Bakliyat ve hububat ticaretinde Türkiye’nin önde gelen isimlerinden olan ve Tat Bakliyat markasıyla geçen yılı 7,9 milyar TL ciro ile kapatan Memişoğlu Grubu, şubat ayında Tat Gıda’yı Koç ailesinden alarak önemli bir hamle yaptı. 45 yıldır tarım sektöründe faal olan Memişoğlu Grup’un üçüncü kuşak temsilcisi Veysel Memiş, Tat markasını almayı henüz çok genç yaşlarda aklına koymuş.
04 Ağustos - 17 Ağustos 2024 tarihli sayıdan
Marka satışa çıktığında ise büyük bir hevesle masaya oturan Veysel Memiş, 80,9 milyon dolar tutarla yüzde 49,04 hissesini satın aldığı Tat Gıda’yı dünya markası yapma hedefiyle icranın başına geçmiş durumda.
Hedefine ulaşmanın mutluluğunu yaşadığını söyleyen Tat Gıda Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve CEO’su Veysel Memiş, şimdiki hedefinin ise Tat’ı dünyada bilinir bir marka yapmak olduğunu söylüyor. Yurt dışında 100 ülkeye 200 milyon doların üstünde satış yapan tarım şirketinin, gıda tarafında da itici güç olacağını aktaran Veysel Memiş, şirketin yeni dönem hedeflerini anlattı.
“Askeriyenin hazır yemek ihalesini takip ediyoruz”
“Gıda işinde hazır yemek kategorisini daha da geliştirmek istiyoruz. Mesela askeriyeye türlü yemeğiyle önemli bir adım attık. İlk etapta küçük bir miktarla ordumuza türlü servis edeceğiz. Fakat askeriyenin yemek işinde eylülde yapacağı ihaleyi yakından takip ediyoruz. Paketli olarak alüminyum kaplarda istedikleri hazır yemeklerimizi ordu mensuplarına da sunmak istiyoruz. Biz güçlü bir oyuncu olmak hedefiyle ürünlerimizin tüketildiği her alanda olmak istiyoruz.”
Öncelikle Koç ailesinden Tat Gıda’yı satın aldıktan sonraki süreci özetler misiniz?
80,9 milyon dolar bir yatırımla Tat Gıda’nın yüzde 49,04 hissesini aldık. Benim en büyük hedefim bu markayı satın almaktı. Satış kararı açıklandığında teklifimizi yaptık ve Koç ailesinden Vehbi Koç’un temellerini attığını bu markayı başarıyla satın aldık. Elbette hedefimize ulaşmak bizler için büyük mutluluk oldu. Tat Bakliyat ile edinmiş olduğumuz bilgi ve tecrübeyi Tat Gıda’ya aktaracağız. İki büyük gıda şirketinin bir araya gelmesinin yarattığı sinerji katlanarak devam edecek. Tat Gıda olarak, tüketicilerimiz tarafından sevilerek ve güvenle tüketilen 200’ün üzerinde ürün çeşidimiz bulunuyor. Bu satın almayla öncelikle Türkiye pazarındaki gücümüzü birleştirerek katladık. Önümüzdeki dönemde ise Tat Bakliyat’ın bulunduğu uluslararası pazarlarda Tat Gıda’yı da yaygınlaştıracağız. Böylece Tat’ın dünyaya olan satışını artırarak global bir marka olması için çalışacağız.
Peki bu doğrultuda satın alma sonrası hangi adımları attınız?
Yatırımlarımız kesintisiz şekilde sürüyor. Sadece Tat Gıda’da gerçekleştirmeyi hedeflediğimiz yatırım planlarımızdan söz edecek olursam, öncelikle hazır yemek kategorisinde yeni nesil ileri teknoloji yatırımlarıyla, ürünlerimizin hem lezzet ve kalitesini hem de üretim kapasitesini artırmaya yönelik makine yatırımı yapacağız. Bu yatırımlar ile hazır yemek üretim kapasitesini günlük 180 bin adetten 230 bin adet yükseltmeyi planlıyoruz. Tat Gıda olarak, operasyonel verimlilik odak noktamızda yer alıyor. Teknoloji bazlı yeni hat yatırımları ve yenilikçi ürünlerimizle iç ve dış pazarda istikrarlı büyüme özen gösterdiğimiz hedeflerimiz arasında yer alıyor.
