BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
Ancak girişimcilik ekosisteminde pandemiye rağmen yatırımların devam ettiğini görüyoruz. Startups.watch verilerine göre, 2020'nin ilk çeyreğinde yatırım yapılan 27 şirketin ilk 10'u tüm yatırımların yüzde 91 'inin sahibi oldu. Yapılan yatırımların yüzde 78'i 1 milyon doların altında olurken, yüzde 4'ü 5-10 milyon dolar aralığında gerçekleşti.
Hangi girişim ne kadar yatırım aldı görmek için görsele tıklayın.
Yatırım alan girişimlerin faaliyet gösterdikleri alanlarda SaaS firmalarının yedi girişimle öne çıktığı görülüyor. Yapay zeka odaklı girişimler beş girişimle ikinci sırada, retailtech ve pazar yeri girişimleri ise dörder girişimle üçüncü sırada yer alıyor. Biz de haberimizde pandemi sürecinde yatırım alan start up'ları ve büyüme planlarını mercek altına aldık.
YENİ NESİL TATİL PLATFORMU
Yeni nesil villa ve tekne kiralama platformu TatildeKirala.com, değerlemesini iki yıl içerisinde beş kat arttırdı ve 20 milyon TL değerlemeyle Sintek Grup şirketinden devam yatırımı aldı. Kurulduğu yıl 4 milyon TL değerleme ile yatırım alan kısa dönemli konaklama platformu, "Tıkla, Hayalindeki Tatili Kirala!"' mottosuyla günlük, haftalık ve aylık olarak kiralanabilen yazlık ev, villa ve tekne gibi pek çok tatil fırsatını kullanıcılarla buluşturuyor.
Tatildekirala.com, şu anda bine yakın iş ortağıyla Türkiye'nin en popüler tatil bölgelerinde bulunan yerinde görülmüş ve onaylanmış 3 bin villa ve tekneyi tatilcilerle buluşturuyor.
Yeni yatırım, Covid-19 sonrası turizm sektöründe yaşanan şoka rağmen villa ve tekne kiralama pazarındaki ciddi talep artışından hareketle, markalaşma süreçlerinin hızlandırılmasına ve iş ortaklarının artırılmasına yönelik çalışmalar için kullanılacak.
Ayrıca bu kaynakla teknolojik altyapının geliştirilmesi için de yatırım yapılacak. TatildeKirala. com, bu yaz tatil planı yapanlar için dezenfekte edilmiş villa seçeneklerini devreye aldı. Uzman ekipler tarafından villalarda uygulanan dezenfekte işlemlerinin ilanlara eklemesini sağlayan platform, tek kullanımlık havlu seçenekleri dahil olmak üzere birçok tedbir üzerinde çalışıyor.
ÜÇ BOYUTLU VÜCUT ANALİZİ
Geliştirdiği özel algoritmalar ile dünyada ilk defa yüksek hassasiyeti üç boyutlu vücut analizinin mobil cihazlarda yapılmasını sağlayan DigiME girişimi, 15 milyon TL değerlemeyle 3,8 milyon TLyatırım alarak ikinci yatırım turunu tamamladı.
DigiME, yeni yatırımla global pazardaki açılımını devam ettirerek sağlık teknolojileri alanındaki lider büyük veri (big data) şirketlerinden biri olmayı hedefliyor.
Tarvenn'in 1,6 milyon TL ile liderlik ettiği yatırım turuna, milli basketbolcu Sinan Güler, iş insanları İlter Terzioğlu, Yüksel Açık, Naser Alim, Tolunay Yıldız ve Belkıs Kuşçulu Özer, Keiretsu Forum melek yatırımcılarından Figen Korun, Davut Kohen ve Mustafa Bağcı, Türkiye'nin ilk ve tek spor odaklı girişim fonu olan two.zero Ventures ve TÜGİAD bünyesinde faaliyet gösteren GirişimTürk fonu katıldı.
Bir yıldan kısa sürede dokuz ülke ve 14 farklı şehirde müşteri kazanan girişim, tüm vücudu saniyeler içinde üç boyutlu bir şekilde tarayarak vücut yağ oranı, günlük kalori ihtiyacı, bazal metabolizma hızı, ideal kilo, kas oranı, postür bozuklukları ve hareket analizi yapıyor.
DigiME kurucusu Derya Kavarna, "İlk günden itibaren global bir vizyonla yola çıktık ve kısa sürede dokuz ülkede müşteriler edindik. Bu turda aldığımız yatırımla gloabal pazarda büyümeye devam etmeyi planlıyoruz" diyor.
REKLAMCILIĞI YENİDEN YORUMLADI
Bilgiyi Ticarileştirme Merkezi'nin (BTM) girişimcileri pandemi sürecinde de yatırım almaya devam ediyor. Son yatırım alan girişim BTM'nin ilk Winglobal mezunlarından olan ve Silikon Vadisi'ne giderek projesini daha da ileri taşıyan BrandFace oldu.
Markalara farklı bir reklamcılık modeli sunan, markalar ile tüketicileri bir araya getirerek markalı içerik üretiminin birlikte sağlandığı bir video paylaşım platformu olan BrandFace, bu yatırımla Ortadoğu ve Kuzey Afrika'yı kapsayan MENA bölgesinde büyümeyi hedefliyor.
BrandFace'e yatırım yapan ise Bahreyn merkezli Corteq firması oldu. Başta Suudi Arabistan olmak üzere Körfez ülkelerindeki güçlü bağlantılarıyla bilinen Corteq, BrandFace'e 500 bin dolar yatırım yaptı.
İçerik üretiminin UBER'i olma hedefiyle yoluna devam eden BrandFace, bu yatırımla toplamda 20 ülkeyi kapsayan MENA bölgesinde BrandFace MENA ismiyle faaliyet gösterecek.
Dünyanın geri kalanında ise BrandFace ismiyle hizmet vermeye devam edecek. BrandFace'in kurucusu Rasim Üner, "BrandFace, markaların kullanıcıları ile direkt iletişim kurabileceği bir platform olma yolunda ilerliyor. Bu yatırımla ABD ve Avrupa'ya çok daha güçlü gireceğimizden eminim" diyor.
GARAJ'DAN YATIRIM GELDİ
Albaraka Türk, pandemi sürecine rağmen girişimcilik ekosistemini desteklemeye ve katkı sunmaya devam ediyor. Bankanın yüzde 100 iştiraki Albaraka Portföy Yönetimi tarafından kurulan Albaraka Fintech Girişim Sermayesi Yatırım Fonu (FGSYF), bu kez Albaraka Garaj girişimlerinden Vomsis'e 700 bin TL tutarında yatırımda bulunacak. 2019'dan bu yana beşinci kez Garaj girişimcilerine destek olan fonun, bugüne kadarki toplam yatırım tutarı 4 milyon TL'ye ulaştı.
Vomsis, tüm banka hesaplarının güvenli bir şekilde tek bir ekrandan takip edilmesini sağlayan akıllı banka asistanı uygulaması. Albaraka Türk Genel Müdürü Melikşah Utku, girişimcilik ekosistemini güçlendirmeye ve bu alanda yatırım yapmaya devam ettiklerini söylüyor.
İçinden geçtiğimiz pandemi sürecine rağmen start up'ları desteklemeyi sürdürdüklerini de ifade ediyor. Utku, "Bu tür zorlayıcı süreçlerden çıkışta start up'ların önemli bir rol üstleneceğini ve çözüm noktasında tüm dünyayı farklı bir yere taşıyacağına inanıyoruz" diye konuşuyor.