AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Türkiye genelindeki 23 marka bin 697 noktada ev perakendesi alanında hizmet veriyor. Bu markalar, 2018 sonuna kadar yurtiçinde 502 yeni noktaya ulaşmayı hedefliyor.
Ayrıca ev ürünleri markaları artık Türkiye sınırlarını aşıp yurtdışını da fethetmeye hazırlanıyor. Bu alandaki 12 yerli şirketin şu anda yurtdışında 301 mağazası bulunuyor. Bu şirketlerden 10’u 2018’de yurtdışında 163 yeni mağaza açmayı planlıyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Geleneksel züccaciyele- 5 Nazik Brode rin modernleşmiş hali i olan, mutfak, banyo ve 7 Özdilek ev dekorasyonuyla ilgili binlerce çeşit ürün satan 9 uzmanlaşmış mağazalar, artık ABD ve Avrupa’da olduğu gibi Türkiye’de de gelişmeye başladı.
Genç nüfus artışı, artan konut satışları,evlilikler ve boşanmalar, küçülen aile modelleri, global markaların Türkiye yatırımları gibi 17 sektörel dinamikler, bu alandaki pazarın büyümesindeki en önemli 19 etkenler oldu.
Diğer 20 taraftan geleneksel misafir ağırlama kültürünün sürmesi, yemek programları ve yarışmalarla sofra ve mutfağa verilen önemin artması da pazarın büyümesinde etkin rol oynadı. Markaların yaygınlaşmasıyla sektör dinamizm kazandı. Sektördeki potansiyelin artmasıyla bu alanda faaliyet gösteren yerli ve yabancı markalar her geçen gün mağaza sayılarını ve ürün çeşitliliğini artırıyor.
ÜÇ UZMANLIK VAR
Ev perakende markaları üç farklı alanda uzmanlaşıyor. Bir kısmı züccaciye alanına odaklanırken bir kısmı ağırlıklı olarak ev tekstili satıyor. Bazı markalar ise her iki alanı da içeren konseptler geliştiriyor. Pazar büyüklüğü 10 milyar dolara ulaşan mutfak eşyaları sektörünün yaklaşık 6 milyar dolarlık kısmını perakende ayağı oluşturuyor.
Yaptığımız araştırmaya göre, Türkiye genelinde 23 marka bin 697 noktada ev perakendesi alanında hizmet veriyor. Bu markalar 2018 sonuna kadar yurtiçinde 502 yeni noktaya ulaşmayı hedefliyor. Ayrıca bu markalar artık Türkiye sınırlarını aşıp yurtdışını da fethetmeye hazırlanıyor. Bu alandaki 12 yerli şirketin şu anda yurtdışında 301 mağazası bulunuyor. Bu şirketlerden 10’u 2018’de yurtdışında 163 yeni mağaza açmayı planlıyor.
Son 10 yıl içerisinde AVM sayısının hızla çoğalması, sektörün de organize perakende alanında gelişiminin önünü açtı. Satın alma gücünün artması, kredi kartları yoluyla taksitli alışveriş olanağı, internetin yayılımıyla birlikte bilgiye ulaşımın kolaylaşması tüketici harcamalarını arttırırken, sektörün de ürün dışında müşteri deneyimi merkezli mağazacılık alanında büyümesini sağladı.
Online kanala yönelik yatırımlar markaların ulaşılabilirliğini artırdı. Türkiye’nin bir avantajı da hem züccaciye hem de ev tekstilinde önemli bir üretici olması. Üretim gücünü elinde bulunduran markalar son bir yıl içerisinde sektörde inovasyonu merkeze alarak ürün geliştirme konusunda da önemli adımlar atmayı başardı.
KENDİNİ İFADE ETME YÖNTEMİ
Ev perakende pazarındaki büyümenin arkasında sosyal, kültürel ve psikolojik pek çok etken var. Ev dekorasyonu da en az moda kadar kendini ifade etme adına önemli bir kanala dönüşmüş durumda. Yerli ve yabancı markaların pazara girmesi ve rekabetin artmasıyla farklı fiyatlarda ürüne ulaşma olanağı oluşması tüketicileri olumlu etkiledi.
H&M Ülke Müdürü Thomas Coellner, “H&M Home gibi konseptlerin yayılmasıyla ev dekorasyonunun pahalı bir şey olmaktan çıkması ve küçük dokunuşlarda mekanlarda büyük değişiklikler yapılabilmesi de trendin yayılmasını sağlıyor.