Memişoğlu Grup olarak bu yıl yatırım planlarınız nedir?
Tat Bakliyat olarak 125 bin metrekarelik alanda önemli bir yatırımı tamamlamak üzere çalışıyoruz. Bakliyat eleme tesisi ve depolama alanlarıyla Mersin’de önemli bir yatırımı 2025’te devreye almış olacağız. Böylece kapasitemizi yüzde 30 artıracağız. Tat Gıda tarafında ise hazır yemek üretim kapasitesini günlük 230 bin adete çıkarmayı planlıyoruz. İkinci odak alanımız olan sos tarafında da kapasitemizi katlamak istiyoruz. Yeni bir hat yatırımıyla da tüketicinin talebinin yüksek olduğu yeni trend lezzetlendiricilere yatırım yapıyoruz. Sözünü ettiğim sos ve hazır yemek kategorilerine 2025 yılının ilk yarısına kadar toplam yaklaşık 10 milyon Euro yatırım yapmayı planlıyoruz.
Grubun ihracat geliri nedir?
45 yıldır tarım ve ihracat ile uğraşan Memişoğlu Grup olarak bu alanda daha iyi bir noktaya gelmek için elimizden geleni yapacağız. Memişoğlu Tarım’ın ailenin üçüncü kuşak temsilcisi olarak, Tat Gıda’nın da CEO’luk görevini üstlendim. Şirketimiz Türkiye bakliyat ve hububat sektörünün lider firmaları arasında yer alıyor. Tat Bakliyat markasıyla yurt içinde ulusal marketler ve 60 bayi ağıyla 60 bin satış noktasında yer alıyoruz. Mersin, İstanbul, Edirne, İzmir, Konya ve Kırgızistan’da olmak üzere toplam 350 bin metrekare alan üzerine kurulu dokuz fabrikamızla günlük 4 bin ton ürün üretim kapasitesine sahibiz. 17 ürün grubu ve 93 çeşit ürün portföyümüz ile 100 ülkeye yaptığımız ihracatla bakliyat sektöründe dünyanın en çok tanınan markalarından biri olan Tat Bakliyat, 200 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiriyor.
Yurt dışında ana odağınız neresi?
Tat Gıda’nın bakliyatta olduğu gibi yurt dışında aynı motivasyon ve güçle ilerlemesini istiyoruz. Bu değerli markayı dünya markası yapmak için yola çıktık. Yurt dışında yatırım veya satış için ne gerekiyorsa önümüzdeki süreçte yapacağız. Tat Gıda şu an 43 ülkeye ihracat yapıyor. Tat bakliyat ise 100 ülkeye ihracat yapıyor. Buradaki gücümüzü Tat Gıda’ya da taşıyacağız. Tat Bakliyat olarak 2000’den beri UN World Food Programme’ın (WFP) en büyük tedarikçilerinden biriyiz.
WFP dünyanın en büyük gıda alım organizasyonudur. Ayrıca Avrupa ülkeleri bizim için çok önemli. Markalı sos ve hazır ürünlerimizi katma değeri yüksek bir şekilde bu pazarlara odaklanarak satışlarımıza devam ediyoruz. Ürünlerimizi her pazara ulaştıracağız. Uluslararası yardım kuruluşları ile ihracat ve toplu satış bağlantılarımızı genişletecek yeni tedarikçi anlaşmaları imzalamak üzere çalışmalara devam ediyoruz. Tat Bakliyat ürünlerinde olduğu gibi Tat Gıda tarafında da markalı ve private label ürünlerle yüksek motivasyonla satış yapacağız. Üretim gücümüz zaten yüksek, katma değerle birlikte kârlılığımızı da yükselteceğiz.
“Bu yıl ciroyu katlayacağız”
“Geçen yıl Memişoğlu Tarım olarak 7,9 milyar TL, Tat Gıda ise 5,7 milyar TL ciro elde etti. Bu yıl ise ciromuz iki katına çıkmış olacak. Hazır yemek ürün grubu ve soslar bizim için çok önemli. O tarafı büyütmek istiyoruz.”