GÖZDE YENİOVA Barselona-İspanya
gyeniova@ekonomist.com.tr
2030 yılında şirketlerde geleneksel bilgi teknolojilerinin yok olmaya başlayacağı ve bulut kullanım oranının yüzde 81’i bulacağı öngörülüyor. Bulut altyapısı ve kurumsal mobilite alanında küresel şirketlerden olan VMware, kurumlara dijital dönüşümlerini hızlandırma konusunda destek oluyor.
VMware, veri merkezi, mobilite ve güvenlik çözümleriyle kurumların iş süreçlerine ve BT’ye (bilgi teknolojileri) yazılım tabanlı bir yaklaşım getirmelerine olanak tanıyor. Geçen yıl 6,6 milyar dolar gelir elde eden VMware, 500 bini aşkın müşteriye ve 75 bini aşkın çözüm ortağına sahip.
DİJİTALİN GELECEĞİ
Şirket, her yıl yaptığı VMworld etkinliğinde gelecek vizyonunu ve yeni teknoloji trendlerinin neler olacağı konularını anlatan konuşmacılara ev sahipliği yapıyor. Bu yıl 17-20 Ekim tarihlerinde Ispanya’nın Barselona şehrinde yapılan etkinliğe Ekonomist Dergisi olarak biz de katıldık.
VMworld 2016 Europe etkinliğinde, BT operasyon ekiplerinin, geleneksel, modern uygulamalarını daha verimli çalıştırmalarını, yönetmelerini ve korumalarını sağlayan depolama ile bulut yönetimi teknolojilerinin yeni ürün ve çözümleri yer aldı.
Esas temel konu ise dijital dönüşüm oldu. Dijital dönüşüm; donanım ve yazılımlarla birlikte yapılan işin daha verimli hale gelmesi olarak tanımlanıyor. Burada büyük veri, analitik ve bulut teknolojileri ön plana çıkıyor.
BULUT KULLANIMI ARTIYOR
VMworld 2016 Europe konferansı da dijital dönüşümün hangi aşamaya geldiği ve gelecek beklentileri üzerine analiz ve konuşmalara sahne oldu. VMware CEO’su Pat Gelsinger’ın yaptığı konuşmada sektör hakkında verdiği rakamlar, dijital dönüşümde hangi aşamada olduğumuzu gösteriyor.
Pat Gelsinger, “Şirketlerin dijital ya da geleneksel iş modeli olabilir ama her sektörün bu dönüşümü yaşaması gerekiyor. Halihazırda kurumların yüzde 80’ine yakını dijital dönüşüm konusunda isteksiz. Bu tarz şirketlerin bulut bilişim konusunda daha fazla bilgilendirilmesi gerekiyor. Çünkü bulut kullanımının iş süreçlerinde avantajları çok” diyor.
Dünya üzerinde bulut kullanım oranlarına bakıldığında ise 2011 yılında geleneksel BT yapılarının yüzde 87 kullanım oranına sahip olduğunu görüyoruz. Aynı yıl özel bulut yüzde 6 ve genel bulut kullanım oranı ise yüzde 7 oranındaydı. 2016 yılında ise bu rakamların yükseldiği görülüyor.
2016 yılı rakamlarına göre, geleneksel BT kullanımı yüzde 73’lere düşmüş durumda. Yani dijital dönüşüm yüzde 14’lük pay elde etmiş. Bu yıl şirketlerde özel bulut kullanımı yüzde 12’ye yükselirken, genel bulut kullanımı ise yüzde 15’e çıkmış durumda.
BEKLENTİLER
Beklentiler ise 2021 yılında genel bulut kullanım oranının yüzde 30’lara çıkması yönünde. Bunun içine baktığımızda ise SaaS (hizmet olarak yazılım) kullanımının yüzde 14 ve IaaS (altyapı olarak hizmet) kullanımının yüzde 16 olacağı öngörülüyor.
2030 yılı beklentilerinde ise geleneksel BT’nin yavaş yavaş yok olmaya başlayacağı görülüyor. Kullanım oranlarına baktığımızda geleneksel BT’nin yüzde 18, özel bulutun yüzde 29 ve genel bulutun yüzde 52 olması bekleniyor.
CEO Pat Gelsinger’ın paylaştığı araştırmaya göre, şirketlerin IT yatırımları iki yıl içinde ortalama yüzde 11 civarında artacak. Pazarlama, finans, ürün geliştirme, tedarik zinciri, distribütör, insan kaynakları, satış ve müşteri hizmetleri dijital dönüşümün en fazla yaşandığı alanlar olacak.
Pat Gelsinger, “Veri merkezleri yazılım ile kontrol edilecek, programlanabilir ve otomatik olacak. Şu anda bunları ürünlerimiz karşılıyor. Sanallaştırma işleri düzenlerken, enerji verimliliği de sağlıyor” diyor.
CİHAZ ARTIŞI YAŞANIYOR
PC, tablet ve mobil cihaz gibi kullanılan cihaz sayılarına bakıldığında ise önümüzdeki beş yıl içerisinde fazla bir büyüme gözükmüyor. 2006 yılında cihaz sayısı 2,9 milyar iken bu rakam 2011 yılında 5,7 milyara ve 2016 yılında 8,2 milyara çıkmış durumda.
2021 yılındaki beklentiye baktığımızda 8,7 milyarlık bir rakam görünüyor ki bu da önümüzdeki beş yıl içerisinde 500 milyonluk bir artış olacağını gösteriyor. Gelecekte bulut tabanlı BT yapılarının dokunmadığı insan kalmayacak.
VMware sunduğu yeni uygulama sürümleriyle tek noktadan yönetime ve kullanıcının işini kolaylaştırmaya odaklanmış durumda. Bu sayede zaman alan işler otomatikleştirilerek BT çalışanlarının zamanlarının farklı işlere yöneltilmesi amaçlanıyor. Bu sayede işgücü azaltılarak