GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Geçen yıl Türkiye PC pazarında 600 bin adet masaüstü, 1 milyon 500 bin ' adet dizüstü olmak üzere toplam 2 milyon adet bilgisayar satıldı. Türkiye PC pazarı, IDC verilerine göre 2018'in ilk yarısını ise masaüstü ve notebook kategorisinde toplamda 810 bin 378 adet ile tamamladı.
Geçen yıl ilk yarıyı ise 790 bin 151 adet satış ile kapatmıştı. Böylece PC pazarı yılın ilk yarısında toplamda yüzde 2,5 oranında yıllık büyüme gerçekleştirmiş oldu.
Masaüstü, notebook ve iş istasyonlarını kapsayan satışlara göre ise yılın ilk yarısında 824 bin 664 adete ulaşıldı. 2018 sonunda ise 2 milyon adedin altında bir satış rakamının olacağı öngörülüyor.
SATIŞ ADETİ ARTTI
Buradaki artışı IDC Türkiye Kıdemli Araştırma Analisti Ayse Kaptanoğlu, bireysel pazarda hareketlenmeye başlayan talep ve kurumsal projeler olarak açıklıyor. Ayşe Kaptanoğlu'na göre, tüketici tarafında perakende pazarı aracılığıyla duyurulan kampanyalar, piyasaya tanıtılan yeni ürünler, oyun bilgisayarlarına gösterilen ilgi, hatta toplama bilgisayar pazarındaki hareketlenme, üreticilerin de yükleme adetlerini olumlu yönde etkiledi.
Kurumsal tarafta ise finansal kuruluşlar, sağlık sektörü ve bakanlıklar gibi yüklü miktarda alım yapan projeler sayesinde adetlerde artış yaşandı.
BÜYÜME KANALI
PC pazarında sağlık, güvenlik ve mobilite alanında yoğun bir talep olduğu belirtiliyor. Yüksek performanslı bilgisayarların satışları dünyada artarken Türkiye'de de aynı alanlarda yükselen bir grafik var. Perakende alanında da oyun bilgisayarları talep görüyor. Türkiye oyun bilgisayarları pazarında dünyadaki büyümenin üzerinde bir grafik çiziyor.
Ancak yılın ikinci yarısı için beklentiler çok parlak değil. Hem TL'nin aşırı değer kaybı hem de kurun dalgalı seyir izlemesi, pazarı olumsuz yönde etkiliyor. PC pazarı ithalata dayalı bir pazar olduğu için belli bir yere kadar üreticiler tarafından baskılanmaya çalışsa da fiyat artışı ürünlere yansıtılmak zorunda kalındı. Bu nedenle pazarda daralma beklentisi bulunuyor. Ancak üreticilerin bir kısmı eylül ayı itibariyle yaşanan hareketlilikten söz ediyor.
KUR ETKİSİ NASILOLDU?
Nisan ayından itibaren yaşanan durgunluğun yaz dönemi ile birlikte derinleştiğini ve kur etkisinin de satışları çok etkilediğini söyleyen HP Türkiye Genel Müdürü Filiz Akdede, "Ancak Eylül ayı ile birlikte hareketliliğin arttığını ve yükselişin başladığını söyleyebiliriz" diyor.
Hammaddeler global ölçekte dolara bağlı fiyatlandırıldığı için, fiyatların bir anda artmasının piyasaları bir süre etkileyeceğini belirten Casper Pazarlama İletişimi Müdürü Nesli Doğan da, yıl sonunda 2017 yılı 2 milyon satış rakamlarının biraz altında adetle yılı kapatacaklarını öngörüyor.
Casper olarak iş gücü maliyetinde üstünlük sahibi olduklarını kaydeden Nesli Doğan, "Yerli ürünlere karşı artan talep de bizi bu süreçte avantajlı hale getirdi. Satış hedeflerimize ulaşacağımızı düşünüyoruz. Son çeyrekte, perakende, kamu, akıllı telefon tarafları da dahil farklı aksiyon planlarımız var ve umutluyuz.
