Ekonomiye güvende tüketici daha önemli

02 Ağustos 2016
yavas-buyumeyle-insani-gelisme-olmuyor-1
ÜRETİCİ EKONOMİYE İYİMSER BAKIYOR AMA TÜKETİCİ KÖTÜMSER. 

DR. ORHAN KARACA
okaraca@ekonomist.com.tr

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), ekonomik güven endeksinde (EGE) temmuz ayı verilerini geçen hafta yayınladı. Bu verilerdeki son durumu şöyle özetlemek mümkün:

• EGE, temmuz ayında önceki aya göre ciddi bir artış gösterdi. Haziran ayında 83,33 düzeyinde bulunan EGE’nin değeri, yüzde 14,9’luk artışla, temmuz ayında 95,73’e çıktı. Bu endeksin verilerinin ayın hangi günlerinde toplandığını bilmiyoruz ama tam ortasında darbe girişiminin yaşandığı bir ayda ekonomiye güvenin artması yine de olumlu görünüyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
661

• Ancak EGE’nin alt dallarına bakıldığında söz konusu yükselişin tamamen sektörel güven endekslerindeki artıştan kaynaklandığı anlaşılıyor. Burada özellikle hizmet sektörü ile perakende ticaret sektöründe yaşanan sıçrama dikkati çekiyor. Bu sıçrama her iki sektörün de ekonomiye bakışını iyimserlik-kötümserlik sınırı olan 100’ün üzerine taşımış durumda. İmalat sanayiinden derlenen reel kesim güven endeksinde iyimserliğin biraz daha arttığı görülüyor. İnşaat sektöründe ise yaşanan yükselişe rağmen ekonomiye kötümser bakışın hala devam ettiği dikkati çekiyor.

• Üretici kesimde yaşanan toparlanmanın aksine tüketici ise temmuz ayında biraz daha kötümserleşmiş durumda. Zaten dipte seyreden tüketici güven endeksinin değeri temmuz ayında 69,43’ten 67,03’e indi.

• Üreticinin ekonomiye iyimser bakması elbette güzel bir şey. Ancak burada üreticiden çok tüketicinin ekonomiye bakışı önem taşıyor. Çünkü üretilen ürünleri onlar satın alıyor. Bu yüzden mutlaka tüketicinin de güvenini yükseltmek gerekiyor.