BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
AYŞEGÜL SAKARYA
asakarya@ekonomist.com.tr
Gayrimenkul danışmanlığı, çiğköfte bayiliği gibi geleneksel işler hala popülerliğini korurken, yeni konseptler de girişimciler için fırsatlar sunuyor. Türkiye’de her üç kişiden birinin hayali kendi işini kurmak. İş fikirleri ve girişimci ruh konusunda sınır tanımayan pek çok kişinin karşısındaki en büyük sorun ise sermaye yetersizliği. Bu nedenle harekete geçemeyen binlerce girişimci var. Halbuki düşük sermayeyle de kendi işinin patronu olmak mümkün. Giderek büyüyen franchise ekosistemi düşük bütçeyle iş kurma imkanı sağlıyor.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Elbette bu kadar çok girişimcinin franchise modelini tercih etmesinin pek çok nedeni var. Franchising sistemi çok komplike bir alan gibi görünse de doğru kurgulandığında riski büyük oranda azaltıyor. Yapılan araştırmalara göre start up şirketlerin sadece yüzde 10’u pazarda sağ kalabilirken, franchise’larda başarı oranı yüzde 93’e kadar çıkabiliyor.
Franchise size bilinen bir markayı temsil etme hakkı vererek pazara uyum sürecini kolay atlatmanızı, sürüm ekonomisinin verdiği fiyat avantajını, işi doğru yapabilmeniz için gerekli eğitim ve desteği vaat ediyor. Pazarlama uzmanı Can Ogan, start up yerine bilinen bir marka ile pazara girmenin, denenmiş ve çalışan yöntemlerle işi yönetme ve daha düşük maliyetle iş kurma imkanı sağladığını söylüyor.
KIOKSLAR ÖNE ÇIKIYOR
Sistemin avantajlarını gören yeni nesil girişimciler az sermaye ancak yaratıcı bir fikirle çıktıkları yolda önemli adımlar atmaya başladılar. Yeni açılan AVM’lerin de etkisiyle yeni konseptler hızla yayılıyor. AVM’lerde özellikle stand ya da başka bir deyişle kiosk konseptleri öne çıkıyor.
Gıda, içecek, aksesuar gibi çeşitli sektörlerde hızla yayılan standlar, düşük kira maliyeti ile normal bir mağazaya göre çok daha kârlı bir yatırım olarak dikkat çekiyor. Kurulumu kolay ve anahtar teslimi olarak sunulan stand konseptleri, girişimcinin satış faaliyetine çok kısa bir zamanda başlayabilmesine de imkan tanıyor.
2016’da öne çıkacak konseptlerden bir kısmını çiğköfte, emlak danışmanlığı gibi artık klasik hale gelmiş sektörler oluşturuyor. Başarının kişinin eğitim altyapısına ve pazarlama yeteneğine bağlı olduğu emlak danışmanlığı hala girişimcilerin gözde işleri arasında yer alıyor. Bu sektörün önde gelenlerinden Era Türkiye, Realty TR gibi şirketler büyümek için girişimciler arıyor. Küçük metrekarelerde açılabilen, mutfak gibi ekstra yatırımlara ihtiyaç duymayan çiğköfteciler de popülerliğini korumaya devam ediyor.
YARATICI GİRİŞİMLER DE VAR
Bunların dışında oldukça yaratıcı işler de var. Örneğin Majo bunlardan biri. Uzakdoğu kültüründen esinlenerek ortaya çıkan Majo, waffle hamurundan farklı tatlar ortaya çıkarıyor. Elbette gıda hala en çok tercih edilen sektörlerden biri olmaya devam ediyor. Örneğin kahvaltı veren mekanlar önümüzdeki dönemde popülerliği artıracak alanlardan biri gibi görünüyor.
Van’da doğan Van Kahvaltı Sarayı, mini şarküteri konseptiyle İstanbul’a yayılmayı hedefliyor. Gıdada yükselen bir diğer alan ise sağlıklı beslenmeye yönelik konseptler. Yeni nesil ev yemekleri zinciri Meal Box, kapıya servis diyet yemekleri sunan Diyet Kapımda, sağlıklı sebze ve meyve suları servis eden Meyvemix bunlardan birkaçı. Açık parfüm, oto temizleme, çocuklara yönelik hizmetler de 2016’da girişimciler açısından fırsatlar yaratacak alanlar arasında yer alıyor. Gıdadan kuru temizlemeye 100 bin TL ve altında sermayeyle kurabileceğiniz 50 iş sahasıyla ilgili bilgileri sizin için derledik.
