Türkiye'nin Kadın Girişimcisi Yarışması'nda 'Türkiye'nin Yöresinde Sürdürülebilir Fark Yaratan Kadın Girişimcisi', Natuva Kokulu Üzüm'ün kurucusu Kübra Yurtsever Kargı oldu. Kargı, "2024'te dünya standartlarında imalathane kurarak üretim kapasitemizi artiracağız" diyor.
17-30 Eylül 2023 tarihli sayıdan
Ekonomist Dergisi, Garanti BBVA ve KAGİDER (Türkiye Kadın Girişimciler Derneği) iş birliğiyle bu yıl 16'ncısı düzenlenen Türkiye'nin Kadın Girişimcisi Yarışması'nda 'Türkiye'nin Yöresinde Sürdürülebilir Fark Yaratan Kadın Girişimcisi', Karadeniz bölgesinde sürdürülebilir tarım ile katma değerli ürünler üreterek bölge ekonomisine katkı sağlayan Natuva Kokulu Üzüm'ün kurucusu Kübra Yurtsever Kargı oldu.
2020 yılında kurumsal iş hayatına veda eden Kargı, eşinin ailesi sayesinde Karadeniz'de okurken hiç tanımadığı bir ürün olan kokulu üzüm ile tanıştı.
Kokulu üzümün halihazırda bölgenin ekonomisine bir katkısı olmadığını keşfederek bu potansiyeli değerlendirmek üzere üzümün farklı ürünlerini markalaştırma çalışmasına başladı.
Kargı, 2021 yılından bu yana kokulu üzümden meyve suyu, marmelat, sirke, koruk turşusu, koruk suyu, salamura yaprak ve dondurulmuş üzüm üretiyor. Kargı, "2024 yılında dünya standartlarında yeni bir imalathane kurarak üretim kapasitemizi artırmayı ve Natuva ile Karadeniz'de saklı kalan karayemiş, Trabzon hurması, armut ve elma gibi meyveleri de yapacağımız AR-GE'ler ile ürünlerimiz arasına katmayı hedefliyoruz" diyor.
Kargı, aynı zamanda kokulu üzüm üretimini sürdürülebilir kılmak ve bölge ekonomisinde yerini artırmak için 2024 yılında 10-20 dönüm bahçe kurmayı planladıklarını ifade ediyor. Kargı ile girişimcilik yolculuğunu ve hedeflerini konuştuk.
Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
Memleketim Ankara, 1990 doğumluyum. 2008-2012 Karadeniz Teknik Üniversitesi İşletme mezunuyum. Trabzon ve Ankara'da pazarlama ve kurumsal iletişim alanlarında çalıştım. 2021 yılı itibarıyla Natuva'yı kurdum.
Natuva'yı kurma hikayenizi anlatır mısınız?
Natuva, nature (Doğa, yaratılış) ve uva (Üzüm) kelimelerinin birleşimi. Karadeniz imzası ile bölgesinde saklı kalan şifa kaynağı ve endemik bir değeri gün yüzüne çıkartarak sürdürülebilir bir fayda sağlamak için Trabzon Maçka'da kuruldu. Kurumsal iş hayatımda edindiğim tecrübeleri sosyal fayda odağında daha yenilikçi ve özgür şekilde geliştirmek ve çalışmak istiyordum.
Eşimin ailesinden hediye Ankara'daki evimize gelen ve hiç tanışmadığım kendine has aromasını çok beğendiğim kokulu üzümün meyve suyunu, çeşitli ürünlerle geliştirip markalaştırarak Karadeniz yöresi dışındaki insanlarla da tanıştırmak istedim. Ankara'dan Trabzon'a gelerek, üretmek istediğim ürünleri tek tek deneyip reçeteleri çıkarttım.
KOSGEB ileri Girişimcilik desteği ve kadın girişimci kredi destekleri ile kurduğum imalathanemizde büyüklerimiz, kadınlar ve gençlerle birlikte kokulu üzümden ilk yılımızda yedi çeşit temiz içerikli ürün ürettik. Ardından tüm Türkiye'ye ulaştırmaya başladık.
Kokulu üzümün özelliği nedir? Nasıl bir ekonomik değere sahip?
Kokulu üzüm, bünyesinde bol miktarda resveratrol ve antioksidan bulunduran, mantar hastalıklarına karşı doğasında dayanıklılıkla yetişebilen ve faydaları nedeniyle 'ilaç üzüm' olarak da adlandırılan çok sağlıklı bir meyve. Sinop'tan Artvin'e kadar Karadeniz Bölgesi'nde endemik olarak yetişiyor. Karadeniz'de 88 çeşidinin bulunduğu ve bölge topraklarındaki uyumu ve verimliliği nedeniyle beş çeşidinin tescillendiği biliniyor.
