LC Waikiki, bu yılı 20 milyar TL ciroyla kapatacak. 2023 yılında ise 10 milyar dolar ciro hedefinin 6 milyar dolarını yurtdışından elde etmeyi planlıyor. LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, "Hedefe ulaşmak için her yıl yüzde 30 büyümek gerekiyor" diyor.
SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Türkiye perakende sektöründe büyüme performansıyla dikkatleri çeken LC Waikiki, global marka olma hedefiyle yurtdışında da adımlarını hızlandırdı. 2023 yılında 10 milyar dolar ciro hedefinin 6 milyar dolarını yurtdışından elde etmeyi planlayan şirket, yurtdışında bulunduğu ülke sayısını bu yıl 50'nin üzerine taşıyacak.
Yunanistan, Hırvatistan, Demokratik Kongo ve Özbekistan'da bu yıl mağaza açan şirket, Nijerya ve Fildişi Sahili'nde de açılışa hazırlanıyor. Bu yıl yüzde 30 büyüme planladıklarını ve bunun önemli bir kısmının yurtdışından geleceğini ifade eden LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, "Hedefimizde Avrupa'nın en başarılı perakende markası olmak var" diyor.
Bu yıl 20 milyar TL ciroya ulaşacaklarını aktaran Vahap Küçük ile şirketin büyüme vizyonunu konuştuk.
Ulaşılabilir fiyat politikasıyla son yıllarda perakende sektöründe hızlı çıkış yapan LC Waikiki'nin 2019 yılı büyüme hedefi nedir?
Şirket olarak bu yıl için kendimize yüzde 30 büyüme hedefi belirledik. Bu büyümenin önemli bir kısmı yurtdışından gelecek. Enflasyon baskısının iyice hissedildiği Türkiye'de ise adette yüzde 4-5 küçülme bekliyoruz. Bu noktada Türkiye'de reel bir büyüme yok. Enflasyon üzerinde reel olarak yüzde 10 üzeri bir büyüme öngörüyoruz. Dediğim gibi, bunu da yurtdışı ağırlıklı elde edeceğiz.
En fazla kadın çalışanı olan şirket
Türkiye'nin en çok kadın çalışan sayısına sahip şirketi olan LC Waikiki, Capital Dergisi'nin Kadın Dostu şirketler töreninde ödüle layık görüldü. 43 bin çalışanın yarısından fazlasının kadın çalışan olduğunu söyleyen Vahap Küçük, şunları aktarıyor: "Şirket olarak kadına eşit şartlarda fırsat veriyoruz. Pazarlama, strateji geliştirme, tasarım, estetik gibi alanlarda kadınlar oldukça başarılı. O nedenle bu kademelerde ciddi kariyer fırsatları doğuyor."
Marka yurtdışında nasıl ilerliyor?
Dünyada Türkiye'nin milli elçisi bir marka olarak, bugün herhangi bir kıtanın herhangi bir şehrinde ulaşılabilir modayı tüketicilerimize sunuyoruz. Yurt içi 472, yurt dışı 483 olmak üzere toplam 955 mağazamızla hizmet veriyoruz. Şu an 46 ülkede yer alıyoruz. Fakat yurtdışında yeni girişimlerimiz devam ediyor. Bu yıl bulunduğumuz ülke sayısını 50'nin üzerine taşımak istiyoruz. Yunanistan, Hırvatistan, Demokratik Kongo ve Özbekistan'ı bu yıl devreye aldık ve mağazalarımızı açtık. Bildiğiniz gibi önceki yıllarda ise Kuzey Afrika ve ardından Güney Afrika'da önemli açılımlarımız oldu. Şimdi Orta Afrika'da da ilerleyeceğiz.
Orta Afrika'da hangi ülkelerde yer alacaksınız?
Kenya, Cezayir Tunus ve Fas'ta güçlü bir şekilde yer alıyoruz. Artık Orta Afrika'da da talep yüksek. Kuzey ve Güney Afrika, Orta Afrika ülkelerinde ilerlememiz için iyi bir kapı oldu. Bu yıl Orta Afrika'da Nijerya ve Fildişi Sahili'ne de gireceğiz. Bu yıl 100'ün üzerinde mağaza açacağız. Bunun için de daha çok yurtdışıyla ilgileniyoruz. Yurtdışı pazarları zorlamak gerekiyor, çünkü fırsat var.