1- KONO PİZZA: 2004 yılında İtalya'da kurulan Kono Pizza, 2015 yılı içerisinde Türkiye'de de faaliyete başladı. Firma, külah şeklinde doğal olarak hazırladığı pizzaları 'gel götür, kiosk ve kafelere kadar farklı konseptlerle sunuyor. Bu yıl yeni franchise vermeye başlayacak olan Kono Pizza, özellikle İstanbul, Ankara, İzmir ve Antalya'da toplam 10 şube planlıyor. Yatırım maliyeti konsepte göre 70 bin TL'den başlıyor. Bayiler için aylık 100 bin TL ciro hedefleniyor.
2- BY PATATO: Bir çubukta patates konsepti olan By Patato, elma dilim patates, bardakta küp patates, kumpir, patates salatası, fırında patates gibi patates ile ilgili her türlü kombinasyonu yapmaya olanak tanıyan bir iş modeli. TV Grup bünyesinde faaliyet gösteren By Patato için girişimcilere KOBİ destek kredileri için garantörlük de sağlanıyor. Özellikle AVM'lerin hedeflendiği bu iş modeli için yatırım m2 başına 15 bin TL.
3- CHIPS FUNNY: Çubukta patates ve patates kesme makineleri olmak üzere stand konseptiyle bayilik veren şirketin Türkiye genelinde bin 500'den fazla standı, 100 bayisi bulunuyor. Bu yıl zincire 500 stand ve 30 bayi daha eklenmesi hedefleniyor. Stand fiyatları bin ile 5 bin TL arasında değişiyor.
4- ROLLER ICE CREAM: Tayland usulü rulo dondurma, doğal meyveler ile dondurma mahlepinin karışımı ile sunuluyor. Katkı maddesi ve aroma nektar olmadan sunulan dondurmaların makine ekipmanları da Tayland'dan getiriliyor. AVM'lerde kiosk olarak franchise veriliyor. Kiosk bedelleri 20 bin TL'den başlıyor. Royalty ya da reklam katkı payı alınmıyor.
5-HAPPY CHURROS: Latin Amerika'nın popüler bir tatlısı olan churro, üzerine toz şeker dökülmüş bir çeşit lokma tatlısı. Üzerine şeker ve yağ konulmadan bu tadı Türkiye'ye uyarlayan New York Street Foods, çikolata sosları ile servis ediyor. Bu yıl iki şubenin daha açılması planlanıyor. Yüzde 250-300 arasında kâr marjı bulunuyor.
6- SPAGETTİ ICECREAM: Algida vanilya dondurmaları, belli bir ısıda kaplara yerleştirilerek frambuaz-coco pops-browni cake ve gofretler ile sunuluyor. Yedi ülkede toplam 18 şube ile hizmet veriyor. 23 bin TL'lik yatırımla kurulabiliyor. Üniversite kantinleri, yürüyüş yolları, sahiller, aqua parklar ve AVM'lerin bu iş modeli için uygun olduğu belirtiliyor. Aylık 10 bin TL ciro hedefleniyor.
7- CUP TO GO: Su buharında pişirilen patatesler, taze soğan ile püre haline getirilip yine isteğe bağlı su buharında pişirilen kabak, havuç, brüksel lahanası, brokoli ile vegan menü şeklinde servis ediliyor. Bir çeşit kumpir olan ama su buharında ve kabuksuz hazırlanan kutuda servis edilen püre patatesler, kolay taşınabilir ve yenebilir servis şeklinde. Anaokullarında catering servisi şeklinde hazırlanıyor. 18 bin TL'lik yatırımla kurulabiliyor.
8- SURF’N’FRİES: Külahta patates ve tavuk eti konseptinde hizmet veren Surf'n'Fries, Türkiye'ye 2013 yılının başında giriş yaptı. Avrupa'nın en hızlı büyüyen fast food markalarından biri olan Surf'n'Fries, dünya geneline franchise vererek büyüyor. 83 şubeyle faaliyet gösteren firma, bu yıl 15 kiosk daha açmayı planlıyor. İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Muğla'ya franchise verilmesi hedefleniyor. 40 bin TL başlangıç bedeli alınıyor. Royalty talep edilmiyor. Yüzde 100 kâr marjı sunuluyor.
9- BEBETO EĞLENCE ADASI: Kervan Gıda'nın perakende satış kanalı olarak faaliyetini sürdüren Bebeto Eğlence Adaları, jelly, licorice yumuşak şekerlerin, özel çikolataların ve sakızların tüketicilere sunulduğu şekerleme satış noktaları. 13 ilde 32 nokta ile faaliyet gösteren firma, bu yıl İstanbul, Ankara, İzmir ve diğer büyük şehirlerde 10 adet franchise kiosk açmayı planlıyor. Standlar ve ürünler için ortalama 20 bin TL yatırım gerekiyor. AVM, havaalanı, otogar, çocuk eğlence merkezleri gibi yoğun insan trafiğinin bulunduğu alanlara öncelik veriliyor. Aylık minimum 15 bin ile 20 bin TL arasında ciro hedefleniyor.
