E-ticarette yatırım trendi pazaryerlerine kaydı: Hangi şirket, neler yapıyor?

2024 sonu için 3,4 trilyon TL hedef belirleyen Türkiye’deki e-ticaret sektöründe, rekabetin yeni sahası pazaryerleri oldu. Son dönemde LC Waikiki, Boyner, Koçtaş gibi markalar kendi e-ticaret sitelerini pazaryerine dönüştürerek rekabeti kızıştırıyor.

04 Ekim 2024

Pandeminin ardından hızlı bir büyüme ivmesine giren e-ticaret pazarında, perakende markalarının yeni yatırım rotası pazaryerleri oldu. Flo ile Teknosa gibi markaların ardından LC Wakiki, Boyner ve Koçtaş da kendi pazaryerlerini kurarak rekabette yerini aldı. Hepsiburada ve Trendyol gibi markaların domine ettiği pazara önümüzdeki dönemde yeni markaların girmesi bekleniyor. 2023 yılında yüzde 132 oranında büyüyerek 1 trilyon 855 milyar TL hacme ulaşan e-ticaret pazarında hizmet veren işletme sayısı 559 bin 412’ye ulaştı.

15 - 28 Eylül 2024 tarihli sayıdan 

Türkiye e-ticaret raporuna göre 2024 yılında e-ticaret sektörünün 3 trilyon 395 milyar TL büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Pazaryerlerinde e-ticaret faaliyeti yürüten işletme sayısı ise 540 bine yaklaşırken kendi sitesinden veya mobil uygulamasından e-ticaret faaliyetinde bulunan ETBİS’e kayıtlı işletmelerin sayısı 35 bini aştı.

2025 yılında pazaryerlerinde faaliyet gösteren işletme sayısının 700 bine yaklaşması, kendi sitesinden veya mobil uygulamasından e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısının da 80 bin bandına oturması bekleniyor.

“HER YIL YÜZDE 100 BÜYÜYOR”

E-ticaret satışlarının içinde pazaryerlerinin payı çoğunluğu oluşturduğunu söyleyen Ticimax E-ticaret Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, “Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan Türkiye’de E-Ticaretin Görünümü Raporu’na göre bu rakam her yıl en az yüzde 100’lük bir büyüme ile artıyor. Bu trend yükselmeye devam ederken, e-ticaret bilinci artıkça, pazaryerlerine veya herhangi bir platforma bağlı kalmadan da işlerini yürütmek isteyenlerin sayısı gittikçe artıyor. Dolayısıyla kendi web sitesini açan işletme sayısı her yıl yüzde 130 artıyor desek yanlış olmaz” diyor. Kısa bir süre önce BTK tarafından Instagram’a getirilen ve sekiz gün süren erişim yasağının tek bir platformda ticaret yapanlar için çok kanallı iletişimin önemini bir kez daha ortaya koyduğunu belirten Çiğdemli, “Bu erişim yasağı, ticari faaliyetleri tek bir platformda gerçekleştirmenin ne kadar tehlikeli olduğunu gösterdi bize. Özellikle e-ticarette tüm yumurtaların tek bir sepete konmaması gerekir” diye konuşuyor.

CİRODAKİ PAYI GİDEREK ARTIYOR

2021 yılında radikal bir karar alarak tüm pazaryerlerinden çıkma yoluna giden LC Waikiki, 2024 yılında LCW.com’u tamamen bir pazaryerine dönüştürdü. Bu kararın arkasındaki en büyük nedenin müşterileri daha iyi tanıma istedikleri olduğunu söyleyen LC Waikiki E-Ticaret Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Barbaros Yiş, “Daha fazla tüketiciye ulaşmak için 2015 sonrasında ülkemizde de yükselişe geçen pazaryerlerinde biz de aktif olarak yer almaya başladık. Yıllar içerisinde pazaryerlerindeki satış rakamlarımızın online satış ciromuzda ciddi bir pay almaya başlaması, kendi site trafiğimizin pazaryerlerine kayması ve müşterilerimize ilk elden hizmet verip onları daha iyi tanıyabilme yetkinliğimizin kaybolması bizim bu konuyu tekrar ele almamıza neden oldu. Bu doğrultuda pazaryeri girişimimizi gündeme aldık” diye konuşuyor.

