LEVENT GÖKMEN
lgomen@ekonomist.com.tr
Mecidiyeköy-Mahmutbey, Sabiha Gökçen-Pendik, Halkalı-Gebze, Kabataş-Mecidiyeköy, Sefaköy-Büyükçekmece'nin de aralarında yer aldığı, 11'i Avrupa Yakası'nda ve sekizi Anadolu Yakası'nda olmak üzere 19 metro hattı halen inşa aşamasında. Ayrıca Eyüp-Miniatürk teleferik hattı ve Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı da inşa aşamasında bulunuyor.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Bu hatların geçtikleri bölgelerin değerlerini şimdiden yüzde 30'lara varan oranda artırdığı ifade ediliyor. Bu artışın sürmesi de bekleniyor. Türkiye’nin dünyaya açılan yüzü olan İstanbul, son 15 yıllık süreçte gayrimenkul projelerinden tutun da ulaşım projelerine kadar birçok projeye ev sahipliği yapıyor.
Şantiye görüntüsünün hakim olduğu, 20 milyona yaklaşan nüfusuyla bir metropol olan İstanbul'un en önemli sorununu ulaşım oluşturuyor. Saatlerce süren trafik sıkışıklığı İstanbullunun gündelik hayatını büyük oranda etkiliyor.
Ev-iş ekseninde sıkışan bir yaşam tarzı, İstanbulluların ulaşımı kolay olan bölgeleri seçmelerine neden oluyor. Durum böyle olunca da tünel, metro, hava-ray gibi ulaşım projeleri geçtikleri bölgelerin cazibesini artırıyor. Bölgeye yapılacak herhangi bir ulaşım aracı, daha inşaat çalışmaları başlamadan o bölgenin prim yapmasını sağlıyor.
21 YENİ HATVAR
Trafikte zaman kaybetmek istemeyenler de konut seçimi yaparken ulaşım projelerine yakın projeleri tercih ediyor. Böylece trafikte geçen zamanı özel hayatlarında kullanabilme imkanına kavuşuyorlar.
TSKB Gayrimenkul Değerleme, Ekonomist dergisine özel bir çalışma hazırlayıp, ulaşım projelerinin daha adının telaffuz edilmesinden bitimine kadar geçen zamanda geçtikleri bölgelerdeki gayrimenkulleri nasıl değerlendirdiklerini ortaya koydu.
Mecidiyeköy-Mahmutbey, Sabihagökçen-Pendik, Halkalı-Gebze, Kabataş-Mecidiyeköy, Sefaköy-Büyükçekmece’nin de aralarında yer aldığı 11’i Avrupa Yakası’nda ve sekizi Anadolu Yaka-sı’nda olmak üzere 19 metro hattı ile Eyüp-Miniatürk teleferik hattı (2km) ve Eminönü-Alibeyköy tramvay hattı (12 km) çalışmaya konu oldu.
Bahsi geçen hatlardaki toplam 203 durağın tek tek incelenip fiyat değişimlerinin irdelendiği çalışmada, bu hatların gelecek dönemdeki değerlenme potansiyellerini de mercek altına aldık.
DEĞER KAZANIYOR
Gayrimenkul sahibi olmak isteyenler projenin lokasyonuna büyük önem veriyor. Yatırımcı, gideceği yere en kısa sürede ve kolay bir şekilde ulaşmayı hedeflerken yatırım yaptığı gayrimenkulünün zaman içinde değer kazanmasını da istiyor. Bu ne-denle de tünel, metro ve havaray gibi projelerin bulunduğu bölgeleri seçiyor.
Lokasyonları açıklanan ulaşım projelerine yakın bölgeler özellikle yatırım amaçlı konut alacak kişiler tarafından, ulaşım projelerinin tamamlanması ile değer artışı yaşayacak bölgeler olması nedeniyle tercih ediliyor.
Ulaşım projelerinin gelişmesi ile kentin çeperleri olarak nitelendirilen birçok ilçe artık kent merkezi olarak adlandırılıyor. Örneğin Halkalı ve Gebze İstanbul'un iki ucunda yer alan bölgeler olmalarına rağmen yapılan ulaşım projeleriyle kente yaklaşmış durumdalar.
Önümüzdeki yıllarda hızlı tren ve metro hattının buralara gelmesiyle ulaşımları daha da kolaylaşacak. Ulaşım bağlantıları ile kent merkezine ve merkezi iş alanlarına ulaşımın kolaylaşması bölgelerin tercih edilirliğini de arttırıyor. Talep artınca satış fiyatları da beraberinde yükseliyor.
Örneğin bir metro projesinin açıklanması ile bölgelerde yüzde 20’lere varan fiyat artışları gerçekleşiyor. Başakşehir, Sancaktepe gibi bölgeler bunun en güzel örnekleri arasında yerini alıyor.
Sadece projenin açıklanması bile bölge fiyatı üzerinde pozitif bir etkiyi başlatırken, projenin teslimine yaklaşılması ile fiyat artışı yüzde 30-35'lere ulaşıyor. Ulaşımı kolaylaşan bölgede fiyatların yanı sıra doluluklar da yükseliyor.