Online perakendede en büyük başarıyı giyim perakendesi üzerine kurulan girişimciler gösteriyor. İnternet üzerinden satış yapan moda siteleri, gerek aldıkları yatırımlar, gerek ihracat atılımları, gerekse cirolarındaki artışlarla hızlı bir büyüme yakalıyor.
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
Moda, her dönemin cazip girişimlerinden biri. Yaşayan bir sektör oluşuyla, geniş müşteri ağıyla girişimcilerin dikkatini her dönem üzerine çekiyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Online alışveriş, ardından yükselen mobil alışveriş ve şimdilerde sıkça sözü edilen sosyal alışveriş, geleneksel fiziksel mağazacılığın cirolarını büyük ölçüde etkiliyor.
Omnichannel (çok kanallı) perakende uygulamalarıyla, fiziksel mağazayı sosyal medya hesapları, e-ticaret sitesi, mobil uygulamalar ile bir bütün haline getiren firmalar, daha büyük bir kitleye ulaşarak satışlarını ve kârlılıklarını artırıyor. Bu anlamda internet üzerinden satış yapan moda siteleri, gerek aldıkları yatırımlar, gerek ihracat atılımları, gerekse cirolarındaki artışlarla başarılarından sıkça söz ettirir oldu.
İNOVATİF YAKLAŞIMLAR
Bu girişimcilerin başarılarının ardında, uygulamaya koydukları inovatif yaklaşımların da payı büyük. İnternette kredi kartı kullanma konusunda çekinceleri olan, kargo süreçlerini yaşamak istemeyen, e-ticaret alışverişine mesafeli duran kitlelere yönelik olarak, kapıda ödeme, tıkla gel gibi servis kolaylıkları, mobil alışveriş deneyimi konforu gibi seçeneklerle her yerde, herkese, her an ulaşabiliyorlar.
Perakende satışları içerisinde henüz yüzde 4'lük bir paya sahip olan online perakendenin önümüzdeki 10 yıl içerisinde en az 7 kat büyümesi bekleniyor.
Bu da yakın zamanda online üzerinden giyim satışı yapan girişimcilerin daha da büyüyeceğine ve bu alanda farklı başarı hikayelerinin ortaya çıkacağına işaret ediyor. Biz de yaptıkları satışlarla Türkiye sınırını aşmış, başarılı online giyim perakendesi girişimcilerinin büyüme planlarını araştırdık.
ALİBABA İLE BÜYÜYECEK
Alibaba'nın 'Türkiye'deki en büyük e-ticaret yatırımı' olarak duyurduğu Türk e-ticaret sitesi Trendyol'un satışı, geçtiğimiz yıla damgasını vurmuştu. Demet Mutlu tarafından 2010 yılında kurulan ve kısa sürede başarılı bir büyüme grafiği gösteren Trendyol, bugün 16 milyon müşterisi ve 2 binin üzerinde çalışanıyla Türkiye'nin ve bölgenin en büyük ve en hızlı büyüyen e-ticaret şirketi konumuna ulaştı.
Müşterilerine moda, elektronik, ev & mobilya, gıda, anne-çocuk, kozmetik gibi kategorilerde yılda 150 milyondan fazla ürünü ulaştıran Trendyol, Türkiye ve çevresindeki Avrupa, Rusya/CIS, Ortadoğu ve Afrika'yı kapsayan 2 milyar nüfuslu bölgeyi hedefliyor.
Türkiye'de olduğu gibi bu bölgede de en büyük e-ticaret platformu olmayı hedeflediklerini belirten Demet Mutlu, Türkiye için önemli bir ihracat hacmi yaratacaklarını söylüyor.
İHRACATA BAŞLADI
Morhipo.com, 2011'de Boyner Holding çatısı altında faaliyete başladı. Türkiye'de e-ticaret pazarında bir ilki gerçekleştirerek yeni sezon bölümünde binlerce seçkin markanın sezon ürünlerinin satışını yapıyor. Morhipo.com Genel Müdürü Şule Kuban, "Morhipo.com'un alamet-i farikası iki kapılı olması.