10- AYTANZADE: 1937 yılında Safranbolu'da faaliyete başlayan Safran Şekerleri ve Lokumları, Aytanzade markasıyla 'lokum kafe' konsepti geliştirdi. Bu yıl franchise çalışmalarına başlayacak olan firma, 10 bin TL giriş bedeli alıyor. Toplam yatırım maliyeti ise 50 bin ile 100 bin TL arasında. Royalty bedeli olarak ciro üzerinden yüzde 3 alınıyor. Mağazalar için hedeflenen ciro aylık 10 bin ile 50 bin TL arasında.
11- PANCİ ROTİ GURME MOBIL ET LOKANTALARI: Artık inovatif bir sunumla kurulan girişimler de sıklıkla karşımıza çıkıyor. Pan-ci Roti de bu girişimlerden biri. 2014 yılında başlayan AR-GE çalışmalarının ardından faaliyete geçen Panci Roti Gurme Mobil Et Lokantaları, Türkiye'nin çeşitli bölgelerine dağılmış doğal üretim yapan çiftliklerde üretilen ürünleri, gezici araç lokantalarıyla sunuyor.
Bu yıl İzmir, Antalya, Ankara, Trabzon, Rize, Samsun öncelikli olmak üzere 18 noktaya daha açılması planlanıyor. Ayrıca yurtdışına açılmayı planlayan şirket, Katar ve Dubai'den teklifler alıyor. Konsepte göre 10 bin ile 40 bin dolar arasında yatırım maliyeti ile gezici restoran kurulabiliyor. Yüzde 50 kâr marjı sunuluyor. Bayilerden aylık yüzde 3 royalty alınıyor.
12- OSMANLI TULUMBACISI: Çikolatalı, frambuazlı, portakallı, Antep fıstıklı, tarçınlı, karamelli ve sade olmak üzere tulumba çeşitleri geliştiren Osmanlı Tulumbacı-sı'nın düşük maliyetli yatırım olarak kiosk ve tatlı konsepti şeklinde iki çeşit girişim seçeneği bulunuyor. Bu yıl 15 yeni franchise mağaza daha açmayı hedefleyen firma, AVM'lere ve işlek caddelere öncelik veriyor. Aylık minimum 45 bin TL ciro hedefleniyor.
13- EBUT’S FRIED CHICKEN : Tavuk lezzetini franchise restoranlarında sunan But's Fried Chicken, İzmit, Zonguldak ve Ankara olmak üzere beş şube ile faaliyet gösteriyor. Bu yıl Türkiye genelinde beş şube daha açmayı planlayan firma, özellikle AVM ve şehir merkezlerini hedefliyor. 10 bin TL franchise giriş bedeli ve toplam 70 bin TL'lik yatırımla kurulabilen şubeler için aylık ciro hedefi ise 70 bin ile 100 bin TL arasında değişiyor.
14- NOKTA GIDA: Tost, sandviç, pizza gibi yiyeceklerin toptan üretimi ve son tüketiciye sunum yerlerine sevkiyatı faaliyetini gerçekleştiren Nokta Gıda, bununla beraber franchise ile satış noktaları da kuruyor. 20 şubeyle hizmet veren firma, bu yıl 10 franchise şube daha açacak. 25 bin dolar isim hakkı bedeliyle bu iş modeli hayata geçirilebiliyor. Aylık 75 bin TL ciro hedefi bulunuyor.
15-COLD JEST: Avrupa'da frozen ya da diğer adıyla dondurulmuş yoğurta yoğun ilgi gösteriliyor. Sağlıklı bir tatlı konsepti olarak öne çıkan bu iş modeli Türkiye'de de popüler olmaya başladı. Sektörün yeni oyuncularından biri olan Cold Jest, AVM ve lokasyonun yoğun olduğu caddelere franchise veriyor.
İlk olarak İstanbul'da dokuz şube açılması planlanıyor. Kiosk veya tramvay şeklinde, şehrin dokusuna uygun araçlarla mobil şekilde kurulabiliyor. Konsepte göre yatırım bedeli 75 bin TL'den başlıyor. İlk dokuz ay 490 TL sabit, sonrasında cirodan yüzde 3 bedel alınıyor. Aylık 36 bin TL ciro hedefleniyor.
16- CİGUSTA: İtalyan dondurma-cafe zinciri markası olan Ci Gusta, ayrıca frozen yoğurt, smoothie, waffle, İtalyan tatlı ve sandviç çeşitleri de sunuyor. İşlek caddeler, AVM'ler, oteller ve plajlar bu iş modeli için uygun. Yatırım bedeli 20 bin Euro'dan başlıyor, konsepte göre 100 bin Euro'ya kadar çıkabiliyor. Bayiler için aylık 30 bin ile 100 bin TL arasında ciro hedefleniyor. Yüzde 100-300 arasında kâr marjı sunuluyor.
