AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Kiğılı, Ramsey, Süvari, Damat gibi Türkiye’nin önde gelen erkek giyim markaları, yabancı rakipleriyle kendi ülkelerinde de mücadele ediyor. Şirketler, Güney Afrika’dan ABD’ye kadar dünya genelinde mağazalar açacak.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Yenilikçi ve dünyayı takip eden tasarımlarıyla dikkat çeken markalar son dönemde yurtdışında da adlarından söz ettirmeye başladı. AVVA, Kiğılı, Damat, Sarar, Süvari, Karaca, Bisse gibi Türkiye’nin önde gelen erkek giyim markaları, ABD’den Çin’e kadar uzanan geniş bir coğrafyada kendi mağazalarıyla büyüyor.
Bu büyüme son dönemde hız kazanmış durumda. Bunun pek çok nedeni var. Markalaşan ve bu deneyimlerini yurtdışında değerlendirmek isteyen şirketler ayrıca rekabete karşı da yurtdışını bir çözüm olarak görüyor. Özellikle 2015’te dolar kurundaki dalgalanma, siyasi belirsizlik, dolara bağlı AVM kiralarındaki yükseliş nedeniyle kâr marjı düşen şirketler, yurtdışına açılarak riski dağıtmayı tercih ediyor.
20 MAĞAZA AÇACAK
Yurtdışındaki en güçlü erkek giyim markalarından biri olan Orka Hol-ding’in Damat, Tween ve D’S markalarıyla Romanya, Rusya ve Ortadoğu ülkelerinde 68 mağazası var. Şirket, 2016’da yurtdışında 20 mağaza açmayı hedefliyor. İran’a odaklanan şirket, bu ülkede bu yıl sekiz mağazaya ulaşmayı planlıyor.
Orka Grup Yönetim Kurulu Başkanı Süleymann Orakçıoğ-lu, İtalya, Polonya ve Çek Cumhuriyeti gibi yeni pazarlara girmeyi planladıklarını belirtiyor. Türkiye’de 206 mağazası bulunan şirket, 20 mağaza daha açarak toplamda 314 mağaza sayısına ulaşmayı hedefliyor.
Yüzde 30 büyüme ve 520 milyon TL ciro hedefi koyan şirket, ayrıca Giresun’daki fabrikasının geçen yıl 14 milyon dolara ulaşan ihracatını bu yıl iki katına çıkarmayı hedefliyor.
20 MİLYON TL YATIRIM
Süvari, son dönemde yurtdışına odaklanan markalardan biri. Şirketin 42’si yurtdışında olmak üzere 150 mağazası var. Rusya, Türkmenistan, Kazakistan, Azerbaycan, Romanya, Ukrayna ve Nepal’de faaliyet gösteren Süvari, 2016’da Kıbrıs ve Güney Irak’a girmeyi planlıyor.
Yurtdışında 10, yurtiçinde 10 olmak üzere toplam 20 mağaza açmayı planladıklarını söyleyen Süvari Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Coşkun, “2015 yılında yüzde 10 civarında bir büyüme gerçekleştirdik. Bu yıl için yüzde 15 büyüme hedefi koyduk. 20 milyon TL yatırım yapacağız” diyor.
Bisse, yurtdışında başarıyı Afrika pazarında yakaladı. Geçen yıl Afrika’da yüzde 50 büyüyen şirket, bu kıtadaki önemli şehirlere yayılmak için showroom açmayı planlıyor. Bisse Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Kefeli, Afrika’da çok bakir bölgeler olduğunu söylüyor. Bisse’nin yurtdışındaki toplam mağaza sayısı 18. Şirket. 2016’da Afrika, İsviçre ve Irak’ta üç mağaza açmayı planlıyor. 2015’te yüzde 6,2 büyüdüklerini söyleyen Kefeli,
2016 yılında ise yüzde 12-18 arasında bir büyüme hedeflediklerini belirtiyor. Toplam 57 mağazası bulunan şirketin, 2016 hedefi bu sayıyı 65’e çıkarmak. Temelleri Eskişehir’de atılan Sarar Group, pek çok rakibinin aksine Çin ve ABD gibi iki zor pazarda büyümeyi hedefliyor. Şirket, 85’in üzerinde noktasıyla 55 ülkede faailyet gösteriyor.
