Fuarcılıkta pandemi öncesine döndük

06 Nisan 2022
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Pandemi nedeniyle Avrupa'daki pek çok fuarın ertelenmesi Türkiye'de fuar sektörünün işine yaradı. Avrupa'daki iptaller nedeniyle şirketler Türkiye'ye yönelince bazı fuarlar ziyaretçi rekoru kırdı. 2022 yılında Türkiye'de 424 fuar yapılması ve sektörün yüzde 60'ın üzerinde büyümesi bekleniyor.

3-16 Nisan 2022 tarihli sayıdan

Pandemi nedeniyle büyük kan kaybı yaşayan fuarcılık sektörü, 2022 yılında toparlanarak büyümeye geçmeye hazırlanıyor. Pandemi kısıtlamaları nedeniyle Avrupa'da iptal olan fuarlara gidemeyen şirketlerin Türkiye'ye yönelmesi sayesinde pek çok fuar tarihi başarılara imza attı.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) verilerine göre yaklaşık 5,5 milyar dolarlık pazar hacmi yaratan sektörde, fuar düzenleme başvuru sayısında da ciddi bir artış söz konusu.

Hatta bu yıl Türkiye'de bazı sektörlerde ilk kez fuar düzenlendi. Sigortacılık, kripto para-metaverse, sanal gerçeklik gibi farklı fuarlar sektöre adım attı. Bu ivmeyle sektörün 2022 yılını yüzde 60'ın üzerinde büyümeyle kapatması bekleniyor.

Yurtdışındaki iptalle nedeniyle rekor kıran fuarlardan biri İstanbul Mobilya Fuarı oldu. Fuarda 2 milyar dolarlık iş hacmi yaratıldı. Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Nuri Gürcan, "İtalya'da düzenlenen fuarın iptal edilmesi sonucu birçok satın almacı bizim fuara geldi.

Bir dahaki yıl satın almacıların İtalya'dan ziyade Türkiye'ye geleceklerini düşünüyorum" diyor. Hindistan, Rusya, AB ülkeleri ve Ortadoğu'dan yanı sıra ABD ve Kanada'dan ziyaretçilerin olduğu fuara bu yıl ilk kez ABD ve Kanada'dan gelenler oldu.

15 yıldır düzenlenen Uluslararası Türkiye Ev ve Mutfak Eşyaları Üretici Fuarı yani Host İstanbul, pandemi nedeniyle iki yıl yapılamadı. 2022 yılında ise fuardan beklenti büyük. Her yıl şubat ayında Almanya Frankfurt'ta düzenlenen sektörün en büyük fuarı Ambiente'nin pandemi nedeniyle iptal edilmesi şirketleri HOST-İstanbul'a yönlendirdi.

Sektörün 2022'de de 7 milyar dolar ihracat hedefi koyduğunu söyleyenZüccaciyeciler Derneği Başkanı Mesut Öksüz, fuarın ihracata yüzde 10 katkı sunacağını söylüyor.

İHRACATA KATKI


20-24 Eylül 2021 tarihleri arasında düzenleneceği duyurulan ev tekstili fuarının iptal olması üzerine kolları sıvayan Türkiye Ev Tekstili Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TETSİAD) mayıs ayında büyük bir buluşmaya imza atmaya hazırlanıyor.

HOMETEX Ev Tekstili ve Aksesuarları Fuarı adı altında, İstanbul Fuar Merkezi Yeşilköy'de 17-21 Mayıs 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilecek fuara rekor katılım bekleniyor. TETSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Hüseyin Bayram, "Fuar boyunca kurulacak yeni bağlantılar ile de ihracattaki yükselişe çok önemli katkılar sağlayacağız" diyor.

Yunanistan merkezli Rota Fuarcılık, 2021 yılında Türkiye'de ilk kez Turistik Hediyelik ve Hatıra Eşya Fuarı 'Souvenir Expo Turkey'i düzenledi. Özellikle dünya fuarlarının arka arkaya iki yıl süreyle iptal edilmesi, ilk kez düzenlenen Souvenir Expo Turkey Fuarı için de büyük bir avantaj sağladı.

İlk yılında fuarda 92 ülkeden ziyaretçi ağırlandı. Rekabet gücünü arttıran Türkiye'nin bu fırsatı iyi değerlendirerek 12 milyar dolarlık iş hacmini daha da yukarılara taşıyabileceğini söyleye ROTA Exhibitions Turkey Fuarcılık A.Ş. Ülke Müdürü Erdal Usta, "Şimdilik Türkiye pazarında tek fuarımız var ve 1-4 Aralık 2022 tarihleri arasında İstanbul'da ikincisini düzenleyeceğiz. Türkiye'nin fuarcılıktaki potansiyelini çok önemsiyoruz" diyor.

AVRUPALI ZİYARETÇİLER ÖNE ÇIKTI


Geçtiğimiz yıl toplamda 26 fuar düzenleyen TÜYAP, 2022'de ise 49 fuar düzenleyecek. 2022'ye ilişkin öncü göstergeler olduğunu söyleyen Tüyap Fuarcılık Grubu İcra Kurulu Başkanı Zeynep Ünal Öztop, "Avrupalı ziyaretçilerin öne çıkması, ülke çeşitliliğinin artması 2021'in en büyük kazanımları oldu.

