En son ekim ayında yaptığımız Franchising 100 Araştırması'nda bazı şirketlerin hızlı bir şekilde şube sayılarını artırdığını gözlemlemiştik. Biz de bu yıl şube sayısını en çok artıran 15 şirketi analiz ettik ve bu başarıyı yakalarken izledikleri stratejileri öğrendik.
BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
Türkiye'de franchising, gıdadan gayrimenkule, otomotivden eğitime günden güne birçok sektörde büyüyen bir sistem. Farklı sektörlerden birçok farklı markanın franchise uygulamalarıyla daha da geliştiğini ve büyüdüğünü görüyoruz.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Her yıl iki kez hazırladığımız Türkiye'nin franchising alanındaki en büyük araştırması 'Franchising 100'de yer alan şirketlerin şube sayılarındaki hızlı artış dikkat çekici.
En son yayınladığımız listede yer alan ve gıda, kozmetik, gayrimenkul danışmanlığı, mobilya ve otomotiv sektörlerinde faaliyet gösteren 15 şirket bu yıl şube sayısını en çok artıranlar oldu.
Bu artışta kuşkusuz şubelerin verimliliği, marka sahibi ve bayi arasındaki şeffaflık, lokasyon ve rekabet edilebilirlik önemli bir role sahip.
Biz de haberimizde, ekim ayında yayınladığımız Franchising 100 Araştırması'nda yer alan ve 2019 yılı içerisinde şube sayısını en fazla artıran 15 şirketi analiz ettik. Bu başarıyı yakalarken izledikleri stratejileri öğrendik.
SÜREKLİ DENETİM
Franchise 100 Araştırması'nda 940 şube ile birinci sıraya yerleşen Oses Çiğ Köfte, aynı zamanda mağaza sayısını en çok artıran şirket oldu. Şirket, geçtiğimiz yılın sonundan bu yana 102 şube açtı.
Oses Yönetim Kurulu Başkanı Osman Yaşar, gelen taleplere hızlı bir şekilde dönüş sağladıklarını, kişilere şube açma konusunda tüm bilgilendirmeleri yaptıklarını belirtiyor.
Yaşar, "Şubelerimiz periyodik aralıklarla denetlenerek ürünlerin tazeliği, hijyen ve müşteri ilişkileri konusunda sürekli kontrol altında tutulup personele eğitim veriliyor. Aynı zamanda şubelerde satış artırıcı faaliyetler düzenleniyor" diyor.
SATIŞA ETKİSİ
Dark Point, Black Point ve D&P markalarıyla listemize sırasıyla iki, üç ve beşinci sıradan giren D&P Perfumum, 2019 yılında bu markalarla sırasıyla 90, 70 ve 50 şube açtı.
D&P Perfumum Genel Müdür Yardımcısı ve Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Çapan, üretici olarak pazarda gelişen ihtiyaçlara adapte olabildiklerini söylüyor.
Çapan, "Yeni bir mağaza açma talebi geldiğinde, o bölgede yer alan diğer mağazalarımıza bakıyoruz. Yeni açılacak mağazanın mevcut mağazaların satışına olumsuz etkide bulunmasını istemiyoruz" diye konuşuyor.
ŞEFFAF BİLGİLENDİRME
2014 yılından bu yana franchise veren Otorapor, özellikle geçtiğimiz üç yılda şube sayısını her yıl iki katına çıkararak büyüdü.
Geçtiğimiz yılı 60 şubeyle tamamlayan ve bu yıl 52 şube daha açarak bu sayıyı 112'ye ulaştıran şirket, bu yıl listemizde dördüncü sırada yer aldı.
Otorapor Franchise Yöneticisi Efrah Ceyhan Atacan, "Franchise verirken girişimcileri en doğru ve şeffaf şekilde bilgilendiriyoruz. Ne için bedel ödeyeceklerini, ne tür hizmetler alacaklarını bildiriyoruz" diyor.
