TALİP YILMAZ
tyilmaz@ekonomist.com.tr
Batı Anadolu Grubu icra Kurulu Üyesi Feyyaz Ünal, “2017’de 130 milyon Euro harcamayla Ege’nin en büyük çimento yatırımını devreye alacağız” diyor.
Ünal, şirketin piyasa değerini artırma yönünde çalışmalar yaptıklarını da kaydediyor.
Türkiye’de işletmelerin yüzde 95’i aile şirketi. Bunların yüzde 30’u birinci nesilden ikinci nesile geçiyor. Gerek dünyada gerekse Türkiye’de aile şirketlerinin üçüncü kuşağa ulaşma oranı yüzde 10 civarında ve ömürleri ise sadece 25-30 yılla sınırlı.
Türkiye, çok ortaklı yapıları çok fazla tercih etmiyor. Çok ortaklı yapılarda kurumsallaşma süreçlerinde yaşanan sorunlar, ortaklar arası anlaşmazlıklar, şirketleri daha hızlı bir şekilde başarısızlığa itebiliyor.
Ancak Türkiye’de İzmir ve çevresi, çok ortaklı şirketleriyle, çok ortaklılık kültürüyle öne çıkıyor. Bunların bazıları başarısız da oldu. EGS Dış Ticaret, Ege Sağlık Hastanesi, İşbirliği Holding, İzair, Enda Holding, Güçbirliği Holding, bunlar arasında sayılabilir.
Bazıları ise başarılı bir şekilde yoluna devam ediyor. Özellikle Kipa’nın başarıları, ekonomi basınında sıklıkla dillendirildi. Egeli pamuk üreticilerinin kooperatifi Tariş’i de unutmamak gerekir.
SON ORTAK KONUKOĞLU
Bölgenin çok ortaklı başarılı şirketlerinden biri de 1966 yılında 4 bin 500 Egelinin bir araya gelmesiyle Batı Anadolu Çimento Sanayi (Batıçim) olarak temelleri atılan Batı Anadolu Grubu. 50 yıl önce kurulan Batıçim, üç nesildir yoluna devam ediyor. Şirketin yönetiminde İzmiroğlu, Baltalı, Egeli, Ünal, Bükey, İlkin, Günel aileleri söz sahibi.
Batıçim, 1995 yılında borsaya açılarak kurumsallaşma adına büyük bir adım attı ve şirketin sermayedar yapısını daha da genişletti. Bugün itibarıyla Batıçim’in yüzde 30 hissesi halka açık.
Ancak bu hisselerin yüzde 23,33’ünü elinde bulunduran Lafarge Cement International BV, geçen nisan ayında söz konusu hisseleri 89,4 milyon TL bedel üzerinden Gaziantepli Sanko Holding’e sattı. Böylece Konukoğlu Ailesi de halka açık kısım üzerinden Batıçim’e ortak oldu. Ancak Konukoğlu Ailesi yönetim kurulunda temsil edilmiyor.
GÜÇLÜ İŞTİRAK YAPISI
Batıçim, 2016 yılını yaklaşık 600 milyon TL ciro ile kapattı. 2017’de ise bu rakamın biraz üzerinde bir ciro yapılması bekleniyor. Batıçim’i ve şirketin hedeflerini Ünal Ailesi’nden Murahhas Aza Tufan Ünal’ın oğlu olan Batı Anadolu Grubu İcra Kurulu Üyesi Feyyaz Ünal ile konuştuk.
Feyyaz Ünal’ın verdiği bilgiye göre, Batıçim’in güçlü bir iştirak yapısı bulunuyor. Batıçim’in bünyesinde; Batısöke Çimento (yüzde 74,62), enerji üretimi ve perakende satışı alanında 70 megavat kapasiteli Batı enerji (yüzde 63,98), hazır beton üreticisi Batıbeton (yüzde 100), liman işletmeciliği ve lojistik alanında Batıliman (yüzde 100) ve uçucu külün endüstriyel alanlarda hammadde olarak kullanımını sağlayan Ash Plus (yüzde 100) şirketleri var. Batıliman’da ileride ortaklık, halka arz gibi çalışmalar da olabilir. Bunun yanında Marmara Bölgesi’nde de liman yatırımına sıcak bakılıyor.
