Giyilebilir teknolojiler artık perakendeden kozmetiğe kadar pek çok farklı sektörde kullanılıyor. Bu ürünlere yönelik harcamaların dünyada bu yıl 42 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Penti, Ramsey, Orka gibi yerli perakende şirketleri de bu pazarda yerlerini alıyor.
AYŞEGÜL SAKARYA
asakarya@ekonomist.com.tr
Saat, kulaklık, aksesuar derken giyilebilir teknoloji rekabeti perakende ve kozmetik gibi farklı sektörlere de sıçradı. Global dev oyuncular farklı ürünlerle pazara girerken yerli şirketler de rekabete katıldı. Penti, Ramsey, Orka gibi şirketler farklı ürün gruplarıyla giyilebilir teknoloji pazarına adım attı.
Sportive de giyilebilir teknolojik ürünler geliştirmek üzere çalışıyor. Global şirketlerin yanı sıra son dönemde bu akıma yerli şirketler de ayak uydurmaya başladı. Çantadan iç çamaşırına kadar farklı ürün gruplarında giyilebilir teknolojiler geliştiren yerli şirketler bu alanda hedef büyütüyor. Yapılan yatırımlarla birlikte giyilebilir teknolojilerin satışlar içindeki payı artıyor.
CİRODA YÜZDE 30 PAYI VAR
Bu alana odaklanan markalardan Orka Holding'in inovatif ürünlerinin cirodaki payı yüzde 30'a ulaşıyor. Kırışmazlık özelliği olan 'Travel' serisi takım ve gömlekler, sıvı itici ve leke tutmayan nanocare gömlekler gibi özellikli ürünlere yaz sezonunda yeni bir tanesi eklenecek.
Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, 'Impatto Zero' adını verdikleri takım elbiseyi yakında tanıtacaklarını söylüyor. Orakçıoğlu, "Bu ürün su itici ve kırışmaz kumaştan, minimum materyalle, astarsız ve vatkasız olarak üretiliyor. Bu çığır açan yenilikle takım elbisede kuru temizleme derdine son vermeyi planlıyoruz" diyor.
Orka Holding, 2018 yılını 180'i yurtdışında olmak üzere toplam 380 mağazayla kapattı. Şirket 2019 sonunda ise 420 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.
Ramsey ve Kip markalarını bünyesinde bulunduran Gürmen Group, takım elbiseleri yüzde 50 hafifleten teknolojinin ardından pek çok farklı inovatif ürüne imza attı. Kendi ısıtan ceket, alarmlı pantolon gibi ürünler geliştiren şirket, bu yıl içinde erkekleri daha uzun ve daha fit gösteren takım elbise üretti.
Şirketin, Zero Weight, Zero Gravity, Perfomance Takım elbise gibi giyilebilir teknolojik ürünlerinin satışlar içindeki payı ortalama yüzde 30 ile 35 düzeyinde.
20 milyon lirayı teknoloji yatırımlarına harcayan Gürmen Group, teknoloji alanında bir startup şirketi de kurdu. Gürmen Group Markalardan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Zeynep Doğan, yüzde 30 büyüme hedeflediklerini belirtiyor.
42 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
Araştırma şirketi Gartner'a göre, 2019 yılında giyilebilir teknolojilerin kullanım oranı yüzde 26 artarak 225 milyon adede ulaşacak. Giyilebilir cihazlara yönelik son kullanıcı harcamalarının ise 2019'da dünyada 42 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bu pazarda akıllı saatlerin payının da 16,2 milyar dolar seviyesine çıkması öngörülüyor.
TEKNOLOJİYİ İÇ GİYİME TAŞIDI
Penti, giyilebilir teknolojiyi iç giyime taşıyan ilk marka oldu. Şirket, iç giyimdeki uzmanlığını insan sağlığını iyileştirmeye yönelik çalışmalarıyla dünya çapında binlerce sağlık çalışanı tarafından tavsiye edilen ve Silikon Vadisi'nden çıkan Spire ile birleştirerek ortaya Penti MybraTouch'ı çıkardı.
Spire tag'in Penti sütyeni ile bir araya geldiği MybraTouch, günlük yaşamda stres seviyenizi kontrol altında tutarak yaşam kalitenizi yükseltmenize ve vücut sağlığınızın gelişmesine yardımcı oluyor. Penti Giyim CEOsu Mert Karaibrahimoğlu, önümüzdeki dönemde inovatif ürünlere yönelik çalışmalarının devam edeceğini söylüyor.
Atakan Sayın ve Büşra Demirezen isimli iki genç girişimci tarafından geliştirilen Swenna, telefonları kablosuz olarak şarj edebilen bir çanta. Evinize gittiğinizde Swenna kablosuz şarj pedinin üzerine çantanızı bırakmanız yeterli oluyor. Çanta kablosuz şarj oluyor ve bu sayede hiç bir zaman prize bağlı kalmak zorunda olmuyorsunuz.