İhracat geliriniz ne kadar? Yeni mağazalarla bu rakamı nereye taşıyacaksınız?
Bu yıl 20 milyar TL'lik gelirimizin yüzde 45'ini yurtdışından elde edeceğiz. Hedefimiz dört yıl sonra bu oranın yüzde 60'ı aşması. Bugünden baktığımızda da bu hedefe rahatlıkla ulaşacağımızı görüyoruz. Yıl sonuna kadar 61 mağaza daha açmayı planlıyoruz.
Yurtdışı yükselişteyken iç pazarda adetsel olarak küçülmeden söz ettiniz. Bunu biraz açar mısınız? İç pazardaki ekonomik zorlukların şirketin satışlarına ve yatırım planlarına yansıması ne oldu?
İç pazarda ekonomide yaşanan zorlukların pek tabii bize de yansıması oldu. Fakat biz artan maliyetler kadar zam yapamadık. Neticede enflasyon etkisi ve hammadde ithalatı nedeniyle yüksek dövizin negatif etkisini fiyatlarımıza yansıtamadık. Maliyetteki zorlukları kârdan feragat ederek ve verimlilikle aşmaya çalıştık. İç piyasada aşağı çekilen kârlılıkları dış pazarda artan gelirlerimiz dengeliyor. EBlTTA'da 2018 yılında yüzde 1'lik artış yakalamıştık. Bu yıl da 2018 seviyelerini koruyacağımızı düşünüyoruz. Belki 1 puan aşağısı olabilir.
Yıl sonunda öngördüğünüz hedeflere ulaşmada büyüme stratejiniz ne olur? Ulaşılabilir fiyat politikası devam edecek mi?
Geçen yıl 16 milyar TL olan ciromuz bu yıl 20 milyar TL'ye ulaşacak. Fakat bizim 2023 hedefimizde Avrupa'nın en başarılı perakende markası olmak var. Bunun için de çıta 10 milyar dolar. Bunu elde etmek için her yıl yüzde 30'un üzerinde büyümek gerekiyor. Bu dönemde de sözünü ettiğim gibi büyüme yurtdışı kaynaklı olacak. 2023'te bin 500 mağazaya ulaşmayı, 6 milyar doları yurtdışından olmak üzere toplamda 10 milyar dolar ciro eşiğini aşmayı hedefliyoruz. Bunu yaparken stratejimiz çalışan memnuniyetini, müşteri memnuniyetini, tedarikçi memnuniyetini sağlamak olacak. Sosyal sorumluluk, risk yönetimi ve sürdürülebilirlik ilkeleriyle kârlılık oranını ideal seviyede tutmayı kendimize hedef olarak belirledik.
Şirketin e-ticarette büyüme performansı nedir?
Bu dönemde bizim satışlarımızı destekleyecek bir diğer alan e-ticaret olacak. Romanya'da altı dile hizmet veren bir üs kurduk. Bunun yanı sıra Kazakistan, Mısır, Rusya'da da e-ticaret merkezlerimiz kuruldu. Buralara satışlar yapıyoruz. Mevcut satışlarda payı yüzde 3,5-4 arasında. Mevcut mağazalara karşılık e-ticaret tarafında satışlar yıllık yüzde 100'leri aşıyor. Ama bizim hedefimiz yüzde 15'lere ulaşmak.
En fazla kadın çalışanı olan şirket
Türkiye'nin en çok kadın çalışan sayısına sahip şirketi olan LC Waikiki, Capital Dergisi'nin Kadın Dostu şirketler töreninde ödüle layık görüldü. 43 bin çalışanın yarısından fazlasının kadın çalışan olduğunu söyleyen Vahap Küçük, şunları aktarıyor: "Şirket olarak kadına eşit şartlarda fırsat veriyoruz. Pazarlama, strateji geliştirme, tasarım, estetik gibi alanlarda kadınlar oldukça başarılı. O nedenle bu kademelerde ciddi kariyer fırsatları doğuyor."