YENİ FABRİKA
Batıçim’in son yıllarda yaptığı yatırımlarla önemli işlere imza attığını anlatan Feyyaz Ünal, 2013 yılından itibaren çimento, enerji ve liman hizmetlerine yatırım yaptıklarını kaydediyor.
Ünal, sözlerine şöyle devam ediyor: “Batıçim’in 1,4 milyon ton klinker, Batısö-ke’nin ise 1 milyon ton klinker üretim kapasitesi bulunuyor. 2016’da grubun tarihindeki en büyük yatırıma başladık.
130 milyon Euro yatırımla Batısöke fabrikasının yanında sıfırdan 1,6 milyon klinker kapasiteli bir fabrika kuruyoruz. 2017’de 500 milyon TL’lik bir yatırım daha yaparak fabrikayı tamamlayacağız ve 2018 başında devreye alacağız.
Bu tesisle birlikte ihracat rakamımız yılda 40 milyon dolar seviyelerine çıkacak. Böylece 2013- 2017 dönemi için enerji, liman ve çimento alanında 1 milyar TL’lik yatırım planını tamamlayacağız.”
Türkiye’de çimento kapasitesi 100 milyon ton. Bunun 10 milyon tonu ihraç ediliyor, 70 milyon tonu da iç pazarda tüketiliyor. Yani sektörde arz fazlası var.
Ancak Ege Bölgesi’nde yatırımlarla birlikte yeni kapasite ihtiyacı olduğunu söyleyen Feyyaz Ünal, yatırımın zamanlamasının bu anlamda önemli olduğunu kaydediyor.
Ünal, Ege’nin dışında başka bir bölgede yeni tesis kurma yerine satın alma fırsatlarını her zaman değerlendirdiklerini, yurtdışında ise küçük tesisler kurabileceklerini anlatıyor. Feyyaz Ünal, toplam satışlarının yüzde 30’unun ihracat olduğunu da söylüyor.
ŞİRKET DEĞERİ
Batıçim’in tüm yatırımlarına rağmen piyasa koşulları ve halka açık kısmın toplu olması nedeniyle piyasa değeri yaklaşık 530 milyon TL seviyesinde. Feyyaz Ünal, şirket yöneticileri olarak hedeflerinin şirketin piyasa değerini de yükselterek yatırımcılara değer katmak olduğunu söylüyor.
Bu anlamda son dönemde hisse geri alım programı açıkladıklarını anlatan Ünal, “Küçük oranda hisse aldık ancak şirkete güvenimizi göstermesi adına bunun önemli olduğunu düşünüyorum” diyor.
Şirketin değerlemesinin artması adına Batıçim ve Batı-söke çimento şirketlerinin birleştirilmesi konusunda bir düşüncelerinin olup olmadığını sorduğumuz Feyyaz Ünal, böyle bir konunun gündeme gelmediğini anlattı. Ancak Ünal, bu tarz konulara kapalı olmadıklarını da söyledi.
Batıçim’in fabrikası 350 dönümü sanayi imarlı arazi olmak üzere toplamda 850 dönüm arazi üzerinde, İzmir Bornova’da şehir içi denilebilecek bir noktada. Mevcut fabrika arazisini değerlendirmek gibi bir düşünce olup olmadığı sorumuza Feyyaz Ünal, “Buradaki tesisimiz şehirle yaşayabilen, çevre dostu kalitede bir tesis.
Bu tesisimizi şehir dışına çıkarmak gibi bir düşüncemiz yok” yanıtını veriyor.