17- MANTI KEYFİ: Mantıyı kurumsallaştırarak bir franchising zinciri haline getiren Mantı Key-fi'nin 22 adet şubesi bulunuyor. Bu yıl Ankara, İzmir, Samsun, Gaziantep, Trabzon, Diyarbakır ve Sivas'ta 13 adet franchise şubenin daha açılması hedefleniyor. Firmanın ev ve işyerlerine paket servisi de bulunuyor. Ürünler karton kutularda, mantıdan bağımsız olarak yoğurdu ve sosu ayrı şekilde servis ediliyor. Bir şube için yapılacak yatırım maliyeti 100 bin ile 150 bin TL arasında değişiyor. Şubeler için aylık 40 bin ile 80 bin TL arasında ciro hedefi bulunuyor.
18- JUICE PLANET: Son dönemde öne çıkan sağlıklı yaşam konseptlerinden biri. Meyve ve sebze suyu gibi ürünleri olan şirketin, 22'si franchise olmak üzere 30 şubesi var. 2016'da sekiz şube açmayı hedefleyen şirket, büyük şehirler, sahil yerleri, iş merkezleri ve AVM'lerde büyümeyi planlıyor. Stantlardan 15 bin dolarlık, dükkanlardan 25 bin dolarlık başlangıç bedeli talep ediliyor. Royalty ücreti olarak ise aylık cirodan yüzde 5 alınıyor.
19- YOGOLAT: Froyo Yogurt, Yogolat markasıyla kafe ve restoran konseptleri içinde faaliyet gösteriyor. Bu işletmeleri frozen yoğurt makine ve hammaddesi ile destekleyen firmanın ürünü Yogolat'ta yoğurt, soft dondurma kıvamıyla ama dondurmanın 6'da 1'i oranında kalori değeriyle sunuluyor. Belirli miktarda ürün tüketim koşulu ve yıllık 200 paket ürün alımıyla isim hakkı kullanımı sağlanıyor. 30 bin bin ile 65 bin TL aralığında sunulan bu konseptlere stant, makine ve soğutucu bedelleri dahil. Firma, zincir mağazaların yanı sıra özellikle okul kantinleri, kafe ve restoranlarda yan ürün olarak büyümeyi hedefliyor.~
20- PİLAVCI: Kolay uygulanılabilir /¡I bir iş modeli sunuyor. Zira aşçı ya da çok fazla personel gerektirmeyen bir yatırım. Toplam iki personel bu iş modeli için yeterli bir istihdam sayısı. O Pilavcı'nın yatırım maliyeti 30 metrekarelik bir işletme için toplam 30 bin ile 57 bin 500 TL arasında değişiyor. Toplam 60 bin lira yatırımla bu iş modeli kurulabiliyor. Bu yıl ağırlıklı İstanbul olmak üzere İzmir, Ankara, Antalya, Bursa ve Trakya bölgesi illerinde 400 şubeye ulaşılması planlanıyor. Yüzde 65 kâr marjı sunuluyor.
21- CHOCOBONS WAFFLE: Waffle, pancake, krep satışı yapan AVM kioskları ve içerisinde kahve ve kahvaltı çeşitlerini de içeren mini cafe konsepti. Türkiye' de dört ilde altı şube ile faaliyet gösteriyor. Sekizi yurtdışında olmak üzere toplam 20 şube açılması hedefleniyor. Yatırım bedeli kiosklarda 10 bin ile 50 bin TL arasında, kafelerde ise 40 bin 100 bin TL arasında değişiyor. AVM'ler, işlek caddeler ve üniversite kampüsleri hedefleniyor. Kiosk'larda aylık 20 bin ile 30 bin TL arasında, mini kafelerde ise 30 bin 60 bin TL arasında ciro hedefi bulunuyor.
22- SOKAK PİLAVCISI: Gezici pilav arabalarıyla işlek yerlerde pilav satışı yapılabilen bir iş modeli sunuluyor Tüketiciye paket sipariş olarak teslimat yapılıyor. Dolayısıyla yatırım bedeli oldukça düşük. 20 bin TL yatırım bedeliyle kurulabiliyor. Sokakta 10 m2'lik bir alanda hizmet verilebiliyor. Aylık 20 bin TL ciro hedefi bulunan Sokak Pilavcısı için kâr marjı yüzde 65 olarak belirlenmiş durumda.
23- WAFFLE : Ana ürüne destek olarak kahve, aperatif yiyecekler ve dondurma desteği ile kârlı bir iş modeli olarak geliştirildi. Tek merkezden tedarik yöntemi ve eğitim desteği sunan bir franchise modeli. Bu yılın sonuna kadar İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa'da 11 şube açılması planlanıyor. 40 bin TL'den başlayan yatırım bedeli ile hayata geçirilebilen bu iş modelinde aylık 30 bin TL ciro hedefleniyor.