Bunun yanı sıra özellikle büyük met-ropollerde insanların evlerinde daha çok zaman geçirmeye başlamış olması ve yaşam alanlarını iyileştirmek istemeleri de gözlemlediğimiz bir şey. Yükselişteki yemek yapma trendiyle de özellikle mutfak dekorasyonuna ilgi var” diyor.
Sektörde, Türkiye pazarındaki büyüme ivmesinden aldığı güçle rotasını yurtdışına çeviren pek çok marka da var. LCWakiki, Sarev, Özdilek, Korkmaz, Bernardo gibi pek çok marka yurtdışı pazarlarda büyümesini hızlandırmış durumda.
AVM KONSEPTİ
Eve yönelik yatırımlar o kadar popüler oldu ki, sadece eve yönelik perakende mağazalarının olduğu AVM konseptleri de ortaya çıkmaya başladı. Bunlardan biri olan Home City Pendik’in 2018 yılının başında kapılarını ziyaretçilere açması planlanıyor.
Bu projeyle mobilya ve ev dekorasyon sektörlerini bir çatı altında ’ toplayan Home City Pendik, 400 milyon TL yatılımla hayata geçti. Ardından Skyland HOM Design Center’ın da kapılarını ziyaretçilere açması planlanıyor.
Bu projenin arkasındaki isimlerden biri olan JLL Yönetim Kurulu Başkanı Avi Alkaş, bu yeni alışveriş merkezi konseptiyle birlikte sektöre daha büyük bir ivme kazandırmayı hedeflediklerini söylüyor. 2020’ye kadar Ankara, İzmir, Antalya gibi büyük şehirler başta olmak üzere pek çok şehirde bu alanda yatırım yapılması planlanıyor.
40 MİLYON TL YATIRACAK
Son dönemde hazır giyim markalarının ev kategorisine yönelik yatırımlarında ciddi bir artış var. LCWaikiki, Boyner, H&M, Zara gibi giyimle öne çıkan şirketler mağazalarında ev ürünlerine daha fazla yer ayırırken sadece eve yönelik mağazalar da açmaya başladı.
Türkiye’nin en büyük hazır giyim markalarından biri olan LC Waikiki, bu alana geçen yıl yatırım yaptı. 2016 1 yılında 10 mağazayla faaliyete başlayan şirket, 2017 Eylül ayı itibarıyla Türkiye’de 53, yurtdışında 27 olmak üzere toplamda 80 mağazaya ulaştı. 2018 yılında ise 120 mağazaya ulaşılması hedefleniyor. Şirket yurtdışındaki mağazalarında da ev ürünlerine yöneliyor. Halihazırda yurtdışında
27 mağazada ev ürünleri bulunuyor. LCW Home Koleksiyon ve Satınalma Müdürü Ümmühan Şan, 2018 sonuna kadar yurtdışında 40 mağazada olmayı hedeflediklerini söylüyor. Şirket, 2018 yılında ev ürünleri kategorisi için 40 milyon TL’nin üzerinde yatırım planlanıyor.
VAKKO’DAN EV ATAĞI
Vakko da son dönemde ev konseptine yönelik yatırımlarını artırdı. Vakko Home markası 2017’de şu ana kadar önceki yıla göre yüzde 40’a yakın büyüme gösterdi. Vakko Home, Bodrum Palmarina, Çeşme Marina ve İstanbul İstinyepark’ta mono mağazalarla yer alıyor.
Ayrıca Vakko İstinye ve Vakko Zorlu başta olmak üzere Vakko mağazaları içerisindeki özel alanlarda bulunuyor. Vakko Home, İstanbul’daki ikinci mono mağazasının açılışını Anadolu Yakası’nda Emaar Square Mall’da yapacak. Vakko Home mono mağazaları bu açılışla birlikte toplam bin metrekareden büyük bir alanda hizmet verecek. Ayrıca kasım ayında İstanbul Akmerkez’de kısa bir süreliğine Vakko Home Pop-up Store açılacak.
BOYNER’DE YENİ STRATEJİ
Çok katlı mağazacılığın Türkiye’deki en önemli temsilcilerinden biri olan Boyner, ev kategorisindeki büyüme potansiyeli doğrultusunda yeni bir strateji geliştirdi. Şirket, Boyner mağazalarının yanı sıra ayrı mağazalar olarak da konumlandırdığı Boyner Evde’ye yeni stratejisi doğrultusunda sadece Boyner-YKM mağazalarında yer verme kararı aldı.
