Döviz gelirlerini artırmaya odaklandık

16 Haziran 2021
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Derimod, 2021'de aşıların hızlanması ve vakaların azalmasıyla beraber hazirandan sonra güçlü toparlanma ile 650 milyon TL ciro hedefliyor. Murat Zaim, “Yurtdışında 10 yeni mağaza açacağız. Hedefimiz ihracatın payını yüzde 5'ten yüzde 10'a çıkarmak" diyor.

13 Haziran 2021 tarihli sayıdan

Ayakkabı sektörünün önemli markalarından Derimod, pandemi dönemini az hasarla atlatan markalardan biri olmayı başardı. Şirket, 2020 yılını yüzde 15 düşüş ve 450 milyon TL ciro ile kapattı. Şirket, 2021'de aşıların hızlanması ve vakaların azalması ile beraber hazirandan sonra güçlü toparlanmayla yaklaşık yüzde 50 büyüme ile 650 milyon TL ciro bekliyor.

E-ticarette büyümenin yanı sıra daha geniş metrekarelerde mağazalar açmaya devam etmeyi planlayan Derimod, döviz gelirlerini artırmaya odaklanacak. Derimod Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Murat Zaim, "Hedefimiz ihracatın payını yüzde 5'ten yüzde 10'a çıkararak döviz gelirlerimiz artırmak" diyor.

Dijitalleşme, mağazalaşma gibi konulara 2021'de toplam 5 milyon TL yatırım bütçesi ayıran şirketin ikinci kuşak temsilcilerinden Murat Zaim'le hem şirkette hem de sektörde pandemi sonrası yeni dönemi konuştuk.

2020 yılı nasıl bir yıl oldu sizin için? 2021 büyüme hedefiniz nedir?

2020 yılını pandeminin getirdiği tüm olumsuzluklara rağmen yüzde 15 düşüş ile 450 milyon TL ciro ile kapattık. Giderlerimizi ve nakit akışımızı iyi yöneterek kârlılık olarak başa baş noktasında kapatırken, borçluluk olarak 2019 yılını koruduk.

Pandemiyi hem ciro kaybı, hem kârlılık ve borçluluk olarak iyi yönettiğimizi düşünüyorum. 2021 yılını şu an öngörmek kolay olmasa da aşıların hızlanması ve vakaların azalması ile beraber hazirandan sonra güçlü toparlanma ile 650 milyon TL ciro bekliyoruz. Dijitalleşme, mağazalaşma gibi konulara 2021'de toplam 5 milyon TL yatırım bütçesi ayırdık.

Pandemi sürecinde nasıl bir strateji izlediniz?

Mart ayında pandemi ülkemize geldiğinde yönetim kurulu olarak bazı önemli ilkesel kararlar aldık. Her ne koşulda olursak olalım üç konuya çok dikkat edeceğimizi söyledik. Çalışanlarımızın sağlığı ve maddi durumu, markamızın itibarı ve paydaşlarımız ile olan ilişkiler. Aldığımız tüm kararları bu konuları gözeterek aldık. Pandemi döneminde finan-sal disiplinden taviz vermedik.

Mart ayına güçlü bir bilanço ve kredi boşluğu ile girmiştik. Giderlerimizi ve stokumuzu da etkin yöneterek borçluluk oranlarımızı koruduk ve bu bizi mağazaların kapalı olduğu kısımda oldukça rahatlattı.

Şirketler reklamı kısarken biz tersine markamızı tüketiciye daha fazla anlatmak için reklama ağırlık verdik. Bununla beraber kapanmalardan sonra etkin tedarik zinciri yönetimi yaparak koleksiyon çeşitliliği olarak müşterilerimize istedikleri ürünleri sunabildik.

Bu süreçte e-ticaretin yıldızı parladı. Siz ne kadar büyüdünüz?

Hem Derimod.com.tr, hem de diğer pazar yerlerinde yaptığımız yatırımların dönüşlerini bu dönemde almaya başladık. E-ticaret satışlarımız 2020 yılında üç kat artış gösterdi ve ciro içindeki payı yüzde 20 seviyesine geldi. Hedefimiz 2023 yılında e-ticaretin toplam ciro içindeki payını yüzde 25 seviyesine çıkarmak.

Bunun için gereken tüm yatırımları yapmaya devam edeceğiz. Biz işe sadece e-ticaret veya mağaza olarak bakmıyoruz. Bu iş bir bütün. Tüm satış kanallarının ilişkide olduğu omnichannel bir yapı oluşturmaya çalışıyoruz. E-ticaret ve mağazacılığı birlikte kurguluyoruz.

Dijitalleşmeye ne kadarlık bütçe ayırdınız, bu alandaki projeleriniz nelerdir?