Şirket, kısa bir süre önce Galaxy Watch Active, Galaxy Fit ve Fit e, Galaxy Buds isimli dört farklı giyilebilir ürünün dünya lans-manını gerçekleştirdi. Samsung Electronics Türkiye Mobil Ürünlerden Sorumlu Strateji ve Ürün Pazarlama Direktörü Anıl Öztekin, geniş bir ürün gamı sunarak, henüz giyilebilir teknolojilerle tanışmamış kişileri bu ürünlerin sunduğu faydalarla buluşturmayı hedeflediklerini vurguluyor.
BİLEKLİKLERDE BÜYÜME SÜRÜYOR
Global tarafta ise giyilebilir teknoloji denilince akla gelen ilk markalardan biri Samsung Electronics. Uzun yıllardır giyilebilir teknoloji alanında inovatif ürünleri müşterileriyle buluşturan şirketin ürün gamında akıllı saat, fitness bileklikleri ve kablosuz kulaklık kategorileri bulunuyor.
KULAKTAN DÜŞMEYEN KULAKLIK
Türkiye'de Bircom distribütörlüğü ile satışa sunulan Sennheiser Momentum True Wireless kulaklık giyilebilir ses teknolojilerinde fark yaratıyor. Bunlar arasında yer alan Momentum True Wireless, özellikle kulaktan düşmeyen tasarımıyla dikkat çekiyor.
Acer de bir teknoloji şirketi olarak farklı sektörlere özel giyilebilir teknolojiler geliştiriyor. Geçen yıl Tayvan'da üç önemli hastanede uzaktan ilaç ve sağlık durumu takibi projeleri başlattı. Şirket, bu projeye tıbbi implantlar ve bulut yazılımı sağlıyor.
2018'de giyilebilir ürünlerin global gelirler içindeki oranının yüzde 10'un altında olduğunu söyleyen Acer EMEA Başkan Yardımcısı Grigory Nizovsky, Acer'ın dua tespih ürünü ile giyilebilir aksesuar alanında yüzde 100'lük büyüme yakaladığını belirtiyor.
Bircom Pazarlama ve Ürün Yöneticisi Serkay Aydemir, "Kısa süre önce hayatımıza giren giyilebilir teknoloji segmentin-deki ürün çeşitliliğinin önümüzdeki dönemde hızla artmaya devam edeceğini düşünüyoruz. Akıllı cihaz olarak tanımlanan ürünlerin gündelik hayatımızda kapladığı yer artış göstermeye devam ediyor" diyor.
Giyilebilir teknolojik ürünlerdeki rekabet kozmetik sektörüne sıçramış durumda. Loreal, güzellik sektörünün ilk giyilebilir teknolojiye sahip inovatif ürününü kısa bir süre önce Türkiye pazarına soktu. La Roche-Posay markası altında yer alan My Skin Track UV, aslında bir servis olarak tanımlanıyor.
Dünyanın ilk pilsiz güneş ışınlarına duyarlı UV sensörü küçük bir çip. My Skin Track UV, pilsiz UV sensörü ve akıllı telefona indirilen uygulamasıyla beraber çevresel etkileri anında ölçüyor, kişiye özel tavsiyeler ve ürünler sunuyor.
Data ve kişiselleştirme çağında bu tür ürünlere olan talebin çok olacağını öngördüklerini söyleyen L'Oreal Türkiye Aktif Kozmetik Genel Müdürü & Kurumsal Pazarlama Direktörü Sinem Sandıkçı Gökçen, "Mesela çok yakında yapay zeka destekli cilt analizi Spotscan'in piyasaya sunulması planlanıyor" diyor.
SENSÖRLERLE BEDENİ ÖLÇÜYOR
Japon markası Zozosuit'in tasarladığı ürün ise giyilebilir teknolojiye farklı bir bakış açısı getiriyor. Ürün, üzerindeki teleskopik sensör-ler sayesinde bedeninize göre uyarlanıyor. Ürünün senkronizasyonu akıllı telefon üzerinden gerçekleştiriliyor. Ürün tescilli bir algoritma aracılığıyla vücudunuzun bir 3D render oluşturmasını sağlıyor.
Fiziksel özelliklerinize özel kıyafetler yaratmanıza imkan veriyor. Huawei, giyilebilir ürün grubunda çok hızlı büyüyor. Huawei Türkiye Tüketici Elektroniği Grubu Ülke Müdürü Seth Wang, bu büyümenin 2019'da da benzer hızda devam edeceğini söylüyor.
2019 yılı Huawei'nin kendi mağazalarıyla büyüyeceği bir yıl olacak. Şubat ayında İzmir MaviBahçe'de açılan ilk deneyim mağazasının ardından nisanda ikinci mağazanın İstanbul'da İstinye Park Alışveriş Merkezi'nde açılması planlanıyor.