AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
21 Şubat 2021 tarihli sayıdan
Covid-19 salgını 2020 yılında tüketici alışkanlıklarını derinden etkiledi. Dünya genelinde uygulanan kısmi ve tam zamanlı sokağa çıkma yasakları nedeniyle evde geçirilen süre artınca evlerde yenilik arayışı başladı. Bu da ev tekstili pazarını canlandırdı.
Türkiye 2020 yılında 2,5 milyar dolar ev ve mekân tekstili ihracatı gerçekleştirdi. Türkiye'nin dünya genelinde ev tekstili pazarından yüzde 4,5 pay aldığını söyleyen Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) Yönetim Kurulu Başkanı Pınar Taşdelen Engin, "Türkiye'nin bu sektörde ithalatı ise yaklaşık 500 milyon dolar düzeyinde. Yani bir yılda 2 milyar dolar dış ticaret fazlası ile ekonomiye büyük katkılar sunan bir sektöre sahibiz" diyor.
2020 yılı ev tekstili ihracatında özellikle Hollanda, İsviçre, Kazakistan, Finlandiya, İsveç ve Çekya pazarlarında yüzde 10 ile 46 arasında değişen oranlarda artışlar elde edildi.
Engin, "Bu ülkelerin bazılarında alıcıların bir kısmı tarafından Çin'e alternatif olarak tercih edilmeye başladık. Bu başarıyı kalıcı hale getirmek istiyoruz" diyor. Sektör zor şartlara rağmen ihracatını yaklaşık yüzde 10 - 15 yükseltmeyi hedefliyor.
Bir başka trend ise birçok alanda olduğu gibi tekstilde de insan sağlığını koruyucu teknik ürünlere ilginin artması oldu. Ev tekstilinde antibakteriyel, antivirütik perdeler, döşemelik kumaşlar gibi ürünlere ilginin daha da artmasıyla şirketler de bu alana yatırıma odaklandı.
ANTİBAKTERİYEL ÜRÜNLER ÖNE ÇIKIYOR
Türkiye'nin önemli tekstil üreticilerinden Yeşim Grup inovatif ürünlere odaklanan şir-ketleren biri. 2020'de 366 milyon dolarlık ciro gerçekleştiren grubun 2020'deki ihracat değeri de 332 milyon dolara ulaştı. Ev tekstilinin ihracattaki payı ise 65,4 milyon dolar oldu.
Yani 2020'de genel grup ihracatının yüzde 19,5'i ev tekstilinden geldi. Grup, 2021'de ev tekstili ihracatında yüzde 15 büyümeyle 75 milyon dolar ciroya ulaşmayı hedefliyor. Yeşim Grup CEO'su Şenol Şankaya, "Ev tekstili alanında sıcaklık regülasyonu yapabilen çarşaf projesi geliştirdik.
Yine antibakteriyel ürünlerle ilgili çalışmalarımız dönem ile birlikte ağırlık kazandı" diyor. Grup ayrıca e-ticaretin büyümesini dikkate alarak bu yıl içinde ev tekstili ürünleriyle e-ticarette yurtiçine giriş yapmayı planlıyor. Şankaya, konuyla alakalı olarak planlama ve strateji sürecinin devam ettiğini söylüyor.
Ev tekstilinde yıllık 20 milyon metrekare perde üretim kapasitesine sahip olan Demor Home, bu yıl gerçekleştireceği makine yatırımları ile kapasitesinde yüzde 40'lık bir artış sağlamayı hedefliyor.
Şirket, kapasite artışıyla, maliyette rekabetçiliğini güçlendirirken, katma değeri yüksek akıllı ve teknik tekstil gibi alanlarda büyümeye odaklanacak. Demor Home Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay, "Sektörümüzde e-ticaret kaynaklı cirolar yüzde 170 oranında arttı.
Biz de e-ticareti iş modelimizin önemli bir parçası haline getirdik. E-ticaret altyapımızı geliştirerek, bu alandaki ciromuzu artırmayı hedefliyoruz" diyor. Demor Home, 2023 yılına kadar bin 700'ün üzerinde olan satış noktalarının sayısını 5 bine çıkarmayı hedefliyor.
YÜZDE 100 BÜYÜME HEDEFİ
Cotton Box, 2020 yılında yüzde 35 büyüme ile 135 milyon TL ciroya ulaştı. E-ticarette ise yüzde 200 büyüdü. Bu yıl sonuna ilişkin hedef cirosu 150 milyon TL olan şirket, 2021 yılında ihracat hacmini yüzde 50'ye çıkarmayı ve yurt-dışında yüzde 25 büyümeyi hedefliyor. Aynı zamanda mağazalaşma yatırımları da devam ediyor.
