Türkiye'deki zincir işletmelerin sayısını 3 bin 700’e, zincir işletmelere bağlı şube sayısını 66 bine, yurtdışına açılan Türk marka sayısını ise 405'e ulaştıran franchise ekosistemi bu yılı 55 milyar dolarla tamamlamayı hedefliyor. 2024 yılında ise ekosistemin büyüklüğünün 65 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
15-28 Ekim tarihli sayıdan
Her yıl hazırladığımız kapak haberimizde bu yıl da Türkiye'de franchise veren 100 markanın yatırım koşullarını ve hedeflerini araştırdık. Yaptığımız araştırmalara göre bu 100 şirket 2024 yılının sonuna kadar 4 bin 521 franchise şube açacak.
Franchise sistemi sadece Türkiye'de değil tüm dünyada kabul görmüş en kazançlı ekonomi ve büyüme modeli olarak tanımlanıyor. Pandemiden bu yana, sadece Türkiye ekonomisini değil tüm dünyayı sarsan enflasyon, tüm sistemleri etkiledi. Bir franchise satın almak, sıfırdan yeni bir iş kurmadan, markalaşmadan her düzeyde çalışan bir iş modeline sahip olmayı sağlıyor.
Bir franchise işletmesi, franchisor'un hem idari hem de pazarlama alanlarında sunduğu 'knowhow' ve verdiği eğitim ile daha hızlı büyüme ivmesi yakalıyor. Türkiye'nin dinamik ekonomisi ve girişimci ruhunun yanı sıra birçok uluslararası markanın Türkiye pazarına ilgisi, franchise ekosisteminin gelişmesini destekledi.
Yüz binlerce çalışana iş imkanı sağlayan franchise ekosisteminin rakamsal verilerine baktığımızda; 2023'te yarattığı istihdam sayısının 300 bin kişiyi aştığını, Türkiye'deki zincir işletmelerin sayısının 3 bin 700, zincir işletmelere bağlı şube sayısının 66 bin, yurtdışına açılan Türk marka sayısının ise 405'e ulaştığını görüyoruz.
Bu yılın sonuna kadar 25 binden fazla girişimciye ev sahipliği yapmaya hazırlanan ekosistemin büyüklüğünün ise 55 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. 2024 yılında ise ekosistemin büyüklüğünün 65 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
ÇEVRE DOSTU MARKALAR
Franchising sisteminin, piyasanın değişen şartlarına devamlı olarak hızlı bir şekilde uyum gösteren dinamik bir yapısı olduğunu söyleyen Ulusal Franchise Derneği (UFRAD) Başkanı Doç. Dr. Mustafa Aydın, sistem içerisinde dijitalleşme ile yapay zekâ, siber güvenlik gibi tüm teknolojik altyapıların çok daha öne çıkacağını belirtiyor.
Değişime adapte olan ve bu yönde ciddi yatırım yapan markaların özellikle daha genç ve dinamik girişimcilere kolaylıkla erişebileceklerini ve öne çıkacaklarını ifade eden Aydın, çevre dostu ve sürdürülebilir hizmetler sunan markaların rakiplerini geri planda bırakmayı başaracaklarını sözlerine ekliyor.
Türkiye'de restoran, perakende, otomotiv, giyim ve hizmet sektörleri gibi birçok farklı sektörde franchise fırsatları bulunduğuna dikkat çeken Aydın, şöyle devam ediyor: "Türkiye'nin büyüme potansiyeli olan dinamik bir pazar olduğunu ve franchise sektörünün de bu büyümeden her zaman etkilenebileceğini söyleyebilirim.
Türkiye'nin genç ve büyüme potansiyeli olan bir nüfusa sahip olması, girişimcilik kültürünün yaygınlaşması ve tüketicilerin marka bilincinin artması gibi faktörler, franchise sektörünün ileri dönemde de büyümeye devam etme olasılığını destekleyebilir."
DANIŞMANLAR KOMİTESİ
UFRAD'ın yeni projesi olan 'Danışmanlar Komitesi'nin üyelere her konuda destek vereceğini söyleyen Aydın, ayrıca 2024 yılında TÜYAP ile Franchise İstanbul Expo Fuarı'nın 6 - 10 Şubat 2024 tarihlerinde TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi'nde düzenleneceğini belirtiyor.
Aydın, "Dünyanın en büyük beş turizm fuarından biri olan ve hali hazırda gelmesi planlanan binlerce ulusal katılımcı, uluslararası yatırımcı ve franchise dernekleri yanında ülkemize gelecek olan sayısız fon, ortaklık ve yatırım gruplarının da fuarımızı ziyaret etme talep ve arzuları da değerlendirilerek, beş gün EMITT 2024 fuarı ile eş zamanlı olarak yapılacak" diyor.
Franchise İstanbul Expo 2024, katılımcı markaların franchise satışlarına doğrudan etki ederken yatırımcı adaylarının karar süreçlerini de hızlandıracak seminerler, söyleşiler, konferanslar ve diğer etkinliklerle markaları ve yatırımcıları sektör hakkında bilgilendirecek ve yönlendirecek.
SELİN KISACIK / CUSHMAN & WAKEFIELD I TR INTERNATIONAL PERAKENDE HİZMETLERİ YÖNETİCİSİ
"DENEYİM ÖNEM KAZANIYOR”
“Ürün ne olursa olsun, odaklanılması gereken şey kaliteli hizmet ve deneyimdir. Bu deneyim için de teknoloji, müşteri deneyimi, iç mekân tasarımı gibi faktörlerin önemli olduğu unutulmamalı. Kaliteli kahve ve pasta hizmeti sunan işletmeler, standart ürünlerle bile mekânın iç tasarımıyla dikkat çekebilirler.
Ayrıca, teknolojiyi etkili bir şekilde kullanmak ve sosyal medyayı profesyonelce yönetmek hem müşteri deneyimini hem de büyüme stratejilerini geliştirmek için oldukça önemli. Yakın gelecekte 5G teknolojisini kullanmaya başlayacağımızı unutmamalıyız. Şu an da ChatGPT gibi yapay zeka tabanlı sistemlere ciddi yatırımlar yapılıyor. Bu nedenle, her girişimci, yukarıdaki faktörlerin yanı sıra teknolojinin hızını da göz önünde bulunduruyor olmalı.”