Hem yeni sezonda trendi ve modayı hızlı almak isteyen müşterimize hem de modayı bütçesine göre takip etmek isteyen müşterimize aynı anda hizmet veriyoruz" diyor. Satışlarını her yıl ortalama yüzde 50'den fazla artıran Morhipo.com'un mobil cirosu son iki yılda 7 katına çıktı ve toplam ciro içindeki payını yüzde 75'e yükseltti.
9 milyon üyesi ve 3 milyonun üzerinde müşterisi bulunan siteyi ayda 40 milyon kişi ziyaret ediyor. Şule Kuban, bu sayının İstanbul'un en büyük AVM'lerinin aldığı aylık ziyaretin 10 katının üzerinde olduğunu ifade ediyor.
İhracatın 2019'da en önemli büyüme kalemlerinden biri olacağına da dikkat çekiyor. Kuban, "İhracat sitemizi açtık ve Almanya'ya gönderimlere başladık. Modadaki uzmanlığımızı yurtdışına ulaştırmak üzere farklı pazarlarda farklı iş modelleri ve iş ortaklarıyla ilerleyeceğiz" diye konuşuyor.
E-IHRACAT ŞAMPİYONU OLDU
Modanisa, 2010 yılında muhafazakar tarzda giyinmeyi tercih eden kadınların giyim seçeneklerinin az olduğunun fark edilmesiyle ortaya çıktı. Bugün çoğu Türkiye'den 850'den fazla üretici, marka ve tasarımcıyı uluslararası pazara taşıyor.
Bugüne kadar Aslanoba Capital, Saudi Telecom, Wamda Capital, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası'ndan (EBRD) yatırım çeken Modamsa, yatırımcılarının yarattığı finansman ile büyümeye ve dünyaya açılmaya yöneldi. Öyle ki bugün 130 ülkeye satışı ve yıllık 150 milyonun üzerinde ziyaretçisiyle Türkiye'nin e-ihracat şampiyonu durumunda.
Modanisa, her ay dünyanın dört bir yanından 16 milyon ziyaretçiye, mobil ve desktop platformlarından ulaşıyor. Şimdilik satışını yaptığı marka sayısı 850, ürün çeşitliliği ise 75 bin. Modanisa Yönetim Kurulu Başkanı Kerim Türe, "Hızla büyüyen yurtdışı talepleri, bugün ciromuzda yüzde 80'lik bir orana ulaştı" diyor.
YATIRIMCILARLA GÖRÜŞECEK
Sefamerve fikri, Mehmet Metin Okur'un kardeşi Oya Okur Erciyeş'in yaşam tarzına uygun kıyafetler bulamamasıyla başladı. Satın aldığı her kıyafet üzerinde değişiklikler yapmak zorunda kalıyordu. Bu problemi tüm tesettürlü kadınların yaşadığını fark eden kardeşler, 2012 yılında Sefamerve'yi kurdu.
İlk başladığı yıl sadece şal ve eşarp satışı yapılan sitede bugün 25 binin üzerinde ürün çeşidi bulunuyor ve yılda yaklaşık 7,5 milyona yakın satış gerçekleştiriliyor. Amerika'nın popüler teknoloji dergisi Red Herrlng tarafından Nisan 2013'te Avrupa'nın En iyi ilk 100 Girişimi ve aynı yılın kasım ayında da Dünyanın En iyi ilk 100 Girişimi arasında I gösterilerek ödül alan Sefamerve, 70 ülkeye gönderim yapan ve beş kıtada ofisi bulunan bir şirket haline geldi.
Mehmet Metin Okur, yurtdışındaki talebi karşılamak için Avrupa operasyon merkezini Hollanda'da kurduklarını ifade ediyor. Okur, "Kuzey Afrika ofisimizi de Fas'ta kurduk. Ayrıca Dubai'de de bir ofis açtık. Önümüzdeki süreçte yeni yatırım olanakları için uluslararası yatırım şirketleriyle masaya oturacağız" diyor.