İran, Türkmenistan, Tunus, Gürcistan, Ukrayna ve Rusya gibi ülkelerinde yer alan 25 konsept mağaza sayısının beş yıl içinde 50'ye çıkartılması hedefleniyor.
Cotton Box Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Turgut, e-ticaretin yüzde 10'larda olan payını yüzde 20'lere çıkarmayı planladıklarını söylüyor.
English Home ise 2021'de tüm operasyonlarında en az yüzde 100 büyüme hedefliyor. Dünya genelinde markalaşma hedefi doğrultusunda Bulgaristan, Yunanistan, Romanya ve Ukrayna gibi ülkelere de yatırım yapan şirket, ihracatını 100 milyon dolara çıkartmayı planlıyor.
Şirket yurtdışı büyüme hedefleri doğrultusunda faaliyet gösterdiği ülkelerin kendi para birimi ve dili ile e-ticaret sitelerini de hayata geçirdi. English Home E-Ticaret Direktörü Üzeyir Karakaş, "Romanya'da yaptığımız lojistik yatırımı ile çevresindeki 15 ülke vatandaşına ürün satışı yapılabiliyoruz.
Dijitalleşen perakende anlayışımız ile 2024 vizyon hedeflerini belirledik. Bu doğrultuda gerçekleşen her iki satıştan birinin online platformlardan geçmesi hedefleniyor" diyor. Pandemi döneminde şirketin online satışları yüzde 700 artarak toplam perakende içindeki payı yüzde 30'lara çıktı.
HEDEFTE E-TİCARET VAR
Bella Maison 2020'de yaşanan sorunlara rağmen yılı yüzde 300 büyüme ile kapattı. Bu büyümenin itici gücü ise e-ticaret oldu. Şirket, e-ticaret kanalında yüzde 400 büyüdü.
2021 yılında mağaza ve e-ticaret alanında yüzde 300 büyüme hedefleyen şirket, mağaza kanalında 60 milyon TL, e-ticarette ise 70 milyon TL ciro hedefliyor. Bugün Türkiye'de 11, Cezayir'de üç mağaza ile büyüyen şirket, 2021 sonuna kadar Türkiye'de 20 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.
Yurtdışında ise sekiz yeni mağaza açma hedefi var. Aynı zamanda yurtdışı pazarlarda e-ticaret yatırımlarının artırılması planlanıyor.
İlk hedef olarak Almanya ve İngiltere'de bu alanda çalışmalara devam ettiklerini söyleyen Bella Maison Yönetim Kurulu Başkanı Muhammed Tan, "Kuzey Afrika Ülkeleri ve Avrupa Ülkeleri'nden yatırımcılarla master franchise iş birlikleri için görüşme halindeyiz" diyor.
Ezem Home ise pazardaki potansiyeli görerek bu alana yatırım kararı alan iş insanı ve girişimci Meltem Demir tarafından kuruldu. Aynı zamanda küçük ev aletleri üreten Sinbo'nun sahipleri arasında yer alan Meltem Demir, yaklaşık 1.5 yıl önce Ezem Home'un temellerini attı.
Bir e-ticaret sitesi olan Ezem Home, pandemide e-ticarete yönelik talep artışının etkisiyle hızlı bir büyüme gösterdi. Markanın satışları bu süreçte 10 kat arttı.
Aylık cirosu 3 milyon TL'ye ulaşan marka, yıl sonuna kadar yüzde 100 büyüme hedefliyor. Ezem Home'un kurucusu Meltem Demir, "Mağaza açmamızı isteyen çok talep var fakat geleceğin işi olarak e-ticareti görüyoruz. İhracatta da hedefimiz Arap ülkeleri" diyor.
"UCUZ ÜRÜN TALEBİ ARTTI"
Ev tekstili pazarının önemli oyuncularından Sarar, 2020 yılında iç pazara odaklandı. Sarar Yönetim Kurulu Üyesi Ece Sarar Özalp, pandemi sebebiyle talepte ciddi oranda düşüş yaşadıklarına değinerek, "Biz de yeni iç piyasa müşterileri ile krizi atlattık" diyor.
Yıllık üretim kapasitesi 30 milyon metrekare kumaş ve 10 milyon metrekare konfeksiyon olan şirket, 15 milyon dolarlık bir yenileme yatırımı planlıyor. 2021'de ciroda yüzde 38 büyüme hedeflediklerini anlatan Özalp, şöyle konuşuyor: "Büyüme ivmesi e-ticaret tarafında da hız kazanacak.
E-ticaretin satışlardaki payı yüzde 6. Şirketin uzun dönemli hedefi ise bu oranı yüzde 20'ye çıkartmak. Pandeminin sektördeki en büyük trend etkisi, ucuz ürün talebini artırmasıdır."