Boyner Satış Genel Müdür Yardımcısı Hakan Zihnioğlu, “Amacımız, department store konsepti dahilinde müşterilerimize giyimden kozmetiğe ve ev dekorasyonuna kadar tüm ihtiyaçları tek bir çatı altında sunmak” diyor. Şu anda 18 Boyner mağazasında 150’den 450 metrekareye kadar değişen büyüklüklerde Boyner Ev’de bölümleri var. Yılı altı yeni mağaza açılışıyla kapatmayı planlayan şirket, 2018 yılında henüz Boyner ile tanışmayan iller öncelikli olmak üzere gelişen bölgelerde yatırım planlıyor.
H&M için 2017 yılı yüksek potansiyel barındırdığına inandığı ve stratejik ilerleme kaydettiği bir yıl oldu. Global dijitalleşme stratejisi doğrultusunda online mağazasını açan ve H&M Home ürünlerini tüm Türkiye’ye ulaştıran şirket, ilk defa genişletilmiş, yemeğe yönelik ‘Eat’ isimli sofra serisini piyasaya sürdü. Türkiye’de altı mağazada H&M Home yer alıyor. İstanbul, Ankara, İzmir ve Bodrum’da Home konseptleri bulunuyor.
SAREV 10 MAĞAZA AÇACAK
Sarar Grubu markalarından Sarev, ev ürünleri pazarının eski markalarından biri. 2017 yılında yüzde 20 büyüyen şirket, 2018’de de benzer bir büyüme yakalamayı hedefliyor. Sarev ürünleri Türkiye genelinde 13 mağaza ve 550 corner noktasında satılıyor.
2018 yılında 10 yeni mağaza açılması planlanıyor. Franchise sistemiyle büyüyen Sarev için yatırım maliyeti metrekare fiyatına ve mağazanın lokasyonuna göre değişiyor. Şirketin yurtdışında 26 mağazası ve 12 corner şubesi bulunuyor. Sarar Yönetim Kurulu Üyesi Ece Özalp, hedef bölgeler arasında Türk Cumhuriyetleri, Kuzey Afrika ve Ortadoğu olduğunu söylüyor.
Kervan Grup kısa bir süre önce Home Sweet Home’u kendi bünyesine kattı. Böylece şirket sektördeki hedeflerini büyüttü. Kervan ve Home Sweet Home’un toplam 37 şubesi var. 2018 sonuna kadar bu rakamın 45’e çıkarılması hedefleniyor.
2017 yılında yüzde 15’lik büyüme yakalayan şirket, 2018’de ihracatın da etkisiyle yüzde 20’lik büyüme hedefliyor. 2018’de yurtdışı için de hedef büyüten şirket, şu anda 17 olan yurtdışı mağaza sayısını 25’e çıkarmayı hedefliyor. Kervan ve Home Sweet Home İcra Kurulu Üyesi Kadir Kalaycıoğlu, öncelikli pazarları arasında Ortadoğu ile Afrika’nın olduğunu söylüyor.
YENİ KULVAR AÇTI
English Home, son birkaç yılda ev perakende sektöründeki değişimin en iyi örneklerinden biri oldu. Ev tekstilinden dekorasyona kadar farklı ürün gamlarını bünyesinde bulunduran konseptiyle sektörde yeni bir kulvar açtı. Kendisi büyürken sektörün de büyümesine etki eden markalardan biri oldu.
Türkiye genelinde 320 mağazası bulunan şirket, önümüzdeki dönemde de hızlı büyümesine devam edecek. 2018 yıl sonu mağaza hedefi 450 olan şirket, yurtdışında ise Polonya, Ukrayna, Romanya, Bulgaristan, Yunanistan, Gürcistan ve Arnavutluk gibi ülkelerde büyüyecek.
Yurtdışında 120 mağazası bulunan marka, 2018 sonuna kadar bunlara 80 yeni şube eklemeyi planlıyor. 2017’de 45 milyon ürün satan English Home, 2018 yılında bu rakamı 50 milyona çıkarmayı hedefliyor.
Madame Coco, son dönemde sektörün hızlı büyüyen şirketlerinden biri. Türkiye’de 250’nin üzerinde mağazası bulunan şirketin yurtdışında Azerbaycan, Kuzey Kıbrıs, Suudi Arabistan, Gürcistan ve BAE’de operasyonları bulunuyor. Madame Coco, yurtiçinde mağazalarını kendisi açmayı yurtdışında ise franchise vermeyi tercih ediyor. Şirket, 2019 sonuna kadar mağaza sayısını 350’ye çıkartmayı hedefliyor.
