Filmlerimizle ülkemize döviz kazandıracağız

01 Kasım 2018
21 milyon TL'lik rekor bütçesiyle Türk sinema tarihine geçen Ayla'nın yapımcısı Dijital Sanatlar Yapımevi gözünü yurtdışına dikti. Şirketin kurucusu Mustafa Uslu, dünyada ses getirecek filmlerle Türkiye'ye döviz kazandırmayı hedeflediklerini söylüyor.

ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr

17 yıl önce Mustafa Uslu tarafından I m kurulan Dijital Sanatlar Yapımevi, m son olarak 21 milyon TL'lik rekor bütçeye sahip Ayla filmiyle adından söz ettirdi. Şirket, vizyona yeni giren 'Müslüm' filmiyle de iddialı. Uslu, "Önümüzdeki süreçte yurtdışında da ses getirecek 10 film projesi için 250 milyon TL'lik bütçe ayırdık.

Filmlerimizle ülkemize döviz girdisi sağlamayı hedefliyoruz" diyor. Ayla filminin ardından yabancı yapım şirketlerinden ortaklık teklifleri aldıklarını ve frekanslarının uyduğu bir ortaklığa sıcak baktıklarını da söyleyen Uslu ile yeni projelerinden sinema sektöründeki gelişmelere kadar pek çok konuyu konuştuk.

Şirketinizi ne zaman kurdunuz?
2001 yılında kurduk. İlk kurulduğumuz zaman ben piyasada free lance reklam senaryo yazarıydım. Sonra bir gün kendi yazdığım reklamın setine gittim. Orada gördüm ki, çok büyük paralar var işin içinde. O gün, "Bundan sonra yazmayacağım, yazarsam kendim yapımcılığını üsteleneceğim" dedim. Zorluklara rağmen bu sektörde ayakta kaldım. Yıllarca reklam çektim. Ama ülkemiz bir ekonomik krize girdi. O zaman da müzik videoları çekmeye başladım. Bugüne kadar 2 binin üzerinde klip çektim. Ekonomik krizin ardından tekrar reklam çekmeye başladım. Geçtiğimiz yıllarda da Türk sinemasının gidişatından memnun olmadığım için film sektörüne adım attım.

Film sektörüne nasıl giriş yaptınız?
İlk filmimiz 'Nefes' oldu. Benim askerlik hayatımda başımdan geçen bir hikayeydi. Büyük ilgi gören bir yapımdı. Sonrasında ise Ayla'yı çektik. Ayla'yı çekerken daha önce kendi kendimize "Türkiye'de film yapanların yaptığı hataları yapmayalım" dedik. Bu da maliyetlerimizi artırdı tabii.

"DÖRT YENİ FİLMİMİZ YOLDA"
TURKISH'! DONDURMA
Şu anda Turkish'i Dondurma filmini çekiyoruz. Film 1915 yılında Avustralya'da geçiyor. 35 bin metrekarelik alanda kasaba yaptık. İçinde kilise, otel, restoran var. Kasabanın içinden tren geçiyor. Filmin toplam maliyeti 16 milyon TL.
2020'DE OSCAR İDDİASI
'Bir umut' çekeceğimiz diğer bir film. Antalya'da trafik kazası geçirmiş 13 yaşındaki bir çocuğu ailesi bırakıp gidiyor. Üç oğlu olan bir anne bu çocuğu evlat ediniyor. Adını 'Umut' koyuyor. Bu film ile 2020 Oscar'ında iddialıyız.
GENERAL HARRINGTON KUPASI
İşgal yıllarında Fenerbahçe'nin İngiliz takımını 2-1 yendiği tarihi maçı film yapacağız. Film, Ali Koç'un küçükken seyrettiği, İngiltere'nin Türkiye'yi 8-0 yendiği maçtaki gözyaşlarıyla başlayacak. Fenerbahçe kulübü ile bağlantıya geçtik ancak maddi bir beklentimiz yok.
OCAK AYINDA VİZYONDA
Gelecek yıl ocak ayında Çiçero isimli filmimiz vizyona girecek. Serdar Akar'ın yönettiği filmin çekimleri tamamlandı, şu anda montaj aşamasında. Film, dünya siyaset tarihine yön verip İkinci Dünya Savaşı'nın kaderini değiştiren, 'yüzyılın casusu' lakaplı Türk casus İlyas Bozna'nın hayatını konu alıyor.

