Gıda takviyesi tesisine 50 milyon dolar yatıracak

12 Ocak 2022
Özlem Bay Yılmaz obay@ekonomist.com.tr

Gıda takviyesi (OTC) şirketi Orzaks İlaç, yeni yatırımlarla büyüyor. Son iki yılda NBT İlaç, Palmiye İlaç, İyon Medikal, Damla Sağlık, Biocell ve The Mossi London gibi şirketlere yatırım yapan Orzaks İlaç, üç yıl içinde 50 milyon dolarlık yatırımla tüm üretimini tek çatı altında toplayacak.

09 – 22 Ocak 2022 tarihli sayıdan

Pandeminin ağır darbe vurduğu sektörler yanında, büyüttüğü sektörler de var. Gıda takviyeleri (OTC) pazarı da onlardan biri. Türkiye'de geçen yıl 300 milyon dolara ulaşan pazarda yerli ve yabancı pek çok oyuncu bulunuyor.

2004 yılında faaliyetlerine başlayan Orzaks İlaç da o şirketlerden biri. Üretimini Nuvita İlaç şemsiyesi altında yapan ve 2020 yılında ayda 2 milyon kutuluk üretim kapasitesine sahip İstanbul/Esenyurt'taki yeni tesisine taşınan şirket, kendi markaları dışında farkı şirketler için fason üretim de gerçekleştiriyor.

Üretimlerinin yüzde 5'ini 35 ülkeye ihraç ettiklerini ve bu sayıyı 2023 yılında 60 ülkeye çıkarmayı hedeflediklerini söyleyen Orzaks İlaç Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Yunus Emre Alimoğlu, son yıllarda gerçekleştirdikleri satın alma ve ortaklıklarla sektördeki yerlerini sağlamlaştırdıklarını vurguluyor.

Şu anda 400'ün üzerinde kişiye istihdam sağladıklarını belirten Alimoğlu, "Ancak 2021 sonunda bünyemize katılan şirketlerle birlikte çalışan sayımız 2022'de 800'e ulaşacak. Her yıl yüzde 50 büyüme hedefimiz var.

2020 yılını 220 milyon TL ciro ile kapatmıştık. 2021 ciro hedefimiz ise 350 milyon TL oldu. Planlarımız arasında yurtdışında ilaç sanayisinde faaliyet gösteren bir şirketi satın alma ya da yeni ortaklıklar kurma var" diyor.

PANDEMİDE HIZ KESMEDİ


Şirket son iki yılda yaptığı satın alma ve ortaklıklarla dikkati çekiyor. Öncelikle kendi alanında, yani OTC sektöründe faaliyet gösteren Palmiye İlaç'ın yüzde 75'ini satın alan Orzaks İlaç, ardından insülin kalem uçları, serum fizyolojik, gazlı bez, flaster gibi ürünler üreten İyon Medikal ve Damla Sağlık şirketlerine ortak oldu.

Pandemi döneminde dördüncü yatırımlarını ise NBT İlaç'ın yüzde 60'ına ortak olarak gerçekleştirdiklerini belirten Yunus Emre Alimoğlu, "Bitkisel ekstratların ham maddesini üretmek üzere Biocell firmasını güçlendiriyoruz. Esenyurt'taki tesisimizin yanında üretim kısmı kuruluyor" diyor.

Ortak oldukları şirketlerin üretim konusunda boşlukları bulmuş, ithal ikame ürünler üretmek konusunda yatırım yapmış firmalar olduğunu vurgulayan Alimoğlu, "O nedenle bu şirketlere yatırım yaptık. Çünkü biz de başka markaların distribütörlüklerini yapmak yerine kendi markalarımızı yaratıp yurtdışına ihraç etme vizyonuyla yola çıktık" diye ekliyor.

ARAP ORTAKTAN AYRILDI


Uzmanlık alanları sağlık olan eczacı, doktor ve ailedeki girişimlerin bir araya gelmesi ile 2004 yılında bir aile şirketi olarak kurulan Orzaks İlaç, 2012 yılına kadar kendi markalarını ABD, Almanya ve Kanada'da ürettirdi. 'Ocean' markalı saf balık yağı ile başlayan yolculuğunda ürün portföyünü genişletmeye karar verince yurti-çinde üretime yöneldi.

O yıllarda butik bir tesis kurmaya karar verdiklerini söyleyen Yunus Emre Alimoğlu, sonraki gelişmeleri şöyle anlatıyor: "2012'de İstanbul İkitelli'de kendi fabrikamızı kurmak için harekete geçtik. Bu süre içinde 'NESMA' adında bir Arap yatırım firması bize yatırım yapmak istedi. Türkiye'de bizden önce hastane ve lojistik yatırımları vardı.

Şirketimize ivme kazandıracaklarını düşündüğümüz için ortaklığa gittik. Orzaks İlaç'ta yüzde 60 ortağımız oldular. Kurumsallaşma ve öz disiplin anlamında bize faydaları oldu ama sonrasında ortaklığın boyutu bizim açımızdan yıpratıcı oldu. 2017 yılında hisselerimizi geri alarak ortaklığa son verdik."

