijital değişime öncülük eden şirketlerden biri olarak e-ticaret operasyonlarını online ve offline CRM uygulamalarına entegre ettiklerini söylüyor. Yavuz, böylece müşteriye bütünsel alışveriş deneyimi yaşatmanın avantajlarını gördüklerini belirtiyor.

MÜŞTERİYE ÖZEL SİTE
Türkiye'de 168 ve yurtdışında 71 mağazası bulunan Sarar, e-ticaretin önemini ilk fark eden şirketlerden biri. Sarar, uzun yıllardır ABD ve Kanada'nın yanı sıra Almanya, İsviçre, Avusturya ve Belçika'da e-ticaret satışı yapıyor. Sarar Yönetim Kurulu Üyesi Ece Özalp, e-ticaretin yurtdışı satışlara önemli bir katkı sağladığını ifade ediyor.

Özalp, bu konuda şunları söylüyor: "Müşterilerin nasıl bir firmadan ürün aldıkları bilgisine, gizlilik, iade ve satış politikalarına kolaylıkla ulaşabilecekleri bir site tasarladık. Dikiş kalitesini en ince detayına kadar gösterecek fotoğraflarla siteyi destekledik. Ürünün üzerine tıklandığında özelliklerine ulaşılabilmesini sağladık. Ürünlerin bakım ve koruma bilgilerini verdik. Böylece farklılık yarattık."