24- WAFFLE FUNNY: Son zamanların en popüler girişimcilik modellerinden biri olan waffle'ın inovatif hale getirilmiş bir konsepti. Genellikle oturularak tüketilen bir ürün olan waffle'ın çubukta sunulan bir şekli olan Waffle Funny, stand şekliyle bayilikler veriyor. Standların fiyatı 3 bin TL'den başlıyor.
25- MAJO: Şirketin kurucusu Osman Solak, Uzakdoğu seyahatinde gördüğü konseptlerden esinlenerek Majo'yu ortaya çıkardı. Waffle hamuruyla yapılan, çikolata ve meyvelerle servis edilen özel bir tatlının yanı sıra menüsünde kahve, fondü gibi ürünleri de barındıran Majo, mağaza ve stand olmak üzere iki farklı konsepte sahip. Stand için öngörülen yatırım maliyeti 100 bin TL'yi buluyor. Mağaza konseptinde ise bu rakam 150 bin TL'ye çıkıyor. Yatırım geri dönüş süresi ise üç ay olarak hesaplanıyor.
26- LIBERTY PANCAKE : Tekerlekli ve elektrikle çalışan mutfaklarda bulunan standlar üzerinde, yağ ve şeker kullanmadan 'al -götür' konseptiyle pancake yapılıyor. Kişiye özel de hazırlanabilen pancakeler, üç dakikada yapılabiliyor. 23 bin TL yatırımla kurulabiliyor. Yüzde 250 ile yüzde 300 arasında kâr marjı bulunuyor. Bayiler için aylık 10 bin TL ciro hedefleniyor.
27- LEB: Çikolatalı, sarımsaklı gibi farklı lezzetlerle kaplanmış leblebileri özel bir konseptle sunan Leb'in İstanbul'da Cevahir AVM'de bir şubesi bulunuyor. Kioks konseptiyle büyüyen markada yatırım bedeli; stand yapımı, tüm ekipmanlar, ilk sipariş dahil 30 bin ile 40 bin TL arasında değişiyor. Başlangıç bedeli olarak 10 bin TL talep eden Leb, 2016'da Bursa, Trabzon ve Antalya'da üç şube açmayı hedefliyor.
28 KOMAGENE : 838 şubelik dev bir zincire dönüşen Komagene, düşük yatırımla yüksek kâr marjı sunan iş modellerinden biri. Çiğ köfte, içli köfte, meze ve hazır yemek, şerbetli ve sütlü tatlı çeşitleri, sıcak soğuk içecekler ve Osmanlı şerbetlerini içeren bir ürün gamı bulunan Komagene'nin yatırım maliyeti 30 bin ile 50 bin TL arasında. 2016 için franchise giriş bedeli alınmıyor. Aylık ciro hedefi 25 bin ile 35 bin TL arasında değişiyor.
29- OSES: 60 ilde 630 şubeyle faaliyet gösteren Oses, bu yıl Ege ve İç Anadolu bölgesinde toplam 120 franchise şube açacak. Franchise giriş bedeli alınmıyor. 15 bin TL yatırımla kurulabilen şubeler için aylık 25 bin ile 35 bin TL arasında ciro hedefleniyor. Yüzde 50 kâr marjı sunuluyor.
30- TATLISES ÇİĞKÖFTE: 223 şubesi bulunan Tatlıses Çiğköfte, düşük yatırımlı ve yüksek kâr marjı olan bir yatırım sunuyor. Bu yıl Türkiye genelinde 50 franchise vermeyi planlayan Tatlıses Çiğköfte için ortalama 15 bin ile 35 bin TL arasında yatırım yeterli. Kar mârjı ise yüzde 30 ile yüzde 50 arasında değişiyor.
31- REMZİYE ANA MUTFAĞI: Yeni bir konsept olan Remziye Ana mutfağı, çiğ köfte ve mantı satıyor. Henüz bir şube ile faaliyet gösteren firma, bu yıl Türkiye geneline 10 adet franchise şube daha açacak. Franchise giriş bedeli alınmıyor. Yatırım maliyeti 40 bin ile 70 bin TL arasında değişiyor. AVM ve çarşılarda kurulabilecek standlarda aylık minimum 20 bin TL ciro hedefi bulunuyor.
32- ÇİĞKÖFTEMİSS: 110 şubesi bulunan Çiğköftemiss, 35 ilde faaliyet gösteriyor. Bu yıl 80 franchise şube daha açmayı planlıyor. Yatırım maliyeti ise son derece düşük. 6 bin TL yatırımla ekipmanlar tedarik edilebiliyor. Kırmızı ve beyaz renklerdeki çiğ köfte dolabı, çalışma tezgahı, camlı banko, masa-sandalye grubu ve dükkan için gerekli tüm görseller, bayi kurulum paketleri ile tedarik ediliyor. 15 bin TL aylık ciro hedefi bulunuyor ve bayilerden royalty alınmıyor.