SEKTÖRDE ÖNE ÇIKAN TRENDLER
- Teknolojinin giderek daha fazla bir parçası haline gelmesiyle birlikte, franchise işletmeleri de bu trende ayak uyduruyor. Şirketler, mobil uygulamalar, online sipariş ve teslimat sistemleri, dijital pazarlama ve müşteri sadakati programları gibi teknolojik yenilikleri sıkça kullanıyor.
- Dünya genelinde sürdürülebilirlik ve çevre koruma bilinci artıyor. Birçok franchise işletmesi, sürdürülebilir uygulamalara odaklanarak çevre dostu ürünler sunma, enerji tasarrufu yapma ve atık azaltma konularında çaba gösteriyor.
- Tüketici bilincinin artmasıyla birlikte, sağlık ve sağlıklı beslenme konuları franchise sektöründe öne çıkıyor. Sağlıklı yiyecek ve içecek seçeneklerini sunan işletmeler büyümeye devam ediyor.
- Sosyal medya platformları, müşterilerle etkileşim kurma, marka bilinirliğini artırma ve yeni müşteriler çekme konularında önemli bir rol oynuyor.
- Uzaktan eğitim imkanlarının artmasıyla franchise veren firmalar, işletme sahiplerini eğitmek ve geliştirmek için daha fazla kaynak ve destek sunuyor. Eğitim programları, girişimcilerin işletmelerini daha verimli bir şekilde yönetmelerine ve büyütmelerine yardımcı oluyor.
- Bazı franchise işletmeleri, yerel kültürleri ve tercihleri dikkate alarak hizmetlerini kişiselleştiriyor.
- İşletmeler fiziksel mağazaların yanı sıra online ve mobil platformlarda da faaliyet gösteriyor. Bu, daha geniş bir müşteri kitlesi ile etkileşim kurma fırsatları sunuyor.
GERİ SAYIM BAŞLADI
Uzun yıllardır Türkiye'nin girişimcilik ekosistemine katkı sunan Bayim Olur Musun 21. Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı, 26-29 Ekim tarihlerinde İstanbul Yenikapı, Avrasya Gösteri ve Sanat Merkezi'nde düzenlenecek. Medyafors AŞ'un düzenlediği Redstone Global Franchising Gayrimenkul Hizmetleri ana sponsorluğunda açılacak olan fuarla ilgili olarak, Medyafors Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Özhan Erem; “20 yıldır bayilik ve franchise sektörüne ölçülebilir katkılar sağlıyoruz.
Katılımcı markaların rekor düzeyde şubeler açmasına olanak sağlayarak sektörün yatayda ve dikeyde büyümesine zemin oluşturuyoruz. Bayim Olur Musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı, 21. yılında da büyüme hedefiyle hareket eden yepyeni markaları görücüye çıkarıyor.
Ayrıca mevcut bayilerini/ franchiselarını onurlandırmayı önemseyen ve Türkiye'ye ilaveten yurt dışında yeni lokasyonlara açılmak isteyen, yaygın ve tecrübeli markaları da yatırımcı adaylarıyla tanıştırıyoruz” diyor. Fuarda 30 binin üzerinde ulusal ve uluslararası yatırımcı adayının ziyareti bekleniyor.
Bu kapsamlı ziyaretçi ağı, franchise alanında büyümek isteyen markalar için değerli fırsatlar sunarken, aynı zamanda yatırım yaparak kendi işlerini kurmayı düşünenler için birçok iş fırsatı sunuyor. Fuar, büyümekte olan potansiyeli yüksek yeni markaların yanı sıra bilinen tanınan markalarla yatırımcı adaylarının tanışmalarına/anlaşmalarına imkân sağlayacak.
FRANCHISE SİSTEMİNİN 6 AVANTAJI
1- Kanıtlanmış Bir İş Modeli
Franchise sistemi, işletme sahiplerine başarılı bir iş modelini devralma fırsatı sunuyor. Franchise veren firma, işletme süreçlerini, ürünleri veya hizmetleri başarılı bir şekilde kanıtladığı için girişimciler işlerini kurarken pazarlama stratejileri, ürün yelpazesi ve operasyonel süreçler gibi kritik faktörler hakkında endişelenmeden işlerine odaklanabilir.
2- Marka ve İtibar
Franchise veren firma genellikle tanınmış bir marka olduğu için girişimciler işlerini daha hızlı bir şekilde tanıtıp ve müşteri güvenini daha hızlı kazanma imkanı bulabiliyor.
3- Eğitim ve Destek
Franchise veren firmalar, işletme sahiplerine eğitim ve sürekli destek sağlıyor. Bu, girişimcilerin işlerini daha etkili bir şekilde yönetmelerine ve sorunları çözmelerine yardımcı olabilir.
4- Satın Alma Gücü
Franchise sahipleri, büyük bir franchise ağına ait oldukları için genellikle malzeme ve ürün satın alırken toplu satın alma avantajlarından yararlanabiliyor. Bu, maliyetleri düşürmelerine ve kâr marjlarını artırmalarına yardımcı oluyor.
5- Pazarlama Desteği
Franchise veren firmanın, genellikle merkezi bir pazarlama ekibi olduğu için ulusal veya bölgesel reklam kampanyalarını yönetebiliyor. Bu, yerel işletmelerin pazarlama yükünü hafifletir ve daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşmalarına yardımcı olur.
6- Riskin Azalması
Franchise sistemi, işletme sahiplerinin kendi başlarına iş kurma riskini azaltıyor. Kanıtlanmış bir iş modeli ve sürekli destek başarısızlık riskini minimize edebilir.,
GEL - AL DÖNEMİ
Pandemi, dünyadaki tüm sektörler gibi franchise ekosistemini de dönüştürdü. Bundan da en büyük payı yeme - içme sektörü aldı. Euromonitor ve Deloitte verilerine göre; Türkiye'de yeme içme pazarının 2021 yılında 130 milyar TL iken, neredeyse yüzde 100'e yakın bir artışla 2022 yılında 256 milyar TL'ye çıktığını görüyoruz.