2016 yılında Kanada, Hollanda, Çin ve Moğolistan’a girmeyi planlayan şirket, sekiz civarında mağaza açmayı hedefliyor. Sarar Group Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar, yurtdışında yeni işbirlikleri ve ortaklıklar kurarak daha fazla ülkeye yayılmayı hedeflediklerini söylüyor.
AFRİKA’DA BÜYÜYOR
Karaca’nın Türkiye’de 109, yurtdışında sekiz mağazası var. Şirket, yur-tiçinde mevcut mağazaların iyileştirilmesine odaklanırken yurtdışında ise yeni mağazalar açıyor. Karaca, yurtdı-şına ilk adımını Afrika'nın en gelişmiş ülkelerinden Güney Afrika ile atmıştı.
Karaca İcra Kurulu Başkanı Cüneyt Güneş, Afrika’da çalışmaların devam edeceğini söylüyor. 2015’te yüzde 30 büyüyen Karaca, 2016’da yüzde 25 büyüme planlıyor.
Türkiye’de 62 mağazası olan Ram-sey’in yurtdışında 20 mağazası ve 26 corner’ı bulunuyor. Şirket, hedef pazarlar olarak Türk Cumhuriyetleri, Rusya, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Balkanlar’ı belirlemiş durumda. 2016’da Kazakistan ve Rusya’da yeni mağaza açmayı planladıklarını söyleyen Ramsey İcra Kurulu Üyesi Zeynep Doğan, “İran’daki mağaza sayımızı artırmak için gelen teklifleri değerlendiriyoruz.” diyor. 2015 yılında yüzde 10 büyüyen şirket 2016’da yüzde 15 büyüme öngörüyor.
AVVA STRATEJİ DEĞİŞTİRDİ
Yurtiçinde 60 yurtdışında 21 mağazası bulunan AVVA ise 2016’da yurtdışı stratejisini değiştiriyor. Birçok ülkede birer ikişer mağaza açmaktansa tek bir ülkede çok sayıda mağaza açmaya hazırlanan şirketin gündeminde İran pazarı var. İran dışında Romanya pazarında da bu stratejiyi uygulamayı planlayan şirket, bu ülkede de bayilik yoluyla 10’un üzerinde mağaza açmayı hedefliyor.
Aynı zamanda ABD pazarına yönelik çalışmaları olduğunu söyleyen AVVA Yönetim Kurulu Başkanı Volkan Atik, “Ancak ABD’de hemen mağaza açmak yerine önce bu ay yeni bir dış ticaret şirketi kuruyoruz. En geç 2017’de yine New York’ta bir mağaza açacağız” diyor. AVVA, 2015’te yakaladığı yüzde 36’lık büyümeyi de bu yıl yüzde 50’ye çıkarmayı hedefliyor.
Yurtiçinde 67 ilde 225 mağazası,yurtdışında da 28 mağazası ve dokuz satış noktası bulunan Kiğılı, önümüzdeki üç yılda iç pazardaki mağazalaş-ma sürecini tamamlayarak tamamen yurtdışına odaklanmaya hazırlanıyor. Yeni yatırım bölgesi olarak belirlenen Yemen, Lübnan, Kıbrıs, Sırbistan ve Bosna Hersek bayilikleri için görüşmeler sürüyor. Kiğılı'nın odaklandığı diğer ülke ise Çin.
2013 yılında perakende operasyonunu yeniden yapılandıran İGS'nin bugün Türkiye'de toplam 33 mağazası var. Şirket, 2016 ve 2017’de yurtiçi yapılanmasını tamamladıktan sonra yurtdışına odaklanacak. İGS Genel Müdür Yardımcısı Hüseyin Yılmaz, öncelikle Afrika ve Doğu ülkelerine açılacaklarını söylüyor.