33- SOSSIS: Hot dog ürünler ABD'de çok yaygın tüketilen bir gıda türü. Stand şube konsepti ile franchise sektörüne adım atan Sossis bu konseptte bir girişim. Sossis'in ilk franchise şubesi Bursa'da hizmete açıldı. İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Samsun ve Sakarya'da büyüme hedefleniyor. Franchise giriş bedeli alınmıyor. Toplam yatırım maliyeti 7,5 m2'lik stand şube için 59 bin TL + KDV. Yaya giriş çıkışının yoğun olduğu lokasyonlarda aylık minimum 25 bin TL ciro hedefleniyor.
34- DİYET KAPIMDA: Son dönemde popüler olan kapıya servis diyet yemek hizmeti veren şirketlerden biri. Markanın yatırım tutarı 80 bin TL'den başlıyor. Halihazırda yedi şubesi bulunan şirket, 20l6'da15franchise vermeyi hedefliyor. Başlangıç bedeli olarak 10 bin dolar + KDV talep eden Diyet Kapımda, cirodan yüzde 5 royalty alıyor. Türkiye'de, İstanbul, Kayseri, Konya, Mersin, Aydın ve Manisa'da, yurtdı-şında ise KKTC, Dubai ve Almanya'da büyümeyi hedefliyor.
35- MEAL BOX: Yeni nesil bir ev yemek-35 leri zinciri olan Meal Box'ın İstanbul'da 33 şubesi bulunuyor. Franchise adayları Meal Box'ta yer alan Delivery, Express ve Restoran olmak üzere üç farklı konseptten kendilerine uygun olanı tercih edebiliyor. Şirketin en uygun maliyetli konsepti Meal Box Delivery. Bu konseptte siparişler franchisee'ler tarafından hazırlanarak motokuryeler aracılığıyla paket servis olarak müşteriye ulaştırılıyor. Anahtar teslim olarak teslim edilen Meal Box Delivery'de yatırım tutarı 60 bin TL + KDV. Ek olarak 20 bin dolarlık franchise giriş bedeli talep ediliyor.
36- MEYVEMIX: İlk şubesi 2007 yılında Beyoğlu'nda açılan Meyve-mix, sağlıklı içecekler, meyve salataları ve sağlıklı yiyecekler servis ediyor. İki şubesi bulunan şirket, yıl sonuna kadar yedi franchise vermeyi hedefliyor. Başlangıç bedeli olarak 5 bin dolar isteyen Meyvemix için 250 dolar royalty talep ediliyor. Yatırımın geri dönüş süresi 6-10 ay arasında değişiyor.
37- LADYMISS: Bitkisel gliserin hammaddeli, bitkisel yağ bazlı sabun üretimi yapan bir şirket. Markanın bünyesinde meyve şeklinde sabunlar, bambu oda parfümleri ve kolonyalar da bulunuyor. Lady Miss'de en az 20 bin ile 25 bin liralık bir ürün alımı yapmak gerekiyor. Kioks ile birlikte toplam yatırım bedeli 50 bin TL'yi aşıyor. Royalty ücreti ve başlangıç bedeli talep etmeyen konsept, yazın turizm bölgelerinde büyük ilgi görüyor.
38- VAN KAHVALTI SARAYI: Van'da bal, tereyağ, peynir gibi ürünler üreten Adarsan Gı-da'nın geliştirdiği Van Kahvaltı Sarayı'nın halihazırda sekiz şubesi var. 2016'da 10 civarında franchise vermeyi hedefleyen markanın şarküteri mini cafe ve cafe-restoran olmak üzere iki farklı konsepti bulunuyor. Şarküteri mini cafe konsepti için 30 metrekarelik bir alan yeterli oluyor. Kahve, dondurma gibi ürünlerin bulunduğu mini cafe konseptinin yatırım bedeli 100 bin TL. Yatırımın geri dönüş süresi üç ay olarak hesaplanıyor. İsim hakkı bedelini normalde 15 bin TL olarak belirleyen şirket, İstanbul ve Ankara için isim hakkı bedeli talep etmiyor.
39- DRY TÜRK KURU TEMİZLEME: Türkiye'deki tek yerli kuru temizleme makineleri imalatçısı olan Ruşen Makine tarafından kurulan firma, şu an ülke genelinde 30 şube ile faaliyet gösteriyor. Franchise giriş bedeli olarak 17 bin TL alınıyor. Eko adı verilen küçük ölçekli bir mağaza toplam 100 bin TL yatırımla kurulabiliyor. Şubeler için hedeflenen aylık ciro ise lokasyona göre 20 bin ile 80 bin TL arasında değişiyor. Royalty bedeli alınmıyor. Kâr marjının yüzde 80 olduğu belirtiliyor.