Restoranda yeme içme alışkanlıkları pandemi öncesi yüzde 70 iken, pandemide yüzde 43'e kadar indi ve bugün yüzde 55'e yükseldi. Gel-Al ve eve servis sektörünün payı pandemiden önce yüzde 30 iken şu anda 45 bandında gerçekleşiyor.
Veriler gösteriyor ki restoranlarda geçirilen süre azalıyor, oluşan fark Gel-Al ve eve servise kayıyor. Örneğin bu kapsamda Little Caesars Türkiye'nin stratejisi, 'Gel-Al' servisini yaygınlaştırırken müşterinin tercihen yürüyerek geldiği şube sayısını da artırmak.
Elbette bu değişim ve dönüşüm alışveriş merkezlerini de etkiliyor. Cushman & Wakefield I TR International Perakende Hizmetleri Yöneticisi Selin Kısacık, 2024 yılında gıda ve içecek konseptleri-nin büyük değişikliklere sahne olacağını söylüyor.
Kısacık'a göre ağır mutfak işlerine odaklanan konseptler yerine, özellikle fırın ürünleri, pastacılık, yeni nesil kafeler ve sağlıklı beslenme gibi konseptler daha fazla ilgi görecek.
Perakende alanında ise her ne kadar büyük mağazaların eski günlerine dönülse de tüketiciler farklı deneyim arayışlarını sürdürmeye devam ediyor. Bu nedenle, departman mağazaları müşteri beklentilerini karşılayabilmek ve verimliliklerini artırabilmek için mağaza içi deneyimleri çeşitlendirmeye yönelecekler.
Bu, mağaza içi shop-in-shop iş birlikleri, eğlence ve eğitim alanları, yaşam tarzı ürünleri, kuaför hizmetleri, dövme ve tırnak sanatı gibi hizmetleri içerebilir.
TÜRKİYE LÜKS MARKALARIN RADARINDA
Ayrıca, perakende sektöründe master franchise modelleriyle Türkiye'ye giriş yapacak özellikle premium segmentte yeni markalar da olmasını beklediklerini söyleyen Kısacık, "Türkiye, lüks markalar için büyük bir potansiyele sahip. Lüks markaların Türkiye'deki merkezleri, kendi mağazalarını franchise yerine direkt olarak kendi merkezleri ile büyütme yoluna gidebilirler" diyor.
Kısacık, tüm bu değişimler göz önünde bulundurulduğunda, girişimciler için verilecek ilk tavsiyenin başta kendilerine güvenmeleri ve sağlam bir iş planı hazırlamaları yönünde olacağını belirtiyor. Ayrıca, girişimcilerin iyi ve kötü senaryoları dikkatlice değerlendirmesi gerekiyor. Alışveriş merkezlerinde ve cadde mağazalarında yer kısıtlaması nedeniyle ticari beklentiler oldukça yüksek. Ancak uzmanlara göre doğru konsept ve hizmetle, cirolar beklentilerin ötesine geçebilir.
ÖNE ÇIKAN KONSEPTLER
Franchise sistemiyle büyüyen birçok sektör olduğuna dikkat çeken Value Solution Partners Kiralama Direktörü Bilal Büyükhatipoğlu da mevcut pazara göre kârlılık oranlarının değişkenlik gösterdiğine dikkat çekiyor. Kârlılığın yüksek olduğu sektörler elbette daha ön plana çıkıyor ve talep de bu doğrultuda artıyor.
Yürüttükleri projelere gelen kiralama taleplerinden bu istatistiği çok net gözlemleyebildiklerini belirten Büyükhatipoğlu, "Yeme içme sektörü bu alanın her daim yıldızlarından, özellikle son yıllarda kahve zincirlerine olan ilgi azalmadan devam ediyor. Yönettiğimiz AVM'lerdeki marka karması dinamiğini belli bir seviyede tutmak için özen göstersek de taleple doğru orantılı olarak kahve markalarını kon-sept içerisinde yakın noktalarda görebiliyoruz" diyor.
Ek olarak her zaman ilgi gören moda markaları, ev tekstili ve kozmetik konseptlerindeki markalar da yine popülerliğini sürdürmeye devam edecek. Tercih edilecek markanın finansal gücünü bilmek ve bu analizi doğru yapmak büyük önem taşıyor.
Pazarı iyi değerlendirmek ve fizibilite çalışmalarına zaman ayırmak gerektiğine dikkat çeken Büyükhatipoğlu, "Sektördeki yüksek rekabet göz önünde bulundurulduğunda markanın konsepti ve bilinirliği daha fazla tercih edilmesine sebep oluyor. Öz sermayesi olmadığı için büyüyemeyen markalar için franchising modeli kendi içinde riskleri olmakla birlikte nispeten risksiz bir yatırım modeli. Dolayısıyla sıklıkla tercih ediliyor" diyor.
Her yıl hazırladığımız kapak haberimizde Türkiye'de franchise veren 100 markanın yatırım koşullarını ve büyüme hedeflerini araştırdık. Yaptığımız araştırmalara göre bu 100 şirket 2024 yılının sonuna kadar 4 bin 521 franchise şube açacak.
HD İSKENDER
YURTDIŞINDA BÜYÜYECEK
Türkiye'nin önemli restoran zincirleri arasında yer alan HD Holding, Türkiye genelinde 50'den fazla ilde 300'e yakın restoranıyla faaliyet gösteriyor. Pidem ve HD İskender olmak üzere iki farklı markayla büyüyen HD Holding, Türk mutfağının en geleneksel lezzetlerinden biri olan iskenderi alışveriş merkezlerine taşıyarak daha fazla kişiye ulaştırmayı hedefliyor. Holding bu hedefi doğrultusunda, franchise sistemiyle büyüyor.
Hali hazırda HD İskender markasının 10 şubesi bulunuyor. 2024 sonuna 20 franchise şube açılması planlanıyor. Franchise giriş bedeli 250 bin TL + KDV olan markanın royalty ücreti ise yüzde 7 olarak belirlenmiş durumda. Ortalama kâr marjının yaklaşık yüzde 58 olduğunu söyleyen HD Holding İş Geliştirme Direktörü Haluk Karakaş, "Aylık ciro hedefleri, restoranın bulunduğu AVM yada caddenin yaya trafiğine, toplam metrekaresine ve benzer başka kriterlere göre nokta bazlı belirleniyor” diyor.
