Foriba rotasını yurtdışına çevirdi

27 Kasım 2018
Şirketlere e-fatura, e-arşiv, e-defter gibi süreçlerde yazılım altyapısı sunan Foriba, yurtdışında atağa hazırlanıyor. Bu yıl İtalya'ya açılan şirket, 2020 yılında gelirlerinin yarısının yurtdışından gelmesini hedefliyor. Şirket, halka arz için de çalışmalara başladı.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Türkiye'de 2014 yılında başlayan ve şirketlerin fatura, imza, denetleme gibi iş süreçlerinin ve devletle olan ilişkilerinin dijital ortama taşınması anlamına gelen e-dönüşüm yeni bir pazar yarattı.

Foriba, 2019'da 200 milyon TL'ye ulaşması beklenen bu pazarın önemli oyuncularından biri. Foriba, sadece Türkiye'deki pazarla da yetinmeyip rotayı yurtdışına çevirdi. Yakın zamanda İtalya'da ofis açan şirket, çok kısa bir süre içinde yurtdışında ikinci bir ofis daha açmayı planlıyor.

Ayrıca yeni bir satın alma ve birleşme yapmayı hedefliyor. 2019 yılında Avrupa'da bir şirket satın almayı hedeflediklerini söyleyen Foriba Genel Müdürü Koray Gültekin Bahar, satın alma bütçelerinin 15 milyon dolara kadar çıkabileceğini belirtiyor.

5 MİLYON DOLAR YATIRIM ALDI
2014'te Revo Capital'den ilk yatırımını alan Foriba, 2018'de de dünyanın özel sektör odaklı en büyük kalkınma kuruluşu IFC liderliğinde Revo Capital ve Endeavor Catalyst'den 5 milyon dolar yatırım aldı.

Ayrıca ISIS Bilişim ile birleşti. 2017 cirosu 28 milyon TL olan şirket, 2018 yılını ise 50 milyon TL ciroyla kapatmaya hazırlanıyor. Foriba, cirosunu 2020'de 25 milyon dolara taşımayı ve bunun yarısını yurtdışından elde etmeyi planlıyor.

Koray Gültekin Bahar, yaklaşık 120 milyar TL'lik faturayı yönettiklerini söylüyor. Bahar, "Türkiye'de elektronik olarak gönderilen faturaların yaklaşık yüzde 80'i Foriba sistemi üzerinden geçiyor.

Müşteri sayısına bakıldığında ise bu oran e-fatura'da yüzde 15, e-arşiv'de yaklaşık yüzde 30. Türkiye'de faturasını elektronik olarak göndermeyi tercih eden neredeyse her üç firmadan biri bizim sistemimizi kullanıyor" diyor.

HEDEFTE ASYA-PASİFİK VAR
Foriba, Türkiye pazarında büyürken bir yandan da uluslararası pazarlara açılıyor. Şirketin yurtdışında adım attığı ilk ülke ise İtalya oldu. Koray Gültekin Bahar, İtalya'da tüm vergi mükelleflerinin 2019'da elektronik faturaya geçişinin zorunlu hale getirilmesi nedeniyle yurtdışına ilk adımı bu ülkeden atmaya karar verdiklerini söylüyor.

Bahar, Macaristan'da da bir projeye başladıklarını belirtiyor. Polonya ve Litvanya için de müşteri analizleri yapan Foriba'nın sonraki hedefinde ise Asya-Pasifik bölgesiyle Türki Cumhuriyetler bulunuyor.

Şirketin diğer bir hedefi de halka arz. Yatırım danışmanlık şirketleriyle görüşmelere başlayan Foriba, 2019 yılı içinde bu süreci netleştirmeyi hedefliyor. Foriba'nın AR-GE merkezi bünyesinde 160 kişilik bir ekibi bulunuyor. Şirket, 2019'da AR-GE'ye 20 milyon TL yatırım yapmayı planlıyor.

80 BİN ŞİRKET E-FATURAYA GEÇTİ
Türkiye'de yaklaşık 2 milyon şirketten yalnızca 80 bini e-faturaya geçişi tamamladı. Bu sayının zorunluluk kapsamında 2019'da 150 bine çıkması bekleniyor. Önümüzdeki dönemde zorunlu geçiş kapsamında 60 binden fazla mükellefin e-arşiv'e geçeceği tahmin ediliyor.

E-fatura ekonomiyi kayıt altına alırken şirketlerin maliyetleri azalıyor. E-fatura ile şirketlerin basım, arşivleme, kargo ve noter maliyetleri azaltılarak, birim başı ortalama 6 TL olan kağıt fatura maliyetleri 2 kuruşa (0,02 TL) kadar düşürülüyor. Böylece bir tek basılı faturanın masrafıyla 300 adet e-fatura gönderilebiliyor. Yani şirketlerin masrafları 300'de 1'e iniyor.