40- SABUN DÜNYAM: Düşük sermayeli bir iş modeli. Doğal ve bitkisel sabunların yanı sıra süs sabunları da satıyor. İsim hakkı bedeli ya da bayilik bedeli alınmıyor. Satış yerini girişimci hazırlıyor, Sabun Dünyam da sabunları tedarik ediyor. Mini bayilik paketi 2 bin 220 TL. Bu paketin içerisinde sabun, tabela seti vs. yer alıyor. Bölge bayilik paketi ise 4 bin 470 TL.
Bu pakette diğer pakete ek olarak geniş kapsamlı bölge korumalı bayilik yetki belgesi de bulunuyor. Anadolu şehirlerinde küçük bir AVM standının aylık 12 bin TL ciro yapabildiği, İstanbul'da turistik bir bölgede bu rakamın 50 bin TL'ye çıkabildiği ifade ediliyor. Yüzde 400 kâr marjı sunuluyor.
41- BARGELLO : 20l6'da atılıma hazırlanan Bargello Parfüm'ün Türkiye'de 124, yurtdışında 160 mağazası bulunuyor. İstanbul, İzmir, Antalya, Gaziantep, Konya, Kayseri, Bursa, Kocaeli, Sakarya ve yakın çevresinde 45'i franchise olmak üzere 67 yeni mağaza açmayı planlayan şirket, başlangıç bedeli ve royalty talep etmiyor. Bargello Parfüm açabilmek için 55-65 bin TL aralığında yatırım öngörülüyor. Yatırımın geri dönüş süresi altı ayla iki yıl arasına değişiyor.
42- GOOSMART: Her türlü fatura ödemesinin yapılabildiği, online hizmetlerin aboneliklerinin gerçekleştirilebildiği bir ödeme merkezi olan Goosmart, düşük yatırımla kurulabilecek bir iş modeli.10 ilde toplam 30 bayi ile faaliyet gösteren firma, bu yıl 100 bayiye ulaşmayı hedefliyor. 25 bin TL yatırımla bir şube açılabiliyor. Aylık 50 bin TL ciro hedefleniyor. Royalty olarak aylık 500 TL talep ediliyor.
43- ACTIVE BABY STORE: Ürün konseptinde 8 bin çeşit ürün ve 350'den fazla marka bulunan Active Baby Store, araç-ge-reç, tekstil, kozmetik, anne-hamile, bebek sağlık grubu gibi kategorilerle hizmet veriyor. Türkiye genelinde 13 ilde toplam 18 adet mağazaya sahip. Yeni açılacak mağazaları için hedef bölgeler bebek nüfusunun yoğun olduğu il ve ilçeler. Ürünler dahil 60 bin ile 90 bin TL arasında sermayeyle kurulabilen mağazalar için aylık 30 bin ile 100 bin TL arasında ciro hedefi bulunuyor.
44- SEPAŞENERJİ : Türkiye'de büyüyen elektrik perakende satış sektörünün önemli oyuncularından biri olan Sepaş Enerji, bayilik vererek büyüyor. Yatırım ve seçim kriterleri bayinin satış yapmak istediği bölge ve müşteri segmenti gibi unsurlara bağlı olarak değişkenlik gösteriyor. Bayiler iç i n ilk yatırım mal iyet i ortalama 50 b i n ile 100 b in TL arasında değiş iyor. 50 ilde 249 bayisi bulunan şirket, Türkiye genelinde büyümeyi hedefliyor.
45- GRITTY: Mağaza ve teknik servis olmak üzere iki farklı franchise seçeneği sunan Gritty, cep telefonu aksesuarları, kulaklık, şarj aleti, power bank gibi cep telefonu ekipmanlarına yönelik geniş bir ürün gamına sahip. Teknik servis konseptinde Türkiye'nin tüm il ve ilçelerini kapsayacak şekilde bir teknik servis ağı kuruyor ve teknik servis mağazaları açıyor. Bu yıl Türkiye genelinde 20 franchise mağaza açmayı hedefleyen firma, toplam 30 bin TL yatırımla iş fırsatı sunuyor. Bayiler için aylık 15 bin ile 30 bin TL arası ciro hedefleniyor.
46- E-SHOP: Enerji mağazacılığı konsepti ile kurulan e-shop'lar, yan hizmetlerinin yanı sıra asıl olarak Yaren Elektrik'in indirimli elektrik aboneliği ve tahsilat merkezleri olarak hizmet veriyor. Bunun yanı sıra bayilere ek kazanç olması amacıyla fatura ödeme noktası ve GSM aksesuarları hizmeti de veriliyor. Franchise giriş bedeli alınmıyor. Mağazaların dizaynı için ortalama 20 b in i le 25 b i n TL arasında yatırım mal iyet i bulunuyor. Bayi lere herhangi b i r ciro hedefiverilmiyor. Ancak aylık 100 elektrik aboneliği sözleşme hedefi bulunuyor.