BEŞ YILDA 50 MAĞAZA
Bella Maison, Türkiye’de yeni bir marka. Uzun yıllar önce Cezayir’e giderek burada ticaret yapmaya başlayan Tan Ailesi’nin edindiği know-how’u Türkiye’ye taşıma isteğiyle iki yıl önce Bella Maison markasının temelleri atıldı.
Bella Maison Yönetim Kurulu Başkanı Muhammed Tan, “Bella Maison markamız bünyesinde ev tekstili, ev giyimi, ev dekorasyonu, mutfak ve kozmetik ana başlıkları altında ürün gruplarımız bulunuyor” diyor. Yıl sonuna kadar İstanbul’da üç mağaza, 2018 yılında ise sekiz mağaza açılması hedefleniyor. Beş yıl içerisinde ise 50 mağaza açılması planlanıyor.
ÜRETİCİ VE PERAKENDECİ
Karaca markası, Karaca Porselen ile uzun yıllardır porselen sektöründe faaliyet gösteriyor. Şirket, 2012 yılında sektördeki talebi değerlendirerek Karaca Home markasıyla ev tekstili işine girdi. Şirketin bugün 50 franchise mağazası, 15 AVM ve cadde mağazası bulunuyor.
2018 sonuna kadar Türkiye genelinde 30 yeni mağaza açılması hedefleniyor. Karaca Home Genel Müdürü Bahadır Örsoğlu, “Karaca Home olarak 50’ye yakın franchise mağazamız bulunuyor. Yeni dönemde franchise yatırımlarına devam ediyoruz” diyor. Yurtdışında Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetler’de 17 ülkede 34 mağazayla faaliyet gösteren Karaca Home, 2018 yılında bu sayıyı 50’ye çıkarmayı hedefliyor.
Ev tekstilinin önemli üreticilerinden Burkay Group’un perakende markası Demor, 2005’te kuruldu. Demor’un Türkiye genelinde 230 şubesi bulunuyor. 2018 yılında bu rakamın 300’e çıkarılması hedefleniyor. Demor Home, franchise sistemiyle büyüyor. Burkay Grup Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay, “Franchise sistemine dahil olmak isteyen kişilerle öncelikle karşılıkla anlaşma sağlıyoruz. Sürecin tamamlanmasının ardından markamızın en iyi şekilde temsil edilmesi amacıyla mağazanın açılacağı şehir ve bulunduğu lokasyonun uygunluğu gözden geçiriliyor” diyor.
ONLİNE’DAN FİZİKSEL MAĞAZAYA
Sektöre mobilya e-ticaret şirketi olarak giren Vivense, 2017 yılını 25 mağazayla tamamlamaya hazırlanıyor. 2017 yılı Vivense için yatırım yılı oldu. Şirketin halihazırda 12 şehirde 19 şubesi bulunuyor. 2018 sonunda ise 18 şehirde 25 şubeye ulaşılması hedefleniyor.
2017 yılını yurtiçinde mağazalaşma yılı ilan ettiklerini söyleyen Vivense Başkan Yardımcısı Engin Göndiken, “2018 yılında yurtiçindeki yatırımlardan çok yurtdışı yatırımlarımız olacak. 2018’de yatırım atağımızı yurtdışında sürdüreceğiz” diyor.
Elizabeth, Brezza, Ekosi gibi markalarla perdelik kumaş, zebra, stor perde alanlarında faaliyet gösteren Köseoğlu, 2015 yılı sonlarında Moderona markasıyla perakende işine girdi. Şirketin Moderona markasıyla Türkiyegenelinde 10 mağazası bulunuyor.
2018 yılı sonuna kadar bu rakamın 15’e çıkarılması hedefleniyor. Piyasalarda istikrarın devam etmesi durumunda 2018 yılı için 500 bin dolarlık yatırım hedeflediklerini söyleyen Köseoğlu Genel Müdürü Hadi Köseoğlu, yurtdışı için de fizibilite çalışmalarının devam ettiğini ifade ediyor.
ANADOLU’DA BÜYÜYECEK
Yeni mağaza konseptiyle mağazacılıktaki gücünü artıran Porland, 28 noktada hizmet veriyor. Bu yıl Ankara’da üç, İstanbul’da iki, Edre-mit’de bir olmak üzere toplam altı yeni mağaza açılışı gerçekleştirildi.