Önümüzdeki dönemde yurtdışında da büyüme hedefleyen şirket, Kazakistan, Mısır, Fas ve Körfez Ülkeleri'nde görüşmeler yürütüyor. Franchise adayları ile görüşmelerin devam ettiğini söyleyen Karakaş, yurtiçi ve yurtdışında yaya trafiğinin ve perakende ticaret potansiyelinin yüksek olduğu tüm AVM ve cadde lokasyonlarında restoran yatırımlarına devam edeceklerini belirtiyor.
Şirketin ajandasındaki başlıklar arasında paket servis ağını büyütmek var. Karakaş, gelişen teknolojilere uyum sağlayacak sistemler geliştirmeye öncelik verdiklerini belirtiyor. Tüm markaların restoran konseptlerine modern dokunuşlar yapacaklarını söyleyen Karakaş, "Genç hedef kitlemizin de beklentilerini karşılayacak, zamanın ruhuna uygun yenikliklerimiz için projelerimiz olgunlaştı. 2024 itibarıyla yeni konseptlerimizi beğeniye sunacağız” diyor.
PİDEM
KONSEPTE MODERN DOKUNUŞLAR YAPACAK
HD Holding markalarından biri olan Pidem, 200'e yakın restoranında yılda 20 milyon misafiri ağırlıyor. Türkiye'nin en yaygın ve en büyük pide zinciri Pidem'in öncelikli hedefi franchise sisteminin de desteğiyle daha fazla kişiyi kaliteli, doyurucu, uygun fiyatlı Pidem lezzetleriyle buluşturmak. Franchise modelini kazan
kazan stratejisi ile hazırlanan bir model üzerine kurguladıklarını söyleyen HD Holding İş Geliştirme Direktörü Haluk Karakaş, Restoranların lokasyon seçiminden başlayarak açılışına kadar yapılan çalışmalar Pidem ekipleri tarafından yürütülüyor. Açılış sonrasında ise kalite denetimleri ve gizli müşteri denetimleriyle verilen destek düzenli olarak devam ediyor. Ürün tedariki Pidem'in et işleme tesislerinden tüm denetimlerden geçerek sağlanıyor” diyor.
Yatırımcılara sürekli pazarlama iletişimi, tedarik zinciri yönetimi, insan kaynakları yönetimi ile çalışan eğitimi konularında da destek veriliyor. Yeni dönemde tüm markaların restoran konseptlerine modern dokunuşlar yapacaklarını söyleyen Karakaş, genç hedef kitlesinin de beklentilerini karşılayacak, zamanın ruhuna uygun yeniklikler için projelerin olgunlaştığını söylüyor.
Şirket, 2024 yılı itibarıyla yeni konseptleri hayata geçirmeyi planlıyor. Pidem, paket servis ağını büyütmeye ve gelişen teknolojilere uyum sağlayacak sistemler geliştirmeye öncelik veriyor. Pidem'e özel geliştirilen yeni mobil uygulama ile misafirlerin restoranda uygulama üzerinden QR kod okutarak Pi'Daha sadakat programına özel hazırlanan kampanyalardan kasada faydalanabildiğini belirten Karakaş, "Ayrıca uygulama üzerinden önceden sipariş verip, ‘restorandan gel-al' seçeneğiyle yoğun saatlerde sıra beklemeden siparişlerini teslim alıyorlar. Bu dijital yenilik ile bizler de misafirlerimizi çok daha yakından tanımaya ve onlara özel farklı kampanyalar geliştirmeye başladık” diyor.
WAFFLE WORKS
WAFFLE’DA FRANCHISE FIRSATI SUNUYOR
2017 yılında Belçika'nın orijinal waffle tariflerini Türkiye ile tanıştırmak için İstanbul'da kurulan, özel reçeteli hamuru ve yüzde 100 gerçek Belçika çikolatasıyla lezzet sunan Waffle Works markası yeni yatırımcılara kapılarını açarak büyüyor. Türkiye'deki waffle severler için bir buluşma noktası haline gelen Waffle Works, sadece waffle ile sınırlı kalmayarak, kumpir, tatlı, dondurma ve çeşitli sıcak-soğuk içeceklerle de menüsünü zenginleştirdi.
Her yaştan ve damak zevkinden müşteriye hitap eden bu geniş ürün yelpazesi, markanın kısa sürede popüler olmasını sağladı. Bu popülaritesi, girişimci ruha sahip birçok kişi için de cazip bir fırsat olarak görülüyor. Waffle Works, kendi işini kurmak ve bu başarıyı paylaşmak isteyenlere franchise modeli ile kapılarını açıyor. Marka, girişimcilere sadece ismini değil, aynı zamanda sürdürülebilir ve kazançlı bir iş modeli sunuyor.
Yatırım yapmak isteyen girişimcilere sadece bir marka ismi değil, bir iş ortağı olarak da destek olan Waffle Works,
franchise süreci boyunca eğitimden insan kaynaklarına, mimariden lokasyon seçimine kadar birçok alanda yardımcı oluyor. Şube açılışı sonrası da lojistik, pazarlama ve operasyon konularında sürekli destek vererek girişimcilerin yanında olmayı sürdürüyor.
2024 yılının sonuna kadar Türkiye genelinde 50 şubeye ulaşma hedefi koyduklarını söyleyen Waffle Works Kurucusu Gökhan Akça, "Diğer taraftan yurtdışından gelen franchise taleplerini de değerlendiriyoruz. Bu hızlı büyüme planı, markamızın sadece Türkiye'de değil, global pazarda da ne kadar büyük bir potansiyele sahip olduğunu gösteriyor” diyor.
KAYSERİ MUTFAĞI
YENİ KONSEPTLE BÜYÜYECEK
Kayseri Mutfağı, Kayseri'nin en özel lezzetlerini tanıtmak amacıyla 2006 yılında kuruldu. Türk mutfağının temsilcisi olma hedefiyle yola çıkan şirket, bugün yedi şehirde 23 şubeyle hizmet veriyor. Marka, yeme içme sektöründe, özellikle yöresel mutfağın, sağlıklı ve katkısız ürünlerin ön plana çıktığı bu dönemde, hızlı bir büyüme dönemine giriyor.