47- ERATÜRKİYE: ERA, dünyanın en büyük gayrimenkul şirketlerinden biri olan Realogy Grubu'na bağlı olarak 1971 yılında ABD'de kurulan, dünyanın en büyük gayrimenkul pazarlama network'lerin-den biri. Franchise şubelerle büyüyen ERA Türkiye, toplam 31 franchise ofis ile faaliyet gösteriyor. 2016 yılında Marmara, Ege ve Akdeniz bölgeleri başta olmak üzere toplam 52 franchise ofis açılması planlanıyor. Franchise bedeli 15 bin ile 20 bin TL aralığında. Toplam yatırım maliyeti ise 100 bin TL ile 150 bin TL arasında değişiyor.
48- REALTY-TR: 1996 yılında Fatih Elibol tarafından ABD'de kurulan, 2013 yılı itibariyle de genel müdürlüğünü Muğla/Marmaris'e taşınan Realty-TR, gayrimenkul danışmanlığı konusunda franchise şubelerle büyüyor. m2 maliyeti 200 dolar. Royalty bedeli olarak ise 150 dolar alınıyor. Aylık minimum 60 bin TL ciro hedefi bulunuyor.
49- TESPİHÇİ DEDE: 1980 yılında Prof. Dr. Tahsin Parlak tarafından kurulan Erzurum/Oltu merkezli bir marka olan Tesbihçi Dede, franchise sistemiyle Türkiye geneline yayılmayı hedefliyor. Halihazırda iki şubesi bulunan şirket, 2016 sonuna kadar bu rakamı 35'e çıkarmayı planlıyor. Bir şube açmak için toplam 110 bin TL'lik yatırım yapmak gerekiyor. Yatırımın geri dönüş süresi 6-12 ay arasında değişiyor. İlk beş mağaza için 5 bin TL başlangıç bedeli talep eden şirket, 5 bin TL de royalty istiyor.
50- GLOBOWAX: Otomobil temizlik sektöründe susuz araç yıkama konsepti ile hizmet veren bir şirket. Susuz ve sabunsuz araç temizliği yapıyor. Bu işlemi yaparken nano teknolojiyle üretilmiş özel solüsyonlar ve yine özel olan bezler kullanılıyor. Halihazırda 50 şubesi bulunan markanın mobil, istasyon ve il temsilcilikleri olmak üzere üç farklı konsepti var. Mobil bayilerde 10-15 bin TL olan yatırım bedeli istasyonlarda 25 bin TL'ye ulaşıyor. İl temsilciliklerinde ise yatırım bedeli 90 bin TL'yi buluyor. Şirket, isim hakkı ve başlangıç bedeli talep etmiyor. Glo-bowax'ın kurucusu Mert Zandalı, 2016'da 30 şube açmayı hedeflediklerini söylüyor. Yatırım geri dönüş süresi ise 3-9 ay arasında değişiyor.
TOĞRUL GÖNDEN
CUSHMAN & WAKEFİELD YÖNETİCİ ORTAĞI
"Standartları çok net belirleyin"
"Franchise verenlerin öncelikle sözleşmelerini bütün muhtemel olumsuzlukları kapsayacak şekilde hazırlaması gerekiyor. Cezai yaptırımlar ve özel fesih hakları bu olumsuzlukları daha etkili bir şekilde önlemek için uygun araçlar olabilir. Mağaza sayısı, mağaza lokasyonları, satış elemanlarının eğitimi, ürün yerleştirme, mağaza dizaynı ve reklam pazarlama konularında özellikle franchise veren firmaların marka imajını korumak için söz hakkı sahibi olabilmeleri şart. Bunun için şirket standartlarının çok net belirlenmiş olması gerekiyor"
CAN OGAN
PAZARLAMA UZMANI
"Kurumsal dil ve söylemde tutarlılık önemli"
"Hem franchise alan hem de master franchise için kurumsal bir dil, söylemde tutarlılık ve her noktada müşteriye aynı deneyimi yaşatmak çok önemli. Master franchise, girişimciye bu konuda detaylı bir eğitim vermeli. Pazarlama stratejilerinin ana hatları ve temel yasaları çıkarıldıktan sonra pazarlama işi bitmiş sayılmaz. Süper-bağlı (super connected), online dünya ile offline dünyanın bir araya geldiği günümüzde, artık müşterilerin deneyimlerini, yaşadıklarını ve ürünleriniz hakkındaki düşüncelerini paylaşması oldukça doğal. Franchise sahibi mutlaka online repütasyonunu sıklıkla kontrol etmeli ve hatta buradaki söylemlerden ağrı/acı noktalarını belirleyerek müşteriye yaşattığı deneyimleri optimize etmeli"