Dijitalleşme konusunda ERP, mağaza ve e-ticaret altyapı yatırımlarımızı tamamlamıştık. 2021 yılında ise stratejik olarak önemli gördüğümüz CRM konusunda Microsoft Dynamics projesine başlıyoruz. Projeyi imzaladık ve partnerimiz ile beraber projeye başladık. Yıl sonunda tamamlanmasını öngörüyoruz. Proje tamamlandığında 1 milyon TL’lik bir yatırım olacak.

2 milyon kayıtlı müşterimiz ile ayakkabı sektöründeki en büyük kayıtlı müşteri verilerinden birine sahibiz. Bu proje ile birlikte, mağaza, web sitesi, mobil app, çağrı merkezi gibi müşteri ile temas kurulan tüm kanalların CRM ile entegre olarak omnichannel bir yapıya geçmeyi hedefliyoruz.

Yurtdışı büyüme stratejinizde değişiklik oldu mu?

Yurtdışı pazarlarımızda da pandemi döneminde Türkiye benzeri kısıtlamalar ile karşılaştık. Bu dönemde bayilerimiz ile yakın ilişkide olarak birbirimize destek olduk. Yeri geldi vade uzatımı yaptık, yeri geldi indirim vererek ve stok risklerini azaltarak destek olduk ve bu dönemde bir tane bile bayimizi kaybetmedik, bu önemliydi.

Şu an yurtdışında 15 mağazamız var. Geçen yıl bu rakam 12 idi.  Pandemi dönemi pazarlarımızı etkilese de bayilerimize verdiğimiz destekler ile beraber 2021 yılında güçlü toparlanma yaşayarak 25 mağaza olmayı planlıyoruz. Hedefimiz ihracatın payını yüzde 5’ten yüzde 10’a çıkararak döviz gelirlerimiz artırmak.

Mağazalaşmaya ek olarak yurtdışında e-ticaret operasyonu başlatmayı planlıyoruz. 2022 yılında öncelik Avrupa olmak üzere kendi sitemiz ve önemli pazaryerleri üzerinden ürünlerimizin satışına başlayacağız.

Pandemi perakendede uzun vadeli nasıl bir değişim getirecek?

Her ne kadar pandemi döneminde kapanan mağazaları konuşsak da markalar mağazalarına yatırımdan vazgeçmiyorlar. Mağaza sayısı azalsa bile önemli lokasyonlarda daha büyük, daha ferah ve dijital yetkinlikleri yüksek mağazalar açarak müşteri deneyimine yatırım yapılıyor. Biz de Derimod olarak daha büyük, daha ferah, daha yetkin mağazalar açmaya devam edeceğiz.

Maalesef küresel ısınma ve çevre kirliliği önümüzdeki dönemde en önemli sorunumuz olacak. Artık büyük moda markaları karbon ayak izlerini azaltmak ve müşteri beklentilerine cevap vermek adına koleksiyonlarında ve operasyonlarında karbon salınımını azaltmak istiyorlar. Bu konuya Derimod olarak önümüzdeki dönemde daha fazla eğileceğiz. Kişiselleştirme gündemde olacak.

Artık her müşteri kendini özel hissetmek istiyor. Markaların CRM yetkinliklerin gelişmesi ile beraber kişiye özel kampanyaların artacağını düşünüyorum. Biz de zaten bunları öngörerek CRM konusuna gerekli yatırıma başladık.

SPOR AYAKKABIYA TALEP PATLADI


“Ayakkabı sektörünü ikiye ayırıyorum. Perakende zincir markalar ve üreticiler. İç pazarda toplamda geçen yılın yüzde 30 altında ciro yapıldı. Sektör hazır giyimle benzer şekilde mağazalarda 2019 yılının yüzde 40 altında ciro yaptı. E-ticarette ise iki kat büyüme gerçekleşti. İhracat tarafında ise kısmen daha az bir kayıp yaşandı ve yılı döviz bazında yüzde 12’lik bir kayıpla kapatıldı.

850 milyon dolarlık bir ihracat rakamına ulaşıldı. Tüketici trendlerine baktığımız zaman en önemli değişim ofise gidiş ve düğünler azaldığı için ayakkabıda klasik grupta önemli ölçüde satış azalması yaşarken, rahatlık ve sağlıklı yaşam trendlerinin öne çıkmasıyla spor ayakkabı grubunda önemli artışlar yaşandı. Derimod olarak klasik ayakkabı satışlarımız toplamın yüzde 35’inden yüzde 20’sine geldi. Spor ayakkabı satışımız ise yüzde 35’ten yüzde 50’lere geldi.”