Yeni dönemde şarküteri ve restoran konseptini birleştirip Cadde Kayseri Mutfağı konseptiyle büyük şehirlerin markalaşmış caddelerinde yeni şubeler açılması planlanıyor. Büyük şehirlerdeki yoğunluk koşuşturma sebebiyle her geçen gün evde yapılan yemek oranının azaldığını söyleyen Kayseri Mutfağı'nın kurucusu Metin Tatlışen, "Bu nedenle ev yemeği konsepti ön plana çıkıyor.
Cadde konseptimizle paket odaklı bir modelle insanların ev yemeği ihtiyacını karşılamayı hedefliyoruz. Yeni açılan her şubemizde, gelenekseli koruyarak ürün ve tasarımlarımızı yeniliyoruz” diyor. Kayseri Mutfağı dijitalleşmeye de önem veriyor. Şirket, online satış, çevrimiçi sipariş - teslimat , sosyal medya - dijital pazarlama ve mobil uygulama ile işletmeleri daha verimli, müşteri dostu ve rekabetçi bir hale getirmeyi amaçlıyor.
Ülke mutfakları içinde, Türk mutfağının ciddi bir yükselişi söz konusu olduğunu söyleyen Tatlışen, "Pandemi sonrasında ön plana çıkan doğal ve sağlıklı yaşam yaklaşımı ile Türk mutfağının temsilcisi olan Kayseri Mutfağı markamıza, yurtdışı yatırımcılarının ilgisini arttı.
Bu doğrultuda yurtdışında da büyüme planımız var” diye konuşuyor. 2024 yılı itibari ile yurtdışı yatırımlarına Azerbaycan ile başlamaya hazırlanan şirket, ocak ayında Bakü'de ilk şubesini hizmete açacak. Ortadoğu ülkelerinde yeni şubeler ile yurtdışı yatırımları devam edecek.
DOMİNO'S TÜRKİYE
ÇALIŞANLARINI GİRİŞİMCİLİĞE YÖNLENDİRİYOR
Türkiye ile Azerbaycan ve Gürcistan'ı içine alan Domino's Pizza Eurasia Group, Domino's dünyasındaki en büyük beşinci master franchise grubu konumunda. Grup, Azerbaycan'da 10, Gürcistan'da altı ve Türkiye'deki 675 mağazasıyla toplamda 691 şube sayısına ulaştı. 2023 yıl sonuna kadar toplamda 700 mağazaya ulaşmayı, 2024 yıl sonunda 40-50 şube daha açmayı hedefleyen şirket, 2025 yıl sonunda ise yine yaklaşık yüzde 90'ı franchise olmak üzere toplamda bin şubeyle hizmet vermeyi hedefliyor.
Türkiye'nin 80 ilinde operasyon yürüten tek ‘hızlı servis restoran' zinciri olduklarını söyleyen Domino's Türkiye Franchise Operasyon ve İş Geliştirme Grup Direktörü Alp Söğütlügil, "Sürdürülebilir başarı istikrarı yakalamış bir marka olarak girişimcilere kazandıran fırsatlar sunuyoruz. Üretimden sipariş teslimine, lojistikten tedarike kadar her alanda en son dijital teknolojileri kullanarak franchise'larımızın en verimli ve en kârlı şekilde çalışmalarını sağlıyoruz” diyor.
Kuryelik dahil farklı birimlerde yetişmiş çalışanları da girişimcilik tarafındaki yetkinliklerini geliştirmelerine yönelik teşvik eden şirket, çalışanlara franchise vererek yatırımcılık sahnesine çıkmalarının önünü açıyor. Girişimci adayları öncelikle yoğun bir eğitim programına katılarak Domino's'un standartlarını, restoran içi operasyonlarını ve yönetim kültürünü öğreniyor.
Söğütlügil, süreci başarıyla tamamlayan franchise'ların, restoranlarını açtıklarında gerekli tüm bilgi ve becerilere sahip olduklarına dikkat çekiyor. Yatırımın geri dönüş süresi ortalama 3-5 yıl olurken, yatırımcılarla anlaşma süresi ise 10+5 yıl olarak belirleniyor. Ayrıca her şubeden sorumlu bir danışman tayin ediliyor. Danışman düzenli şube ziyaretleri ile tüm süreçleri yakından takip ediyor ve bu sayede organizasyonel mükemmellik elde ediliyor.
ALTIN EMLAK
35 YENİ ŞUBE AÇACAK
Temelleri 1998 yılında atılan Altın Emlak, ofis açmak isteyen girişimcilere gelişmiş emlak altyapısını minimum maliyetlerle sunan, uzmanlığı onaylı emlak zincirlerinden biri. Bugün 135 şubesi olan Altın Emlak, 2024 sonuna kadar 35 yeni şube açmayı hedefliyor.
Franchise giriş bedeli 90 ile 150 bin TL arasında olan şirket, royalty talep etmiyor. Ancak aylık sabit sistem kullanım bedeli alınıyor. Şubeler için aylık ciro hedefi bölgeye göre 250 bin ile 750 bin TL arasında değişiyor. İzmir, Antalya, Ankara, Samsun, Gaziantep'te büyüme hedefleri olduğunu söyleyen Altın Emlak Genel Müdür Yardımcısı Olcay
Selvi, "Altın Emlak olarak bundan öncesinde kat karşılığı projeleri, kentsel dönüşüm projeleri ve hazır proje geliştirme ve pazarlama konularında birçok ofisimizle birlikte önemli işlere imza attık.
Şu anda bu tip proje desteklerine devam ederken yine özellikle arsa arazi konusunda yeni yatırım ve fırsatlar oluşturuyoruz” diyor. Altın Emlak, yurtdışında yatırım yapmak isteyen yatırımcılar için de başta ABD olmak üzere, Montenegro ve KKTC'de güvenli yatırım bağlantıları kurdu. Konseptini geçtiğimiz yıl güncelleyen ve zamansız tasarımlar yapmaya özen gösteren Altın Emlak, özellikle daha küçük ve butik mekanlarda ofis açmak isteyen yatırımcılar için yepyeni dizaynlar sunuyor.