FİLİZ AKDEDE HP TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
"YÜZDE 20 BÜYÜME GERÇEKLEŞTİRDİK”
"2018 yılı ilk yarısında Türkiye PC pazarı adetsel bazda büyüme gösterdi. HP de 2018 mali yılında yüzde 20 ile pazar büyümesinin üzerinde büyüdü. Özellikle perakende alanında çok hızlı bir yükseliş yaşandı.
PC pazarında mobilite her zamanki gibi önemli ancak sadece mobil olmak değil aynı derecede performansı yüksek, pil ömrü uzun, hafif ve ihtiyaca yönelik olarak tasarlanmış ürünler tercih ediliyor ve biz de bu ihtiyaca cevap verecek inovatif ürünlerle müşterilerimizle ulaşıyoruz.
Son dönemde sağlık sektörüne yoğunlaşıyoruz ve hazırladığımız 'Healthcare Edition' ürün portföyü ile sağlık kurumlarının yanında yer alıyoruz. Gelişen ve genişleyen saldırı yöntemleri karşısında siber güvenlik mücadelesinin ön safhasında, artık fiziki ve dijital ortamlar arasında bağlantı kuran cihazlar olarak tanımlanan uç nokta cihaz güvenliğine yer veriyoruz."
"ALIMLAR ERTELENDİ"
PC üreticilerinin beklentileri bu şekildeyken pazar analizleri yapan uzmanlar da genelde son çeyrekte beklenen yükseliş hareketini bu yıl göremeyebileceğimizi söylüyor. Genelde yıl sonu en yüksek adetlerin görüldüğü PC pazarında 2018 son çeyrekte eski performansı göremeyebileceğimize dikkat çeken Ayşe Kaptanoğlu da, yıllık bazda ciddi bir küçülme görebileceğimizi söylüyor.
Kaptanoğlu, nedenlerini ise şöyle anlatıyor: "Her ne kadar kampanyalar duyurulsa da tüketicilerin alım gücü azaldı. Bir taraftan tüketici güven endeksi son aylarda arka arkaya düşüş gösterdi. Dolayısıyla alımlar ertelendi ve ertelenmeye de devam ediliyor. Kurumsal tarafa bakarsak ya bütçelerde ciddi anlamda kesintiler yapılıyor ya da birçok projenin ve ihalenin ertelendiğini görüyoruz.
Dağıtıcı şirketler ve iş ortakları dolar/TL dengesizliğinde finansal birçok zorlukla karşı karşıya kaldı. Bu sebeple ürünleri ülkeye getirirken haklı olarak tedirginlik yaşadı."
EMRE HANTALOGLU LENOVO TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
"YÜZDE 25,1'LİK PAYLA PC PAZARININ LİDERİYİZ"
"Dünyada ve Türkiye'de kârlılık ile pazar payları açısından büyümemiz istikrarlı ve sağlıklı bir şekilde sürüyor. Lenovo, 2017 yılının ilk altı ayına oranla Türkiye'de PC pazarında adetsel olarak yüzde 14, cirosal olarak yüzde 29 oranında büyüme gösterdi. Bu kapsamda 2018 yılı ilk yarısında yüzde 25,1'lik pazar payı ile PC pazarının lideri oldu. Lenovo Türkiye, dizüstü bilgisayar pazarında da liderliğini yüzde 29'luk pazar payı ile 2018 yılının ilk altı ayında da devam ettirdi.
GFK Tüketici segmenti tablet pazarı rakamlarına göre, 2018'in ilk altı ayında Lenovo'nun adet bazında satışları geçen yıla oranla yüzde 100 artarken, elde edilen ciro ise yüzde 74 oranında artış gösterdi. Önümüzdeki dönemde de müşteri deneyimine, inovasyona ve akıllı dönüşüme odaklandığı stratejisiyle büyümeyi sürdürmeyi hedefliyoruz."