100 MİLYON TL'LİK YATIRIM


İkitelli'de bin metrekare büyüklüğe sahip olan ilk üretim tesisinde önceleri ayda 10 bin kutuluk üretim gerçekleştiren şirket, zaman içinde ayda 400 bin kutuluk üretim kapasitesine ulaştı. Likit, kapsül ve tablet olmak üzere üç kategoride üretim gerçekleştirdiklerini ifade eden Yunus Emre Alimoğlu, "2019 yılında yeni bir fabrika kurmaya karar verdik.

Bir yıl gibi kısa bir sürede inşası tamamlanan, Esenyurt'ta 13 bin 700 metrekarelik kapalı alana sahip olan fabrika için 100 milyon TL'lik bir yatırım yaptık. Bu sayede üretim kapasitemiz ayda 2 milyon kutuya çıktı" diye konuşuyor. Buradaki üretimin yüzde 15'i fason üretimden oluşuyor. Alimoğlu, "Bu tesisin de üç yıl içinde bizim için yeterli olmayacağını düşünüyoruz. O nedenle ek yatırım planlıyoruz" diye anlatıyor.

Yeni yatırımı için devlet teşvikine başvuran şirket, tüm üretim yapılarını aynı çatı altında toplamayı hedefliyor. Bu sayede şirketin 20 yıllık tüm ihtiyacının karşılanacağı bir yapının oluşturulması bekleniyor. Önümüzdeki üç yıl içinde faaliyete geçmesi planlanan tesisin yatırım tutarının ise 50 milyon doları bulacağı tahmin ediliyor.

İTHALATIN ÖNÜNE GEÇECEK


Pandemi döneminde satışlarının kutu bazında yüzde 25-30 bandında arttığını, bağışıklık kategorisinde yüzde 200'lük büyüme yaşandığını, diğer kategorilerde ise küçülme gerçekleştiğini dile getiren Yunus Emre Alimoğlu, ürün geliştirmenin öneminin de altını çiziyor.

AR-GE çalışmaları konusunda alanında uzman kadroların katkısının büyük olduğuna da değinen Yunus Emre Alimoğlu, şöyle devam ediyor: "Ham madde üretimi ve AR-GE çalışmalarının başında şirket kurucumuz ve aynı zamanda yönetim kurulu başkanımız olan abim Eczacı Selman Alimoğlu yer alıyor.

Nuvita Bio Search Ar-Ge Merkezi'mizde birçok öncü projeyi yürütüyoruz. Bu projelerin başında yerli probiyotik projesi geliyor" diyor. Türkiye'de yedi bölge ve 14 şehirden toplanan anne sütü ve kolosturumundan elde edilen probiyotik-lerin ticari ürün olarak sektöre kazandırılması üzerine çalıştıklarını aktaran Alimoğlu, beş probiyotik üründe üretim aşamasına geldiklerini kaydediyor.

Geliştirdikleri ürünlerin etkinlikleriyle ilgili test aşamasında olduklarından ve bu ürünleri ihraç etmeyi de planladıklarından da bahseden Yunus Emre Alimoğlu şunları anlatıyor: "Bu biyoteknolojik çalışmaları TAGEM ve TUBİTAK desteğiyle yaptık.

Balık yağına alternatif olarak görülen Alglerden omega-3, beta karoten ve protein üreteceğiz. Ayrıca D vitamini formlarının üretilmesi konusunda çalışıyoruz. Bunlar tamamen ithal edilen ürünler. Alglerden protein üretenler var ama D vitamini üretenler yok. Ülkenin katma değerli ihracatına da destek olmak istiyoruz. İthalatın önüne geçecek ürünler bunlar."

2023 HEDEFI 60 ÜLKEYE ULAŞMAK


“Bundan 1,5 yıl önce 4-5 ülkeye ihracat yaparken şimdi 30 ülkeye ihracat yapıyoruz. Vietnam’dan Rusya’ya, Kosova’dan Mısır’a, Hollanda’ya kadar pek çok ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. 2023 yılında 60 ülkeye ihracat yapma hedefimiz var. Orzaks olarak çok sayıda markayı portföyümüzde bulunduruyoruz.

Başlıca markalarımız; Ocean, Day2Day, İmunol, Efervit, Cosakondrin. Orzaks olarak bu yıl 7 milyon kutu ürün piyasaya sunduk. Penetrasyonumuz çok yüksek. Bizden sonra gelen firmanın 3 milyon kutu satışı olduğunu görüyoruz.

Piyasayı domine ediyoruz. Eczane kanalında açık ara pazar lideriyiz ve istihdamımızı aralıksız sürdürüyoruz. Bağlı firmalarımız dahil olmak üzere 100 tıbbi mümessil işe alacağız.”