Gold Net adlı CRM altyapı sayesinde dijital dönüşümü ilk sağlayan firma olmayı başardıklarını belirten Selvi, "Sanal turlar, sosyal medya içerik ve reklamları, dijital pazarlama gibi teknolojik konulardaki yetkinliğimiz ofislerde hep bir adım önde olmamızı sağlıyor” diyor. Yurtdışına Almanya'dan açılan şirket, önümüzdeki dönemde; Azerbaycan, İran ve KKTC'de büyümeyi hedefliyor.
CARWÎZZ
BEŞ YILDA 100 BAYİYE ULAŞMAYI HEDEFLİYOR
Çelik Motor'un yeni ekspertiz markası Carwizz Oto Ekspertiz, bağımsız, profesyonel ekspertiz hizmetini araç almak ya da satmak isteyen tüm tüketicilere ve kurumsal müşterilerine Anadolu Grubu güvencesiyle sunuyor. Ayrıca tüketicilerin dilediği yerde ekspertiz hizmeti almasına imkân veren mobil ekspertiz hizmeti sayesinde, müşteriler, 30 dakika gibi kısa bir sürede, kapılarında dahi ekspertiz hizmeti alabiliyor.
Şu anda İstanbul, Konya, Kocaeli, Bursa, Denizli ve Diyarbakır olmak üzere altı ilde yedi bayisi olan şirket, çok yakında Ankara, İzmir, Adana, Gaziantep ve Trabzon şehirlerinde de büyüyecek. Beş yıl içerisinde, Türkiye'nin dört bir yanında 100 bayiye ulaşmayı hedefleyen şirket, yeni bayilerini öncelikli olarak İstanbul Avrupa yakası,
Antalya, Samsun, Mersin ve Tekirdağ'da açmayı hedefliyor.
Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü Şafak Savcı, "Buralardaki bayilik görüşmelerimizi sürdürüyoruz, yeni adaylardan taleplerimiz her geçen gün artıyor" diyor. Marka, oto ekspertiz hizmetinde de dijitalin gücünden yararlanmayı hedefliyor. Mevcut web sitesini de buna göre tasarlayan Carwizz'in sitesinden hem ekspertiz hem de mobil ekspertiz için randevu alınabiliyor. Entegrasyonlar sayesinde tüm bayi ağı oluşturulan randevuları, randevu detaylarını, müşterilerin seçimlerini tamamen dijital olarak yönetebiliyor.
Bir yandan geliştirmelerinin hız kesmeden devam ettiğini söyleyen Savcı, "Ekspertiz paketlerimizin web sitesi üzerinden satın alınmasına yönelik çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bunun yanında müşteriler için randevu görüntüleme, randevu değişikliği, geçmiş randevu sorgulama gibi hizmetleri görebileceği ara yüzler tasarlıyoruz. 2024 yılı içerisinde kişiselleştirilmiş CRM çalışmalarını da hayata geçirmiş olacağız" diyor.
KOMAGENE
GİRİŞİMCİLERE PEK ÇOK DESTEK VERİYOR
Komagene, çiğ köfte başta olmak farklı lezzetleri ve 2 bin 400'ü aşkın şubesiyle Türkiye'de fast food sektörünün lider markalarından biri. Bayilik konusunda hem Türkiye'den hem de yurtdışından yoğun bir taleple karşı karşıya olan şirket, hızlı bir büyüme stratejisi izliyor. Komagene Genel Müdür Yardımcısı Semiha Demiral, "Komagene'ye düşük yatırım yaparak, yüksek kazanç imkanı elde ediyorsunuz.
Etsiz çiğ köftenin mucidi olan markamızın 2 bin 400'ü aşkın şubesinin yüzde 99,9'u franchise olarak başarılı bir şekilde işletiliyor. Dolayısıyla Komagene, franchise adaylarına denenmiş ve başarısı yüzde yüz kanıtlanmış bir iş modeli sunuyor" diyor. Şirket, bayi sayısı ile değil; yatırımları ve tecrübeli kadrosuyla da öne çıkıyor. En doğru noktada şube açılması, iş öğretme ve geliştirme konularında marka girişimcilere destek oluyor.
Tecrübeli ve profesyonel yöneticiler, danışmanlar ve saha ekibi; açılıştan tedarike, satın almadan lojistiğe, pazarlamadan reklama kadar sürekli şubelere çözüm ortağı olarak destek oluyor. Müşteri memnuniyetini üst seviyede tutmayı hedefleyen marka, aynı zamanda bayi ciro ve kârlılığını da sürekli artırmayı hedefleyen pazarlama ve reklam stratejisi uyguluyor.
TV ve dijital mecralardaki reklamlar başta olmak üzere açık hava reklamlarına büyük bütçeler ayrılıyor. Türkiye'nin en büyük online yemek platformlarıyla çalışan marka böylece hem milyonlarca tüketiciye ulaşıyor hem de düşük komisyon oranlarıyla bayilere avantaj sağlıyor. Demiral, "Bu platformlara ek olarak en önemli yatırımlarımızdan biri olan Gene Gelsin mobil uygulaması sayesinde bayilerimiz on binlerce müşterisi olan online pazarda direkt satış yapma ayrıcalığına sahip oluyor" diyor.
ASLI
YENİ KONSEPTİYLE GİRİŞİMCİLERİNİ BEKLİYOR
Türkiye'de 41 şubesinde 300'den fazla ürün çeşidini ziyaretçileriyle buluşturan Aslı, yenilenen konseptiyle şube sayısını artırmayı hedefliyor. Girişimcilere uygun franchise koşulları sunan marka yeni bayilerine, mekanın konumlandırılması, dekorun uygulanması, mutfaktan komi hizmetlerine çalışan eğitimleri gibi işletme yönetimi konularında tek merkezden A'dan Z'ye danışmanlık hizmeti ve pazarlama desteği sunuyor.