DETAYLI EKSPERTİZ ÇALIŞMASI
2019 yılında 30 franchise şube açarak listemizde mağaza sayısını en fazla artıran sekizinci şirket olarak yer alan Tatlıses Gıda, 279 şubeyle faaliyet gösteriyor.
Tatlıses Gıda Franchise Müdürü Sinan Bayar, franchise sisteminde bayilerin kâr oranları ve bölge korumasını dikkate aldıklarını belirtiyor. Bayilerin devamlılığının ve olumlu geri dönüşlerinin en önemli referans olduğunu da ifade ediyor.
Bayar, franchise sistemine dahil olacak mağaza için detaylı bir ekspertiz yaptıklarını ve bu sayede doğru lokasyon belirleme konusunda risklerini azalttıklarını söylüyor.
SÜREKLİ DİYALOG
2019 yılında 26 şube açarak şube sayısını en çok artıran dokuzuncu şirket olan İzmir merkezli Pasaport Pizza 135 şubeye ulaştı.
Yatırımcılardan ciro payı, royalty gibi bedeller almadıklarını söyleyen Pasaport Pizza Genel Müdürü Mükremin Özdemir, bu durumda yatırımcılarının diğer markalar karşısında kâr marjı ve rekabet açısından daha şanslı olduklarını belirtiyor.
Bayi ilişkilerinde kuvvetli bağların ve karşılıklı güvenin önemine dikkat çeken Özdemir, "Ürün-fiyat rekabeti için şubelerimizde standart dışına çıkılmasına asla izin vermiyoruz. Şube sahipleriyle sürekli temas halindeyiz" diyor.
BÖLGE HAREKETLİLİĞİ
Bu yıl şubesini en çok artıran 10'uncu şirket olan Kaya Çiftliği, 2018 yılını 19 şubeyle tamamıştı. Bu yıl 20 yeni şube açarak bu sayıyı 39'a yükselten şirketin marka yöneticisi Burak Gökay Kaya, şube artışlarını iyi bir dinleyici olmalarına bağlıyor.
Muhasebeden mağaza personeline kadar tüm süreçlerin içinde yaşanan sağlıklı diyalogların bu artışı getirdiğini ifade eden Kaya, "Şube açarken bulunduğumuz bölgenin önemine ve hareketliliğine dikkat ediyoruz" diye konuşuyor.
YÖNETİM ESNEKLİĞİ
RE/MAX, franchising modelinin başarılı uygulayıcıları arasında bulunuyor. Bugün dünya genelinde franchise ofislerde çalışan 120 binin üzerinde gayrimenkul danışmanına sahip olan RE/MAX, listemizde şube sayısını en çok artıran 11'inci şirket olarak yer aldı.
2018 yılında Türkiye genelinde 215 franchise şubesi bulunan şirket, bu yıl içerisinde 17 yeni şube daha açarak bu sayıyı 232'ye ulaştırdı. RE/MAX Türkiye Bölge Direktörü Murat Goldştayn, franchise'lara bağımsız bir şekilde şirketlerini yönetme esnekliğini tanıdıklarını söylüyor.
Goldştayn, "Tanıdığımız bu esneklik sayesinde ekip arkadaşlarımız en verimli olabilecekleri şekilde çalışıyor ve bu da sonuca yansıyor" diye konuşuyor.
ETKİN SAHA ÇALIŞMASI
2018 yılı sonunda 183 şubeyle faaliyet gösteren Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi, bu yıl 15 şube daha açarak 198 mağazaya ulaştı ve listemizde 12'nci sırada yer aldı.
Bayramefendi Osmanlı Kahvecisi Ulusal Marka ve Franchise Direktörü Ali Uğur Soytürk, AR-GE, ÜR-GE, franchise, eğitim, pazarlama, müşteri ilişkileri yönetimi ve iş geliştirme departmanlarıyla her an sahada etkin şekilde bulunduklarını söylüyor.
Soytürk, "Bu sayede hem franchise işletmelerimizin hem de misafirlerimizin markamıza bağlılığını en üst düzeyde tutabiliyoruz" diyor.