Bölge halkı tarafından, genellikle kalın kabuğu sıkılarak tatlı olan iç kısmı tüketiliyor. Geçmiş dönemlerde Trabzon'da yaklaşık bin 200 adet bağı bulunsa da zamanla fındığın, çayın ve mısırın birincil üretim ürünü haline gelmesiyle, bu sağlıklı meyve geri planda kalmış ve bölge de ekonomik bir değer edinmemiş.
Üretmiş olduğunuz ürünler hakkında bilgi verir misiniz?
Tamamı katkısız, sıfır kalıntı ve enerji kaynağı ürünler üretiyoruz. Ürünlerimiz; şeker ilavesiz yüzde 100 kokulu üzüm suyu, marmelat, pepeçura, sirke, koruk turşusu, koruk suyu, salamura yaprak ve kokulu üzüm sularımızla pepeçura hazırlamak isteyenler için de mısır unu.
Ne kadar üretiminiz var? Bu konudaki hedefleriniz neler?
2021'de 50'ye yakın aileden kokulu üzüm alarak yedi ton kokulu üzüm işledik. 20 bin adet, sekiz çeşit ürün ürettik ve bölge insanını için de katma değerli üretimimizle yeni bir gelir kapısı oluşturduk. 2022 yılı yeni hasat döneminde ilk yıl ürettiğimiz tüm ürünleri satarak ikinci yılımızda da çoğunluğu Trabzon, Rize, Ordu,
Giresun, Samsun'dan toplamda 100'e yakın aileden kokulu üzüm alarak yeniden bölge halkı ekonomisine özellikle de kadınların ekonomisine katkı sağladık. Bu üzümlerden de 11 çeşit 40 bin adet ürün ürettik.
Her yıl hedefimiz bu ürünleri yeni hasat dönemine kadar satarak tüm Türkiye'ye ulaştırmak. 2023 yılında da 15 ton üzümle 13 çeşit ürün üretmeyi hedefliyoruz. Her yıl artan kokulu üzümlü ürünlerimizin katma değerli üretimiyle daha fazla hane halkına, üreticiye ve çiftçiye bölgede yeni bir gelir sağlamak daha çok kadını ve genci bünyemize dahil ederek istihdamı artırmak istiyoruz.
Yapacağınız yeni yatırımlar hakkında bilgi verir misiniz?
2024 yılında dünya standartlarında yeni bir imalathane kurarak üretim kapasitemizi artırmayı ve Natuva ile Karadeniz'de saklı kalan karayemiş, Trabzon hurması, armut ve elma gibi meyveleri de yapacağımız AR-GE'ler ile ürünlerimiz arasına katmayı hedefliyoruz.
Aynı zamanda kokulu üzüm üretimini sürdürülebilir kılmak ve bölge ekonomisinde yerini artırmak için 2024 yılında 10-20 dönüm bahçe kurmayı hedefliyoruz. Sözleşmeli tarım modeli ile organik olarak kokulu üzüm üreten üreticilerimizin üzümlerini katma değerli üretimimize katıyoruz.
Yeni ürünler üzerine çalışıyor musunuz?
Kokulu üzümün posasını analiz ettiriyoruz, yeni nesil bir ürünle lezzetini sunmak üzere ürünler deniyoruz. Sunmayı istediğimiz ürünlerden biri de Karadeniz'in iki değeri kokulu üzüm ve fındığın buluştuğu katkısız ve şeker ilavesiz üzümlü fındıklı çikolata. Bunun için de çalışmalarımız sürüyor.
İhracat yapacak mısınız? Bu konuda hangi pazarları hedefliyorsunuz?
İhracat için 2024'ü hedeflemiştik. Pazar araştırmalarımız sonucuna göre, ilk olarak 2024 yılında Almanya'ya ihracat hedefliyoruz.
“DIŞA DÖNÜK OLUN”
“Özellikle yolun çok başında olan ve isterlerse yarının parlayan liderleri olacaklarına çok inandığım genç kadınlara söylemek istediğim en önemli şey içlerine değil dışarıya dönük olsunlar. Sorumluluk almaktan çekinmesinler. Kendilerinin en iyi yaptığı işi keşfetsin ve diğer insanlarla paylaşmak için çalışsınlar.”
“GENÇ KADINLARA İLHAM OLACAĞIM”
“Üretimimizin üçüncü yılına girerken GarantiBBVA, Ekonomist ve KAGİDER'in düzenlediği ‘Türkiye'nin Kadın Girişimcisi' yarışmasına katılmaya cesaretle başlayan yolculuğum, ‘Yöresinde Sürdürülebilir Fark Yaratan Kadın Girişimci' ödülünü kazanmamla daha da güven veren, sorumluluk dolu bir yolculuğa dönüştü.
Karadeniz'in endemik değeri kokulu üzüm aracılığıyla sağlığa, doğaya ve insana fayda sağlamak istediğim yolculuğumu bu ödülle birlikte ben de daha çok kadına anlatmanın mutluluğunu yaşadım. Hayallerime doğru attığım adımları daha da cesaretli kıldım ve benim gibi birçok genç kadına ilham olacağım için çok heyecanlandım.”