Aslı Genel Müdürü Salih Usta, 2021 yılında Türkiye'nin önde gelen şirket topluluklarından Eksim Holding ailesine
katılan Aslı'nın güçlü ve kurumsal yapısı, profesyonel kadrosu ve kaliteli hizmet anlayışıyla sektördeki yerini her geçen dün daha da güçlendirdiğinin altını çizerek, "Perakende gıda mağazacılığında yaklaşık 20 yıldır önemli bir yere sahip markamızın kültürünü ve tecrübesini, yeni girişimcilere aktarmak konusunda heyecan duyuyoruz.
Yenilenen mağaza ve mutfak konseptimiz ile misafirlerimize daha keyifli bir deneyim sunarken güçlü, profesyonel ve güvenilir bir marka ile yola çıkmak isteyen yeni iş ortakları arıyoruz" diyor. Şirket, kapsamlı bir destek sağladığı franchise modelinde; doğru mekan seçimi, dekorun uygulanması, çalışanların işe alım süreçleri ve eğitimi, ekipman ve ürünlerin güncellenmesi ve geliştirilmesi, hizmet standartlarının sağlanması gibi işletme yönetimi konularında tek merkezden A'dan Z'ye danışmanlık hizmetleri sunuyor.
Ayrıca şubelere düzenli olarak pazarlama ve tanıtım desteği veriyor. İstanbul Dudullu Organize Sanayi Bölgesi'nde 15 bin metrekarelik modern fabrikasında üretim yapan Aslı, alan ve kapasite bakımından Türkiye'nin sayılı unlu mamul tesislerinden birine sahip. Aslı, başta su böreği olmak üzere kahvaltıları, geleneksel Türk mutfağı ve dünya mutfağından yemekleri, sütlü ve şerbetli tatlıları, taze pasta, kahve ve soğuk içecek çeşitleri ile her yaştan misafirlerine deneyim sunuyor.
ÇİĞKÖFTEM
YATIRIMLA ÜRETİM KAPASİTESİNİ ARTIRACAK
11 ülkede 433 şube ile faaliyet gösteren Çiğköftem, bu yılın son çeyreği ve 2024 sonuna kadar Avrupa'da 70, Türkiye ile KKTC ve Azerbaycan'ın aralarında olduğu yakın coğrafya ülkelerinde ise 100 olmak üzere toplam 170 şube açmayı hedefliyor. Franchise giriş bedeli ve royalty almayan marka, yüzde 55 ile 60 arası kâr marjıyla çalışıyor.
Şubeler için aylık ortalama 200 bin TL ciro hedeflediklerini söyleyen Çiğköftem CEO'su Nezif Emek, "Şu anda Türkiye'de 60 ilde faaliyet gösteriyoruz.
İç pazar için hedefimiz nüfus yoğunluğu ve ekonomik değeri yüksek olan illerdeki yaygınlığımızı artırmak. Yaygınlığımızı artırmak istediğimiz illerin başında İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa geliyor" diyor. 2023 yılının son çeyreği ve 2024 yılında açacakları 70 şube ile var olan pazarlardaki yurtdışı şube sayısını ise 220'nin üzerine çıkarmayı hedeflediklerini belirten Emek, yeni yatırım planlarını şöyle anlatıyor: "Yatay büyüme üzerinden stratejilerimizi ilerletiyoruz, kısa vadede üretim kapasitesi artışı için yatırım yapacağız.
Sektörümüzdeki potansiyel hedef kitleyi genişletmek için var olan ürünlerimizin sunumlarında katma değer yaratacak yenilikleri hayata geçiriyoruz, Avrupa'da ise veganlara yönelik özel çalışmalar gerçekleştiriyoruz. Vegan nüfusun her geçen gün arttığı Avrupa pazarında Vegan Lahmacun ve Vegan Nuget satışlarına başlıyoruz."
KÖFTECİ ENİŞTE
AYDIN’DAN DÜNYAYA FRANCHİSE'LA AÇILACAK
Aydın Bodrum yolu üzerinde iki şubeyle hizmet veren Köfteci Enişte, biri merkez diğeri franchise modeli ile çalışıyor. Bir yıl içerisinde beş bayilik daha vermeyi hedeflediklerini söyleyen Köfteci Enişte Yönetim Kurulu Başkanı Rafet Samur, bu bayiliklerin değişik konseptlerde olacağını vurguluyor. İlk beş bayilik için 5 bin dolar isim hakkı bedeli talep ettiklerini belirten Samur, daha sonraki bayilikler için yeniden çalışma yapacaklarının bilgisini veriyor. Ortalama yüzde 31 kâr marjıyla çalışan şirket, bayileri için aylık 2 milyon 250 bin TL ciro hedefliyor.
Yurtdışında ilk etapta Belçika, Hollanda, Almanya, İsveç ve İtalya'da beş şube açılması planlanıyor. Yol üstü şubeler için her şubeye elektrikli araç şarj istasyonları kurduklarını ifade eden Samur, "Ayrıca yenilenebilir enerjiden faydalanmaya çalışıp uygun mekânlarda güneş enerjisinden yararlanmaya özen gösteriyor. Şubelerimiz yol üstü tesis, cadde dükkân ve hızlı satış olarak üç farklı modelde olacak.
Bu modeller bölgeye ve uygun mekâna göre ekibimizin yapacağı çalışma neticesinde ortaya çıkacak" diyor. Franchise alan girişimciler için merkez şubede bulunan depo ve markanın alım gücü sayesinde erken alımlar yaparak altı ay kurdan etkilenmeyecekleri bir yatırım planı hazırladıklarını belirten Samur, bu sayede satın alma maliyetinden ciddi miktarda kazanç elde ettiklerini sözlerine ekliyor.
MADO
YENİ KONSEPT GELİŞTİRDİ
Yurtiçinde 53 şehirde toplam 305 şube, yurtdışında ise dört kıtada 81 şubeye ulaşan Mado, 2024 yılı sonuna kadar yurtiçinde 35, yurtdışında ise 20 şube daha açmayı hedefliyor. Yurtiçinde royalty bedeli almayan Mado, öncelikli olarak Antalya, Bursa, Kütahya, İzmir ve Uşak'a franchise vermeyi hedefliyor. Yeni geliştirdikleri Mado Dondurma markası hakkında bilgi veren Mado Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Sait Kanbur, "Bu markamızı 30 yılı aşkın franchising tecrübemiz ve işletmeciliğimizin bize kazandırdığı deneyimle geliştirdik.