Şu anda 15 milyon üyeye sahip, aylık 100 milyona yakın trafiği olan bir platform haline gelen LCW.com’da hali hazırda 275’ten fazla satıcı ve 590 marka yer alırken, yaklaşık 230 bin ürün bulunuyor. Markaların pazar yeri payı yüzde 20 civarında seyrediyor. Bu oranın yıl sonunda yüzde 25’e çıkartılması hedefleniyor. Orta vadede ise hedef yüzde 50’yi yakalamak. Sitemizi ziyaret eden misafirlerimizin ürün bulma zorluğu yaşanmaması için daha kolay ve pratik bir deneyim sunmayı amaçlayan şirket, menü ve filtre yapılarını buna göre geliştiriyor. Pazaryerindeki satıcılara, geniş bir müşteri kitlesine ulaşma, çok çeşitli demografik gruplarla etkileşimde bulunma ve sektördeki pek çok prestijli marka ile aynı platformda yer alma fırsatı sunan şirket, satış performansını artırmak amacıyla kampanya destekleri sağlıyor. 2023 yılında duyurulan Koçtaş’ın dijital mağazası koctas.com.tr, ev geliştirme sektöründe Türkiye’nin ilk ve tek pazaryeri oldu. Çoklu kanal stratejisiyle bugüne kadar yatırım yaptığı her alanda en iyi ve en çok tercih edilen marka olma hedefini ev geliştirme sektörünün en büyük ‘online pazaryeri’ olma vizyonuyla birleştiren şirket, ürün sayısında beş kat artış hedefi koydu. Bu vizyon doğrultusunda şirketi içerisinde pazaryeri çevik takımını oluşturan şirket, pazaryeri projesiyle birlikte ürün sayısında en az beş kat artış hedefi koydu. Online pazaryeri projesi ile mevcut ürün yelpazesi genişletirken aynı zamanda yeni kategoriler de eklendi. Platformda ürünler eve teslim, ‘Ara, Tıkla & Teslim Al’ gibi farklı seçeneklerle sunuluyor.

YATIRIMLAR HIZ KAZANDI

Pazaryeri yatırımları perakende sektörüyle sınırlı değil. İş Bankası Grubu, yaklaşık bir yıl önce demir çelik ve alüminyum ürünleriyle başlamak üzere endüstriyel ürünlerin ticaretine aracılık etmek amacıyla Proemtia’yı kurdu. Türkiye’nin en büyük endüstriyel pazaryeri platformu olarak konumlanan Proemtia, yılda 16 bin alıcı, 500 satıcı ve 3,7 milyar TL’lik işlem hacmine ulaştı. Proemtia’nın Türkiye’nin en büyük işletmeler arası pazar yeri haline geldiğini ve demir çelik ticaretini dijitalleştirdiğini söyleyen Proemtia CEO’su Umut Feyzioğlu, indirim isteme, yeni lojistik çözümleri, ürün bedeli iade garantisi ve yükleme öncesi gözetim sertifikası gibi yeniliklerini de pazaryerine kazandırarak büyümeye devam edeceklerini belirtiyor.

FASON SEKTÖRÜ İÇİN PAZARYERİ

Talaşlı imalat sektörünün tüm ihtiyaçlarını karşılayabileceği fason iş ve CNC dijital platformu parkurda.com, Tezmaksan bünyesinde kuruldu. Bugün 18 bini aşkın üyesi olan platformun hedefi orta vadede hedef üye sayısını 40 bine çıkartmak.

Parkurda.com’un Türk sanayisinin ihtiyaçlarını düşünerek hazırladıklarını belirten Tezmaksan Grup CEO’su Hakan Aydoğdu, “parkurda.com’u fason iş yaptırmak isteyenler ile fason iş almak isteyenleri buluşturmak için kurduk. parkurda.com ile KOBİ’ler üretimini Türkiye’nin en büyük fabrikasına taşıma fırsatını buluyor. Piyasa araştırması yaparak tedarikçi havuzunu zenginleştirmek, maliyet karşılaştırması yapmak ve alınan teklifleri tek bir yerden yönetmek isteyen şirketlere yol haritası çiziyoruz” diyor.

Platformda halihazırda bugün 18 bini aşkın üye, 2 bin 500’ü aşkın yayınlanan fason iş ilanı mevcut. İlerleyen yıllarda platformda buluşturmayı hedefledikleri üye sayısı ise 40 bin. Aydoğdu, öncelikli olarak parkurda.com’da 40 bin KOBİ’yi buluşturmayı ve platformu yurt dışına açmayı amaçlarken ekleyecekleri yeni özelliklerle de hizmet kalitesini artırmayı hedeflediklerini belirtiyor. Bu doğrultuda öncelikle Almanca konuşulan ülkeler, daha sonra ise Avrupa’nın tamamı, Amerika ve Uzak Doğu’ya açılma planlanıyor. Parkurda Pazaryeri ile satıcılarımızın markalaşmalarına ve bilinirliklerini artırmaya destek olacaklarını belirten Aydoğdu, markalaşma sonucunda ise e-ihracatın önünü açacaklarını söylüyor.

ORKUN SAİTOĞLU / IYZICO CEO’SU

“Pazaryerlerinin hakim rolü devam ediyor”
“Son yıllarda e-ticaret platformlarına ve özellikle pazaryerlerine yapılan yatırımlar, pandemi etkisiyle birlikte adeta bir ivme kazandı. Tüketici taleplerindeki artış ve dijital alışveriş alışkanlıklarının hızla değişmesi, bu yatırım artışının arkasındaki temel itici güçlerden biri oldu. Teknoloji odaklı çözümler, lojistik ağların genişletilmesi ve kullanıcı deneyimini geliştiren dijital inovasyonlar, sektördeki büyümeyi desteklerken, pazaryerlerinin dijital ekosistemdeki hakim rolü bu yatırımları daha da cazip hale getirdi. Dijitalleşmenin getirdiği yenilikler ve kullanıcı deneyimindeki iyileştirmeler, sektördeki sürdürülebilir büyüme beklentilerini güçlendiren ana unsurlar olarak öne çıkıyor."