2017 yılı sonuna kadar üç yeni noktada daha var olmayı hedeflediklerini söyleyen Porland Pazarlama Grup Müdürü Ümran Ünsal, 2018 yılı sonuna kadar ise 10 mağaza daha açmayı planladıklarını belirtiyor. Şirket, 2016 yılında yaptığı ürün, tasarım ve yeni mağaza açılışı yatırımlarıyla bu yılın üçüncü çeyreğinde ciro bazında yüzde 35 büyüdü. Ünsal, Türkiye’nin farklı bölgelerinde ve özellikle Anadolu’da yeni konseptli mağazalaşma sürecinin devam edeceğini söylüyor.
1965 yılında kurulan Nazik Brode Tekstil, başta ev tekstili, iç giyim, dış giyim ve her türlü aksesuar sektörlerine yarı mamul ve tam mamul ürün hizmeti veren bir şirket. 2009 yılında aldığı karar doğrultusunda markalaşmaya karar veren şirket, Royal Nazik, Hobby Nazik ve son olarak 2017 yılında kurduğu Baby Nazik markalarıyla mağaza-laşıyor.
Türkiye genelinde şu anda 115 adet satış noktası bulunan şirket, 2018 sonunda ise bunu 150’ye çıkarmayı hedefliyor. Nazik Markalar Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Eren Nazik, 2018 yılında 12 milyon TL yatırım planlandıklarını söylüyor.
ÜRETİME YATIRIM YAPACAK
Mutfak, sofra ve küçük ev aletleri alanında uzmanlaşan Korkmaz, son yıllarda perakende mağazacılıkta iyi bir ivme yakaladı. Şirketin Korkmaz Shop adı altında 40 perakende satış noktası bulunuyor. 2018 sonuna kadar bu rakamın 50’ye çıkarılması hedefleniyor.
Yurtdışında 20 şubesi bulanan şirket, Afrika, Brezilya, Nikaragua, El Salvador ve Rusya’da büyümeyi planlıyor. 2016 yılını 276 milyon TL’lik ciroyla tamamladıklarını söyleyen Korkmaz Yönetim Kurulu Üyesi Kerim Korkmaz, “2017 yılında ise ciromuz 325 milyon TL’ye ulaşacak. Üretim tesislerimize yatırım yapmayı planlıyoruz” diyor.
Tantitoni, renkli ve eğlenceli mutfak ürünleriyle öne çıkan bir marka. Türkiye genelinde 53 mağazası bulunuyor. 2018 sonuna kadar bu rakamın 61’e çıkarılması planlanıyor. Franchise sistemiyle büyüyen Tantitoni’de toplam franchise yatırım bedeli, metrekare ve lokasyona göre, 200-250 bin dolar arasında değişiyor. Aylık royalty bedeli alınmıyor.
Şirketin yurtdışında İran’da üç, Suudi Arabistan’da iki ve Kıbrıs’ta bir adet olmak üzere toplam altı mağazası var. İnter Mutfak Genel Müdürü Lütfü Küçük, 2018 sonuna kadar yedi mağaza daha açacaklarını söylüyor.
İHRACATI İKİYE KATLADI
Hisar, züccaciye sektöründeki hem üretici hem de perakendeci markalardan biri. Mağaza sayısı 30’a ulaşan şirket, önümüzdeki dönemde hem yurtiçinde hem de yurtdışında büyümeye devam etmeyi hedefliyor. Hisar Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İsmail Erdoğan, 12 franchise mağazaları olduğunu ve doğru noktalara yatırıma devam edeceklerini söylüyor.
2017-2018 yılları için 3 milyon Euro’luk modernizasyon yatırımı planlanıyor. Hisar’ın yurtdışında iki mağazası ve 30 ülkede 100’ün üzerinde satış noktası bulunuyor. Bu yıl ihracatı geçen yıla göre iki kat artan şirket, Körfez ülkeleri, Bağımsız Devletler Topluluğu ve Avrupa’da büyümeyi hedefliyor.
2009 yılında Alman Schafer’ın 80 ülkedeki isim hakkını alan Aslan Ticaret, 2012 yılında müşterilerden gelen talep üzerine perakende işine yatırım yapma kararı aldı. Şu anda sekizi franchise olmak üzere yurtiçinde 43 mağazasıyla faaliyet gösteriyor.
Schafer Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Aslan, “Türkiye’de mağaza açarken bayilerimize zarar vermemeye dikkat ediyoruz. Bayilerimiz bizi Türkiye’nin her yerinde temsil ediyor. Onların kanalıyla Türkiye’deki tüm ilçelerde varlığımızı sürdürüyoruz” diyor.