Avrupa'daki büyük fuarların iki yılı aşkın bir süredir iptal olması ve Türkiye'nin fuarcılıkta hızlı aksiyon alabilme kabiliyeti birçok açıdan avantaj getirdi" diyor. Avrupalı ziyaretçilerin Türkiye'deki üreticilerin fiyat performans dengesini görme şansını yakaladığını söyleyen Öztop, fuarların pek çoğunda pandemi öncesinden daha fazla iş bağlantısı yapıldığını söylüyor.

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin fuarcılık şirketi olan İzmir Fuarcılık Hizmetleri Kültür ve Sanat İşleri Tic. A.Ş. (İZFAŞ); 2022 yılı temposu yoğun geçecek. Ortalama dört gün süren organizasyonlar ile 2022 yılında 52 haftanın 30'dan fazlası dolmuş durumda. İZFAŞ 2021-2024 stratejik hedefleri doğrultusunda fuarlarını iki katına çıkartacak.

İZFAŞ, 2022 yılında 11 yeni fuar projesini hayata geçirecek. Böylece İzmir, 2022 yılında misafir fuarlarıyla birlikte fuar sayısını 13'ten 31'e çıkartacak.

12 ülkede 75 fuar düzenleyen Hyve Group, Türkiye'nin taşıyıcı sektörlerinden inşaat, turizm, gıda, kozmetik sektörleri için her yıl; lojistik ve demiryolu sektörü içinse iki yılda bir fuarlar düzenliyor. Hyve Group, operasyonel anlamda Türkiye'de pandemi öncesine tamamen dönüş yaptı.

EMITT ve Yapı Fuarı-Turkeybuild İstanbul'u düzenleyen şirket, sırayla BeautyEurasia ve WorldFood İstanbul fuarlarını düzenleyecek. Fuarcılık sektöründe iyileşmenin hız kazandığını söyleyen Hyve Grup Bölge Direktörü Kemal Ülgen, "Bu yıl sektörün küresel gelirinin 2019 yılının toplam gelirinin yüzde 71'ine ulaşması bekleniyor. Yanı sıra küresel anlamda pazarların üçte ikisinde ikinci çeyrek itibarıyla operasyonların normal seviyede gerçekleştirilmesi yine beklentiler arasında" diyor.

TİCARET HACMİ ARTIYOR


Güzellik ve Bakım Fuarı da atılım yapan fuarlar arasında yer aldı. Geçen yıl toplam 25 bin 741 profesyonel ziyaretçi katıldığı fuar, bu yıl da 30 ülkeden yaklaşık 35 bin profesyonel ziyaretçi ve satın almacıya ev sahipliği yaptı.

Güzellik ve Bakım Fuarı Proje Direktörü Gökhan Büyükataman, "Fuarımız geçen yıl içinde bulunduğumuz koşullar, pandemi ve insanlardaki umutsuzluğa rağmen daha önceki yılları aratmayan bir başarı ivmesi yakaladı" diyor.

2022'de yedi fuar gerçekleştirmeye hazırlanan Marmara Fuar Yönetim Kurulu Başkanı Feridun Bayram da fuarlardaki ziyaretçi ve ticaret hacmindeki artışa dikkat çekiyor. 2019'da gerçekleştirilen 23'üncü İSAF Güvenlik, Siber Güvenlik, Akıllı Yaşam, Yangın ve İSG Fuarı'nda 18 bin 300 olan ziyaretçi sayısı 2021 yılında 19 bin 400'e ulaştı.

Bayram, "Sayısal olarak gerçekleşen bu artışa ek olarak ziyaretçi kalitesindeki artış ile birlikte, fuarda gerçekleşen ticaret hacminde olağanüstü bir artış yaşandı" diyor. 2022 yılının sektör için toparlanma yılı olacağına dikkat çeken Bayram, Avrupa fuarlarının Türkiye'ye kaymasının tek yolunun fuarlar konusunda hükümetler bazında yapılacak uygulamalar olduğunu belirtiyor.

DÜNYADA 30 BİN FUAR DÜZENLENİYOR


Dünya genelinde yılda yaklaşık 30 bin fuar düzenleniyor. Fuarların sektörler için yarattığı ekonomik değerin büyüklüğü ise yaklaşık 325 milyar dolara ulaşıyor. TOBB'un rakamlarına göre Türkiye düzenlenen fuar sayısı bakımından Avrupa ülkeleri arasında ikinci sırada, fuar ! alanı büyüklüğü bakımından ise sekizinci sırada yer alıyor. Yılda ortalama 400 civarında fuar düzenleniyor.

BÜLENT ÜNAL TÜRKİYE FUAR YAPIMCILARI DERNEĞİ YKB “1,5 MILYAR NÜFUS IÇIN EN ÖNEMLI BÖLGE”


“Türkiye’de toplam 650 bin metrekare fuar alanı var ve yerimiz Avrupa’da sekizincilik. Dünyada ise 12’inci sıradayız. Türkiye tüketim malları yanı sıra yatırım malları, ara mallar ve ham maddeler sergilenmesinde bölgenin en önemli ticari buluşma yeri. Bu önemini gün geçtikçe artırıyor ve doğru hazırlanmış her fuarda 110 – 120 ülkeden binlerce ziyaretçiye ev sahipliği yapıyoruz. Türkiye; Kuzey Afrika, Balkanlar, Rusya, Kafkasya, Orta Doğu, Orta Asya, Arap Yarımadası ve Sahra altı Afrika’nın oluşturduğu yaklaşık 1,5 milyar nüfus ve 11 - 12 trilyon dolarlık hacim içinde en önemsenir ülke.”