Ayla'nın bütçesi ne kadardı?
Ayla, Türkiye'de son yıllarda çekimi en uzun süren filmlerdendir. Filmi yedi aya yakın zamanda çektik. Bütçesi 21 milyon TL'yi buldu. Türkiye sinema tarihine 'en yüksek bütçeli film' olarak geçti. Ancak başka bir yapım şirketinin sekiz haftada, Taksim'de bir otoparkta çektiği filmin bütçesinin 30 milyon TL olduğunu belirttiğini duyduk. Bunun doğru olması mümkün değil. Ayla'da tank, top, askeri karargahlar var. Bütün giysiler ve arabalar döneme ait. Yani hepsi dekor, hepsi üretildi. Nasıl günümüzde çekilen bir filmin maliyeti Ayla'dan yüksek olabilir?

Neden böyle yüksek maliyetlerden söz ediyorlar?
Bundan 15-20 yıl önce Türkiye'ye Raks, MCM, Universal gibi büyük müzik şirketleri geldi. Bunlar paralar verip albümler yapmaya başladılar. Ama albüm bütçelerini daha yüksek olarak gösterip haksız kazanç sağlayanlar oldu. Bu nedenle de o müzik şirketleri zarar ettikleri için Türkiye'den çıktılar. Aynı şey şu anda sinemada yapılıyor. Maliyeti 10 milyon TL civarında olan filmler 30 milyon TL bütçeli gösteriliyor. Mars Yatırım gibi şirketlerden bu bütçelerin yarısı alınıyor. Yani bir kandırmaca var. Bu gidişat böyle devam ederse bizim sektördeki yabancı yatırımcılar da gidecek. Bu da bütün sektörü olumsuz etkiler. Çünkü onların desteğiyle çok iyi filmler çekilebilecekken bu durum ortadan kalmış olur.

Ayla çok ilgi gördü ve birçok ödül aldı? Filmi kaç kişi izledi?
Evet, Türk sinema tarihinin en çok ödülünü alan filmi diyebiliriz. Vizyondayken, dram türünde tüm zamanların en fazla izlenen filmi, tüm filmler dahil hafta sonu en çok seyirci sayısı gibi kategorilerde yedi rekor kırdı. Dram türünde en fazla izlenen film olarak tarihe geçti. 6 milyon 660 bin kişi izledi. Yurtdışında da ABD'den Kanada'ya, Almanya'dan Güney Kore'ye kadar pek çok ülkede büyük ilgi gördü.

Ayla'dan sonra ne gibi gelişmeler yaşadınız?
Ayla'dan sonra dünyanın her yerinden ortaklık teklifleri gelmeye başladı. Hintliler, Koreliler, ABD'liler, İngilizler ve Almanlardan birçok teklif aldık. Bizimle ortak olmak istiyorlar. Türkiye'de şu anda sinema yapım şirketlerinde böyle bir yabancı ortaklık yok. Yabancılar başarının arkasında olmak istiyorlar. Aynı başarıyı yakalayabilmemiz için bizim özgür kalmamız lazım. Böyle şirketlere sıcak bakıyoruz. Görüşüyoruz, en uygun olanla ortak olabiliriz.

Önümüzdeki döneme ilişkin hedefleriniz neler?
Önümüzdeki iki yıl içerisinde 10 film yapmayı planlıyoruz. Her filmi yurtdışında ses getirecek projeler arasından seçiyoruz. Bunlar arasında Aşık Veysel'in hayatını konu alan film de olacak Rodos'ta bir Türk büyükelçinin kahramanlığını anlatan film de... Ülke ekonomisine katkıda bulunmayı, ülkemize döviz
girdisi sağlamayı hedefliyoruz. Bu 10 filmin bütçesi 250 milyon TL olacak.

Müslüm Gürses'in hayatını anlatan 'Müslüm' filmi gösterime girdi. Bu filmin bütçesi nedir ve ne kadarlık bir gişe bekliyorsunuz?
Müslüm, çok iddialı bir film oldu. Bir insan öyküsü. 17 milyon TL'lik bütçesi var. Toplam 293 mekanda, yedi ayda çektik. Beklentimiz 10 milyon kişinin izlemesi.

Geçen yılı ne kadarlık bir ciro ile kapattınız? Bu yılki ciro hedefiniz nedir?
Geçen yılı 65 milyon TL ciro ile kapattık. Bu yılki hedefimiz ise 120 milyon TL.

Sinema sektörüne devlet desteğini nasıl buluyorsunuz?
Kültür Bakanlığı destek veriyor ama çok yetersiz. 1-2 milyon TL arasında bir destek söz konusu. Hatta biz bir bu konuyla ilgili kötü bir tecrübe de yaşadık. Bakanlıktan bize Ayla için hibe edilen destek geri istendi. Ayla iyi gişe yaptığı için böyle bir talep olduğu iletildi. Kötü film çekip gişe yapmayan bir filme imza atsaydık bu hibe geri alınmayacaktı sanırım. Öte yandan sektörde film platosu sorunu var. Kocaman İstanbul'da bile film platosu yok. Olanlar da yeterli değil.