Günümüzün zorluklarını fırsata çevirip, küçük metrekareler, daha uygun maliyetler ile tasarlanan dondurmacı konseptimiz Mado Dondurma ile her mahalle de olmayı hedefliyoruz" diyor. Mado Dondurma'nın düşük yatırım ve yüksek kâr getirisiyle yatırımcılarını memnun eden bir konsept olduğunu vurgulayan Kanbur, küçük, ekonomik ve modern bir kafe konsepti ile kendi işinin patronu olmak isteyen herkesi iş sahibi yaptıklarını belirtiyor.
Pandemi ile dijital menüye geçiş yaptıklarını söyleyen Kanbur, "Ayrıca şikâyet ve önerileri de yine masalarda bulunan QR kodlar aracılığıyla misafirlerimizden alıyor ve bu iki veriyi birlikte işliyoruz. Bu verilerin raporlamasını yaparken şikâyet eden veya öneri veren misafir ile menüyü inceleyen misafir ve misafirin ne incelediğine ilişkin verileri irdeliyor ve bunun sonuçlarından yararlanıyoruz" diyor. Üretim hattında otomasyon teknolojilerini yaygın bir şekilde kullandıklarına dikkat çeken Kanbur, ürünlerin her aşamasını izlemek ve yönetmek için üretim takip sistemlerini kullandıklarını ifade ediyor.
NEXT GEO
ŞİRKETLERE TEKNOLOJİK ÇÖZÜMLER GELİŞTİRİYOR
Teknoloji ve dijitalleşme tüm sektörlerde değişime neden oluyor. Bu sürece uyum sağlamak isteyen şirketler için doğru iş ortaklarıyla çalışmak çok önemli. Bu noktada şirketlerin ihtiyaçlarına özel çözümler geliştiren yeni nesil teknoloji şirketleri öne çıkıyor. 2020 yılında kurulan lokasyon analizi alanında faaliyet gösteren yeni nesil bir teknoloji şirketi olan Next Geo da bunlardan biri.
Hali hazırda 20 kişilik uzman kadrosuyla 13 farklı sektörde faaliyet gösteren Next Geo, 70'ten fazla ulusal ve uluslararası ölçekli firmaya hizmet veriyor. Next Geo, franchise veren firmalar için dükkan mağaza yer seçimi, ciro tahminleme, paket servis dağıtım alanı belirleme ve dijital harita servisleri (Google, Yandex, Apple haritalar) alanlarında çözümler üretiyor.
Franchise veren firmaların yatırım, pazarlama ve operasyonel süreçlerinde ihtiyaç duydukları lokasyon bazlı veri ihtiyacını kendi geliştirmiş olduğu hızlı ve konforlu harita uygulamaları ile karşılayan şirket, bununla birlikte yapay zeka teknolojilerini kullanarak ciro tahminleme, segmentasyon ve optimizasyon gibi ileri seviye veri analitiği çözümleri üretiyor.
2024 yılında önceki yıllarda olduğu gibi yıllık bazda yüzde 50'nin üzerinde büyüme hedeflediklerini söyleyen Next Geo Genel Müdürü Fevzi Babalık, "Toplam ciro, kârlılığın yanı sıra yeni sektörlere girmek ve bu sektörlerde de benzer başarılara ulaşmak hedeflerimiz arasında yer alıyor" diyor. Lokasyon analizi alanında yazılım ihraç eden bir firma olma hedeflerinin olduğunu söyleyen Fevzi Babalık, önümüzdeki üç yıl içinde beş farklı ülkede faaliyette bulunmayı hedeflediklerini belirtiyor.
OPAK LENS
FRANCHISE SİSTEMİYLE 15 ŞUBE AÇACAK
Türkiye'nin en geniş optik ürün dağıtım ağına sahip olan Opak Lens, 2004 yılında kuruldu. Şirket bugün Türkiye'de bulunan toplam 7 bin 955 optik mağazanın yüzde 95'ine hizmet veriyor. 38 ildeki 46 şube/deposu ile şirket bu optik mağazaların yüzde 75’ine aynı gün ve 2 bin 156 tanesine 15 dakika içinde teslimat yapan gelişmiş bir altyapıya sahip.
2022 yılında franchise sistemiyle büyümeye karar verdiklerini söyleyen Opak Lens A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Hayri Erol Harbi, "Her biri yerel bir kurum gibi işleyen bu şube/depolar, Opak Lens'in adı ve kalitesi altında, İstanbul merkez depodan beslenmeye devam ederken; ‘Kendi bölgelerinde yaşayan, bilinen, sevilen, çevresi olan güçlü kişiler ya da kurumlar tarafından özerk olarak yönetilse ne olur?' sorusuna cevabımız Opak Lens A.Ş Optik-medikal depo franchise işletmeciliği olarak şekillendi" diyor.
Opak Lens A.Ş Optik, franchise alanlara hazır bir iş modeli sunuyor. Hayri Erol Harbi sistemin avantajlarını şu şekilde sıralıyor: "Hazır depo ve mevcut müşteri portföyü, halihazırda operasyonda olan kazançlı bir işletme, stok, satış ve müşteri yönetiminde teknolojik altyapı desteği, bölge bazlı özerk yönetim gibi önemli fırsatlar sunuyoruz."
Her depo bölgesindeki yerel rekabeti, koşulları ve fırsatları göz önünde bulundurarak, kampanyalar yapabiliyor ve fiyat stratejisini kendisi oluşturabiliyor.
"Cirolarınız arttıkça kârınız artar, satın alma maliyetleriniz değişmez" diyen Harbi, ciro ve devir şartlarının bölgelere göre bağımsız olarak belirlendiğini ve karşılıklı görüşmede yatırımcı ile paylaşıldığını belirtiyor. 46 depo/şube arasından pilot olarak seçilen ilk yedi depodan Eskişehir ve Sakarya depolar halihazırda franchise sistemine geçmiş durumda. Adana, Konya, Kayseri, Çorum ve Mersin başta olmak üzere çalışmalar devam ediyor. Şirket, 2024 yılının sonuna kadar Türkiye genelinde 15 şubesini daha franchise vermeyi hedefliyor.